Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Det ny lovforslag om ændring af momsloven og forskellige andre love (Flymoms, salg til interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.) er i princippet en genfremsættelse af lovforslag nr. L 27, fremsat den 11. oktober 2007.

Forslaget indeholder dog følgende ændringer i forhold til L 27:

Forslaget om interesseforbundne parter blev i L 27 skønnet at medføre et merprovenu til staten på ca. 200 mio. kr. årligt. Dette provenuskøn tog udgangspunkt i de tilbagebetalinger, der fandt sted efter den såkaldte kantinemomssag i 2001, efter at den daværende praksis (som nu foreslås genindført) blev kendt ugyldig. Efter fremsættelsen af L 27 blev provenuskønnene anfægtet. Det skyldes bl.a., at virksomhederne i højere grad end først antaget har udnyttet de gældende regler med henblik på at betale mindre moms.

Det har betydet, at virksomheder, der ikke selv ønsker at stå for kantinedrift, bruger egentlige kantinevirksomheder som underleverandører og selv står for salget af mad mv. til de ansatte. Virksomhederne indkøber derfor mad mv. fra kantinevirksomhederne med moms, der er fradragsret for, og sælger selv maden til ansatte og betaler kun moms af den faktiske salgspris. Dermed vil den foreslåede ændring i realiteten også vedrøre salget fra egentlige kantinevirksomheder, hvilket der ikke var taget højde for i L 27.

Der er derfor foretaget et revideret provenuskøn og det vurderes nu, med betydelig usikkerhed, at merprovenuet for staten vil være i størrelsesordenen 500 mio. kr. årligt.

 

Som noget nyt i forhold til L 27 foreslås en tilretning af momsloven, således at reglerne i momslovens § 28, stk. 2, om anvendelse af et særligt afgiftsgrundlag ved byttehandler, ophæves. Ligesom det er tilfældet efter EU-reglerne vil afgiftsgrundlaget for byttehandler herefter skulle fastsættes efter  hovedreglen for opgørelsen af afgiftsgrundlaget, hvilket i momsloven vil sige efter § 27. Forslaget skønnes ikke at have nævneværdig praktisk betydning. Det er blevet sendt i høring samtidig med fremsættelse af forslaget.

Da lovforslaget ikke forventes vedtaget før efter 1. januar 2008 foreslås det, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det foreslås dog, at forhøjelsen af værdigrænsen for regulering for investeringsgoder og registreringsgrænsen for reparation og vedligeholdelsesarbejder på egne bygninger, får virkning allerede fra 1. januar 2008, idet denne ændring er en fordel for virksomhederne og af praktiske grund bør træde i kraft ved et årsskifte.

Det foreslås endvidere, at ikrafttrædelsestidspunkterne for forslagene om ændrede regler for flymoms, afgiftsgrundlaget for interesseforbundne parter og reglerne i energiafgiftslovene vedrørende motorbrændstoffer i den lokale offentlige  passagerbefordring samt den tilhørende  kompensationsmodel – der i L 27 var forslået at træde i kraft 1. januar 2008 – fastsættes af skatteministeren, da forslagene af praktiske grunde bør træde i kraft ved et måneds- eller kvartalsskifte.

 

               Med venlig hilsen

 

 

Kristian Jensen