Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

L  160 - Forslag til lov om skattenedslag til seniorer

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer et ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af lovforslaget.

 

 

Kristian Jensen

 

                                                      /Birgitte Christensen

 

 


Ændringsforslag

til

2. behandlingen af

Forslag til lov om skattenedslag for seniorer, L 160

 

Til § 2

 

1)  Stk. 3, 1. pkt., affattes således:

”Har en person erhvervet indkomst i udlandet i en periode i et eller flere af de indkomstår, hvor personen fylder 57, 58 og 59 år, medregnes den dokumenterede udenlandske løn-, honorar- eller arbejdsindkomst i grundlaget efter stk. 1 og 2, uanset om personen i perioden har været skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 og § 2, og uanset om den udenlandske indkomst er omfattet af bidragspligten efter lov om arbejdsmarkedsbidrag.”

[Præcisering af hvorledes udenlandsk indkomst skal medregnes ved opgørelsen af, om indkomstgrænsen i den foreslåede § 2 er overholdt]

 

Til § 9

 

2) I stk. 3, 2. pkt., ændres ”7, stk. 2” til: ”7, stk. 3”.

[Redaktionel ændring]

 

3) Stk. 6 affattes således:

”Stk. 6. Afgår en person ved døden i det indkomstår, hvor personen ville fylde eller er fyldt 65 år, finder § 7 og § 8 anvendelse ved opgørelse af nedslaget, men sluttes boet efter personen ved boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer, finder stk. 3 og 4, anvendelse ved opgørelse af nedslaget.”

[Præcisering af behandlingen af indkomst i forskellige dødsbosituationer]

 

Til § 12

 

4) Overskriften før paragraffen affattes således:

”Reguleringsbestemmelser m.v.”

[Konsekvensændring som følge af indsættelse af ny § 12 a, jf. nr. 6]

 

5)  ”7, stk. 2” ændres til: ”7, stk. 3”.

[Redaktionel ændring]

 

Ny paragraf

 

6) Efter § 12 indsættes som ny paragraf:

”§ 12 a. Har en person forskudt indkomstår, forstås ved indkomstår det forskudte indkomstår, der træder i stedet for kalenderåret, hvor personen fylder år. Hvis omlægning til eller af forskudt indkomstår indebærer, at omlægningsåret bliver en periode på under eller over 12 måneder omregnes personens samlede indkomst for omlægningsåret, som udgør det vederlag m.v. nævnt i § 8, stk. 1, og § 10 i lov om arbejdsmarkedsbidrag inklusiv bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i pensionsbeskatningsloven således, at beløbet kommer til at svare til 12 måneders indkomst. Tilsvarende gælder for udenlandsk løn-, honorar- og arbejdsindkomst, hvor sådan indkomst efter loven medregnes i opgørelsen af indkomsten.”

[Præcisering af indkomstopgørelsen i situationer, hvor der sker omlægning til eller af forskudt indkomstår]

Til § 14

 

7) I § 14 ændres ”Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn” til: ”Ankenævnet for ATP m.m.”.

[Redaktionel ændring]

Til § 15

 

8) I § 15, stk. 2 og 4 , ændres ”Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn” til: ”Ankenævnet for ATP m.m.”.

[Redaktionel ændring]

 

 

Bemærkninger

Til nr. 1 

De foreslåede ændringer tager højde for, at al udenlandsk indkomst skal medregnes ved opgørelsen af, hvorvidt indkomstgrænsen i den foreslåede § 2 er overholdt, uanset om personen er skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1 eller § 2, og uanset om den udenlandske indkomst er arbejdsmarkedsbidragspligtig.

Dansk Landbrug har i sit høringssvar til lovforslaget stillet spørgsmål om, hvorvidt indkomst, som efter lov om arbejdsmarkedsbidrag § 10, stk. 3, ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtig, medregnes ved opgørelsen af indkomstgrænsen efter forslagets § 2.

Lov om arbejdsmarkedsbidrag § 10, stk. 3, vedrører indkomst fra frit erhverv udøvet i udlandet, selvstændig erhvervsvirksomhed med fast driftssted i udlandet eller faste ejendomme beliggende i udlandet. Der er tale om fuldt skattepligtige personer i Danmark, der har indkomst fra selvstændig virksomhed eller fast ejendom i udlandet, og hvor indkomsten fra virksomheden ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtig.

Som forslaget er formuleret, er det uklart, om denne form for indkomst indgår i opgørelsen af indkomstgrænsen. Det er denne uklarhed, der rettes op på med ændringsforslaget.

Det foreslås således, at har en person erhvervet udenlandsk indkomst i en periode i et eller flere af de indkomstår, hvor vedkommende fylder 57, 58 og 59 år, så medregnes den udenlandske indkomst i opgørelsen, uanset om personen har været skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 1, efter § 2, eller slet ikke har været skattepligtig til Danmark i perioden, hvor den udenlandske indkomst blev erhvervet, og uanset om den udenlandske indkomst er arbejdsmarkedsbidragspligtig.

