Københavns Kommune

Frederiksberg Kommune

Københavns Universitet

Professionshøjskolerne i Region Hovedstaden

 

 

Samarbejdsaftale om 7 forslag til styrkelse af kompetencerne hos lærerne i København og på Frederiksberg

 

 

Målsætning og baggrund

 

Parterne er enige om at samarbejde om at styrke lærernes kompetencer i København og på Frederiksberg gennem konkrete initiativer, der styrker lærernes grund- og efteruddannelse og øger det faglige samarbejde mellem folkeskoler, professionshøjskoler og Københavns Universitet.

 

Københavns Kommune har med landets største skolevæsen og som et led i kommunens skolepolitik og den faglige indsats i ”Faglighed for Alle” et ønske om at styrke grund- og efteruddannelsesmuligheder for lærerne, med vægt på bl.a. naturfag og tosprogethed.

 

Frederiksberg Kommune lægger stor vægt på at have en god folkeskole med dygtige lærere og pædagoger. Kommunen prioriterer derfor lærernes grunduddannelse og en målrettet, faglig og pædagogisk efteruddannelse meget højt.

 

Københavns Universitet og de to Professionshøjskoler i Region Hovedstaden har netop indgået en samarbejdsaftale med fokus rettet mod områder og arrangementer, hvor de komparative fordele for dansk læreruddannelse kan sættes i spil, og hvor universitetet og professionshøjskolerne gensidigt kan styrke hinanden. Aftalen vedlægges og omhandler bl.a.:

 

·        Der etableres et 1.Ã¥rigt forløb pÃ¥ bachelorniveau i universitetsregi for studerende, der vil uddanne sig til undervisere i dansk, matematik og naturvidenskabelige fag, og som efter det første Ã¥r mÃ¥lretter sin uddannelse mod et universitetsforløb eller en folkeskolelæreruddannelse ved professionshøjskolerne. Det 1.-Ã¥rige forløb skal fuldt ud kunne træde i stedet for 1. studieÃ¥r pÃ¥ læreruddannelsen.

 

·        Forenklede og smidige overgange mellem læreruddannelse og universitetsuddannelse ved udvidelse af de gensidige meritmuligheder, sÃ¥ den fireÃ¥rige læreruddannelse bliver adgangsvej til bachelor- eller kandidatuddannelser pÃ¥ universitet og sÃ¥ universitetsstuderende, der ønsker at skifte til læreruddannelsen, automatisk fÃ¥r hel eller delvis merit for linjefagene.

 

·        Etablering af fælles masteruddannelse hvor bÃ¥de bachelorer og kandidater fra universiteter og læreruddannede fra professionshøjskolerne kan specialisere sig til at varetage særlige opgaver inden for skoleomrÃ¥det.

 

·        Samarbejde om forskeruddannelse af ansatte ved professionshøjskolerne, forskningsaktiviteter og gensidig berigelse af fagdidaktiske og pædagogiske miljøer.

 

Senest 1. juli 2008 foreligger der en konkret plan for aftalens udmøntning. Parterne er enige om, at flest mulige tiltag skal iværksættes med virkning for det kommende studieår 2008/2009.  Ovenstående aktiviteter vil styrke såvel lærernes grund- som efteruddannelse til gavn for skolevæsenet i kommunerne i Hovedstadsregionen.

 

I forlængelse af dette etableres hermed et øget samarbejde mellem Københavns Universitet, professionshøjskolerne, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Parterne er enige om at iværksætte følgende 7 konkrete initiativer:

 

Styrkelse af praktikforløb i de københavnske og frederiksbergske folkeskoler – højere kvalitet i praksis

 

Praktikforløbene på folkeskoler er et centralt element i læreruddannelsen, hvorfor et styrket samspil vil styrke kvaliteten af læreruddannelsen.

 

1.      Uddannelse af mindst 100 praktikvejledere frem til 2012 Der er et pres pÃ¥ de københavnske og frederiksbergske skoler for at tage flere praktikanter. For at tilskynde skolerne til at tage praktikanter skal praktikopgaven have et selvstændigt pædagogisk formÃ¥l.

 

Det forudsætter, at alle skoler har uddannede praktiklærere. I dag er der 39 uddannede praktiklærere i Københavns Kommune og 20 i Frederiksberg Kommune. De to kommuner vil arbejde for at forøge dette antal, så der vil være mindst én uddannet praktikvejleder pr. spor, svarende til i alt 145 praktiklærere i København og 50 på Frederiksberg. Kommunerne vil herudover arbejde for certificering af praktikindsatsen samt, at skolernes faktiske udgifter til praktikvederlag dækkes, så skolerne ikke har ekstraudgifter til praktikstuderende.

