ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

14. maj 2008

 

Besvarelse af spørgsmål 12 ad L 100 stillet af Erhvervsudvalget den 7. maj 2008.

 

 

Spørgsmål 12:

"Ministeren bedes oplyse, om der med ophævelsen af årsregnskabslovens § 38, stk. 5, jf. lovforslagets § 1, nr. 16 kan opstå en øget risiko for, at kapitalgrundlaget forsvinder i de pågældende virksomheder til skade for småaktionærer, skattevæsenet og kreditorer."

 

 

Svar:

Kravet om binding af opreguleringer af aktiverne til dagsværdi i reserverne på egenkapitalen blev oprindeligt indført for at sikre, at ledelsen i en virksomhed ikke opregulerer aktiver til en urealistisk værdi og herefter udlodder gevinsten til ejerne.

 

Der er dog sket en udvikling over årene, hvor opreguleringer er blevet mere anerkendte. Denne udvikling er forstærket af påvirkning fra de internationale regnskabsstandarder, IFRS, som bevæger sig i retning af øget brug af dagsværdier.

 

Virksomhedens ledelse er ansvarlig for, at opreguleringer sker til dagsværdi - hverken mere eller mindre. Hertil kommer, at virksomhedens eventuelle revisor skal efterprøve ledelsens vurdering i forbindelse med revisionen af årsregnskabet.

 

Hvis virksomhedens ledelse opregulerer til en for høj værdi, kan ledelsen ifalde straf- og erstatningsansvar. Det samme gælder virksomhedens revisor, hvis denne undlader at tage forbehold for en for høj værdi.

 

Endvidere er virksomhedens ledelse efter selskabslovene ansvarlig for, at der ikke trækkes midler ud af virksomheden, f.eks. i form af udbetaling af udbytte, udover hvad der er forsvarligt under hensyn til virksomhedens økonomiske stilling. Ledelsen i en virksomhed bør i denne forbindelse være særlig opmærksom, hvis værdien af et aktiv bygger på en usikker opgørelse eller f.eks. er påvirket af kortsigtede værdistigninger. I disse situationer skal ledelsen være meget forsigtig i sin vurdering af, om et udbytte baseret på værdistigningerne er forsvarligt.

 

Hvis der foretages en uforsvarlig udbetaling, vil ledelsen kunne ifalde både straf- og erstatningsansvar.

 

Virksomhederne har faktisk allerede siden 2001 kunnet udbetale udbytte på baggrund af urealiserede gevinster. Det drejer sig primært om opreguleringer af finansielle aktiver som aktier, obligationer, pantebreve m.v., som måles til dagsværdi. Anvendelsen af dagsværdi er ikke begrænset til børsnoterede værdipapirer, men omfatter også f.eks. unoterede aktier.

 

Det har ikke fremkommet oplysninger om, at de muligheder, som blev indført i 2001, har medført nogen udstrakt misbrug mht. at ”puste” værdier op i virksomhederne, samtidig med at der er trukket midler ud som udbytte.

 

Jeg skal også nævne, at der altid vil være visse muligheder for - i strid med lovgivningen – at manipulere regnskaber og derved ulovligt trække midler ud af en virksomhed. Til at stoppe dette har vi straffeloven, som giver en passende straf til de, som lader sig friste og begår økonomisk kriminalitet.

 

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk