ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

14. maj 2008

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.  33 92 33 50

Fax 33 12 37 78

[email protected]

www.oem.dk

 

 

 

 


 


Besvarelse af spørgsmål 17 (L 120) stillet af Folketingets Erhvervsudvalg den 24. april 2008.

 

 

Spørgsmål 17:

”Hvor i lovforslaget fremgår de økonomiske konsekvenser for revisionsvirksomhederne ved at skulle stille personale, edb‑systemer, tid m.m. til rådighed for Styrelsen som led i en undersøgelse, der foretages ud over den regelmæssige kvalitetskontrol, samt til ressourcer til advokatbistand m.m.?”

 

Svar:

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsReguleringen (CKR). Vedrørende bestemmelserne om undersøgelser har CKR udtalt, at

 

”Forslaget om at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan iværksætte en undersøgelse af en virksomhed, hvor alle oplysninger kan kræves fremlagt, vurderes at kunne medføre løbende byrder, såfremt det viser sig, at den undersøgte virksomhed ikke har overtrådt eller vil overtræde bestemmelser i eller i henhold til loven. I forbindelse med kontrol og tilsyn i relation til uafhængig revisionsvirksomhed er oplysningsforpligtelsen målt til at tage 10 timer årligt pr. virksomhed. CKR vurderer, at oplysningsforpligtelsen i relation til undersøgelser tilnærmelsesvis svarer til den målte oplysningsforpligtelse, og forslaget vurderes derfor at kunne medføre løbende byrder på ca. 10 timer årligt pr. virksomhed.

 

ogrksættelse af undersøgelse af revisorer/revisionsvirksomhederikkerhedn virksomhed, hvor alle oplysninger kan kræves fremlagt,Viser det sig derimod, at virksomheden har overtrådt eller vil overtræde bestemmelser i eller i henhold til loven, vil tidsforbruget vedrørende oplysninger, som virksomheden har udleveret til brug i undersøgelsen, ikke blive anset som løbende byrder i AMVAB-regi. Dette skyldes, at AMVAB-målingerne tager udgangspunkt i en normaleffektiv virksomhed, som overholder lovgivningen.

 

På samfundsniveau er det således ikke muligt at opgøre de løbende byrder, idet disse afhænger af antallet af undersøgte virksomheder, som ikke overtræder lovgivningen. Det er dog CKR’s umiddelbare vurdering, at der næppe vil være tale om større byrder, idet Erhvervs- og Selskabsstyrelsen formodes at anvende et risikovurderings-værktøj, som sikrer, at undersøgelsen i høj grad alene iværksættes retmæssigt.”