Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 8 - Forslag til lov om ændring af forskellige energiafgiftslove m.v. (Indeksering af energiafgifterne).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 12 af 11. december 2007.

 

 

 

 

Kristian Jensen

 

                                                                 /  Birgitte Christensen

 


 

L 8 spørgsmål 12:

Kan ministeren - i forlængelse af  sin besvarelse af spm. 2 - bekræfte, at bl.a. pensionister, arbejdsløse og kontanthjælpsmodtagere fÃ¥r reduceret deres rÃ¥dighedsbeløb med op imod en ½ mia. og at denne besparelse indgÃ¥r som finansiering af de gennemførte skattelettelser?

 

Svar:

Nej, det kan jeg ikke bekræfte.

Den nævnte beløbsstørrelse er alene et regneeksempel baseret på nogle usikre forudsætninger, der er opstillet af spørgeren. Skatteministeriet er ikke enige i disse forudsætninger, hvilket også utvetydigt fremgår af besvarelsen af spørgsmål 2.

Jeg bliver nødt til endnu en gang at slå fast: Der er ingen, der bliver ringere stillet økonomisk som følge af den samlede skattepakke frem til 2015 i forhold til, hvad de har til rådighed i dag, hverken pensionister eller andre modtagere af overførselsindkomster,

Jeg kan også afkræfte, at der er tale om besparelser. Elementerne i skattepakken er nøje afstemt, så de understøtter regeringens målsætninger om, at det skal kunne betale sig at arbejde og målsætningerne i klima- og energistrategien. Pakken er fuldt finansieret, og elementerne har en tilfreds­stil­len­de socialt afbalanceret profil, og endelig er pakken i fuld overensstemmelse med skattestoppet.

Dette er fremgået med al tydelighed af den række af besvarelser, jeg har afgivet til Skatteudvalget. Først af besvarelserne til lovforslag L 220 fra 6. september 2007 og dernæst af besvarelserne på det genfremsatte lovforslag L 2 fra 3. oktober (2007/08, 1 samling).

Skattepakken vil have positive økonomiske konsekvenser for samfundsøkonomien til fordel for hele befolkningen – også for pensionister og andre modtagere af overførselsindkomster som eksempelvis ledige, som kommer i arbejde fremover og dermed vil opleve markante indkomstfremgange i forhold til kontanthjælp eller dagpenge.