 

Til nr. 2

Der er tale om en redaktionel ændring. I den foreslåede bestemmelse henvises til grundbeløbet i § 7, stk. 2, i stedet for § 7, stk. 3, hvoraf grundbeløbet fremgår.

 

Til nr. 3

Med den foreslåede ændring præciseres det, at i det tilfælde, hvor en person afgår ved døden i det indkomstår, hvor vedkommende ville fylde eller er fyldt 65 år, opgøres nedslaget efter de almindelige regler i lovforslagets § 7 og § 8. Men hvis boet efter personen i denne situation sluttes ved boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer, finder lovforslagets § 9, stk. 3 og 4, anvendelse ved opgørelsen af nedslaget.

Som bestemmelsen i lovforslagets § 9, stk. 6, er formuleret, angives der kun, hvordan der forholdes, hvis boet sluttes ved boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer. Det kan give anledning til tvivl om, hvorvidt der overhovedet opgøres et nedslag i det tilfælde, hvor en person afgår ved døden i sit 65. år, og boet efter personen sluttes efter andre regler end boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer. Med den foreslåede ændring af § 9, stk. 6, præciseres det således, at der også opgøres et nedslag i dette tilfælde, men efter reglerne i § 7 og § 8.

 

Til nr. 4

Det foreslås, at overskriften til kapitel 7 ændres til reguleringsbestemmelser m.v., fordi der samtidigt foreslås indsat en bestemmelse i kapitlet, der vedrører forskudt indkomstår.  

 

Til nr. 5

Der er tale om en redaktionel ændring. Se under bemærkningerne til nr. 2.

 

Til nr. 6

Der foreslås indsat en ny bestemmelse i lovforslaget, der præciserer, hvordan indkomstårene og indkomsten opgøres for en selvstændigt erhvervsdrivende med forskudt indkomstår. Det vil sige, at der anvendes et andet indkomstår end kalenderåret.

Det foreslås således, at i det tilfælde, hvor en person har forskudt indkomstår, er det det forskudte indkomstår, der træder i stedet for kalenderåret, hvor personen fylder år, der anvendes ved opgørelsen af indkomsten i de indkomstår, der angives i loven. Det betyder, at har en selvstændigt erhvervsdrivende forskudt indkomstår for 2008, der løber fra 1. juli 2007 til 30. juni 2008, og fylder personen 57 år den 5. maj 2008, så er det indkomsten fra 1. juli 2007 til 30. juni 2008 (det forskudte indkomstår 2008), der danner grundlag for opgørelsen af personens indkomst i det indkomstår, hvor personen fylder 57 år. Fylder personen derimod 57 år den 1. oktober 2007, er det indkomsten fra 1. juli 2006 til 30. juni 2007 (det forskudte indkomstår 2007), der danner grundlag for opgørelsen af indkomsten i personens 57. år. I begge eksempler fylder personen 57 år i det forskudte indkomstår 2008, men i relation til skattenedslaget skal der anvendes indkomster for to forskellige forskudte indkomstår – henholdsvis indkomståret 2008 og indkomståret 2007.

Ved omlægning af et indkomstår til et forskudt indkomstår eller ved omlægning af et forskudt indkomstår til et andet forskudt indkomstår eller til kalenderåret kan omlægningsåret udgøre en periode på under eller over 12 måneder. På baggrund heraf foreslås det, at hvis omlægningsåret udgør en periode på under eller over 12 måneder, omregnes personens indkomst for omlægningsåret, så beløbet kommer til at svare til 12 måneders indkomst. Omregningen sker efter samme principper som i personskattelovens § 14.

 

Til nr. 7-8

Med den foreslåede ændring ændres ”Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn” til ”Ankenævnet for ATP m.m.”, som er den korrekte betegnelse.

 


 

 

Ændring i forhold til lovforslaget L 160

Lovforslaget

Ændringsforslaget

 

 

§ 2. ---

Stk. 3. Har en person erhvervet indkomst i udlandet i en periode i et eller flere af de indkomstår, hvor personen fylder 57, 58 og 59 år, medregnes den dokumenterede udenlandske løn-, honorar- eller arbejdsindkomst for hvert af indkomstårene i grundlaget efter stk. 1 og 2. Den dokumenterede udenlandske indkomst i udenlandsk valuta omregnes til dansk mønt med den af Danmarks Nationalbanks offentliggjorte gennemsnitlige valutakurs for det kalenderår, som indkomsten vedrører.

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 9. ---

Stk. 3. Nedslaget for indkomståret nævnt i stk. 2 udgør indkomstårets faktisk betalte arbejdsmarkedsbidrag af det vederlag m.v. nævnt i § 8, stk. 1, og § 10 i lov om arbejdsmarkedsbidrag inklusiv bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i pensionsbeskatningsloven, som en person omfattet af stk. 2 har optjent i det pågældende indkomstår. Nedslaget kan dog højst udgøre det grundbeløb, der er nævnt i § 7, stk. 2. For nedslag i indkomstårene forud for det nævnte indkomstår i stk. 2, finder § 7, stk. 1-3, anvendelse.

