Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2007-08 (1. samling)
R 1
Offentligt
403733_0001.png
403733_0002.png
403733_0003.png
403733_0004.png
403733_0005.png
403733_0006.png
403733_0007.png
403733_0008.png
403733_0009.png
403733_0010.png
403733_0011.png
403733_0012.png
403733_0013.png
403733_0014.png
403733_0015.png
403733_0016.png
403733_0017.png
403733_0018.png
403733_0019.png
403733_0020.png
403733_0021.png
403733_0022.png
403733_0023.png
403733_0024.png
403733_0025.png
403733_0026.png
403733_0027.png
403733_0028.png
403733_0029.png
403733_0030.png
403733_0031.png
403733_0032.png
403733_0033.png
403733_0034.png
403733_0035.png
403733_0036.png
403733_0037.png
403733_0038.png
403733_0039.png
Statsministerensredegørelse i FolketingetSkriftlig del
Tirsdag den 2. oktober 2007
Regeringen
STATSMINISTERIET
STATSMINISTERENSREDEGØRELSE I FOLKETINGETTIRSDAG DEN 2. OKTOBER 2007
SKRIFTLIG DEL
2INDHOLDSFORTEGNELSE
FORORD.............................................................................................................................. 3BESKÆFTIGELSESMINISTEREN................................................................................. 4FINANSMINISTEREN....................................................................................................... 6FORSVARSMINISTEREN................................................................................................ 6FØDEVAREMINISTEREN ............................................................................................... 6INDENRIGS- OG SUNDHEDSMINISTEREN ............................................................... 7JUSTITSMINISTEREN ................................................................................................... 10KIRKEMINISTEREN ...................................................................................................... 14KULTURMINISTEREN .................................................................................................. 15MILJØMINISTEREN ...................................................................................................... 16MINISTEREN FOR FAMILIE OG FORBRUGERANLIGGENDER ....................... 18MINISTEREN FOR FLYGTNINGE, INDVANDRERE OG INTEGRATION ......... 19MINISTEREN FOR LIGESTILLING............................................................................ 20MINISTEREN FOR NORDISK SAMARBEJDE.......................................................... 20MINISTEREN FOR VIDENSKAB, TEKNOLOGI OG UDVIKLING....................... 20SKATTEMINISTEREN ................................................................................................... 21SOCIALMINISTEREN .................................................................................................... 24TRANSPORT- OG ENERGIMINISTEREN ................................................................. 27UDENRIGSMINISTEREN .............................................................................................. 29UNDERVISNINGSMINISTEREN.................................................................................. 30ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN ............................................................... 33EMNEREGISTER............................................................................................................. 36
3
FORORDStatsministerens redegørelse i henhold til Grundlovens § 38 afgives i en mundtlig og enskriftlig del.I denne skriftlige del af redegørelsen gives en kortfattet omtale af de lovforslag og forslagtil folketingsbeslutning, som regeringen ved begyndelsen af det nye folketingsår forventerat fremsætte i løbet af folketingsåret. Denne del af redegørelsen indeholder endvidere op-lysninger om ministerredegørelser til Folketinget.xxxRegeringen fremlagde i august 2007 forslag til en kvalitetsreform ”Bedre velfærd og størrearbejdsglæde – regeringens strategi for høj kvalitet i den offentlige service”. Forslaget tilen kvalitetsreform udmøntes lovgivningsmæssigt i en række forslag på indenrigs- og sund-hedsministerens, socialministerens og undervisningsministerens områder. Regeringen harigangsat politiske forhandlinger om kvalitetsreformen.Regeringens lovprogram for 2007/2008 indeholder desuden i fortsættelse af lovgivnings-initiativerne i de to foregående folketingsår en række forslag, der udmønter regerings-grundlaget ”Nye mål” fra februar 2005 og regeringens Globaliseringsstrategi ”Fremgang,fornyelse og tryghed” fra april 2006.xxxJeg ser frem til et godt samarbejde med Folketingets partier om det kommende folketings-års lovgivning.
Anders Fogh RasmussenStatsminister
4
BESKÆFTIGELSESMINISTERENÆndring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (Okt I)Der er tale om ændringer af lovens regler om pensionsoptjening og formuefællesskab, dertager sigte på at forbedre ATP’s muligheder for at udfylde sin rolle som supplement tilfolkepensionen.Lov om Arbejdsretten og de faglige voldgiftsretter (Okt I)Forslaget vedrører en generel modernisering og ajourføring af det samlede regelsæt fortvistløsninger på det arbejdsretlige område, hvor reglerne for Arbejdsretten og de fagligevoldgiftsretter samles i én og samme lov. Forslaget bygger på betænkning nr. 1489/2007fra det lovforberedende udvalg om Arbejdsretten og de faglige voldgiftsretter.Ændring af lov om europæiske samarbejdsudvalg (Udvidelse af antallet af medlem-mer i det særlige forhandlingsorgan) (Okt I)Der er tale om justeringer af lovgivningen som følge af EU-direktiv 2006/109/EF og Bul-gariens og Rumæniens medlemskab af EU.Lov om et klagenævn for ligebehandling (Okt II)Forslaget indebærer, at der etableres et samlet klagenævn, der kan træffe afgørelse og til-kende godtgørelse i alle sager vedrørende overtrædelse af forbuddet mod forskelsbehand-ling på og udenfor arbejdsmarkedet.Ændring af lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og funktionærer (Okt II)Der er tale om mindre ændringer af loven med henblik på at lette virksomhedernes admini-strative byrder.Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere (Anmeldelsespligt i forbindelsemed udstationering) (Nov I)Forslaget indebærer, at udenlandske virksomheder forud for udstationering af ansatte iDanmark skal indberette en række oplysninger til et fælles register over udenlandske virk-somheder og udstationerede ansatte. Oplysningerne skal bruges til statiske formål samt tilmyndighedernes kontrol af, om en række regler i forbindelse med udstationering bl.a. ved-rørende arbejdsmiljø og skattebetaling overholdes.Ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om fleksydelse (Justering afreduktionsreglerne i fortrydelsesordningen i efterlønsreglerne og justering af reduk-tionsreglerne i fleksydelsesordningen) (Nov I)Formålet med forslaget er at forhindre, at nogle medlemsgrupper via fortrydelsesordningenkan få fuld efterløn eller fleksydelse, selvom de kun betaler efterløns- eller fleksydelses-bidrag i en væsentlig kortere periode, end der kræves i de ordinære ordninger.
5Lovgivning vedrørende beskæftigelsesplan (Nov II)Regeringen vil fremlægge en ambitiøs plan for at skaffe mere arbejdskraft i Danmark. Derforventes på denne baggrund fremsat lovforslag på flere ministerområder.Lov om arbejdsgivers brug af jobklausuler (Nov II)Forslaget har til formål at begrænse virksomheders brug af jobklausuler, dvs. aftaler mel-lem virksomheder om at hindre eller begrænse de ansatte lønmodtageres muligheder for atopnå ansættelse i en anden virksomhed.Ændring af lov om arbejdsmiljø (Nov II)Forslaget vedrører en række justeringer af arbejdsmiljølovens regler på baggrund af EU-direktiv 92/57/EØF om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed på midlertidige ogmobile byggepladser.Lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse af sygefravær og anmod-ning om refusion af syge- og barselsdagpenge (Jan II)Forslaget har til formål at etablere en digital indberetningsløsning, der bl.a. skal give ar-bejdsgiverne og kommunerne administrative lettelser ved administrationen af syge- ogbarselsdagpengesager.Ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Tilpasning af opgørelsesperioder-ne ved beregning af dagpenge, opgørelse af beskæftigelseskrav og overskydende ti-mer m.v. samt ændring af arbejdsgiveres betaling i forbindelse med 1. og 2. ledig-hedsdag som følge af anvendelse af oplysninger i eIndkomstregistret) (Feb II)Forslaget vedrører en række tekniske ændringer, der har til formål at lette virksomhedernesadministrative byrder ved, at oplysninger, der er indberettet til eIndkomstregistret, i videstmuligt omfang kan anvendes ved administrationen af lov om arbejdsløshedsforsikring.Lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere på grænseoverskridende jernbanetrans-porter (Feb II)Forslaget vedrører gennemførelse af EU-direktiv 2005/47/EF om mobile lønmodtagere pågrænseoverskridende jernbanetransporter.Ændring af ligelønsloven (Implementering af omarbejdet ligestillingsdirektiv) (FebII)Forslaget gennemfører EU-direktiv 2006/54/EF om gennemførelse af princippet om lige-behandling af mænd og kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv (omarbejd-ning). Direktivet er en sammenskrivning, modernisering og forenkling af andre direktiverpå området.
6
FINANSMINISTERENFinanslov for finansåret 2008 (Okt I)Folketingsbeslutning om ordningen for De Europæiske Fællesskabers egne indtægter(Okt I)Der er indgået aftale om EU’s budgetrammer for 2007-2013, herunder om systemet foropkrævning af midler til finansieringen af EU’s udgifter. Nærværende beslutningsforslagdanner grundlag for Danmarks ratificering af systemet for EU-budgettets finansiering.Ændring af lov om tjenestemænd og lov om tjenestemandspension (Nov II)Forslaget har til formål at ophæve den pligtige afgangsalder, der gælder i henhold til tjene-stemandsloven, således at tjenestemænd ikke skal afskediges, når de fylder 70 år.Lov om tillægsbevilling for finansåret 2007 (Jan II)Finanslov for finansåret 2009 (Aug II)
FORSVARSMINISTERENLov om Danmarks tiltrædelse af Det Internationale Atom Energi Agenturs konventi-on om bistand i tilfælde af nukleare ulykker eller radiologiske nødstilfælde (IAEA’sBistandskonvention) (Feb II)Formålet med forslaget er at skabe grundlag for Danmarks tiltrædelse af konventionen af26. september 1986 om bistand i tilfælde af en nuklear ulykke eller radiologisk nødstilfæl-de (Bistandskonventionen).
Forsvarsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om beredskabet (Maj II)
FØDEVAREMINISTERENLov om økologisk jordbrugsproduktion m.v. (Økologiloven) (Okt I)Der er tale om en modernisering af den nuværende lov bl.a. i lyset af den store interesse forøkologiske varer og for fortsat at sikre stor forbrugertillid til de økologiske varer. Forslagetindebærer bl.a. ændringer af formålsparagraffen og reglerne om autorisation til at driveøkologisk virksomhed, herunder reglerne om nægtelse, bortfald og tilbagekaldelse af auto-risationen. Forslaget tilpasser endvidere reglerne til den ændrede ressortfordeling på områ-det efter oprettelsen af Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender i 2004.
