ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

16. maj 2008

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.  33 92 33 50

Fax 33 12 37 78

[email protected]

www.oem.dk

 

 

 

 


 


Besvarelse af spørgsmål 10 (L 120) stillet af Folketingets Erhvervsudvalg den 24. april 2008.

 

 

Spørgsmål 10:

”Vil ministeren bekræfte, at baggrunden for at foretage en undersøgelse efter § 37‑ når der ikke fremsættes begæring derom fra en udenlandsk myndighed ‑ baseres på en ”rimelig begrundelse” for, at revisor har overtrådt eller vil overtræde bestemmelserne i revisorloven?”

 

Svar:

Grundlaget for at iværksætte en undersøgelse fremgår direkte af lovfor-slagets § 37. Det fremgår af denne bestemmelse, at ”Hvis Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vurderer, at der er en risiko for, at en revisor eller revisionsvirksomhed har overtrådt eller vil overtræde bestemmelser i eller i henhold til denne lov, kan styrelsen iværksætte en undersøgelse …”.

 

Det, der karakteriserer en undersøgelse, er således, at den udføres på ad hoc basis på grundlag af en begivenhed, et problem eller anden indikation af, at revisorlovgivningen er eller vil blive overtrådt. Erhvervs- og Selskabsstyrelsens vurdering af, om der er grundlag for at iværksætte en undersøgelse, vil således bero på et samlet skøn.

 

Som det fremgår af lovbemærkningerne, forventes undersøgelser især at omfatte lovpligtige revisioner, hvor der kan rejses eller er rejst tvivl om kvaliteten af den udførte revision. Det kan f.eks. omfatte situationer, hvor regnskabskontrol af børsnoterede selskabers årsrapporter, rejser tvivl om revisionens tilstrækkelighed. Tilsvarende kan en undersøgelse udspringe fra den stikprøvevise kontrol af modtagne årsrapporter, der udføres af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i medfør af årsregnskabsloven, eller den regnskabskontrol af ikke-børsnoterede finansielle virksomheder, der udføres af Finanstilsynet i medfør af lov om finansiel virksomhed.

 

Bestemmelsen indebærer imidlertid også, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan iværksætte en undersøgelse på baggrund af udefra kommende informationer, der gør styrelsen opmærksom på forhold, der nødvendiggør en undersøgelse. Det kan f.eks. forekomme, hvis der i medierne er blevet sat fokus på omstændigheder hos en eller flere revisorer eller revisionsvirksomheder, der indikerer overtrædelse af revisorlovgivningen.

 

Det vil sige at der er tale om en bred vifte af situationer, hvor der kan forekomme indikationer på overtrædelse af revisorlovgivningen. Tilsvarende gælder for iværksættelse af en undersøgelse på grundlag af en henvendelse fra en udenlandsk myndighed. Erhvervs- og Selskabsstyrelsens vurdering vil således bero på et samlet skøn af en karakter, som det ville være vanskeligt at foretage en retlig efterprøvelse af.

 

Jeg vil iøvrigt henvise til vedlagte notat af 8. maj 2008 om Erhvervs- og Selskabsstyrelsens adgang til uden forudgående retskendelse at få adgang til revisionsvirksomheder, som Justitsministeriet har udarbejdet. Justitsministeriet mener ikke, at der er grundlag for at fravige den hidtidige praksis, hvor der ikke stilles krav om forudgående retskendelse i forbindelse med myndighedernes kontrolbesøg. Justitsministeriet påpeger i den forbindelse, at der ikke vil være nogen reel retssikkerhedsmæssig gevinst forbundet med et krav om retskendelse, når Erhvervs- og selskabsstyrelsen skal ud og foretage kontrolbesøg.