Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

L 158 – forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter og konsumis­afgiftsloven (nedsættelse af emballageafgiften for vand med smag samt iste og mindre justeringer af diverse punktafgiftslove).

Hermed sendes et ændringsforslag til L 158 og til lov nr. 1579 af 20. december 2006 om ændring af emballageafgiftsloven, som jeg ønsker at stille ved 2. behandlingen af lovforslaget.

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                           /Lene Skov Henningsen

                         


Ændringsforslag

til

2. behandlingen af forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter og konsumisafgiftsloven (nedsættelse af emballageafgiftsloven for vand med smag samt iste og mindre justeringer af diverse punktafgiftslove).

 

 

1)      Titlen affattes sÃ¥ledes:

”Forslag

til

Lov om ændring af emballageafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter, konsum­isafgiftsloven og lov nr. 1579 af 20. december 2006 om ændring af emballageafgiftsloven (nedsættelse af emballageafgiften for vand uden og med smag samt iste og mindre justeringer af diverse punktafgiftslove.)”

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 6; nr. 1 - 4]

 

Til § 4

2)      Stk. 2, affattes sÃ¥ledes:

”Stk. 2. § 1 træder i kraft 1. september 2008.

[Ikrafttrædelsestidspunktet bringes i overensstemmelse med pantbekendtgørelsen]

 

Til § 5

3)   I stk. 3, indsættes efter ”stk. 1”: ”og 5”.

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 4]

4)      Efter stk. 4, indsættes som stk. 5 og 6:

”Stk. 5. Virksomheder, der primo december 2008 tager påfyldte eller nye ubrugte (tomme) engangsemballager, der ikke er pantmærket, retur fra en aftager, hvormed emballagerne er afgiftsberigtiget med en højere afgift end afgiften efter denne lovs § 1, kan på basis af en specificeret lageropgørelse få godtgjort differencen jf. dog stk. 2. Der ydes kun godtgørelse for engangsemballager, der pantmærkes.

Stk. 6. For at opnå godtgørelse i henhold til stk. 5 skal virksomheden udarbejde en specificeret opgørelse af lagerbeholdningen for de varer, som der ønskes godtgørelse for. Opgørelsen skal indeholde oplysninger om, hvilken aftager, der har returneret varerne og hvilken mængde, der er blevet returneret. Told- og skatteforvaltningen kan gøre godtgørelsen betinget af, at virksomheden fremlægger dokumentation for, at afgiften er betalt. Ansøgningen om godtgørelse samt de nævnte oplysninger skal være told- og skatteforvaltningen i hænde senest 8 dage efter, at varerne er modtaget retur. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for afgiftsgodtgørelse og stille yderligere krav til dokumentation og kontrol.”

Stk. 5 bliver herefter til stk. 7.

[Der gives mulighed for at opnå godtgørelse for emballager, der returneres som følge af, at dagligvarebutikker m.fl. ikke må sælge ikke pantmærkede emballager med vand med smag og iste efter den 1. december 2008]

5)      I stk. 7, indsættes efter ”stk. 1”: ”og 5”.

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 4]

 

Ny paragraf

6)      Efter § 5 indsættes som ny paragraf:

Ӥ 01

I lov nr. 1579 af 20. december 2006 om ændring af emballageafgiftsloven (ændring af emballageafgiften for kildevandsflasker), foretages følgende ændringer:

 

1.      I § 3, stk. 1, ændres ”pÃ¥ tidspunktet for lovens ikrafttræden” til: ”den 1. oktober 2008”.

[Lovens godtgørelsesbestemmelse bringes i overensstemmelse med godtgørelsesbestemmelsen i L 158]

2.      I § 3, stk. 4, ændres ”pÃ¥ tidspunktet for lovens ikrafttræden” til: ”pr. 1. oktober 2008” og ”8 dage efter tidspunktet for lovens ikrafttræden.” ændres til: ”den 8. oktober 2008.”

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 6; nr. 1]

  1. I § 3, indsættes efter stk. 4, som nye stykker:

”Stk. 5. Virksomheder, der primo december 2008 tager påfyldte eller nye ubrugte (tomme) engangsemballager, der ikke er pantmærket, retur fra en aftager, hvormed emballagerne er afgiftsberigtiget med en højere afgift end afgiften efter denne lovs § 1, kan på basis af en specificeret lageropgørelse få godtgjort differencen jf. dog stk. 2. Der ydes kun godtgørelse for engangsemballager, der pantmærkes.

Stk. 6. For at opnå godtgørelse i henhold til stk. 5 skal virksomheden udarbejde en specificeret opgørelse af lagerbeholdningen for de varer, som der ønskes godtgørelse for. Opgørelsen skal indeholde oplysninger om, hvilken aftager, der har returneret varerne og hvilken mængde, der er blevet returneret. Told- og skatteforvaltningen kan gøre godtgørelsen betinget af, at virksomheden fremlægger dokumentation for, at afgiften er betalt. Ansøgningen om godtgørelse samt de nævnte oplysninger skal være told- og skatteforvaltningen i hænde senest 8 dage efter, at varerne er modtaget retur. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for afgiftsgodtgørelse og stille yderligere krav til dokumentation og kontrol.”

Stk. 5 bliver herefter til stk. 7.

[Der gives mulighed for at opnå godtgørelse for emballager, der returneres som følge af, at dagligvarebutikker m.fl. ikke må sælge ikke pantmærkede emballager med vand efter den 1. december 2008]

4.      I § 3, stk. 7, indsættes efter ”stk. 1”: ”og 5”.

[Konsekvens af ændringsforslagets nr. 6; nr. 3]

 

 

 

Bemærkninger

 

Til nr. 1

Som konsekvens af ændringsforslagets nr. 6; nr. 1 – 4 foreslås titlen ændret, således at den bringes i overensstemmelse med indholdet.

 

Til nr. 2

Lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt bringes i overensstemmelse med ikrafttrædelsestidspunktet i bekendtgørelse nr. 326 af 24. april 2008 om pant på og indsamling m.v. af emballager til visse drikkevarer, som er den 1. september 2008. Med pantbekendtgørelsen indføres nye krav til producenter og importører af emballager med vand med smag, iste m.m. Herefter har disse 1 måned – altså til den 1. oktober 2008 – før kravet om pantmærkning er ufravigeligt.

Idet producenter og importører af varer omfattet af lovforslaget, der allerede markedsføres kan vælge at opfylde de nye krav til pantmærkning allerede fra den 1. september 2008, og idet producenter og importører af nye varer skal tilmelde emballagerne til Dansk Retursystem A/S senest den 1. september 2008, foreslås det, at ikrafttrædelsen for nedsættelsen af emballageafgiften ligeledes fastsættes til den 1. september 2008.

Derimod fastholdes skæringsdatoen for godtgørelse af afgift til den 1. oktober 2008, da det er på dette tidspunkt, at de nye pantkrav bliver ufravigelige for producenterne og importørerne. Først pr. 1. oktober 2008 kan producenter og importører endeligt gøre op, hvor mange emballager de har tilbage med den ”gamle” afgift, som de så skal pantmærke.

 

Til nr. 3

Forslaget er en konsekvensændring af ændringsforslagets nr. 4, hvor der indsættes en mulighed for at opnå afgiftsgodtgørelse for varer, der returneres fra dagligvarehandlen.

 

Til nr. 4

Der indsættes en mulighed for opnå afgiftsgodtgørelse for emballager, der returneres fra dagligvarehandlen, fordi disse må sælge ikke pantmærkede emballager indtil den 1. december 2008. Efter denne dato må de ikke længere sælge emballager uden pantmærkning med det af lovforslaget omfattede indhold og de må heller ikke selv pantmærke emballagerne. Med andre ord er der en risiko for, at disse varer returneres til leverandøren i begyndelsen af december, og at leverandøren herefter pantmærker emballagerne. Såfremt emballagerne pantmærkes vil de være ”belastet” med den højere emballageafgift end afgiften efter dette lovforslag og det synes derfor rimeligt, at der er mulighed for at søge om godtgørelse af afgiftsdifferencen mellem den ”gamle” afgift og afgiften efter lovforslaget.

Det nuværende stk. 5 i lovforslaget skal derfor konsekvensændres til stk. 7.

 

Til nr. 5

Forslaget er en konsekvensændring af ændringsforslagets nr. 4, hvor der indsættes en mulighed for at opnå afgiftsgodtgørelse for varer, der returneres fra dagligvarehandlen.

 

Til nr. 6; nr. 1

Det foreslås endvidere at ændre lov nr. 1579 af 20. december 2006 om ændring af emballageafgiftsloven, hvor emballageafgiften for emballager med kildevand blev nedsat som konsekvens af, at der skulle indføres pant på disse emballager. Denne lov er endnu ikke sat i kraft, men det påtænkes at sætte den i kraft pr. 1. september 2008, således at ændringerne i emballageafgiften for emballager med kildevand og vand med smag, iste m.v. træder i kraft samtidig.

For at opnå denne ensartethed er det derfor nødvendigt at ændre lovens godtgørelsesbestemmelse, som i loven er kædet sammen med lovens ikrafttrædelsestidspunkt. Ved ændringsforslaget ændres godtgørelsesbestemmelsen således, at skæringsdatoen for godtgørelse er den 1. oktober 2008. Se endvidere bemærkningerne til nr. 2.

 

Til nr. 6; nr. 2

Forslaget er en konsekvensændring af ændringsforslagets nr. 6; nr. 1 - se bemærkningerne dertil.

 

Til nr. 6; nr. 3

For at opnå den nævnte ensartethed skal der også i lov nr. 1579 af 20. december 2006 om ændring af emballageafgiften indsættes en mulighed for opnå afgiftsgodtgørelse for emballager, der returneres fra dagligvarehandlen, fordi disse må sælge emballager uden pantmærkning indtil den 1. december 2008. Efter denne dato må de ikke længere sælge ikke-pantmærkede emballager med det af lov nr. 1579 af 20. december 2006  omfattede indhold og de må heller ikke selv pantmærke emballagerne. Med andre ord er der en risiko for, at disse varer returneres til leverandøren i begyndelsen af december og at leverandøren herefter pantmærker emballagerne. Såfremt emballagerne pantmærkes vil de være ”belastet” med den højere emballageafgift end afgiften efter lov nr. 1579 af 20. december 2006, og det synes derfor rimeligt, at der er mulighed for at søge om godtgørelse af afgiftsdifferencen mellem den ”gamle” afgift og afgiften efter lovforslaget.

Det nuværende stk. 5 i lovens § 3 skal derfor konsekvensændres til stk. 7.

 

Til nr. 6; nr. 4

Forslaget er en konsekvensændring af ændringsforslagets nr. 6; nr. 3.