7Ændring af lov om arbejderboliger på landet (Lempelig indfrielse af boligdriftslån)(Okt I)Der er tale om justeringer af loven, der sikrer at ejere af en række arbejderboliger på landetundgår en situation, hvor de reelt er ”stavnsbundet”.Ændring af lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v. (Jan I)Forslaget vedrører bl.a. ændringer af reglerne om udmålingsgrundlaget for statsgarantienog risikopræmien.Ændring af lov om fiskeri og opdræt (Jan II)Forslaget vedrører gennemførelse af habitatdirektivet inden for lovens område samt enrække andre ændringer af loven bl.a. hjemmel til at pålægge førere af fiskerfartøjer at tageobservatører med om bord med henblik på dataindsamling i videnskabeligt øjemed oghjemmel til at pålægge skærpede sanktioner ved overtrædelse af regler for erhvervsmæs-sigt fiskeri.Ændring af innovationsloven (Feb I)Forslaget forbedrer innovationsordningens støttemuligheder i lyset af de nye rammebe-stemmelser for statsstøtte til forskning og udvikling. Der overvejes tillige en justering afudvalgsstrukturen på innovationsområdet i lyset af, at innovation er blevet en del af landdi-striktsprogrammet.
INDENRIGS- OG SUNDHEDSMINISTERENÆndring af sundhedsloven, lov om klage og erstatningsadgang inden for sundheds-væsenet og lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksom-hed (Okt II)Forslaget vedrører bl.a. indførelse af udvidet udrednings- og behandlingsret i børne- ogungdomspsykiatrien, indførelse af kontaktpersoner på sygehusene, flytning af myndig-hedsansvaret for vederlagsfri fysioterapi til kommunerne, ændring af reglerne vedrørendeden Personlige Elektroniske Medicinprofil med henblik på etablering af en adgang til elek-tronisk videregivelse af oplysninger fra Medicinprofilen samt adgang til at opstille form-krav for indberetning af data til profilen. Forslaget følger bl.a. op på regeringens forslag tilen kvalitetsreform.Ændring af lov om lægemidler (Dec I)Lovforslaget indeholder en række ændringer i den gældende lægemiddellov med det ho-vedformål at begrænse salget af ulovlige lægemidler, herunder bestemmelser om øget kon-troladgang for Lægemiddelstyrelsen, nye bestemmelser om forfalskede lægemidler ogskærpede sanktioner. Forslaget vil også indeholde en udtrykkelig hjemmel for Lægemid-
8delstyrelsen til i forbindelse med besøg på apoteker at kunne kontrollere, om der forhand-les ulovlige lægemidlerÆndring af sundhedsloven (Jan I)Forslaget vedrører bedre vejledning til patienter om frit valg i sundhedsvæsenet, udvidetfrit valg, når sygehuset aflyser behandling eller operation, frit og udvidet frit valg til diag-nostiske undersøgelser, som praktiserende læger og speciallæger henviser til, udvidelse afpatientsikkerhedsordningen, ophævelse af krav om ind- og udskolingsundersøgelse vedlæge samt gradueret plejehjemstilsyn. Forslaget følger op på regeringens forslag til en kva-litetsreform.Ændring af lov om klage- og erstatningsadgang indenfor sundhedsvæsenet og lov omautorisation af sundhedspersoner og sundhedsfaglig virksomhed (Patientombuds-mand og Sundhedsvæsenets Patientklagenævn som disciplinærnævn) (Jan I)Der skal med lovforslaget etableres et nyt statsligt forankret patientklagesystem, som bl.a.skal bygge på et princip om, at klager på sundhedsområdet indgives ét sted – hos patient-ombudsmanden. Endvidere overvejes det at give Sundhedsvæsenets Patientklagenævn ad-gang til udover behandlingen af klagesager også at behandle disciplinærsager. Den konkre-te udformning af det nye patientklagesystem skal drøftes med de relevante parter. Forslagetfølger op på regeringens forslag til en kvalitetsreform.Ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og sundhedsfaglig virksomhed(Autorisation af social- og sundhedsassistenter) (Jan I)Forslaget indebærer, at der indføres en autorisationsordning for social- og sundhedsassi-stenter i form af en titelbeskyttelse. Forslaget skal sikre en mere fleksibel opgavevaretagel-se og en mere hensigtsmæssig arbejdstilrettelæggelse på sundheds- og ældreområderne.Forslaget følger op på regeringens forslag til en kvalitetsreform.Lov om kontrol med visse biologiske stoffer m.v. (Jan II)Forslaget har til formål at sikre, at biologiske stoffer, fremføringsmidler og relateret mate-riale anskaffet eller produceret til fredelige formål ikke anvendes til terrorformål. Lovfors-laget er en del af udmøntningen af regeringens terrorhandlingsplan.xxxÆndring af lov om valg til Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg (Valgnævnet, godkendelse afpartinavne, nedsættelse af antallet af danske medlemmer af Europa-Parlamentetm.v.) (Okt I)Forslaget indebærer, at der sker en udvidelse af Valgretsnævnets kompetenceområde, såle-des at nævnet fremover tillige skal behandle alle sager om godkendelse af partinavne. Medforslaget nedsættes tillige antallet af danske medlemmer i Europa-Parlamentet fra 14 til 13som følge af Rumæniens og Bulgariens optagelse i EU.
9Ændring af lov om kommunernes styrelse og lov om regioner og om nedlæggelse afamtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab(Kommuners og regioners beregning og afgivelse af kontrolbud samt en kommunalstyreform med økonomiudvalg og stående udvalg uden del i den umiddelbare for-valtning (Skanderborg-modellen)) (Okt I)Forslaget indebærer, at indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte nær-mere regler for kommuners og regioners beregning og afgivelse af kontroltilbud. Forslagetindebærer tillige en lovfæstelse af en kommunal styreform, hvor økonomiudvalget og destående udvalg ikke eller kun inden for visse af deres områder varetager den umiddelbareforvaltning af kommunernes anliggender. Forslaget skal ses i sammenhæng med kommu-neaftalerne for 2007 og 2008.Ændring af lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes over-skudslikviditet og lov om regulering af statstilskuddet til kommunerne i 2007 (OktII)Forslaget indebærer, at kommunernes deponerede overskudslikviditet, som efter de gæl-dende regler skal frigives den 1. januar 2008, i stedet frigives over en treårig periode fra2008. Endvidere vil modregningen i kommunernes bloktilskud for 2007 som følge af enoverskridelse af budgettet for 2006 blive erstattet af en fastfrysning i fem år af tilsvarendedeponerede midler.Ændring af lov om kommunernes styrelse og lov om regioner og om nedlæggelse afamtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab(Kommunale kvalitetskontrakter og borgerrådgivere) (Jan I)Forslaget indebærer, at kommunerne skal opstille kvalitetskontrakter med borgerne. Kvali-tetskontrakten skal synliggøre de politiske prioriteringer og give borgerne klar besked om,hvilket serviceniveau de kan forvente på de forskellige serviceområder. Lovforslaget inde-bærer endvidere en lovfæstelse af kommunernes adgang til at oprette kommunale borger-rådgivere, der kan fungere uafhængigt af den kommunale forvaltning og de stående ud-valg, og som refererer direkte til kommunalbestyrelsen. Forslaget følger op på regeringensforslag til en kvalitetsreform.
Indenrigs- og sundhedsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Regionalpolitisk redegørelse (Mar II)
10
JUSTITSMINISTERENÆndring af retsplejeloven, lov om retsafgifter og arveloven (Retsmægling m.v.) (OktI)Der foreslås nye regler om en permanent, landsdækkende ordning med retsmægling. For-slaget fremsættes på baggrund af en forsøgsordning og en betænkning fra Retsplejerådetnr. 1481/2006 om reform af den civile retspleje V (Retsmægling). Forslaget indgår i rege-ringsgrundlaget ”Nye mål” fra 2005.Ændring af straffeloven (Dansk straffemyndighed) (Okt I)Lovforslaget vil navnlig indebære en nyaffattelse af straffelovens regler om straffemyn-dighed, der regulerer spørgsmålet om, hvilken tilknytning strafbare handlinger skal have tilDanmark for at kunne retsforfølges her i landet. Lovforslaget bygger på betænkning nr.1488/2007 om dansk straffemyndighed afgivet af Jurisdiktionsudvalget.Retsplejelov for Grønland (Reform af det grønlandske retsvæsen) (Okt II)Lovforslaget vil indeholde forslag til en ny retsplejelov for Grønland, der indebærer engrundlæggende modernisering af retsplejen i Grønland. Lovforslaget vil bygge på forsla-gene i betænkning nr. 1442/2004 fra Den Grønlandske Retsvæsenskommission. Forslagetindebærer bl.a., at uddannelsen af kredsdommere og forsvarere styrkes, at der oprettes enny juridisk domstol i 1. instans i Grønland, og at brugen af det grønlandske sprog i retsvæ-senet styrkes.Kriminallov for Grønland (Reform af det grønlandske retsvæsen) (Okt II)Lovforslaget vil indeholde forslag til en ny kriminallov for Grønland, der indebærer engrundlæggende modernisering af kriminalretlige forhold i Grønland. Lovforslaget vil byg-ge på forslagene i betænkning nr. 1442/2004 fra Den Grønlandske Retsvæsenskommission.I forbindelse med gennemførelsen af de foreslåede regler vil der bl.a. skulle bygges lukke-de anstalts- og forvaringspladser i Nuuk, og alle grønlandske dømte vil i videst muligt om-fang skulle afsone i Grønland.Ændring af forskellige lovbestemmelser i forbindelse med ikrafttræden af ny retsple-jelov og kriminallov for Grønland (Reform af det grønlandske retsvæsen) (Okt II)Lovforslaget ville indeholde visse konsekvensændringer af forskellige bestemmelser somfølge af den foreslåede reform af det grønlandske retsvæsen. Lovforslaget vil bygge påforslagene i betænkning nr. 1442/2004 fra Den Grønlandske Retsvæsenskommission.Ændring af lov om rettens pleje i Grønland og kriminallov for Grønland (Beskikkel-se af pantefogeder samt adgang til og vilkår for færdsel i visse dele af Grønland)(Okt II)Forslaget indebærer, at kompetencen til at beskikke pantefogeder overføres fra de grøn-landske kommuner til landsstyret. Forslaget betyder endvidere, at kompetencen til f.eks. atmeddele tilladelse til færdsel på indlandsisen i større udstrækning end hidtil skal høre un-der hjemmestyret. Forslaget fremsættes efter ønske fra det grønlandske landsstyre.
11Ændring af retsplejeloven (Forsøgsordning med lydoptagelse af forklaringer i straf-fesager) (Nov I)Det foreslås at indføje en hjemmel i retsplejeloven til at gennemføre en forsøgsordningmed lydoptagelse af forklaringer i straffesager. Resultaterne af en sådan forsøgsordning vilindgå i Strafferetsplejeudvalgets kommende arbejde med en revision af reglerne om proto-kollering (optegnelse i retsbogen) af afgivne forklaringer i straffesager.Lov om sikkerhed ved større idrætsbegivenheder (Nov I)Formålet med forslaget er at øge sikkerheden ved større idrætsbegivenheder. Lovforslagetvil på baggrund af en arbejdsgrupperapport indeholde forslag om forebyggende tiltag iforhold til problemer med uroskabende tilskuere m.v.Ændring af lov om Det Centrale DNA-profilregister (Gennemførelse af Prüm-afgørelsen om udvidet adgang til udveksling af oplysninger om dna-profiler, fingeraf-tryk og motorkøretøjer i europæisk politisamarbejde) (Nov I)Formålet med lovforslaget er at gennemføre den lovgivning, der er nødvendig for dansktilslutning til udkastet til Rådets afgørelse om intensivering af det grænseoverskridendesamarbejde, navnlig om bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet.Det centrale element i forslaget er øget og mere effektiv informationsudveksling om dna,fingeraftryk og motorkøretøjer.Ændring af lov om visse forbrugeraftaler (Regler om længste bindingsperiode og op-sigelsesvarsel for løbende kontrakter) (Nov I)Lovforslaget vil indeholde forslag til ændring af forbrugeraftalelovens § 25 om ret til opsi-gelse af visse aftaler om løbende tjenesteydelser m.v., således at der fastsættes en generelregel om en længste bindingsperiode og opsigelsesvarsel for løbende kontraktforhold. For-slaget skal ses i sammenhæng med forarbejderne til den gældende forbrugeraftalelov framarts 2004.Lovgivning vedrørende erstatningsansvar og forsikringspligt for skader forvoldt afheste (Nov I)På grundlag af en igangværende undersøgelse af bl.a. omfanget af tilfælde, hvor heste for-volder skade ved sammenstød med biler, vil forslaget indeholde nye regler om objektivterstatningsansvar for hesteejere for skader forvoldt af løse heste i trafikken. Lovforslagetvil endvidere indeholde nye regler om, at hesteejere pålægges at tegne en ansvarsforsik-ring.Ændring af lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den EuropæiskeUnion (Den europæiske bevissikringskendelse og Den europæiske fuldbyrdelsesor-dre) (Nov II)Formålet med forslaget er at gennemføre den lovgivning, der er nødvendig for dansk til-slutning til udkastet til EU-rammeafgørelse om en europæisk bevissikringskendelse tilfremskaffelse af genstande, dokumenter og data til brug i straffesager. Formålet vil endvi-dere være at gennemføre den lovgivning, der er nødvendig for dansk tilslutning til udkastet
