Bilag til forsvarsministerens

skrivelse af 25. september 2007

(§ 12 - L 219)

(Vedr. FFL 2008 § 12)

 

 

 

Spørgsmål 1:

Ad § 12. Forsvarsministeriet

Ministeren bedes redegøre for de store udsving fra år til år under ”Kapitalposter” på side 445 i anmærkningerne.

Svar:

De i forslag til finanslov 2008 i artsoversigten anførte kapitalposter for 2005-2011 omfatter standardkonto 51. Anlægsaktiver (anskaffelser), (udgiftskonto) og standardkonto 52. Afhændelser af anlægsaktiver udenfor omkostningsreform” (indtægtskonto) i den ny standardkontoplan. Der er i oversigten vist en summation af standardkonto 51 og 52 for hovedkonti under § 12. Forsvarsministeriet.

 

Artsoversigt:

Ã…r

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Kapitalposter

(mio. kr.)

 

 

 

 

 

 

 

Udgift

2.459,0

4.034,4

1.554,0

1.025,7

1.301,9

1.591,7

870,3

Indtægt

68,9

32,2

10,9

47,0

101,0

92,2

27,8

 

 

Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Forsvarskommandoen om en udtalelse.

Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst, at de store udsving mellem 2005 og 2006 på den ene side og 2007-2011 på den anden side skyldes, at der i forbindelse med den nye standardkontoplan af Økonomistyrelsen er foretaget en regnskabsteknisk overførsel for 2005 og 2006 fra et antal nedlagte driftskonti til kapitalposter. Budgetrammerne for 2007-2011 varierer, da der i de enkelte finansår er afsat forskellige beløb til skibsanskaffelser, bygge- og anlægsprojekter, internationalt finansieret NATO-investerings-program og nationalt finansieret NATO-investeringsprogram. Der kan som eksempel nævnes forskelle i betalingsafløb i de enkelte år vedrørende anskaffelse af fleksible støtteskibe og patruljeskibe samt forskelle i de enkelte år vedrørende gennemførelsen af bygge- og anlægsprojekter.  

 

Spørgsmål 2:

Ad § 12.21 Forsvarskommandoen og hjemmeværnet

Ministeren bedes redegøre for de store udsving fra år til år i nettotallene nederst på side 444 i anmærkningerne.

Svar:

Af oversigten i forslag til finanslov 2008 ”Flerårsbudget”, ad § 12.21 Forsvarskommandoen og Hjemmeværnet

fremgår følgende beløb:

 

Flerårsbudget:

Ã…r

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

Anlægsbudget

Specifikation af nettotal:

12.21. Forsvarskommandoen og Hjemmeværnet

(mio. kr.)

 

 

 

 

826,9

 

 

 

 

1.617,4

 

 

 

 

1.527,8

 

 

 

 

946,0

 

 

 

 

1.168,2

 

 

 

 

1.466,8

 

 

 

 

809,8

 

 

De i oversigten angivne beløb omfatter budget- og regnskabstal for følgende hovedkonti: konto 12.21.02. Materielinvesteringer (skibe) og konto 12.21.13. Nationalt finansierede bygge- og anlægsarbejder 

Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Forsvarskommandoen om en udtalelse.

Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst, at udsvingene fra år til år (2005-2011), som angivet i svaret på spørgsmål 1, bl.a. kan henføres til, at der i de enkelte finansår er afsat forskellige beløb til skibsanskaffelser og bygge- og anlægsprojekter, ligesom regnskabstallene for 2005-2006 afspejler den faktiske implementering af projekterne. Det kan hertil tilføjes, at der for så vidt angår finansåret 2008 er afsat en forholdsvis beskeden bevilling (192,5 mio. kr.) til nationale bygge- og anlægsarbejder, hvilket skyldes, at der fra 2007 forventes overført et mindreforbrug på ca. 350 mio. kr. på bygge- og anlægskontoen. Mindreforbruget kan bl.a. henføres til overophedning af byggemarkedet. Som konsekvens heraf er der på finanslovforslag 2008 flyttet 250 mio. kr. fra 2008 til 2009.

Spørgsmål 3:

Ad § 12.21.01. Forsvarskommandoen

 

Hvad er baggrunden for at tallet 2.500 mio. kr. går igen i år 2007 og de følgende fire år for konto ” § 12.21.01. 10.16. Husleje, leje arealer, leasing” på side 459 i anmærkningerne?

Svar:

Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Forsvarskommandoen om en udtalelse.

Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst, at det på forslag til finanslov 2008 angivne årlige beløb (2007-2011) på 2.500 mio. kr. på Forsvarskommandoens driftsbudget, ad standardkonto 16. Husleje, leje, arealer, leasing er skønsmæssigt ansat på grundlag af de foreliggende regnskabstal for 2004-2006. Aktiviteterne og dermed udgifterne vurderes generelt at være på samme niveau, hvorfor budgetteringen på 2.500 mio. kr. er fastholdt i 2007-2011.

