Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     12 - Forslag til Lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Østrig.

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 2 af 4.december 2007.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Spørgsmål 2: Ministeren bedes om at redegøre, hvilke dobbeltbeskatningsproblemer Danmark pt. har i forhold til Schweiz, og som Danmark ønsker at ændre i forbindelse med en genforhandling af dbo’en mellem Danmark og Schweiz.

Svar: Den dansk-schweiziske dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO) blev indgået i 1973.

Ved protokol fra 1997 blev dbo’en ændret på nogle få punkter. Protokollen ændrede således den såkaldte metodebestemmelse, så Danmark skiftede fra eksemptions-metoden til credit-metoden på tilsvarende måde, som den danske metodebestemmelse nu ændres i den ny Østrig-dbo. Protokollen ændrede desuden listen over omfattede skatter, definitionen af Danmark samt forskellige regler om international skibs- og luftfartsvirksomhed.

Hovedindholdet af den dansk-schweiziske dbo stammer altså fra 1973 og afviger dermed fra indholdet af OECD’s model til dbo’er og fra nyere danske dbo’er.

De vigtigste problemer angår beskatning af pension og udveksling af oplysninger.

Schweiz-dbo’en medfører bopælsstatsbeskatning af pension (undtagen tjenestemandspension), mens Danmarks nyere dbo’er medfører kildestatsbeskatning af alle pensioner.

Schweiz-dbo’ens artikel om udveksling af oplysninger er meget begrænset i forhold til OECD-modellens tilsvarende artikel.

Schweiz dbo’en medfører således, at de to landes skattemyndigheder kun skal udveksle oplysninger, der er nødvendige for en rigtig gennemførelse af  dbo’en. Efter OECD-modellen skal staterne udveksle oplysninger, som de kan forudse at være relevante for gennemførelse af dbo’en eller for administrationen og gennemførelsen af staternes interne skattelovgivning vedrørende skatter af enhver art og beskrivelse.

Hertil kommer, at Schweiz-dbo’en udtrykkeligt nævner, at der ikke må udveksles oplysninger, der kan røbe nogen bankhemmelighed. Den nyeste OECD-model fra 2005 medfører derimod, at bankhemmelighed ikke kan begrunde afvisning af udveksling af oplysninger.

Herudover har Schweiz-dbo’en en række andre bestemmelser, der afviger fra OECD-modellen og fra, hvad Danmark har accepteret i andre nyere dbo’er.

Schweiz-dbo’en medfører, at bygge-og anlægsvirksomhed først danner fast driftssted, når det varer i mere end 24 måneder. I OECD-modellen er perioden fastsat til 12 måneder.

Schweiz-dbo’en medfører, at udbytter kun kan beskattes i den stat, hvor modtageren er hjemmehørende. OECD-modellen medfører, at udbytter også kan beskattes i den stat, hvor det udbyttebetalende selskab er hjemmehørende, men denne kildestats skat må højst være 15 pct. af udbyttets bruttobeløb, dog kun 5 pct. i moder/datterselskabs-tilfælde.

Schweiz-dbo’ens artikel om regulering af fortjenesten ved forbundne foretagenders interne samhandel (transfer pricing) mangler en regel om, at når den ene stat har fortaget en regulering af fortjenesten for foretagendet i denne stat, skal den anden stat foretage en passende regulering af fortjenesten for foretagendet i denne anden stat.

Schweiz-dbo’ens artikel om ikke-diskriminering mangler en regel om, at den ene stat skal give fradrag for betalinger til en person eller et selskab i den anden stat på samme måde som ved betalinger til en person eller et selskab i førstnævnte stat.

For sÃ¥ vidt angÃ¥r artiklen om, at en person eller et selskab, som mener sig beskattet i strid med overenskomsten, kan indbringe sin sag for skattemyndighederne, mangler artiklen dels reglen om at indbringelse skal ske inden tre Ã¥r, og dels reglen om, at en gensidig aftale mellem de to staters skattemyndigheder om løsning af denne sag skal gennemføres uden hensyn til tidsfrister i staternes interne lovgivning.         Â