12til EU-rammeafgørelse om anvendelse af princippet om gensidig anerkendelse på domme istraffesager om idømmelse af frihedsstraf eller frihedsberøvende foranstaltninger i DenEuropæiske Union.Ændring af lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte, lov om udendørs hold afsvin samt lov om indendørs hold af smågrise, avls- og slagtesvin samt lov om udendørshold af svin (Beskæftigelses- og rodemateriale m.v.) (Nov II)Lovforslaget indeholder ændringer af reglerne om beskæftigelses- og rodemateriale tilsvin, herunder om valg af materiale, mængde m.v. Lovforslaget bygger på en rapport fra enarbejdsgruppe under Justitsministeriet om hold af svin.Ændring af dyreværnsloven (Påbudsordning, uddannelseskrav m.v.) (Nov II)Lovforslaget ventes bl.a. at indeholde en påbudsordning for fødevareregionerne i tilfældeaf overtrædelse af lovgivningen på dyrevelfærdsområdet samt en hjemmel til justitsmini-steren til at stille uddannelsesmæssige krav til personer, der erhvervsmæssigt beskæftigersig med dyr.Ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for ulovlig tvang ved tvangsægteska-ber) (Dec I)Lovforslaget indfører en bestemmelse i straffeloven, hvorefter der skal udmåles en forhøjetstraf for ulovlig tvang, der har haft særligt alvorlige følger, herunder når tvang er anvendtfor at tvinge en person til at indgå ægteskab mod dennes vilje (tvangsægteskab).Ændring af retsplejeloven (Begrænsning i varigheden af sigtelser og varetægtsfængs-linger) (Jan II)Formålet med forslaget er navnlig at begrænse den tidsmæssige udstrækning af sigtelser ogvaretægtsfængslinger. Lovforslaget vil bygge på en betænkning, som Strafferetsplejeud-valget forventes at afgive i slutningen af 2007. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Nyemål” fra 2005.Ændring af straffeloven (Indsættelse af en særlig bestemmelse i straffeloven vedrø-rende straf for tortur) (Jan II)Lovforslaget forventes at indebære, at der bliver indsat en bestemmelse i straffeloven ved-rørende straffen for forbrydelser, der har karakter af tortur. Lovforslaget vil bygge på enbetænkning, som Strafferetsplejeudvalget forventes at afgive i slutningen af 2007.Ændring af lov om erstatning for atomskader (Gennemførelse af ændringsprotokoller-ne af 12. februar 2004 til Paris- og Bruxelles-konventionerne om erstatning for atom-skade) (Jan II)Forslaget gennemfører ændringsprotokollerne af 12. februar 2004 til Paris- og Bruxelles-konventionerne om erstatning for atomskade. Forslaget indebærer, at puljerne for erstat-ning i tilfælde af en nuklear ulykke i en kontraherende stat forhøjes.
13Ændring af købeloven (Visse regler om sikkerhedsmangler) (Jan II)I forlængelse af en afgørelse fra EF-Domstolen om rækkevidden af produktansvarsdirekti-vet blev der i foråret 2006 vedtaget en ændring af produktansvarsloven med det formål atbringe loven i overensstemmelse med direktivet. Der blev herefter i efteråret 2006 nedsatet sagkyndigt udvalg, som har til opgave at overveje behovet for yderligere lovgivningstil-tag i relation til produktskader. Udvalget forventes at færdiggøre sine overvejelser i efter-året 2007, og der vil herefter blive taget nærmere stilling til indholdet af et lovforslag.Ændring af lov om forbud mod erhvervsmæssig indførsel og produktion af samthandel med skind og skindprodukter fra hunde og katte (Gennemførelse af Rådetsforordning om forbud mod markedsføring og indførelse i og udførsel fra Fællesska-bet af pelsskind fra hunde og katte m.v.) (Jan II)Lovforslaget har til formål at gennemføre de forpligtelser, som ventes at følge af forslagettil Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forbud mod markedsføring og indførsel iog udførsel fra Fællesskabet af skind fra hunde og katte samt produkter, hvori sådanneskind indgår. Danmark vil, når forordningen vedtages, være forpligtet til at sikre, at derikke findes danske regler, der strider mod forordningen. Herudover vil Danmark være for-pligtet til at fastsætte sanktioner for overtrædelser af forordningen.Ændring af lov for Færøerne om rettens pleje (Indførelse af regler om behandling afværgemålssager, afskaffelse af hæftestraf m.v.) (Jan II)Formålet med lovforslaget er at ajourføre den færøske retsplejelov på en række områder,bl.a. med henblik på ikrafttrædelse for Færøerne af værgemålsloven og af en række æn-dringer i straffeloven, herunder afskaffelse af hæftestraffen.Ændring af retsplejeloven (Retshåndhævelsesarrest i sager om seksualforbrydelser)(Feb II)Formålet med lovforslaget vil være at regulere betingelserne for, at personer, som er mis-tænkt for en seksualforbrydelse, kan blive varetægtsfængslet af hensyn til retshåndhævel-sen (”retsfølelsen”). Lovforslaget vil bygge på en betænkning, som Strafferetsplejeudval-get forventes at afgive i begyndelsen af 2008.Ændring af straffeloven (Straffen i sager om seksuelt misbrug af børn) (Feb II)Straffelovrådet er anmodet om at overveje, om der gennem lovgivning kan være anledningtil at ændre eller justere strafniveauet i sager om seksuelt misbrug af børn, herunder om derkan være anledning til yderligere at forhøje strafniveauet ud over den strafforhøjelse, der ersket på baggrund af strafskærpelsesloven fra 2002. På baggrund af rådets betænkning, derforventes at foreligge i begyndelsen af 2008, vil der blive taget nærmere stilling til indhol-det af et lovforslag.
14Ændring af færdselsloven for Grønland (Spirituskørsel, alderskrav til førere af sne-scootere i byområder, selepligt m.v.) (Feb II)Den gældende færdselslov for Grønland svarer i vidt omfang til den færdselslovgivning,der var gældende i Danmark indtil 1991. Lovforslaget har til formål at gennemføre en ræk-ke af de ændringer, der er foretaget i den danske færdselslovgivning siden 1991. Det drejersig bl.a. om en nedsættelse af promillegrænsen, forbud mod at benytte håndholdt mobilte-lefon under kørslen, ændring af alderskravet for førere af snescootere, indførelse af nyeregler om anvendelse af sikkerhedssele og styrthjelm, krav om anvendelse af kørelys samtnye regler om bøde og konfiskation.Ændring af lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte samt lov om indendørshold af smågrise, avls- og slagtesvin (Bekæmpelse af skuldersår hos søer) (Feb II)Justitsministeriet har i maj 2007 nedsat en arbejdsgruppe om skuldersår hos svin, som hartil opgave at komme med oplæg til, hvilke initiativer, herunder af lovgivningsmæssig ka-rakter, der er nødvendige for at sikre en væsentlig reduktion i forekomsten af skuldersårhos svin. Lovforslagets indhold vil blive fastlagt nærmere i lyset af arbejdsgruppens arbej-de.Lov om hold af malkekvæg (Feb II)Justitsministeriet har i januar 2007 nedsat en arbejdsgruppe, der har til opgave med ud-gangspunkt i den tilgængelige videnskabelige forskning på området, herunder en udtalelsefra Det Dyreetiske Råd, at undersøge og vurdere behovet for at fastsætte nærmere reglerfor hold af malkekvæg, herunder hold af ungkvæg. Lovforslagets indhold vil blive fastlagtnærmere i lyset af arbejdsgruppens arbejde.
KIRKEMINISTERENÆndring af lov om valg til menighedsråd (Elektronisk berigtigede valglister og elek-tronisk brevstemmeafgivning m.v.) (Okt I)Der er tale om en række justeringer af loven, som letter valgbestyrelsernes administrativearbejde. Det foreslås også, at der fra menighedsrådsvalget i 2008 skal kunne afgives elek-tronisk brevstemme.Ændring af lov om begravelse og ligbrænding (Anlæg af begravelsespladser m.v.)(Jan II)Forslaget lemper reglerne for anlæggelse af kommunale begravelsespladser, således at dis-se kan anlægges uden samtidig opførelse af kapel. Reglerne vedrørende spredning af enafdøds aske over åbent hav forenkles, og dele af Kirkeministeriets kompetencer efter lovenoverføres til Stiftsøvrighederne. Forslaget vedrører også regulering af krematorievirksom-hed m.v.
15Ændring af lov om folkekirkens økonomi og en række andre love (Mar I)Der er tale om moderniseringer og forenklinger af regelgrundlaget bl.a. med henblik på atforbedre udgiftsstyringen i folkekirken. Lovforslaget vil bygge på forslagene i betænkningnr. 1491/2007 fra udvalget om den lokale økonomi i folkekirken. Forslaget skal ses i sam-menhæng med regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra 2005.
KULTURMINISTERENÆndring af lov om teater (Overenskomster for landsdelscener) (Okt II)Forslaget skaber grundlag for, at staten kan forhandle overenskomster for de selvejendeinstitutioner Århus Teater, Odense Teater, Ålborg Teater, Den Jyske Opera, folketeat-ret.dk. Forslaget giver endvidere hjemmel til, at staten kan delegere forhandlingskompe-tencen til et fællessekretariat for de pågældende teatre.Ændring af lov om pligtaflevering af offentliggjort materiale (Okt II)Loven indeholder en revisionsklausul, hvorefter der senest i folketingsåret 2007/08 skalfremsættes forslag til revision af loven. Forslaget vil indebære en udskydelse af den forud-satte revision.Ændring af lov om litteratur (Fribyordning for forfulgte forfattere, skribenter m.fl.)(Nov I)Lovforslaget giver kommunerne hjemmel til at yde støtte til opholdsudgifter m.v. for uden-landske forfattere, skribenter m.fl., der er forfulgt i deres hjemlande. Det er en forudsæt-ning, at kommunerne er medlemmer af et internationalt netværk af byer, der tilbyder sigsom fristeder for forfulgte forfattere m.v., og at de pågældende forfattere m.v. er indstillettil ophold i Danmark af denne organisation. Forslaget skal ses i sammenhæng med forsla-get om ændring af udlændingeloven fra ministeren for flygtninge, indvandrere og integra-tion.Ændring af lov om ophavsret (Jan I)Forslaget indebærer en ændring af aftalelicensen, således at området for denne udvides.Herudover vil forslaget indeholde justeringer vedrørende overdragelse af rettigheder, jf.betænkning nr. 1480/2006 om overdragelse af rettigheder.Ændring af lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af perso-nale m.v (Jan I)Loven indeholder en revisionsklausul, hvorefter der senest i folketingsåret 2007/08 skalfremsættes forslag til revision af loven. Der gennemføres for øjeblikket en evaluering afloven, som forventes at vise, at denne har fungeret efter hensigten og meget tilfredsstillen-de. Forslaget forventes derfor alene at vedrøre en ophævelse af revisionsklausulen.
