Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 32 - Forslag til Lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (Flymoms, salg til interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 24 af 20. februar 2008. 

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 / Lene Skov Henningsen


Spørgsmål 24

Udvalget har i forbindelse med foretræde af AOPA og Copenhagen Airtaxi fået oplyst at Konkurrencestyrelsen af egen drift har kontaktet Copenhagen Airtaxi, idet styrelsen finder nærværende forslag problematisk. Vil ministeren rette henvendelse til konkurrencestyrelsen med henblik på at få afklaret de konkurrencemæssige problemstillinger ved lovforslaget?

Svar

Jeg har modtaget følgende bidrag til svar fra Konkurrencestyrelsen:

” Konkurrencestyrelsen modtog den 2. oktober 2007 fra Skatteministeriet kopi af de til lovforslaget indkomne høringssvar med henblik på, at Konkurrencestyrelsen kunne vurdere de konkurrencemæssige aspekter ved den foreslåede ændring af reglerne for flymoms. Som led i Konkurrencestyrelsens analyser kontaktede styrelsen flere danske flyselskaber, heriblandt Copenhagen AirTaxi.

Lovforslaget bortfaldt med udskrivningen af folketingsvalg til afholdelse den 13. november 2007, men blev genfremsat for Folketinget den 5. december 2007.

Lovforslaget er en følge af EF-Domstolens afgørelse i sag C-382/02, Cimber Air. Efter det for Konkurrencestyrelsen oplyste, svarer lovforslaget til, hvordan en række andre medlemslande har implementeret momsdirektivet. Konkurrencestyrelsens undersøgelse af de konkurrencemæssige aspekter af det forud for folketingsvalget 2007 fremsatte lovforslag viste, at lovforslaget skaber en konkurrenceforvridning mellem indenrigs- og udenrigsflyselskaberne. Konkurrenceforvridningen består i, at udenrigsflyselskaberne har bedre mulighed for at fritage moms end indenrigsflyselskaberne, om end det må forventes, at markedsaktørerne på sigt vil tilpasse sig de til enhver tid gældende regler, hvilket vil mindske de konkurrenceforvridende virkninger.

For så vidt angår ruteflyvninger forvrider lovforslaget ikke direkte konkurrencen mellem flyselskaberne. Det skyldes, at indenrigsflyselskaber og udenrigsflyselskaber ikke i dag opererer på samme rute. Lovforslaget kan dog påvirke den potentielle konkurrence på de enkelte ruteflyvninger.

For så vidt angår taxiflyvning vil det eneste indenrigsflyselskab få forvredet konkurrencen svarende til momsforskellen i forhold til udenrigsselskaberne. Lovforslaget kan endvidere påvirke den potentielle konkurrence på taxiflyvninger.

For så vidt angår rundflyvninger vil aktørerne være indenrigsflyselskaber, og der vil derfor ikke ske en faktisk konkurrenceforvridning. Lovforslaget kan dog påvirke den potentielle konkurrence blandt rundflyvninger.

For så vidt angår flyskoler vil konkurrencen blive forvredet mellem flyskoler med status af indenrigsflyselskab og udenrigsflyselskab. Lovforslaget kan endvidere påvirke den potentielle konkurrence på flyskoler.

For så vidt angår både ruteflyvninger, taxiflyvninger, rundflyvninger og flyskoler må det dog forventes, at markedsaktørerne på sigt vil tilpasse sig de til enhver tid gældende regler og dermed forsøge at opnå status som udenrigsflyselskab. Skatteministeriet har over for Konkurrencestyrelsen oplyst, at der i det seneste lovforslag er indføjet en 2-årig overgangsperiode for flyskoler, så flyskolerne kan få momsfri leveringer indtil 31. december 2010.

For så vidt angår handel med fly og udstyr mv. samt reparation og vedligehold heraf mister danske virksomheder, der udfører disse erhverv, sin fordel i forhold til virksomheder i samme branche i andre EU-lande, da lovændringen vil fjerne de fordelagtige danske regler og bringe regelsættet i overensstemmelse med de andre medlemslandes regelsæt. Skatteministeriet har over for Konkurrencestyrelsen oplyst, at der i det seneste lovforslag er indføjet en tilpasningsordning, så skriftlige kontrakter om salg af luftfartøjer og fast udstyr til sådanne luftfartøjer indgået inden datoen for ikrafttræden af lovforslaget, kan ske til momsfri levering efter hidtil gældende regler blot selve leverancen finder sted inden 1. juli 2010.

Som nævnt ovenfor, må det forventes, at markedsaktørerne på sigt vil tilpasse sig de til enhver tid gældende regler. Det vil mindske de konkurrenceforvridende virkninger i praksis. Samtidig ses der ikke at være mere hensigtsmæssige forslag til, hvordan EF-domstolens afgørelse kan implementeres på en mindre konkurrenceforvridende måde.”

Jeg henholder mig til Konkurrencestyrelsens svar.