Supplerende notat/Ligestilling

 

 

 

 

Indledning

Nedenfor findes relevanstest på lovforslag til Lov om Ligebehandlingsnævnet.

 

Baggrund for loven

Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at der bliver rettet op på den uensartethed, der i dag er i adgangen til administrativ klagesagsbehandling for personer, der anser sig for forskelsbehandlet på grund af køn, race, hudfarve, religion eller tro, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse, politisk anskuelse eller seksuel orientering.

 

Lovforslagets formål

Lovforslaget sikrer, at alle, der mener sig forskelsbehandlet pga. race, hudfarve, religion eller tro, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse, politisk anskuelse eller seksuel orientering, får en billig og let adgang til at få deres sag om forskelsbehandling behandlet af et samlet nævn mod i dag 2 nævn med forskellige kompetencer nemlig Ligestillingsnævnet og Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling.

 

Forslaget indebærer endvidere, at der ikke vil kunne opstå tvivl om, hvilket forum der er det relevante i en sag, hvor flere kriterier er i spil, fx køn og etnicitet.

 

Det nye nævn vil kunne træffe afgørelser og tilkende godtgørelser. I forhold til sager om forskelsbehandling pga. køn indebærer forslaget derfor ikke nogle ændringer i den gældende retstilstand.

 

MÃ¥lgruppen for lovforslaget

Alle lønmodtagere, som er omfattet af lovgrundlaget, og som udnytter klageadgangen, vil kunne forelægge en sag for nævnet.

 

Det må forventes, at særligt uorganiserede lønmodtagere, herunder også uorganiserede overenskomstdækkede lønmodtager, i sager vedrørende race, hudfarve, religion eller tro, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse, politisk anskuelse eller seksuel orientering vil få størst gavn af nævnet. Det må forventes, at den gode udvikling, der er i forhold til klage om kønsmæssige forskelsbehandling, vil kunne fastholdes i det nye forum.

 

Af årsberetningen for 2006 fra Ligestillingsnævnet fremgår det, at nævnet registrerede 63 sager. 34 sager blev indbragt af mænd og 29 af kvinder.

 

Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling modtog i 2006 75 konkrete sager og havde 23 egen drift-sager.

 

Samlet vurdering
Det eksisterende lovgrundlag giver i dag mulighed for en administrativ klagebehandling i henholdsvis Ligestillingsnævnet i sager om køn og i Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandling i sager der vedrører race, hudfarve, religion eller tro, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse politisk anskuelse eller seksuel orientering.

 

Det fremsatte forslag er kønsneutralt i sin formulering og i hensigten bag forslaget. Der er ingen begrænsninger i, hvem der kan klage, eller hvornår der kan klages. En forudsætning er blot, at den pågældende person er omfattet af lovgrundlaget og oplever sig forskelsbehandlet.