16Ændring af lov om fremme af dopingfri idræt (Jan I)Det er i dag op til de enkelte ejere af fitness- og motionscentre, om de ønsker at gennemfø-re dopingkontroller, samt om de ønsker at gøre kunderne opmærksom herpå. Forslaget vilpålægge ejerne offentligt at informere om, hvorvidt de har indgået en samarbejdsaftalemed Anti Doping Danmark om kontrol m.v.Lov om Dansk Sprognævn (Feb II)Forslaget vedrører en modernisering af Dansk Sprognævns struktur især med henblik på atmodernisere nævnets ledelsesstruktur. Der kan endvidere blive tale om ændringer somfølge af anbefalingerne fra det sprogudvalg, som kulturministeren nedsatte i april 2007.
MILJØMINISTERENÆndring af forskellige love på Miljøministeriets område m.v. (Undtagelse fra indfø-relse i Lovtidende af tekniske specifikationer m.v.) (Okt I)Lovforslagets formål er at tilvejebringe hjemmel til at undtage visse tekniske forskrifter frakravet om offentliggørelse i Lovtidende. I tilknytning hertil angives en alternativ kundgø-relsesmetode for de tekniske standarder.Ændring af lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love (Strafskærpelse m.v.)(Okt I)Formålet med forslaget er at hæve bundniveauet for bøder samt at ensrette bødeudmålin-gen på miljøbeskyttelseslovens område. Lovens straffebestemmelse ændres, så det bl.a.skal betragtes som en skærpende omstændighed, at en overtrædelse er begået i forbindelsemed udøvelse af erhverv. Der indføres endvidere vejledende bødeniveauer.Ændring af lov om udnyttelse af vandkraften i Gudenåen (Okt I)Lovforslaget giver hjemmel til at forlænge Gudenaacentralens koncession med 6 år. Derskal sikres tre år til gennemførelse af vandplanlægningen. Herefter følger en treårig perio-de til overvejelse og forberedelse af et eventuelt projekt. Den nuværende koncession løbertil begyndelsen af januar 2008.Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Tidsubegrænset eneret til at administrere ogkontrollere pant- og returordningen for brugte produkter, materialer og emballagerog opsigelse af eneretten) (Okt II)Forslaget giver hjemmel til, at miljøministeren kan tildele et selskab eneret til administra-tion og kontrol af pant- og returordningen for brugte produkter, materialer og emballagerfor en tidsubegrænset periode. Miljøministeren kan opsige eneretten med et varsel påmindst 5 år, og selskabet kan opsige den tildelte eneret med et varsel på mindst to år.
17Folketingsbeslutning om naturgenopretning af den østlige del af store Åmose (NovII)Forslaget vedrører et omfattende naturgenopretningsprojekt i en del af store Åmose, derhar til formål at beskytte truet natur af international værdi og sjældne kulturhistoriske vær-dier fra stenalderen. Projektet har endvidere væsentlige friluftsmæssige værdier. Projektetskal ses i sammenhæng med målsætningen i regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar2005 om mere natur og bedre miljø.Ændring af lov om udstykning og anden registrering i matriklen (Nov II)Bestemmelserne om, at København og Frederiksberg kommuner har egne matrikelmyn-digheder, ophæves. Matrikelmyndigheden overføres fra de to kommuner til Kort- & Matri-kelstyrelsen. Bestemmelserne om, at de to kommuners matrikelmyndigheder har eneret tilat udføre matrikulære arbejder og andre arbejder, som efter lovgivningen skal udføres af enlandinspektør med beskikkelse, ophæves. Disse arbejder skal herefter udføres af praktise-rende landinspektører i konkurrence. Ændringerne vil betyde, at matrikelsystemet bliverensartet i hele landet.Lovgivning om gennemførelse af miljøansvarsdirektivet (Dec I)Der er tale om en genfremsættelse af L 175 og L 176 fra 2006/2007 med en række ændrin-ger i lyset af en gennemført eksperthøring om forslagene.Lovgivning om vandsektorens økonomiske og organisatoriske forhold (Jan II)Forslaget har til formål at modernisere vandforsynings- og spildevandssektorens organise-ring og reguleringen på området. Forslaget indeholder bl.a. regler om benchmarking, kravom selskabsgørelse af kommunale forsyninger samt indførelse af prisloftregulering. For-slaget udmønter en bred politisk aftale mellem regeringen og S, DF, SF og EL fra februar2007. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005.Ændring af naturbeskyttelsesloven, jagt- og vildtforvaltningsloven og miljømålsloven(Gennemførelse af habitatdirektivet m.v.) (Jan II)Forslaget vedrører på baggrund af en henvendelse fra Kommissionen en række overvejen-de tekniske justeringer af lovgivningen med henblik på implementeringen af habitat- ogfuglebeskyttelsesdirektiverne. Herudover indeholder forslaget på baggrund af en rækkeEU-domme forslag til en præcis retlig ramme for at gennemføre habitatdirektivets strengebeskyttelse af en række dyrearter (artikel 12), herunder deres yngle- og rasteområder.Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Grønne regnskaber) (Jan II)Forslaget vedrører en forenkling og modernisering af reglerne om grønne regnskaber bl.a. ilyset af et gennemført udvalgsarbejde under Miljøministeriet. Forslaget vil endvidere inde-holde justeringer på baggrund af nye internationale regler på området.
18Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Indførelse af producentansvar for brugte batte-rier m.v.) (Jan II)Formålet med forslaget er at implementere EU-direktiv 2006/66/EF om batterier m.v. For-slaget giver hjemmel til at indføre producentansvar for batterier på linie med producentan-svar for el-skrot og biler.Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Ny organisering af affaldssektoren) (Mar I)Forslaget vedrører en gennemgribende reform af affaldssektorens organisering med bl.a.fokus på en lettelse af de administrative byrder og frit valg af behandlingsanlæg for genan-vendeligt erhvervsaffald. Forslaget indeholder også initiativer med henblik på fremme afinnovation og teknologiudvikling. Forslaget udmønter en bred politisk aftale mellem rege-ringen, S, DF, SF og RV fra juni 2007. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Nye mål”fra februar 2005.
MINISTEREN FOR FAMILIE OG FORBRUGERANLIGGENDERÆndring af lov om fødevarer m.v. (Okt I)Forslaget vedrører en række ændringer af fødevareloven som opfølgning på gennemførteanalyser m.v. af fødevarekontrollen samt det brede politiske forlig af 31. maj 2007 mellemregeringen og S, DF, RV, SF og EL om fødevarekontrollen. Ændringerne indebærer bl.a.nye og skærpede sanktionsmuligheder og ændrede regler om offentliggørelse af kontrolre-sultater (smiler-rapporter) m.v.Ændring af lov om dyrlæger (Okt II)Der er ved ændring af dyreværnsloven i 2006/2007 indført egenkontrol med dyrevelfærd ilandbrugsbesætninger. Som opfølgning herpå foreslås ændringer af dyrlægeloven, såledesat dyrlæger forpligtes til at yde rådgivning og foretage overvågning vedrørende dyrevel-færd i besætninger. Der foreslås endvidere ændringer af reglerne vedrørende sprogkrav fordyrlæger. Der kan blive tale om yderligere forslag til ændringer.Ændring af lov om en rejsegarantifond (Nov II)Formålet med forslaget er at sidestille et privat, godkendt ankenævn på rejseområdet medandre private, godkendte ankenævn således, at der anvendes de samme principper for om-kostningsfinansiering.
19
MINISTEREN FOR FLYGTNINGE, INDVANDRERE OG INTEGRATIONLove om indfødsrets meddelelse (Okt II, Apr I)Ved de to love om indfødsrets meddelelse får et antal udenlandske statsborgere dansk ind-fødsret.Lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på visseformer for beskæftigelse (Okt II)Forslaget vedrører regler, hvorefter statsborgere i EU-landene kan få opholds- og arbejds-tilladelse på Færøerne efter en ordning, der er inspireret af den overgangsordning, der iDanmark gælder for meddelelse af opholdstilladelse med henblik på beskæftigelse forstatsborgere i de nye EU-lande. Endvidere foreslås en ordning, der svarer til den danskejobkortordnings positivliste.Ændring af udlændingeloven (Opholdstilladelse til udenlandske forfattere, skribenterm.fl. med henblik på et ophold i en friby her i landet og præcisering af hjemlen til atnægte udlændinge, der er opført på FN’s og EU’s sanktionslister, indrejse) (Nov I)Lovforslaget giver grundlag for, at forfattere, skribenter m.fl., som oplever indskrænkningi ytringsfriheden i deres hjemlande, kan få en midlertidig opholdstilladelse her i landet.Der foreslås endvidere en præcisering af hjemlen til at nægte indrejse og ophold for ud-lændinge, der er opført på FN’s og EU’s sanktionslister. Forslaget skal ses i sammenhængmed forslaget om ændring af lov om litteratur fra kulturministeren.Ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om meddelelse af opholdstilladel-se på grundlag af beskæftigelse til statsborgere i Bulgarien, Estland, Letland, Litau-en, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn m.v.) (Nov I)Forslaget vedrører de ændringer af udlændingeloven, der følger af aftalen af 29. juni 2007mellem regeringen og S, SF og RV om EU-udvidelsen og det danske arbejdsmarked.Ændring af udlændingeloven (International rekruttering) (Nov II)Regeringen overvejer for øjeblikket spørgsmålet om styrket international rekruttering afudenlandsk arbejdskraft. Der forventes på denne baggrund at blive fremsat lovforslag omændring af udlændingeloven. Der kan også blive tale om ændringer af lovgivningen påandre ministerområder.Ændring af udlændingeloven (Forordning om visuminformationssystemet (VIS) ogudveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om visa udstedt til kort ophold,forordning om ændring af de fælles konsulære instrukser til de diplomatiske og kon-sulære repræsentationer, forordning om biometri i opholdstilladelser, Rådsafgørelseom efterretningstjenesternes adgang til søgen i VIS, SIS II-forordningen) (Feb I)Lovforslaget forventes at vedrøre optagelse og registrering af fotografi og fingeraftryk afvisumansøgere, udveksling af oplysninger om visumansøgere og udlændingemyndigheder-nes og efterretningstjenesternes adgang til VIS. Forslaget forventes endvidere at vedrøre
20optagelse af fotografi og fingeraftryk i forbindelse med opholdstilladelser. Forslaget for-ventes endelig at vedrøre ændringer som følge af SIS II-forordningen, herunder med hen-syn til indberetning af uønskede udlændinge til Schengen-informationssystemet.
MINISTEREN FOR LIGESTILLINGMinisteren for ligestilling vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse og perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (Feb II)
MINISTEREN FOR NORDISK SAMARBEJDEMinisteren for nordisk samarbejde vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om det nordiske samarbejde (Okt I)
MINISTEREN FOR VIDENSKAB, TEKNOLOGI OG UDVIKLINGÆndring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (Nov II)Lovens anvendelsesområde udvides med Folketinget og dertil knyttede organer samt domsto-lene i lyset af en ændret fortolkning af EU-reglerne på området.Ændring af lov om Danmarks Grundforskningsfond (Fondens organisation, kapital-grundlag og uddelingsmuligheder) (Jan II)Formålet med forslaget er at sikre rammerne for fondens fortsatte muligheder for at styrkeden forskningsmæssige udvikling i Danmark. Ændringerne forventes at vedrøre fondensorganisation, kapitalgrundlag og uddelingsmuligheder. Forslaget fremsættes i henhold tilen revisionsbestemmelse.Ændring af lov om forskningsrådgivning m.v. og ligningsloven og om ophævelse af lovom godkendelse af visse forskningsaktiviteter (Konkurrencebaseret forskeruddannelseog organisering af den overordnede forskningsrådgivning) (Jan II)Forslaget vedrører en ny model for udmøntningen af den særlige bevilling til forskerud-dannelse, organiseringen af den overordnede forskningspolitiske rådgivning og koordine-ring i regi af forskningsrådssystemet samt justeringer af teknisk karakter. Forslaget frem-sættes i henhold til en revisionsbestemmelse og efter en gennemført evaluering på forsker-uddannelsesområdet.
