Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
L 168 Bilag 5
Offentligt
552240_0001.png
552240_0002.png
SkatteministerietPr. mail til[email protected]
Dato:Deres ref.:Vores ref.:
17. april 2008RUN

Høring om:

-

Forslag til lov om afgifter af kvælstofxoider

-

Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og

forskellige andre love (implementering af energiafgiften)

-

Forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer.

Skatteministeriet har med mail af 23. marts 2008 anmodet HTS – HandelTransport Service om bemærkninger til lovforslag L168, L169 og L170.Hensigten med lovforslagene er at implementere energiaftalen, som blevindgået den 21. februar 2008. Lovforslagene lægger op til at forhøje CO2-afgiften på brændsler, indføre en afgift på udledning af NOx vedenergianvendelse, og tilbageføre provenuet ved nedsættelse af energiafgifter,hvor der er dobbeltregulering.HTS er bekendt med høringssvaret fra Dansk Industri, og kan støtte debemærkninger, der er fremsat af Dansk Industri.HTS har derudover følgende konkrete bemærkninger til lovforslagene, der erkoordineret med Danske Busvognmænd, International Transport Danmark ogDansk Kollektiv Transport:Generelt mener HTS, at der ikke som udgangspunkt bør indføres ellerforhøjes afgifter på brændsel, der vil medvirke til at forringekonkurrencevilkårene for transporterhvervet.Biobrændstoffer er et væsentlig bidrag i forhold til at opnå Danmarks CO2-reduktionsmål for den ikke-kvotebelagte del af økonomien. På den baggrunder det positivt, at afgifterne på biobenzin og biodiesel falder, da dette ernødvendigt for at fremme brugen af biobrændstoffer. Det er dog tvivlsomt,om den foreslåede reduktion er tilstrækkeligt. Hvis man vil have flere til atbenytte biobrændstoffer, bør der være både en miljømæssig og økonomiskfordel ved at benytte biobrændstoffer.HTS er som udgangspunkt imod indførelse af en generel NOx-afgift.Miljømæssigt havde der været en større gevinst ved at støtte fremme af meremiljørigtige køretøjer, der har en lavere udledning af NOx, frem for at indføre
HTSHandel, Transport & ServiceSundkrogskaj 20Postboks 26982100 København ØTelefon 77 33 47 11Telefax 77 33 46 11[email protected]www.hts.dk
en afgift, der er pålagt brændstoffet, og ikke den reelle udledning af NOx frakøretøjet.Endvidere skal det sikres, at der ikke med lovforslaget sker forringelser aføkonomien i den kollektive transport.
Med venlig hilsen
Rune Noack
Side 2