Spørgsmål 4:

Ad § 12.21.01. Forsvarskommandoen

 

Hvad er baggrunden for de 600 mio. kr., som der er budgetteret med for 2008 og de tre følgende år i forhold til konto ”§ 12.21.01.10.11. Salg af varer” på side 459 i anmærkningerne?

Svar:

Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Forsvarskommandoen om en udtalelse.

Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst, at det på forslag til finanslov 2008 afsatte beløb på 600 mio. kr. på Forsvarskommandoens driftsbudget, ad standardkonto 11. Salg af varer er ansat skønsmæssigt på grundlag af de foreliggende regnskabstal for 2004-2006. Aktiviteterne og dermed indtægterne vurderes generelt at være på samme niveau, hvorfor budgetteringen på 600 mio. kr. er fastholdt i 2008-2011. Kontoen omfatter bl.a. indtægter ved salg fra forsvarets cafeterier, husleje og boligbidrag, salg af øvrige varer og tjenesteydelser og refusioner fra NATO og FN.

Spørgsmål 5:

Ad § 12.21.01.10 Almindelig virksomhed

 

Ministeren bedes uddybe afsnittet om valutakurssikring på side 466 i anmærkningerne. Hvor stor er følsomheden overfor udsving i valutakurs og oliepris?

Svar:

Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Forsvarskommandoen om en udtalelse.

Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst, at aftalen om valutasikring, der er indgået med Finansministeriet og Danmarks Nationalbank, alene omfatter indkøb i amerikanske dollar (USD), herunder indkøb af brændstof. Aftalen indeholder ikke en sikring af selve brændstofprisen. Følsomheden i forhold til olieprisen er derfor uændret som følge af aftalen.

Forsvarets følsomhed overfor udsving i valutakursen er for det første afhængig af planen for anskaffelse af materielprojekter. For det andet af det aktivitetsbestemte indkøb til lager. Og for det tredje af kursudsvinget mellem USD og DKK.

Overgangen til euro (EUR) har medført, at en stigende andel af forsvarets indkøb foregår i EUR.

Herudover er følsomheden styret af perioden fra selve indgåelsen af forligsaftale og indtil en bindende aftale og kontrakt er indgået. En stor anskaffelse besluttet i forligssammenhæng, som først iværksættes fem år senere, er meget følsom overfor valutakursudsving. Udsvinget til USD over en 3-årig periode kan være helt op til 40 %. Eksempelvis en stigning fra 622 i oktober 1998 til 872 i juni 2001.

Aftalen om valutakurssikring omfatter alene perioden fra betalingsforpligtigelsen og indtil betalingen, men dækker ikke perioden fra beslutningen om anskaffelse eller indkøbet, og indtil kontrakten eller indkøbsordren foreligger – en periode som tidsmæssigt kan være op til flere år. Selvom følsomheden er blevet mindre, kan forsvaret ikke afdække hele den kursrisiko, som anskaffelser og indkøb medfører.

Forsvarsministeriet kan i øvrigt oplyse, at valutasikringsaftalen endnu ikke udnyttes fuldt ud, idet en række systemtekniske forhold forhindrer dette. Der arbejdes sammen med Danmarks Nationalbank, Finansministeriet og Økonomistyrelsen på at løse disse.

Spørgsmål 6:

Ad § 12.21.01.10 Almindelig virksomhed

 

Ministeren bedes redegøre for udmøntningen af terrorforskningsbevillingen nævnt på side 466 i anmærkningerne.

Svar:

Der blev i "Aftaler om Finansloven for 2007" af november 2006 afsat i alt 10 mio. kr. i årene 2007 til 2009 til forskningsprojekter, der fokuserer på radikaliseringsprocesser, herunder Al-Qaida-inspireret terrorisme med udgangspunkt i islamistisk fundamentalisme.

I finansloven for 2007 fremgår midlerne således: I årene 2007 til 2009 afsættes henholdsvis 2,0 mio. kr., 4,0 mio. kr. og 4,0 mio. kr.

Forskningen gennemføres efter en centermodel, idet der oprettes et center under en selvstændig bestyrelse. Bestyrelsen er nedsat. Bestyrelsen har udarbejdet vedtægter for centeret og stillingsopslag for centerets leder. Stillingsopslaget forventes bragt i dagspressen ultimo september 2007. Når centerlederen er ansat, forventes denne at ”købe” specifikke forskningsprojekter ved øvrige forskningsinstitutioner.

Der har således endnu ikke været økonomisk afløb på midlerne, idet det dog bemærkes, at bestyrelsens medlemmer skal have udbetalt honorar for det allerede gennemførte bestyrelsesarbejde. Det er fortsat forventningen, at forskningen vil blive gennemført i sidste halvår af 2007 og de to efterfølgende år – hvilket også er afspejlet i periodiseringen af midlerne.

Spørgsmål 7:

Ad § 12.21.03. Hjemmeværnet

 

Det fremgår af teksten på side 469 i anmærkningerne, at bevillingen til hjemmeværnet nedtrappes fra 700 mio. kr. (prisniveau 2004) til 430 mio. kr. (prisniveau 2004), som følge af aftale om forsvarets ordning 2005-09. Hvordan er forholdet mellem de 430 mio. kr. og de ca. 470 mio. kr., som fremgår af tabellen nederst på side 469 i anmærkningerne – kan hele forskellen forklares med prisreguleringen?