21Ændring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet (Adgangen tilkortnumre til et fælles offentligt kontaktcenter og bestemmelser om it- og teleberedska-bet) (Jan II)Forslaget omfatter en række ændringer vedrørende IT- og teleberedskabsområdet samt 123 –én indgang til det offentlige.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling vil give Folketinget redegørelse om:IT- og Telepolitisk redegørelse (Mar II)
SKATTEMINISTERENÆndring af arbejdsmarkedsfondsloven, ligningsloven, personskatteloven og forskel-lige andre love (Lavere skat på arbejde) (Okt I)Forslaget vedrører en udmøntning af indkomstskatteelementer i aftalen om Lavere skat påarbejde af 3. september 2007 mellem regeringen og DF. Der er tale om en genfremsættelseaf L 220 fra 2006/2007.Ændring af forskellige energiafgiftslove m.v. (Indeksering af energiafgifterne) (OktI)Forslaget vedrører en udmøntning af aftalen om Lavere skat på arbejde af 3. september2007 mellem regeringen og DF for så vidt angår indeksering af energiafgifterne.Ændring af registreringsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.(Nedvejning af varebiler) (Okt I)Forslaget er en opfølgning på omlægningen af bilafgifterne i foråret 2007, der utilsigtet harmedført, at en del varebiler kan nedvejes, hvorved den årlige vægtafgift kan reduceres væ-sentligt. Forslaget retter op på denne utilsigtede konsekvens.Ændring af børnefamilieydelsesloven (Forhøjelse af børnefamilieydelsen til børn un-der 3 år) (Okt I)Forslaget vedrører en forhøjelse af børnefamilieydelsen med 2.000 kr. for børn under 3 årfra den 1. januar 2008. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar 2005.Lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Østrig(Okt I)Ændring af forskellige skattelove (Ændring af sondringen mellem børsnoterede ogunoterede aktier samt diverse EU-tilpasninger m.v.) (Okt I)Forslaget vedrører en justering af sondringen mellem børsnoterede og unoterede aktier ogdermed reglerne om personers fradrag for tab på aktier som følge af nye EU-regler. Det
22foreslås, at personer altid kan fradrage tab på aktier i anden indkomst. For aktier, der eroptaget til handel på et reguleret marked, er det dog betinget af, at aktiebesiddelsen harværet indberettet til skattemyndighederne. Forslaget indeholder desuden en række tilpas-ninger af de danske skatteregler som følge af ændrede EU-regler, nyere domme ved EF-Domstolen m.v. samt tilpasninger i øvrigt, der har til formål at bringe de danske regler ioverensstemmelse med EU-retten.Ændring af forskellige afgiftslove (Justeringer i afgiftslovgivningen af hensyn til EU–medholdelighed) (Okt I)Forslaget indeholder en række tilpasninger af de danske afgiftsregler som følge af ændredeEU-regler, nyere domme ved EF-Domstolen m.v. Forslaget vedrører bl.a. energibeskat-ningsdirektivet, afgiften af spildevand, registreringsafgiften på brugte indførte biler, gen-nemførelse af nye momsdirektiver og moms i forbindelse med flytransport.Ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Fradragsret for ind-betalinger til udenlandske pensionsordninger) (Okt I)Forslaget ændrer de danske pensionsbeskatningsregler på baggrund af EF-Domstolens domaf 30. januar 2007. Dommen forpligter Danmark til at udvide fradrags- og bortseelsesrettenfor pensionsbidrag, så indbetalinger til udenlandske pensionsordninger også omfattes.Lov om beskatning af visse pensionskapitaler m.v. (Pensionsafkastbeskatningsloven)(Okt I)Forslaget indebærer – som konsekvens af det ovenfor omtalte lovforslag – ændringer i pen-sionsafkastskatten.Lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster mellemDanmark og henholdsvis Frankrig og Spanien (Okt I)Forslaget giver skatteministeren bemyndigelse til at opsige dobbeltbeskatningsoverens-komsterne med Frankrig og Spanien, såfremt der ikke kan opnås tilfredsstillende nye afta-ler med de to lande. Forslaget er en opfølgning på den rammeaftale om den fremtidige pen-sionsbeskatning, der blev indgået mellem regeringen og S, DF, RV og SF i juni 2007.Ændring af lov om indskud på etableringskonto (Forbedrede afskrivnings- og fra-dragsmuligheder) (Okt II)Forslaget styrker sigtet med etableringskontoloven. Det sker ved at øge afskrivnings- ogfradragsmulighederne efter, at etableringen af virksomheden har fundet sted. Forslaget eren opfølgning på regeringens globaliseringsstrategi.Ændring af registreringsafgiftsloven (Registrerede virksomheder, registreringsafgiftaf brugte biler og afgiftsfritagelse for brintbiler) (Nov I)Formålet med lovforslaget er at lette administrationen af registreringsafgiftsloven ved atudvide ordningen om, at forhandlere af nye køretøjer kan angive og betale registreringsaf-gift en gang om måneden, til også at omfatte registreringsafgift af brugte køretøjer. Endvi-
23dere ændres registreringsafgiften for brugte indførte biler. Endelig foreslås det at fritagebrintbiler for registreringsafgift som led i regeringens energipolitik.Ændring af personskatteloven (Kompenserende nedsættelse af den statslige ind-komstskat) (Nov I)Forslaget vedrører en kompenserende nedsættelse af den statslige indkomstskat som kon-sekvens af aftalerne om kommunernes økonomi for 2008.Ændring af lov om afgift af lønsum m.v. (Afgiftsmæssig ligestilling af offentlig og pri-vat virksomhed m.v.) (Nov I)Forslaget vedrører en afgiftsmæssig ligestilling mellem offentlig og privat virksomhed ilønsumsafgiftsloven.Ændring af dødsboskatteloven og forskellige andre love (Nov I)Lovforslaget forventes at vedrøre reglerne om skattefritagelse af dødsboer. Forslaget ved-rører tillige forenklinger i dødsboskatteloven, herunder tilpasninger til den nye arvelov.Lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Kroatien(Nov I)Ændring af forskellige afgiftslove (Implementering af energistrategien på afgiftsom-rådet) (Nov II)Lovforslaget vedrører udmøntningen af regeringens energistrategi på afgiftsområdet og vilindeholde ændringer i energiafgiftslovene samt kuldioxidafgiftslovene. Det nærmere ind-hold af forslaget vil afhænge af beslutningerne i forbindelse med energistrategien.Ændring af forskellige skattelove (Modernisering af skatteadministrationen) (Jan I)Formålet med forslaget er at lette borgernes selvangivelsesarbejde ved, at en række selv-angivelsesoplysninger, som borgerne i dag selv skal indberette, foreslås indberettet tilSKAT af tredjemand. Forslaget vedrører endvidere en effektivisering af sagsbehandlingenved Landsskatteretten.Ændring af forskellige skatte- og afgiftslove (Indsats mod skatte- og afgiftsunddra-gelse – Fairplay III) (Feb II)Lovforslaget er et led i regeringens samlede fairplay-indsats, der har til formål at bekæmpesort arbejde og andre former for skatte- og afgiftssnyd. Det nærmere indhold af lovforsla-get er under overvejelse.
24Ændring af arbejdsmarkedsfondsloven m.v. (Integration af administrationen af ar-bejdsmarkedsbidraget i indkomstskatten) (Mar I)Forslaget vedrører en forenkling af arbejdsmarkedsbidraget og en administrativ integrationaf arbejdsmarkedsbidraget i indkomstskattesystemet med virkning fra og med indkomståret2009.
Skatteministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om medarbejderaktieordninger (Apr II)
SOCIALMINISTERENÆndring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det soci-ale område og lov om social pension (Takst for det generelle driftsorienterede tilsyn,”tilsynstakst”, indhentelse af nødvendige økonomiske oplysninger om husstandsmed-lemmer og præcisering af regler om opsat pension) (Okt I)Forslaget giver hjemmel til, at kommunerne kan kræve betaling for det institutionelle til-syn hos private tilbud. Forslaget indebærer også, at den eksisterende adgang til uden sam-tykke at indhente nødvendige økonomiske oplysninger fra indkomstregistret om en ansø-ger og dennes ægtefælle udvides til også at omfatte nødvendige oplysninger om en ansø-gers eventuelle samlever og andre relevante husstandsmedlemmer. Forslaget indebærerendelig en præcisering af, at retten til opsat pension er betinget af, at der er sandsynlighedfor, at betingelserne om personligt arbejde, der er knyttet til optjening af venteprocent,opfyldes. Denne del af forslaget skal ses på baggrund af en konkret afgørelse fra Ankesty-relsen.Ændring af lov om almene boliger m.v. (Revisionsbestemmelse om forsøgsordningmed salg af almene boliger) (Nov I)Lovforslagets indhold overvejes for øjeblikket nærmere. Forslaget fremsættes i henhold tilen revisionsbestemmelse og efter en gennemført evaluering af den eksisterende ordning.Ændring af lov om almene boliger (Grundkapital, byggeri på lejet grund, bredereboligvalg for stærkt bevægelseshæmmede, vederlag til lægdommere m.v.) (Nov I)Forslaget vedrører en nedsættelse af den kommunale grundkapital for tilsagn i 2008 tilplejeboliger. Denne del af forlaget udmønter kommuneaftalen for 2007. Forslaget indebæ-rer endvidere regulering af byggeri på lejet grund, øget tilgængelighed til almindelige boli-ger for stærkt bevægelseshæmmede ved etablering af almene familieboliger med størrebadeværelser, vederlag til lægdommere samt enkelte tekniske ændringer.
25Ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Ændringer somfølge af særligt dækkede obligationer) (Nov I)Forslaget indebærer, at bestemmelser om offentlig garanti for lån i alment byggeri og ifriplejeboliger ændres, således at det gøres muligt at vælge finansiering med særligt dæk-kede obligationer (SDO’er).Ændring af lov om social service (Bemyndigelse til at fastsætte regler om lejerettig-heder for beboere i botilbud i relation til boliger efter lov om social service) (Nov II)Formålet med forslaget er at give beboere i boliger efter serviceloven en række rettighedersvarende til, hvad der gælder for lejere af almene boliger. Forslaget bemyndiger socialmi-nisteren til at fastsætte regler herom. Forslaget skal ses i sammenhæng med udmøntningenaf satspuljen for 2008.Ændring af lov om social service (Formålsbestemmelsen m.v.) (Nov II)Forslaget indebærer en præcisering af lovens formålsbestemmelse, således at social serviceskal leveres med respekt for den enkeltes ret til selvbestemmelse og til privatliv. Der fast-sættes herudover en særskilt bestemmelse, som angiver kommunalbestyrelsens ansvar forindholdet, omfanget og udførelsen af hjælpen efter loven. Forslaget følger op på regerin-gens forslag til en kvalitetsreform.Ændring af lov om social service (Mere fleksibel plejeorlovsordning) (Nov II)Forslaget indebærer, at plejeorlovsordningen gøres mere fleksibel og mere anvendelig vedat muliggøre dispensation fra den nuværende grænse på 6 måneders pasning. Forslagetfølger op på regeringens forslag til en kvalitetsreform.Ændring af lov om social service (Indførelse af en familievejlederordning for familiermed børn med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse) (Nov II)Forslaget indebærer, at kommunerne får pligt til at etablere en familievejledningsordningfor familier, som får et barn med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Forslaget følgerop på regeringens forslag til en kvalitetsreform.Ændring af lov om social service (Fritvalgspakke) (Nov II)Forslaget indebærer en udvidelse af kontaktpersonordningen i servicelovens § 90, stk. 2, såden ældre kan henvende sig til kontaktpersonen med alle spørgsmål vedrørende hjemme-plejen. Forslaget indebærer endvidere frit valg med hensyn til personlige hjælpemidler ogboligindretning. Endelig indebærer forslaget ændringer vedrørende kommunernes forplig-telser i forbindelse informationsmateriale for leverandører af personlig og praktisk hjælp,således at opgaven i højere grad varetages af leverandørerne selv. Forslaget følger op påregeringens forslag til en kvalitetsreform.