 

Stk. 6. Afgår en person ved døden i det indkomstår, hvor personen ville fylde eller er fyldt 65 år, og sluttes boet efter personen ved boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer, finder stk. 3 og 4 tilsvarende anvendelse ved opgørelsen af nedslaget.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kapitel 7

Reguleringsbestemmelser

 

 

§ 12. Grundbeløbene i § 2, stk. 2, og § 7, stk. 2, reguleres efter personskattelovens § 20. Beløbet i § 2, stk. 2, oprundes efter reguleringen til nærmeste hele 1.000 kr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 14. Hvis Arbejdsmarkedets Tillægspension har taget stilling til indsigelser efter § 5, stk. 2, eller 5, stk. 3, kan Arbejdsmarkedets Tillægspensions afgørelse påklages til Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn inden 4 uger efter den dag, hvor afgørelsen er meddelt.

 

 

 

§ 15. ---

Stk. 2 Offentlige myndigheder og kredsen af nedslagsberettigede personer skal på begæring overlade Arbejdsmarkedets Tillægspension og Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn enhver oplysning, som har betydning for Arbejdsmarkedets Tillægspension og ankenævnets afgørelser i henhold til denne lov.

 

 

Stk. 4. Arbejdsmarkedets Tillægspension kan videregive ovennævnte oplysninger til Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn med henblik på ankenævnets behandling af klager over Arbejdsmarkedets Tillægspensions afgørelser, jf. § 14. Oplysningerne kan videregives i elektronisk form.

 

Til § 2

 

1)  Stk. 3, 1. pkt., affattes således:

”Har en person erhvervet indkomst i udlandet i en periode i et eller flere af de indkomstår, hvor personen fylder 57, 58 og 59 år, medregnes den dokumenterede udenlandske løn-, honorar- eller arbejdsindkomst i grundlaget efter stk. 1 og 2, uanset om personen i perioden har været skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 og § 2, og uanset om den udenlandske indkomst er omfattet af bidragspligten efter lov om arbejdsmarkedsbidrag.”

 

[Præcisering af hvorledes udenlandsk indkomst skal medregnes ved opgørelsen af, om indkomstgrænsen i den foreslåede § 2 er overholdt]

 

 

 

Til § 9

 

2) I stk. 3, 2. pkt., ændres ”7, stk. 2” til: ”7, stk. 3”.

[Redaktionel ændring]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3) Stk. 6 affattes således:

”Stk. 6. Afgår en person ved døden i det indkomstår, hvor personen ville fylde eller er fyldt 65 år, finder § 7 og § 8 anvendelse ved opgørelse af nedslaget, men sluttes boet efter personen ved boudlæg efter § 18 i lov om skifte af dødsboer, finder stk. 3 og 4, anvendelse ved opgørelse af nedslaget.”

 

[Præcisering af behandlingen af indkomst i forskellige dødsbosituationer]

 

Til § 12

 

4) Overskriften før paragraffen affattes således:

”Reguleringsbestemmelser m.v.”

 

[Konsekvensændring som følge af indsættelse af ny § 12 a, jf. nr. 6)]

 

5)  ”7, stk. 2” ændres til: ”7, stk. 3”.

 

[Redaktionel ændring]

 

 

Ny paragraf

 

6) Efter § 12 indsættes som ny paragraf:

”§ 12 a. Har en person forskudt indkomstår, forstås ved indkomstår det forskudte indkomstår, der træder i stedet for kalenderåret, hvor personen fylder år. Hvis omlægning til eller af forskudt indkomstår indebærer, at omlægningsåret bliver en periode på under eller over 12 måneder omregnes personens samlede indkomst for omlægningsåret, som udgør det vederlag m.v. nævnt i § 8, stk. 1, og § 10 i lov om arbejdsmarkedsbidrag inklusiv bidrag og præmier til pensionsordninger m.v. omfattet af § 18 i pensionsbeskatningsloven således, at beløbet kommer til at svare til 12 måneders indkomst. Tilsvarende gælder for udenlandsk løn-, honorar- og arbejdsindkomst, hvor sådan indkomst efter loven medregnes i opgørelsen af indkomsten.”

 

[Præcisering af indkomstopgørelsen i situationer, hvor der sker omlægning til eller af forskudt indkomstår]

 

Til § 14

 

7) I § 14 ændres ”Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn” til: ”Ankenævnet for ATP m.m.”.

 

[Redaktionel ændring]

 

 

Til § 15

 

8) I § 15, stk. 2 og 4, ændres ”Arbejdsmarkedets Tillægspensions Ankenævn” til: ”Ankenævnet for ATP m.m.”.

 

[Redaktionel ændring]