Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8<DOCUMENT_STAR   vedrørende forslag til folketingsbeslutning om nedsættelse af en hurtigtarbejdende kommission, der skal se på de positive og negative følgevirkninger af en kriminalisering af sexkunder (B 96), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. maj 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs

 


Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til folketingsbeslutning om nedsættelse af en hurtigtarbejdende kommission, der skal se på de positive og negative følgevirkninger af en kriminalisering af sexkunder (B 96):

 

”På baggrund af, at ministeren i Folketinget under 1. behandling af B 96 9/5-08 hævdede, at antallet af prostituerede i Danmark har ligget konstant i rigtig mange år samtidig med, at ministeren for ligestilling i BT 16/5-08 påstod, at kvindehandel er vokset eksplosivt inden for de sidste 3 år, ønskes en kvalificeret vurdering af omfanget af menneskehandel i Danmark.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra ministeren for ligestilling, som har oplyst følgende:

 

”I B.T.’s interview, bragt den 16. maj 2008, henviser jeg til, at tilbuddene til kvinder, der har været udsat for handel og indholdet af disse er blevet udvidet og udviklet mærkbart i løbet af de seneste år og altså ikke, at antallet af handlede kvinder skulle være vokset kraftigt.

 

Center mod Menneskehandel har iværksat et dokumentationsarbejde blandt de sociale organisationer, som yder støtte og hjælp til mulige ofre for menneskehandel. Dette vil medvirke til, at vi i fremtiden kan følge udviklingen i omfanget af ofre for menneskehandel i Danmark.

 

De sociale organisationer, som driver det opsøgende arbejde, sundhedstilbud, botilbud mv. skønner at have haft kontakt til ca. 250 kvinder i 2007, som potentielt kan være ofre for menneskehandel. Af disse har ca. 40 kvinder opholdt sig på Reden Internationals botilbud for handlede kvinder. Mistanke om menneskehandel udløser den hjælp og støtte, som ofre for menneskehandel tilbydes som en del af regeringens handlingsplan på området.

 

Jeg har bedt Integrationsministeriet om at bidrage til besvarelsen for så vidt angår de ofre for menneskehandel, som opholder sig illegalt i landet. Oplysningerne vedrører således ikke kvinder fra andre EU-lande mv.

 

Udlændingeservice har for den gruppe af kvinder, som opholder sig illegalt i landet, oplyst, at siden 1. august 2007, hvor de ændrede udlændingeregler trådte i kraft, og til medio maj 2008 har man i i alt 18 sager vurderet en kvinde handlet og derfor fastsat udrejsefristen til 30 dage (refleksionsperioden).

 

Hertil kommer 5 kvinder, der i øjeblikket har en verserende asylsag, og som i den forbindelse har oplyst, at de har været udsat for menneskehandel. Da der ikke i disse 5 sager er en umiddelbart forestående udsendelse, er der endnu ikke taget stilling til spørgsmålet om refleksionsperiode.

 

Af de i alt 18 kvinder, som har fået en refleksionsperiode, forsvandt eller udrejste 16 i løbet af de første 30 dage. 2 kvinder tog imod tilbuddet om forberedt hjemsendelse og udvidet refleksionsperiode og fik således forlænget udrejsefristen til 100 dage. 1 af disse 2 kvinder forsvandt eller udrejste af landet efter udløbet af 100-dages perioden.

 

Der er således 1 kvinde, hvis forberedte hjemsendelse i øjeblikket er ved at blive iværksat.

 

Udlændingestyrelsens oplysninger er baseret på manuelle optællinger og kan derfor være behæftet med usikkerhed.

 

Udlændingeservice har endvidere oplyst, at der den 3. juni 2008 blev gennemført en politirazzia i prostitutionsmiljøet, og at det derfor kan være sandsynligt, at politiet i løbet af den kommende periode vil forelægge eventuelle sager vedrørende udlændinge uden lovligt ophold eller asylansøgere for Udlændingeservice med henblik på en vurdering af, hvorvidt de pågældende er handlede.”

 

Der kan i øvrigt henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 1 fra Folketinget Retsudvalg vedrørende beslutningsforslaget, hvor der bl.a. er oplysninger om antallet af anmeldelser, sigtelser og fældende afgørelser for overtrædelse af straffelovens § 262 a om menneskehandel. Det bemærkes i den forbindelse, at det forhold, at en kvinde som anført ovenfor får tilbudt hjælp og støtte i medfør af regeringens handlingsplan og dermed skal anses som et potentielt offer for menneskehandel, ikke forudsætter, at en person kan sigtes for menneskehandel. Vurderingen af, om en kvinde er offer for menneskehandel i straffelovens forstand, vil således ikke nødvendigvis være sammenfaldende med vurderingen af, hvorvidt kvinden falder ind under begrebet ”muligt offer” i henhold til regeringens handlingsplan og dermed er berettiget til støtte og hjælp, jf. herom Justitsministeriets besvarelse af 17. juni 2008 af spørgsmål nr. 360 fra Folketingets Socialudvalg (Alm. del).