ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

14. maj 2008

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.  33 92 33 50

Fax 33 12 37 78

[email protected]

www.oem.dk

 

 

 

 


 


Besvarelse af spørgsmål 8 (L 120) stillet af Folketingets Erhvervsudvalg den 24. april 2008.

 

 

Spørgsmål 8:

”Er forskellen mellem kvalitetskontrollen og den yderligere adgang til revisionsvirksomhederne i henhold til § 39 ikke alene, at der i sidstnævnte tilfælde kan deltage udenlandske myndigheder? Betyder det, at bestemmelsen skal sikre, at politiet hjælper udenlandske myndigheder med at få adgang til danske revisionsvirksomheder for at få udleveret materiale, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen allerede har adgang til at kontrollere som led i kvalitetskontrollen?”

 

Svar:

Det følger af lovforslagets § 37, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan  iværksætte og gennemføre en undersøgelse, hvis styrelsen vurderer, at der er en risiko for, at en revisor eller en revisionsvirksomhed har overtrådt eller vil overtræde bestemmelserne i revisorloven.

 

Det følger endvidere af det nye 8. direktivs artikel 36, stk. 6, at en kompetent myndighed i et andet medlemsland kan anmode om at ledsage den kompetente myndighed i forbindelse med en undersøgelse. Lovforslaget giver således mulighed for, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan tillade, at en udenlandsk myndighed ledsager styrelsen i forbindelse med en undersøgelse. Det skal understreges, at den udenlandske myndighed alene deltager som observatør. Den kan således ikke selvstændigt foretage myndighedsudøvelse i forbindelse med en undersøgelse i Danmark.

 

Der er ikke tale om, at politiet bistår udenlandske myndigheder med at få adgang til materiale, idet det er styrelsen, der har beføjelse til at indhente nødvendige oplysninger. Der er alene indført mulighed for, at politiet kan yde bistand i forbindelse med en undersøgelse, såfremt det undtagelsesvist – og mod forventning - ikke er muligt at få adgang til revisionsvirksomheden.

 

Revisortilsynets kvalitetskontrol skal påse, at revisionsvirksomheden har etableret et kvalitetssikringssystem, som sikrer, at revisorerne udfører deres opgaver i overensstemmelse med lovgivningen og god revisorskik. Kvalitetskontrollen er således en løbende tilbagevendende kontrol, der generelt skal medvirke til at højne kvaliteten af revisors arbejde.

Om forskellen mellem Revisortilsynets kvalitetskontrol og Erhvervs- og Selskabsstyrelsens undersøgelser henvises til nedenstående oversigt.

 

 

Revisortilsynets kvalitetskontrol

 

 

Erhvervs- og Selskabsstyrelsens undersøgelser

Formål:

Revisortilsynets kvalitetskontrol skal påse, at revisionsvirksomheden har etableret et kvalitetssikringssystem, som sikrer, at revisorerne udfører deres opgaver i overensstemmelse med lovgivningen og god revisorskik.

 

Kvalitetskontrollen er en løbende tilbagevendende kontrol, der skal medvirke til generelt at højne kvaliteten af revisorernes arbejde.

 

 

Formål:

Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er den overordnede, ansvarlige myndighed for tilsynet med revisorer og revisionsvirksomheder.

 

 

 

 

 

Styrelsen skal ved en hurtig indgriben kunne iværksætte en undersøgelse for at konstatere, korrigere eller forhindre overtrædelser i konkrete sager.

 

Hvornår:

Revisionsvirksomheder skal kvalitetskontrolleres mindst hvert 6. år.

 

Revisionsvirksomheder, der f.eks. reviderer børsnoterede selskaber, skal kvalitetskontrolleres mindst hvert 3. år.

 

Revisortilsynet planlægger udtagelsen af revisionsvirksomheder til kontrol og tilrettelæggelsen af kontrollen for ét år ad gangen.

 

 

Hvornår:

Hvis der er indikation af, at revisorlovgivningen er eller vil blive overtrådt, kan Erhvervs- og Selskabsstyrelsen straks iværksætte en undersøgelse.

 

Det kan f.eks. være i situationer, hvor der i forbindelse med Erhvervs- og Selskabsstyrelsens eller Finanstilsynets regnskabskontrol af de børsnoterede selskaber, kan rejses tvivl om revisionens tilstrækkelighed.

 

Hvordan:

Kvalitetskontrollen omfatter en vurdering af revisionsvirksomhedens kvalitetsstyringssystem, en vurdering af udførelsen af udvalgte erklæringsopgaver og en vurdering af, om revisor har været uafhængig ved udførelsen af opgaverne.

 

Revisortilsynet består af 9 medlemmer, der er udpeget af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efter indstilling fra. 4 medlemmer af tilsynet er praktiserende revisorer efter indstilling fra FSR og FRR.

 

Selve kvalitetskontrollen udføres normalt af praktiserende revisorer.

 

Hvordan:

En undersøgelse retter sig mod en konkret sag. Undersøgelsen omfatter således en konkret gennemgang af revisors arbejdspapirer og andre dokumenter, der kan have betydning for vurderingen af revisors arbejde i den konkrete sag.

 

Behovet for effektive undersøgelser må ikke svækkes ved, at revisor nægter at udlevere det ønskede materiale.

 

Styrelsen kan derfor om nødvendigt skaffe sig adgang til revisionsvirksomheden for at kunne gør sig bekendt med dokumenterne.

 

EU’s 8. direktiv forudsætter, at praktiserende revisorer af uafhængighedsgrunde ikke deltager i undersøgelser.