København den 18. januar 2008

 

 

 

Til skatteminiseteriet

 

 

Vedr. L31

 

Öresundskomiteens sekretariat og Øresunddirekt har modtaget svar på tidligere henvendelse vedr. L31.

 

Vi fremsender hermed nogle tekniske kommentarer og uddyber de stillede alternative løsningsforslag.

 

Baggrunden for L31 er, at danske arbejdsgivere som rekrutterer svensk arbejdskraft ikke skal risikere at betale sociale afgifter til sverige, hvis arbejdstageren tager bi-beskæftigelse i Sverige.

 

Med L31 løses problemet med, at arbejdsgiveren skal betale den svenske  sociale sikring på 28% (25% fra 2008) i de tilfælde, hvor arbejdstageren og arbejdsgiveren aftaler, at arbejdstageren betaler de sociale afgifter selv.

 

Det er korrekt, at det er EU-regler som giver denne ret til at kunne overføre betalingsforpligtigelsen til arbejdstageren. Problemet er, at der ikke har været incitament for at anvende denne mulighed, bl.a. pga. den manglende fradragsret.  Vi gætter således på, at sådanne aftaler mellem arbejdstager og arbejdsgiver aldrig tidligiere har været indgået

 

Hvis L 31 virker efter hensigten og flere arbejdsgivere og arbejdtagere vælger at indgå aftaler om overførsel af betalingsforpligtelsen til arbejdstager, bliver det synligt, at der er en række problemstillinger, der ikke løses med L31. Problemerne har hele tiden eksisteret med reglerne, men da virksomhederne har haft indført klausuler mod bi-beskæftigelse, har disse problemstillinger endnu aldrig udfoldet sig.

 

Et eksempel: ifølge oplysninger fra Velfærdsministeriet har en arbejdstager ret til eksempelvis barselsorlov fra bopælslandet, hvis han/hun er socialt sikret der. I sverige har man ret til 480 dage. Er den danske arbejdsgiver beredt på at give sin medarbejder orlov så længe? Og hvem betaler arbejdstagerens orlov?

Vi har i de seneste dage set, at arbejdsgiverorganisationerne er kritiske over for forslaget, netop pga. koblingen til den sociale sikring (se links til artiklerne nederst i brevet).

Et par andre kommentarer inden vi tydeliggør løsningsforslaget: Det vil være ærgerligt, hvis arbejdstageren får mindsket sin løn. Det er netop lønforskellen som skaber incitament for at pendle over sundet. Konjunkturerne og beskæftigelsen er stigende i Skåne og derved bliver incitamentet for at pendle til Sjælland faldende. En undersøgelse bestilt af Sydsvenska Industri- och Handelskammar viser samtidig, at andelen af skåninger, som kunne tænke sig at arbejde i Danmark er faldet med 15% point fra 2006 til 2007

 (http://sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/article293919.ece).

 

Løsningsforslag

De løsningsforslag, som vi er blevet gjort opmærksomme på handler om

 

  1. Udvidelse af eksisterende dispensations-rammeaftale fra 2001 (Den Sociale Sikringsstyrelse i Danmark og Riksförsikringsverket i Sverige i hhv. Danmark og Sverige)
  2. Danmark og Sverige aftaler at implementere den nye forordning 883/04 tidligere.

 

 

Ad. A Udvidelse af dispensationsaftale

Det foreslås at udvide dispensationsaftalen fra 2001. Både i den situationen hvor man arbejder for samme arbejdsgiver i Danmark og Sverige og for forskellige arbejdsgivere i Danmark og Sverige.

 

Vi foreslår således, at man indfører en regel om, at man er socialt forsikret i det land hvor man har mindst 75% af bruttoindkomsten, alternativt af den sammenlagte arbejdstid. Da lønnen i Danmark er betydeligt højere end den svenske kommer vi med 75%-reglen til at omfatte næsten alle med bi-job. De som arbejder i Danmark, har oftest kun et lille ekstra arbejde i Sverige og her er det lavere betalt.

 

Fordele:

 

Ulemper:

 

Ad B.

Med udgangspunkt i nuværende forordning 1408 artikel 17 kan nationale myndigheder lave fælles aftaler, som rammeaftalen fra 2001 (se ovenfor). Danmark og Sverige kan aftale at implementere den nye forordning 883/04 allerede fra år 2008. Dvs. en egen aftale som siger, at man skal være socialt sikret i det land, man har sin hovedsaglige arbejdstid.

 

 

Fordele:

 

Ulemper:

 

 

Vi mener således sammnefattende, at der bør tages hensyn til reglerne for social sikring i lovforslaget. L31 forbedrer situationen, men der foreligger endnu væsentlige problemstillinger, som skal løses, for at der skal være incitament til at ophøre med klausuler og faktisk benytte den aftale- og fradragsmulighed,  som lovforslaget lægger op til.

 

Den nye EU-forordning vil sandsynligvis løse mange af socialsikringsproblemstillingerne. Den kan sandsynligvis tillempes allerede fra 1. juli, 2009. Men vi er bekymrede for,at der kan blive tale om en lang overgangsperiode, hvor arbejdsgivere og arbejdstagere vil stå med en række uløste problemer, som også har økonomiske konsekvenser. De uløste problemer kan afholde parterne i et arbejdsforhold fra at benytte aftalemuligheden, som jo igen skal sikre fleksibilitet for arbejdstageren. Med andre ord kan man risikere, at L31 ikke får den ønskede effekt.

 

 

Mvh Torben Aaaberg

 

Kst Direktør, Öresundskomiteen

 

 

Artikler om arbejdsgivernes synspunkter

 

Skattesmæk til virksomheder med svensk arbejdskraft

http://www.erhvervsbladet.dk/article/20080118/news02/701170044/

 

Lovforslag om svensk arbejdskraft møder kritik

http://www.erhvervsbladet.dk/article/20080118/news02/701170033/

 

Dansk erhvervsliv undsiger grænsehindringsforslag

http://osb.oeresundsbron.dk/news/news.php?obj=6041

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kopi sendt til folketingets skatteudvalg