26Ændring af lov om social service (Madservice) (Nov II)Formålet med lovforslaget er at øge de ældres valgmuligheder ved at sikre det frie leveran-dørvalg. Forslaget er et led i regeringens samlede plan om bedre kost til ældre. Forslagetfølger op på regeringens forslag til en kvalitetsreform.Ændring af lov om social service (Indførelse af servicebevis til personlig og praktiskhjælp) (Nov II)Lovforslaget giver kommunerne mulighed for at tilbyde borgere, der er visiteret til person-lig og praktisk hjælp, mulighed for at vælge at få et servicebevis til selv at ansætte hjælpen.Borgeren skal kunne vælge selv at være arbejdsgiver eller at uddelegere arbejdsgiveran-svaret. Forslaget følger op på regeringens forslag til en kvalitetsreform.Ændring af lov om social service (Styrkelse af mål med indsatsen over for børn medhandicap, læreplaner i særlige dagtilbud) (Dec I)Formålet med forslaget er, at børn med handicap, som er visiteret til særlige dagtilbud,opnår den bedst mulige læring og udvikling. Forslaget indebærer, at der skal udarbejdes enskriftlig pædagogisk læreplan, der skal sikre, at de særlige dagtilbud arbejder systematisk,synligt og kvalificeret med børnenes udvikling. Forslaget skal ses i sammenhæng med ud-møntningen af satspuljen for 2008.Ændring af lov om social service (Tolkning til sociale aktiviteter for mennesker medhørehandicap) (Dec I)Forslaget sikrer, at mennesker med et hørehandicap får ret til en tolk ved sociale aktivite-ter. Forslaget permanentgør en eksisterende forsøgsordning.Ændring af lov om social service (Tilbud om en rådgiver til kvinder med børn vedudskrivning fra krisecenter) (Jan II)Formålet med forslaget er at sikre, at kvinder med børn efter ophold på et krisecenter fårtilbud om en rådgiver, der kan rådgive og støtte familien, når den skal skabe sig en ny til-værelse. Forslaget skal ses i sammenhæng med udmøntningen af satspuljen for 2008.Ændring af lov om service (Ændring af hjælpeordningen) (Jan II)Forslaget ændrer hjælpeordningen efter servicelovens § 96 for mennesker med handicap,således at der gives mulighed for, at arbejdsgiveransvaret kan placeres enten hos borgeren,en nærtstående, hos en brugerstyret organisation eller en privat virksomhed. Forslaget skalbl.a. ses på baggrund af rapporten ”Brugerstyret Personlig assistance – erfaringsopsamlingom personlig hjælp til mennesker med handicap i Norge og Sverige”. Forslaget skal ses isammenhæng med udmøntningen af satspuljen for 2008.
27Ændring af lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v. (Lovpligtig revision)(Jan II)Kommunernes pligt til at tilbyde forebyggende hjemmehjælp til borgere, som modtagerbåde personlig og praktisk hjælp efter § 83 i lov om social service, blev ophævet ved enlovændring i 2005. Der er foretaget en evaluering af lovændringen. På denne baggrundforeslås lovens revisionsbestemmelse ophævet. Lovforslaget fremsættes i henhold til enrevisionsbestemmelse.Ændring af lov om social service (Godkendelse af private behandlingstilbud for stof-misbrug) (Jan II)Forslaget indebærer, at private behandlingstilbud efter servicelovens § 101, stk. 1 ogsåomfattes af reglerne om godkendelse. Herefter vil retten til frit valg mellem offentlige ogprivate godkendte behandlingstilbud for stofmisbrug omfatte såvel døgnområdet som detambulante område.Lovgivning vedrørende permanentgørelse af forsøgsordningen om tilskud til ander-ledes boliger til udsatte grupper (Skæve boliger) (Jan II)Formålet med forslaget er at permanentgøre Skæve Huse-forsøgsordningen. Der er gen-nemført to evalueringer siden forsøgsordningen blev indført i 1999, og erfaringerne harværet særdeles positive. Forslaget skal ses i sammenhæng med udmøntningen af satspuljenfor 2008.
Socialministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om udviklingen på socialområdet efter kommunalreformen (Maj II)
TRANSPORT- OG ENERGIMINISTERENLov om energiforbrugende produkter (Okt I)Forslaget gennemfører direktiv 2005/32/EF – det såkaldte eco-designdirektiv – som har tilformål at nedbringe energi- og miljøbelastningen fra energiforbrugende produkter.Ændring af lov om offentlige veje og lov om private fællesveje (Gennemførelse af EU-regler på vejområdet) (Nov I)Forslaget bemyndiger transport- og energiministeren til at fastsætte regler eller træffe be-stemmelser med henblik på at gennemføre eller anvende internationale konventioner ogEU-regler om forhold på vejområdet, herunder forordninger, direktiver og beslutninger omtunnelsikkerhed og betalingssystemer. Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med henven-delser fra Kommissionen.
28Lov om omklassificeringer af visse veje i forlængelse af kommunalreformen (Nov I)Forslaget giver transport- og energiministeren bemyndigelse til at nedklassificere vissenærmere angivne hovedlandevejsstrækninger (statsveje) til kommuneveje samt bemyndi-gelse til at opklassificere en række nærmere angivne kommuneveje til statsveje.Ændring af lov om trafikselskaber (Takstkompetence) (Dec I)Lovforslaget indebærer, at takstkompetencen ændres, således at togoperatørerne tildelestakstkompetencen for længere rejser ud over et lokalområde – typisk 35 til 40 km – idettopoperatørerne vil kunne indgå nærmere aftaler med trafikselskaberne om fordeling aftakstkompetencen. Lovforslaget omhandler desuden fastsættelsen af sigtelinier for udvik-lingen af de fremtidige takstsystemer.Ændring af lov om CO2-kvoter (Dec I)Forslaget indebærer en mindre begrænsning af virksomhedernes adgang til at anvende kre-ditter i EU’s kvotesystem. Forslaget skal ses i sammenhæng med EU’s godkendelse afDanmarks nationale allokeringsplan.Ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om varmeforsyning(Kommuners deltagelse i tilknyttet virksomhed) (Jan I)Lovforslaget indebærer, at rækkevidden af bestemmelserne om kommunal deltagelse ivirksomhed med tilknytning til el- og naturgasvirksomhed præciseres. Derudover indehol-der forslaget en række mindre justeringer, herunder af bestemmelserne om foretagelse afmodregning i de kommunale bliktilskud i lov om elforsyning, lov om varmeforsyning oglov om naturgasforsyning.Lov om anlæg af motorvej mellem Funder og Låsby (rute 15) (Jan II)Lovforslaget giver transport- og energiministeren bemyndigelse til at anlægge motorvejmellem Funder og Låsby. Forslaget er et led i opfølgningen på trafikaftalen af 5. november2003 mellem regeringen, DF og RV samt aftale om trafik for 2007 mellem de samme par-ter. Forslaget skal ses i sammenhæng med regeringsgrundlaget ”Nye mål” fra februar2005.Lov om Entreprise A/S (Feb I)Forslaget indebærer, at Banedanmark Entreprise omdannes til et aktieselskab, EntrepriseA/S, og samtidig sælges 25 pct. af aktierne til en privat køber. Indenfor en treårsperiode frastiftelsen af selskabet skal der tages stilling til salg af yderligere 35 pct. af aktierne. Forsla-get udmønter en aftale mellem regeringen, DF og RV fra november 2006.Lov om anlæg af overhalingsspor ved Tommerup (Feb I)Lovforslaget giver transport- og energiministeren bemyndigelse til at gennemføre de nød-vendige foranstaltninger med henblik på at anlægge et 1000 meter langt overhalingssporved Tommerup på jernbanen Odense – Middelfart.
29Ændring af lov om færgefart (Ændringer som følge af EU-regler m.v) (Feb II)Lovforslaget vil indeholde enkelte ændringer af færgeloven med henblik på at kunne opnåenighed med Kommissionen om at forlige en sag, som Kommissionen har rejst om traktat-krænkelse.Lov om biobrændstoffer til transport (Feb II)Forslaget indebærer, at biobrændstoffer skal anvendes sammen med benzin og diesel tiltransportformål. Forslaget indgår i den nationale allokeringsplan til opfyldelse af Dan-marks internationale CO2-reduktionsforpligtelse i perioden 2008-12.
Transport- og energiministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om godsstrategi (Apr II)Energipolitisk redegørelse 2008 (Apr II)
UDENRIGSMINISTERENFolketingsbeslutning om Danmarks indgåelse af Overenskomst mellem Dan-mark/Færøerne og Island om maritim afgrænsning i området mellem Færøerne ogIsland (Okt II)Folketingsbeslutning om tiltrædelse af Stabiliserings- og Associeringsaftale mellemDe Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og RepublikkenAlbanien på den anden side (Okt II)Folketingsbeslutning om tiltrædelse af Stabiliserings- og Associeringsaftale mellemDe Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og RepublikkenMontenegro på den anden side (Feb II)Lov om Danmarks tilslutning til EU’s reformtraktat (Primo 2008)Det forventede lovforslag vil muliggøre, at Danmark kan ratificere EU’s reformtraktat,som forventes undertegnet ultimo 2007.
Udenrigsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (Mar I)Redegørelse om indsatsen mod terrorisme (Maj II)
30
UNDERVISNINGSMINISTERENÆndring af lov om folkeskolen i Grønland (Udvidelse af undervisningspligten) (OktI)Forslaget indebærer, at undervisningspligten i folkeskolen i Grønland udvides til at væremindst 9 år. Forslaget fremsættes efter ønske fra Grønlands hjemmestyre.Lov om medie- og journalisthøjskole (Okt II)Forslaget vedrører grundlaget for en medie- og journalisthøjskole, som etableres ved ensammenlægning af Danmarks Journalisthøjskole og Den Grafiske Højskole.Lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Okt II)Forslagets hovedelementer er krav om akkreditering, obligatorisk praktik, mulighed for atder til en erhvervsakademiuddannelse kan etableres overbygning til en professionsbache-loruddannelse, mulighed for at studerende på en professionsbacheloruddannelse kan afslut-te med en erhvervsakademiuddannelse samt øget internationalisering i uddannelserne. For-slaget er bl.a. et led i regeringens globaliseringsstrategi.Ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut (Akkreditering af videregåendeuddannelser, bestyrelse og repræsentantskab) (Okt II)Forslaget vedrører en udvidelse af Danmarks Evalueringsinstituts nuværende virksomhedtil også at omfatte evalueringer af en institutions samlede virksomhed eller dele heraf. For-slaget udmønter en aftale mellem regeringen, S, DF og RV og er et led i regeringens globa-liseringsstrategi.Ændring af lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelserm.v. (Omlægning af ansvaret for befordring til brobygning, ny befordringsordningved korte forløb, satsregulering af egenbetaling for godtgørelse efter en kilometersats,hjemmel til videregivelse af oplysninger m.v.) (Okt II)Der er tale om en række justeringer af lovgivningen bl.a. på baggrund af erfaringer sidenlovens ikrafttræden den 1. januar 2007.Lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser (Nov I)Lovforslaget vedrører grundlaget for den fremtidige struktur for erhvervsakademisektorenog skal medvirke til dannelse af vækstlag for de tekniske og merkantile professionsbache-loruddannelser.Ændring af lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (Nov I)Formålet med forslaget er bl.a. administrative forenklinger i tilrettelæggelsen af den alme-ne studieforberedelse, som blev indført med gymnasiereformen.
31Lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold tilfag i almen voksenuddannelse og fag i hf-uddannelsen og uddannelsen til studenter-eksamen (avu-loven) (Nov II)Lovforslaget indebærer en reform af almen voksenuddannelse. Uddannelsen vil i øget om-fang blive målrettet unge voksne med utilstrækkelige kundskaber.Ændring af lov om folkeskolen (En god skolestart for alle) (Nov II)Forslaget vedrører et forbedret og sammenhængende indskolingsforløb bl.a. med afsæt iSkolestartsudvalgets anbefalinger, herunder at børnehaveklassen bliver en obligatorisk delaf grundskolen.Ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Undervisningspligtig bør-nehaveklasse) (Nov II)Formålet med lovforslaget er bl.a., at undervisningen i børnehaveklasse bliver omfattet afkravene til, hvilken undervisning de frie grundskoler skal udbyde for, at eleverne kan op-fylde undervisningspligten på skolerne.Ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Periodisering af indkomst-kontrollen) (Nov II)Forslaget indebærer, at uddannelsessøgende, der får krav om tilbagebetaling af SU pågrund af for høj indkomst i det år, hvor de starter eller afslutter uddannelsen, får mulighedfor en alternativ indkomstkontrol, så kun indkomst i uddannelsesperioden medregnes vedindkomstkontrollen.Ændring af lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU til fagspecifikke kurser)(Nov II)Forslaget indebærer, at der gives mulighed for at give SVU til fagspecifikke kurser. For-slaget følger op på regeringens forslag til en kvalitetsreform.Ændring af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv (Sammenhæng i vej-ledningen, gennemførelsesvejledning, nationalt dialogforum og tilbagemelding fraungdomsuddannelserne (Dec I)Lovforslaget har til formål at sikre en bedre sammenhæng i det samlede vejledningssy-stem. Lovforslaget vil indeholde ændringer bl.a. som følge af evalueringen fra DanmarksEvalueringsinstitut af vejledningsreformen og som opfølgning på regeringens globalise-ringsstrategi.Ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af ansvarsforholdene i folkeskolen, stør-re frihed til i overensstemmelse med de lokale forhold at organisere skolevæsenet ogrevision af mere frit skolevalg) (Dec I)Formålet med forslaget er at præcisere bestemmelserne om kommunalbestyrelsens ansvarfor folkeskolen. Forslaget giver endvidere kommunerne større frihed til at indrette kom-munernes skolevæsen i overensstemmelse med lokale forhold. Bl.a. ophæves de lovgiv-
32ningsmæssige bindinger for fælles ledelse af folkeskoler og for at etablere fælles ledelse affolkeskoler og daginstitutioner. Endelig vedrører forslaget ordningen om frit skolevalg, derer forudsat evalueret og taget op til revision i folketingsåret 2007/2008. Forslaget følger oppå kommuneaftalerne for 2008.Ændring af en række love på undervisningsområdet (Placering af IB-uddannelsen idet danske uddannelsessystem) (Jan I)Forslaget vedrører bl.a. International Baccalaureate (IB) uddannelsens indplacering i detdanske uddannelsessystem og en række institutioners overgang til selvstyre. Forslaget skalses i sammenhæng med kommunalreformen.Ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område (Forenklinger påde frie skolers område m.v.) (Jan I)Formålet med lovforslaget er at forenkle og præcisere de gældende regler for frie kostsko-ler, frie grundskoler og private gymnasier, herunder bl.a. vedrørende geografisk og byg-ningsmæssig enhed, kombinerede institutioner og godkendelse af nye frie kostskoler tiltilskud. Lovforslaget vil eventuelt indeholde forslag til forenkling af det pædagogiske til-syn med de frie skoler.Ændring af lov om folkeskolen og ændring af lov om vejledning om valg af uddannel-se og erhverv – samordning af uddannelsesbog, uddannelsesplan og elevplan (Jan II)Forslaget indebærer forenklinger og samordning af reglerne om uddannelsesbog, uddan-nelsesplan og elevplan. Forslaget følger op på regeringens forslag til en kvalitetsreform.Ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (Obligatorisk digitalisering af ansøg-ning om SU m.v.) (Jan II)Forslaget vedrører ændringer som opfølgning på et igangværende analysearbejde om obli-gatorisk digitalisering af SU m.v.Lov om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser (Jan II).Forslaget reviderer pædagogikumordningerne for lærerne ved de gymnasiale uddannelser(hf, stx, hhx og htx), således at der etableres én ordning, der er fælles for alle lærere ved degymnasiale uddannelser. Forslaget vil vedrøre uddannelsens overordnede formål, struktur,varighed og indhold, styringen af den nye ordning, herunder tilsyn, ansættelse af kandida-ter, prøver, merit, finansiering m.v.Ændring af lov om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog (Omlægning afpraktikken) (Feb II)Forslaget vedrører ændring af to praktikperioder på hvert ½ år til ulønnede praktikperiodersamt et styrket samspil mellem studieelementer og praksis. De ulønnede praktikperioderovergår fra den 1/8 2009 til at være SU-finansierede. Forslaget følger op på regeringensforslag til en kvalitetsreform.
33Undervisningsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om udviklingen i anvendelsen af statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)blandt 60-64-årige og samspillet med efterlønsordningen (Apr II)
ØKONOMI- og ERHVERVSMINISTERENÆndring af lov om registrering af ledningsejere (Nov I)Lovforslaget har til formål at sikre en øget anvendelse af det internetbaserede ledningsejer-register hos de mindre entreprenører gennem en ændring af gebyrstrukturen. Brug af led-ningsejerregistret reducerer antallet af skader på nedgravede ledninger ved gravearbejder,hvorved der opnås en forbedret forsyningssikkerhed til gavn for borgere og virksomheder.Ændringen af gebyrstrukturen sikrer, at alle brugertyper i højere grad betaler en relativ ligeandel af driftsomkostningerne.Ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Nov II)Lovforslaget har til formål at øge forbrugerbeskyttelsen i den finansielle sektor. Forslagetgennemfører ændringer af reglerne om offentliggørelse af afgørelser vedrørende god skiksåledes, at forbrugerne kan få indsigt i administrationen af forbrugerbeskyttelsesreglerneog i, hvilke virksomheder der overtræder reglerne. Forslaget ændrer også fit & proper-reglerne for finansielle virksomheders ledelse, så de gøres mere effektive og tidssvarende.Ligeledes justeres reglerne om pensionsgrundlaget med henblik på at øge produktmulighe-derne.Lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordning om oprettelse afen europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS) (Dec I)Lovforslaget har til formål at lette det grænseoverskridende samarbejde i EU mellem of-fentlige myndigheder i medlemsstaterne og derigennem styrke den økonomiske og socialesamhørighed. Lovforslaget har baggrund i EU-forordning 1082/2006 om oprettelse af eneuropæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS).Ændring af lov om aktieselskaber (Gennemførelse af direktiv om ændring af 3. og 6.selskabsdirektiv om nationale fusioner og spaltninger) (Jan I)Lovforslaget gennemfører direktiv om ændring af 3. og 6. selskabsdirektiv om nationalefusioner og spaltninger og vil gøre det muligt at tilbyde aktieselskaber større fleksibilitetuden at tilsidesætte investorers og kreditorers interesser. Forslaget vil endvidere indeholdeenkelte sproglige tilpasninger til den finansielle lovgivning.Lov om statsautoriserede og registrerede revisorer m.v. (Jan II)Lovforslaget har til formål at styrke kvaliteten af den lovpligtige revision og øge tilliden tilårs- og koncernregnskaberne. Forslaget vil bl.a. indeholde en ændring af lovens anvendel-sesområde, liberalisering af ejerbestemmelserne og ændringer vedrørende uafhængighed
34og sanktioner. Endvidere kommer der nye regler om efteruddannelse af revisorer, udveks-ling af oplysninger, revisionsstandarder og revisionspåtegning, undersøgelse, offentligttilsyn og samarbejde med lande inden for og uden for EU samt særlige regler om lovpligtigrevision i virksomheder af særlig offentlig interesse. Forslaget afløser den gældende lovom statsautoriserede og registrerede revisorer og gennemfører direktiv 2006/43/EF omlovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber m.v.Ændring af sømandsloven og lov om sikkerhed til søs (Jan II)Lovforslaget indebærer, at statstilskuddet til lægeundersøgelse af søfarende afskaffes, og aterhvervet pålægges at betale undersøgelserne for de søfarende. Der pågår desuden overve-jelser om, hvilke tiltag det kan blive nødvendigt at foretage som opfølgning på DANICAWHITE kapringen, herunder behovet for en justering af lovens hjemrejsebestemmelser.Når disse overvejelser er færdiggjort vil der blive taget nærmere stilling til indholdet afdenne del af lovforslaget. Lovforslaget indeholder endvidere en ændring af lov om sikker-hed til søs med henblik på at indføre forbedrede opfølgningsmuligheder ved overtrædelseraf loven.Ændring af byggeloven (Feb II)Formålet med lovforslaget er at sikre, at kvaliteten og ensartetheden i den tekniske bygge-sagsbehandling øges og at se på mulighederne for at forenkle og undgå unødig sagsbe-handling. Mange bygherrer oplever i dag, at den tekniske byggesagsbehandling er uensar-tet fra kommune til kommune. Stadig flere byggerier og delelementer til byggerier opføresindustrielt. En uensartet sagsbehandling udgør en barriere for indfrielse af effektiviserings-gevinsten ved et industrialiseret byggeri. Der er derfor behov for at forenkle og strømlineprocessen for den tekniske byggesagsbehandling, således at den bliver mere tidssvarende.Ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Feb II)Lovforslaget gennemfører ændringer af reglerne om børsnoterede finansielle virksomhe-ders regnskabsaflæggelse. Forslaget indeholder endvidere regler til forebyggelse af hvid-vask af udbytte og finansiering af terrorisme. Endeligt gennemfører forslaget dele af EU-direktiv 2006/54/EF om gennemførelse af princippet om lige muligheder for ligebehand-ling af mænd og kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv.Lov om en terrorforsikringsordning (Mar I)Der påtænkes fremsat lovforslag om etablering af en terrorforsikringsordning på baggrundaf et udvalgsarbejde. Terrorforsikringsordningen skal understøtte markedet for forsikringmod terror, således at virksomheder og borgere beskyttes bedre mod økonomisk tab, somopstår som følge af eventuelle terrorhandlinger.
35Økonomi- og erhvervsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om erhvervsstøtte (Feb II)Regionalpolitiks vækstredegørelse (Apr I)Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen 2006/2007 (Maj I)
36
EMNEREGISTER

A

Affald......................................................................... 18Aktier ......................................................................... 21Aktieselskaber............................................................ 33Almene boliger ..................................................... 24;25Anti Doping Danmark................................................ 16Arbejderboliger ............................................................ 7Arbejdsgivere............................................................... 4Arbejdsløshedsforsikring .......................................... 4;5Arbejdsmarkedets Tillægspension ............................... 4Arbejdsmiljø ............................................................. 4;5Arbejdsretten................................................................ 4Arbejdstid..................................................................... 5Familievejlederordning .............................................. 25Finansiel virksomhed ............................................ 33;34Finanslov ..................................................................... 6Fiskeri .......................................................................... 7Fleksydelse .................................................................. 4Folkekirken ................................................................ 15Folkeskolen...................................................... 30;31;32Forbrugeraftaler ......................................................... 11Forfattere ................................................................... 15Forskning ..................................................................... 7Frit valg.................................................... 8;18;25;27;31Funktionærer................................................................ 4Færgefart.................................................................... 29Færøerne .......................................................... 13;19;29Fødevarekontrol ......................................................... 18

B

Batterier ..................................................................... 18Begravelse.................................................................. 14Beredskab..................................................................... 6Bevægelseshæmmede ................................................ 24Biobrændstoffer ......................................................... 29Borgerrådgivere ........................................................... 9Brintbiler............................................................... 22;23Bulgarien................................................................. 4;19Byggepladser ............................................................... 5Byggesagsbehandling ................................................ 34Børnefamilieydelse .................................................... 21

G

Grønland .......................................................... 10;14;30Grønne afgifter........................................................... 21Grønne regnskaber..................................................... 17Gudenåen ................................................................... 16

H

Habitatdirektivet ..................................................... 7;17Heste .......................................................................... 11Hjemmebesøg ............................................................ 27Hørehandicap............................................................. 26

C

CO2-kvoter ................................................................ 28

I

IAEA............................................................................ 6Idrætsbegivenheder.................................................... 11Indfødsret................................................................... 19Indkomstskat......................................................... 21;23Innovationsloven.......................................................... 7International Baccalaureate........................................ 32International rekruttering ........................................... 19Island ......................................................................... 29

D

Dagpenge ..................................................................... 5Danmarks Evalueringsinstitut ............................... 30;31Danmarks Grundforskningsfond ................................ 20Dansk Sprognævn ...................................................... 16Den europæiske fuldbyrdelsesordre ........................... 11Den Grønlandske Retsvæsenskommission................. 10Det Centrale DNA-profilregister................................ 11Dobbeltbeskatningsoverenskomst......................... 21;23Doping ....................................................................... 16Dyrevelfærd .......................................................... 12;18Dyrlæger .................................................................... 18Dødsboskat................................................................. 23

J

Jernbanetransport ......................................................... 5Jobklausuler ................................................................. 5

K

Kommuner ................................................................... 9Konkurrencebaseret forskeruddannelse ........................ 20Krisecenter................................................................. 26Kvalitetskontrakter....................................................... 9Kvalitetsreform ............................... 3;7;8;9;25;26;31;32Købeloven.................................................................. 13

E

eIndkomstregistret........................................................ 5Elforsyning ................................................................ 28Energiforbrugende produkter ..................................... 27Erhvervsakademier .................................................... 30EU’s budgetrammer ..................................................... 6EU's reformtraktat...................................................... 29

L

Landsdelscener .......................................................... 15Ledningsejere............................................................. 33Ligbrænding............................................................... 14Ligebehandling .................................................... 4;5;34

F

Faglige voldgiftsretter .................................................. 4
37Ligeløn......................................................................... 5Ligestilling ................................................................. 20Lægemidler .................................................................. 7Læreplaner ................................................................. 26Seksualforbrydelser ................................................... 13Skatte- og afgiftsunddragelse..................................... 23Skatteadministrationen............................................... 23Skæve boliger ............................................................ 27Social- og sundhedsassistenter..................................... 8Statens Uddannelsesstøtte.......................................... 31Stofmisbrug................................................................ 27Straffemyndighed ...................................................... 10Studentereksamen ...................................................... 30Sundhedsloven ............................................................. 7Svin ....................................................................... 12;14Syge- og barselsdagpenge............................................ 5Sygefravær................................................................... 5Særligt dækkede obligationer .................................... 25Søer ............................................................................ 12Sømænd ..................................................................... 34

M

Madservice................................................................. 26Malkekvæg................................................................. 14Maritim afgrænsning.................................................. 29Matrikelmyndighed.................................................... 17Medie- og journalisthøjskole ..................................... 30Menighedsråd............................................................. 14Miljøbeskyttelse......................................................... 16Motorvej .................................................................... 28

N

Naturgas ..................................................................... 28Naturgenopretning ..................................................... 17Nukleare ulykker.......................................................... 6

T

Terror ...................................................................... 8;34Tillægsbevilling ........................................................... 6Tilsyn ......................................................................... 24Tjenestemænd .............................................................. 6Tortur ......................................................................... 12Trafikselskaber .......................................................... 28Tvangsægteskaber...................................................... 12

O

Ophavsret ................................................................... 15

P

Pant- og returordningen ............................................. 16Partinavne .................................................................... 8Patientombudsmand ..................................................... 8Patientsikkerhed........................................................... 8Pelsskind fra hunde og katte ...................................... 13Personlige Elektroniske Medicinprofil......................... 7Plejeorlov ................................................................... 25Professionsbachelorer ........................................... 30;32Pædagogikum............................................................. 32

U

Udenlandske pensionsordninger ................................ 22Udlændingeloven ....................................................... 19Udstationering.............................................................. 4Ungdomsuddannelserne ............................................. 31

V

Valgretsnævnet ............................................................ 8Vand........................................................................... 17Varetægtsfængslinger ................................................ 12Veje....................................................................... 27;28Visuminformationssystemet....................................... 19Vægtafgift .................................................................. 21

R

Regeringsgrundlaget .................3;10;12;15;17;18;21;28Regioner....................................................................... 9Registreringsafgift................................................. 21;22Rejsegarantifond ........................................................ 18Retshåndhævelsesarrest ............................................. 13Retsmægling .............................................................. 10Revisorer.................................................................... 33Rumænien ............................................................... 4;19

Y

Yngre jordbrugere........................................................ 7

Ø

Økologi ........................................................................ 6

S

Satspuljen......................................................... 25;26;27