(Ordfører)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL):
Regeringen kan jo godt lide at føre kulturkamp. Jeg synes, at mange af de elementer, der er i regeringens kulturkamp, nemlig sådan noget som ensretning og snæversynet nationalisme, er en rigtig dårlig idé; men fred være med det, det kan vi tage en anden dag. Der er en kulturkamp i gang.
Det er forfærdelig ærgerligt, når regeringens kulturkamp går ud over helt almindelig sund fornuft, og det er desværre lige præcis det, der er tilfældet i forhold til gruppeeksamen. Værdikampen, kulturkampen, går simpelt hen ud over den sunde fornuft.
Så vil jeg bare lige gerne understrege for en sikkerheds skyld, hvis der skulle sidde en eneste, som var i tvivl: Man bliver bedømt individuelt til gruppeeksamen. Nogle i regeringen har været i tvivl. Jeg kan oplyse om, at man bliver bedømt individuelt til gruppeeksamen. Af uransagelige årsager har undervisningsministeren set sig sur på folk, der går til eksamen i grupper, og videnskabsministeren er villigt hoppet med på den vogn.
Regeringen har flere gange gentaget, at de ikke er imod gruppearbejde, når de går imod gruppeeksamen, men i praksis er det altså lige præcis det, der er konsekvensen af regeringens politik, for gruppeeksamen og gruppearbejde hænger sammen.
De fleste, der har gået i skole, ved, at eksamen betyder meget for, hvordan folk arbejder. Og faktisk er det jo også sådan, at vi forlanger af vores skoler og uddannelsesinstitutioner, at der skal være sammenhæng mellem eksamen og undervisning og i øvrigt også gerne en sammenhæng med den virkelighed, som elever og studerende skal ud i, når de er færdige med at gå i skole.
Derfor betyder et forbud mod gruppeeksamen, at vi får en mere kedelig og mindre afvekslende undervisning, og det betyder, at eksamen fjerner sig længere og længere væk fra den virkelighed, man skal ud at arbejde i bagefter. Når det handler om at fungere på arbejdsmarkedet, eller når det handler om at fungere i en fodboldklub eller alle mulige andre foreninger, duer det altså ikke, at man alene er trænet til at kunne arbejde alene. Livet består af samarbejde med andre mennesker, og derfor er det vigtigt, at vi ikke har et uddannelsessystem, der lærer vores børn og unge mennesker, at de altid står alene, og at de altid er sig selv nærmest.
Selvfølgelig skal folk også lære at svare for sig selv, men der er altså ikke nogen i den her sal, der har stillet forslag om at afskaffe individuelle eksamensformer; der er ikke én eneste herinde, der har sagt: Nu afskaffer vi individuel eksamen. Til gengæld har vi en regering, som i øvrigt påstår, at den er liberal, og som fra statsligt, centralt hold vil bestemme, hvordan folk må gå til eksamen.
Staten skal holde snitterne væk og lade være med at tro, at den ved bedst. Lad det da være op til skolerne og universiteterne og seminarierne at finde ud af, hvordan de vil organisere den lange række af eksamensformer, der rent faktisk tester de kompetencer, som uddannelsessystemet prøver at undervise elever og studerende i. Jeg synes faktisk, det er sådan lidt arrogant, at vi har en regering, der tror, at den ved mere om, hvilke eksamensformer der fungerer, end studerende og undervisere gør.
Så bliver jeg nødt til at komme med en kommentar til den idé, regeringen har om, at hvis man afleverer en fælles eksamensopgave, kan man skrive, hvem der er ansvarlig for hvert enkelt afsnit. Jeg er med på, at det ikke forholder sig sådan for alle opgaver, man afleverer fælles. Men man har altså i regeringen en idé om, at det overhovedet kan lade sig gøre at aflevere en fælles opgave, et fælles projekt, og så skrive, hvem der har skrevet hvad.
Jeg vil gerne sige, at hvis man har brugt et halvt år på at arbejde sammen om et fælles projekt og efter det halve år er i stand til at sige, hvem der har skrevet hver enkelt sætning, hvem der har tænkt hver enkelt tanke, burde man da dumpe den opgave, for så har man da overhovedet ikke forstået noget som helst af, hvad det vil sige at arbejde sammen.
Jeg synes, regeringen burde indse, at den her underlige idé om at forbyde gruppeeksamen var en fejl. Det er helt o.k. at begå fejl, man skal bare indrømme, når man gør det, i stedet for at holde stædigt fast i, at det, man nu engang har besluttet sig for, er det rigtige. Lærerne synes, det er en dårlig idé, eleverne synes, det er en dårlig idé, de studerende synes, det er en dårlig idé, selv Dansk Industri, som jeg ved regeringen læner sig meget op af og ofte lytter til, synes, det her er fuldstændig hul i hovedet. Under valgkampen var det jo også klokkeklart for enhver, at der er flere medlemmer af Venstres folketingsgruppe, som synes, det er hul i hovedet at afskaffe gruppeeksamen.
Jeg håber, at regeringen kan se, at det her projekt forbyd gruppeeksamen er dumpet, og jeg håber, at regeringen er stor nok til at se, når den begår en fejl.