 

2.      Etablering af 2 – 3 profil- og praktikskoler: Københavns Kommune har som mÃ¥lsætning at oprette 2 – 3 yderligere kombinerede profil- og praktikskoler i de kommende Ã¥r med særlige faglige profiler, hvortil der er knyttet sÃ¥vel faglige og pædagogiske udviklingsaktiviteter som en særlig praktiktyngde og -forpligtelse. Den nuværende idrætsprofilskole vil blive suppleret med skoler med profiler indenfor eksempelvis naturfag, tosprogethed og almen pædagogisk udvikling. 1 – 2 yderligere profilskoler forventes udpeget inden udgangen af 2008, pÃ¥begyndt sommeren 2009 og fuldt ibrugtaget i 2010-2011

 

Udvikling af faglig profil og praktik på skolerne i Frederiksberg Kommune: Frederiksberg Kommune vil fortsat i de kommende år udvikle den faglige profil på alle kommunens skoler. Dette sker med udgangspunkt i kommunens struktur med relativt få og store skoler. Den overordnede rammeplan for udviklingsaktiviteter på det faglige og alment pædagogiske område vil blive forstærket og yderligere målrettet de fælles indsatser i denne aftale.

 

Øget samarbejde om grund- efter- og videreuddannelse og højere teoretisk kvalitet.

  

Med trepartsaftalen i kvalitetsreformen tilføres lærernes efter- og videreuddannelsesområde flere ressourcer. Dette skal følges op af etablering af styrkede uddannelsestilbud i samspil mellem partnerne.

 

3.      Samarbejde om forsknings- og udviklingsopgaver: Universitetet og professionshøjskolerne er bl.a. enige om at indlede fælles forsknings- og udviklingsarbejder rettet mod folkeskolen, hvor synergien mellem forskning og praksisadgang udnyttes indenfor en række omrÃ¥der, bl.a. i form af ph.d.-uddannelse, udvikling, gennemførelse og evaluering af forskningsbaseret uddannelse. Samarbejdet udvides til ogsÃ¥ at omfatte Københavns Kommune i de konkrete samarbejder, hvor det skønnes hensigtsmæssigt.

 

4.      Fælles udviklingsarbejde pÃ¥ profilskolerne: Profilskolerne skal bidrage til at løfte den pædagogiske faglighed i Københavns Kommune, særligt indenfor profilen og profilskolerne vil være omdrejningspunktet for kommunens samarbejde med professionshøjskolerne og universitetet. I Frederiksberg Kommune vil et tilsvarende samarbejde ske med udgangspunkt i udvalgte enkeltskoler inden for kredsen af skoler pÃ¥ Frederiksberg. Parterne vil indgÃ¥ samarbejde om fagligt og pædagogisk udviklingsarbejde, herunder forsøg med højere fagligt niveau for liniefagslærere inden for profilen, bl.a. i form af forlængede praktikforløb med større fagligt og pædagogisk indhold.

 

5.      Profilskolerne som lokale centre for videreuddannelse: Profilskolerne skal i samarbejde med universitetet og professionshøjskolerne være faglige videns- og formidlingscentre for efter- og videreuddannelse af københavnske lærere, særligt indenfor profilen.

 

6.      Samarbejde om smÃ¥fag: Endelig indledes et samarbejde, hvor mindre linjefag med mindre søgning som f.eks. tysk, fransk, fysik/kemi, biologi og geografi kan udbydes som et samarbejde mellem professionshøjskolerne og Københavns Universitet pÃ¥ sÃ¥vel grunduddannelse som pÃ¥ Ã…ben Uddannelse og efteruddannelse. PÃ¥ baggrund af dette samarbejde etableres faglige netværk, der ogsÃ¥ inkluderer de relevante lærere indenfor smÃ¥fagene i Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.

 

7.      Mindre projekter Herudover vil parterne indgÃ¥ i mindre, fælles projekter, der understøtter aftalens fokus.

 

Det videre arbejde

 

Aftalen er indgået med forbehold for de kompetente organers tilslutning

 

Parterne nedsætter en fælles arbejdsgruppe, der senest 1. juli 2008 skal fremkomme med et konkret forslag til forslag 1 – 7, inkl. tidsplan og økonomisk overslag. Realiseringen af forslagene 1 og 2 vil afhænge af budgetforhandlingerne for 2009. Frederiksberg Kommune deltager i den del af arbejdet der også vedrører Frederiksberg.

 

I.f.t. pkt. 7 udpeger professionshøjskolerne og Københavns Universitet kontaktpersoner til følgende samarbejdsprojekter med Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsforvaltning: Sommerskole med deltagelse af lærerstuderende, erhvervspraktik på det naturvidenskabelige fakultet, fagolympiade og naturvidenskabsfestival, Idrætsprofilen på Bellahøj Skole samt handlingsplan for læsning.

 

 

 

 

København. 4. marts 2008:

 

 

 

 

Ritt Bjerregaard

 

 

 

 

Ove E. Dalsgaard

Ralf Hemmingsen

Bo Asmus Kjeldgaard

Hans Siggaard Jensen

Mads Lebech