Text Box: j.nr. 07-029091
Dato :

                                                                                                              

 

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

L 110 - forslag til lov om Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, aktieavancebeskatningsloven, fusionsskatteloven og andre skattelove (Skattefri omstrukturering af selskaber og justering af sambeskatningsreglerne m.v.).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 13, 15 og 17 af 9. februar 2007.

( L 110 )

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /  Karen Madsen


Spørgsmål 13:

"Vil ministeren redegøre for, i hvor stor en andel af de samlede antal skattefri omstruktureringer og hvor stort et antal sager det forventes, at skatteyderen fortsat vil bede skattemyndighederne om tilladelse til den pågældende transaktion?"

 

Svar:

Det er ikke muligt at give et egentligt skøn over, i hvor stort et antal sager skatteyderen fortsat vil bede skattemyndighederne om tilladelse til den pågældende transaktion. Det er dog min forventning, at erhvervslivet i et større omfang vil benytte de nye objektiverede regler om skattefri omstrukturering af selskaber.


Spørgsmål 15:

"Vil ministeren redegøre for, hvor mange ressourcer det er påtænkt at tilføre eller omprioritere indenfor SKAT til at administrere et dobbeltsystem, hvor der både gives tilladelser til skattefri omstruktureringer og efterfølgende skal kontrolleres efter de objektiverede regler?"

 

Svar:

Der henvises til mit svar på spørgsmål 9.


Spørgsmål 17:

"Er ministeren enig i, at det er en forudsætning for en effektiv kontrol af en række af lovforslagets bestemmelser – såvel som af en række andre lovbestemmelser – at skattemyndighederne har registreringer af skatteydernes beholdninger og transaktioner med unoterede aktier?"

 

Svar:

Overordnet set må et totalt aktieregister anses at være et godt instrument med henblik på at målrette SKATs indsats med vejledning til medspillere og kontrol af modspillere.

 

Det foreslås imidlertid i lovforslaget, at der af kontrolhensyn indføres en anmeldelsespligt, som senest skal opfyldes samtidig med indsendelsen af selvangivelsen for det indkomstår, hvor der er gennemført en aktieombytning, en spaltning eller en tilførsel af aktiver, jf. forslagets § 2, nr. 3 samt § 3, nr. 10 og 16.

 

Når der endvidere henses til den allerede eksisterende pligt i fusionsskattelovens § 6 til indsendelse af de i selskabslovgivningen foreskrevne dokumenter, eksempelvis fusionsplan, synes lovforslaget ikke i sig selv at give særskilt anledning til at indføre et register over unoterede aktier.