Svar:

Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Hjemmeværnskommandoen om en udtalelse.

Hjemmeværnskommandoen har i den anledning oplyst, at hjemmeværnets budget – i overensstemmelse med aftale af 10. juni 2004 om forsvarets ordning 2005-2009 - i forslag til finanslov 2006 for budgetoverslagsårene 2007-2009 blev reduceret til ca. 430 mio. kr. (prisniveau 2004) pr. år i takt med overdragelsen af hjemmeværnets støttevirksomhed til forsvarets koncernfælles administrative fællesskaber.

Hjemmeværnskommandoens bevilling i forslag til finanslov for 2008 er (netto) på ca. 470 mio. pr. år i 2009-2011, hvilket primært kan henføres til pris- og lønreguleringerne fra 2004 til 2008. Herudover er der kun foretaget enkelte mindre reduktioner af hjemmeværnets nettoramme i 2008-2011 vedrørende omlægning af Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomsforsikring (AES) på 0,3 mio. kr. pr. år. Endvidere er der foretaget en rammereduktion på 1,2 til

1,3 mio. kr. pr. år i forbindelse med effektivisering af indkøb. Endelig er der foretaget en rammereduktion vedrørende bidrag til barselsfonden på 0,9 mio. kr. i 2006, 0,7 mio. kr. i 2007, 0,8 mio. kr. i 2008 og 0,6 mio. kr. i 2009 og følgende år. 

 

Spørgsmål 8:

 

Ad § 12.21.03. Hjemmeværnet

 

Hvor langt er man nået i forhold til at kunne udregne omkostninger pr. hjemmeværnssoldat?

Svar:

Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Hjemmeværnskommandoen om en udtalelse. Hjemmeværnskommandoen har i den anledning oplyst, at hjemmeværnet er i gang med en proces, hvor omkostningerne fordeles. For nærværende fordeles omkostningerne på et højt aggregeringsniveau i form af hovedopgaver. Fordelingen er tilgængelig i Hjemmeværnkommandoens årsrapport, der findes på www.hjv.dk. Målet er at udvikle dette yderligere til lavere aggregeringsniveau.

Spørgsmål 9:

Ad § 12.22.13. Internationalt finansieret NATO-investeringsprogram

 

Ministeren bedes redegøre for de store udsving fra år til år.

Svar:

Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Forsvarskommandoen om en udtalelse.

Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst, at hovedkonto 12.22.13. Internationalt finansieret NATO-investeringsprogram omfatter arbejder i Danmark, der helt eller delvist betales af NATO’s fællesfinansierede midler via NATO Security Investment Programme (NSIP). De arbejder, der gennemføres, skal forinden godkendes i NATO i form af større ”pakker”, hvilket bidrager til udsving i beløbene i perioden. Som eksempel herpå kan nævnes et projekt vedrørende vedligeholdelse af NATO’s rørledningssystem til brændstof, hvor der særligt i 2005 var større udgifter til opdatering.

I de kommende år forventes større udgifter til et projekt vedrørende etablering af et Combined Air Operation Centre (CAOC) på flyvestation Karup til afløsning af den eksisterende bunker i Finderup. Den nye CAOC skal kunne anvende NATO’s nye software til luftrumskontrol kaldet Air Command and Control System (ACCS).

For fuldstændighedens skyld skal det oplyses, at udgiften anført i finansloven i fuldt omfang refunderes af NATO.

 

Spørgsmål 10:

Ad § 12.41.01. Redningsberedskabet

 

Hvad forklarer det midlertidige udsving i 2008 på udgifter til personale, jf. side 493 i anmærkningerne?

Svar:

Forsvarsministeriet har til brug for besvarelsen anmodet Beredskabsstyrelsen om en udtalelse.

Beredskabsstyrelsen har i den anledning oplyst, at stigningen i styrelsens personaleforbrug – og dermed stigning i lønsumsforbrug - på FFL 2008 på 14 årsværk i forhold til 2007 og faldet i budgetoverslagsåret 2009 på 16 årsværk i forhold til 2008 primært skyldes den politiske aftale om redningsberedskabet efter 2006, af 24. april 2007.                     

Isoleret set medfører de nye opgaver, der følger af aftalen, et forøget personaleforbrug pÃ¥ 14 Ã¥rsværk fra 2008. Ã…rsværksforbruget pÃ¥ FFL 2008 er derfor for 2008 opgjort til 651 i forhold til Ã¥rsværksforbruget i 2007 pÃ¥ 637. Hertil kommer dog den i den politiske aftale indarbejdede organisationstilpasning i Beredskabsstyrelsen -specielt vedrørende den nye skolestruktur, der jf. aftalen vil fÃ¥ et personalemæssigt gennemslag fuldt ud i 2009. Dette betyder, at Ã¥rsværksforbruget (budgetoverslag) for 2009 er reduceret med 16 Ã¥rsværk i forhold til 2008.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




2