Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2006

2. udkast

(Ændringsforslag, betænkningsbidrag og optryk af svar)

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af mineralvand m.v. samt emballageafgiftsloven

(Nedsættelse af mineralvandsafgiften samt emballageafgiften for kildevandsflasker)

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

 

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2006 og var til 1. behandling den 23. november 2006. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Den 21. november 2006 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 7 spørgsmål til skatteministeren og 1 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministrene har besvaret. Nogle af udvalgets spørgsmål og skatteministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et mindretal i udvalget (S, RV og SF) vil stemme for ændringsforslag om deling af lovforslaget og indstiller det under B nævnte forslag til vedtagelse med det stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag med de stillede ændringsforslag til forkastelse ved 3. behandling.

Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og SF’s medlemmer af udvalget finder det lodret tÃ¥beligt at lempe mineralvandsafgiften. Det skyldes først og fremmest, at Danmark har et stort og hastigt voksende problem med overvægt og fedme, ikke mindst blandt børn. Forslaget er i den sammenhæng et helt forkert signal at sende, og eksperter forudser da ogsÃ¥ et stigende forbrug af sukkerholdig sodavand i Danmark som følge af afgiftsnedsættelsen. Forslaget gør ondt værre, og man mÃ¥ forudse, at det bliver endnu sværere at bekæmpe overvægt- og fedmeepidemien. Hertil kommer, at det ogsÃ¥ af hensyn til tandsundheden virker det helt absurd at sænke sodavandsafgiften.

 Samtidig vil forslaget efter alt at dømme være virkningsløst imod den grænsehandel, det skulle formodes at bekæmpe. Dels er lempelsen alt for lille til at skulle gøre nogen nævneværdig forskel, hvis det altsÃ¥ var den vej, man skulle forsøge at modvirke problemet. Og dels tyder alt pÃ¥, at det ikke er afgiften, men derimod forskellen i priser før afgifter, der er en væsentlig Ã¥rsag til prisforskellene pÃ¥ mineralvand mellem f.eks. Danmark og Tyskland.

 Endelig er det helt uansvarligt at bruge et stort millionbeløb – i lovforslaget skønnet til netto 80 mio. kr. pr. Ã¥r – pÃ¥ dette omrÃ¥de, nÃ¥r en række velfærdsomrÃ¥der halter alvorligt. Lige fra daginstitutioner og skoler over kollektiv trafik til kræftbehandling og ældre har voldsomt brug for flere penge. De 80 mio. kr. kunne alternativt være anvendt til bekæmpelse af overvægt og fedme blandt børn og unge, f.eks. til medfinansiering af billig eller gratis sund mad i institutionerne og vores folkeskoler. S, RV og SF vil stemme imod forslaget.

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Af   skatteministeren, tiltrådt af et <>tal:

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

   1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af lov om afgift af mineralvand m.v. (Nedsættelse af mineralvandsafgiften)« omfattende § 1, § 3, stk. 1, 3 og 4, samt § 4, stk. 1, 3-5 og 7.

B. »Forslag til lov om ændring af emballageafgiftsloven. (Ændring af emballageafgiften for kildevandsflasker)« omfattende § 2, § 3, stk. 1 og 2 samt § 4, stk. 2-4, 6 og 8.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 2

   2) Efter nr. 6 indsættes som nye numre:

»01. I § 3, stk. 1, ændres »§ 1, nr. 1-4« til: »§ 1, nr. 1-3«.

02. I § 3, stk. 2, ændres »§ 1, nr. 5-17« til: »§ 1, nr. 4-16«.

03. I § 3, stk. 3, ændres »§ 1, nr. 1-4« til: »§ 1, nr. 1-3«.

04. I § 3, stk. 4, ændres »§ 1, nr. 5-17« til: »§ 1, nr. 4-16«.

05. I § 3a, stk. 1, ændres »§ 1, nr. 1-4« til: »§ 1, nr. 1-3« og »§ 1, nr. 5-17« ændres til: »§ 1, nr. 4-16«.

06. I § 6, stk. 6, ændres »§ 1, nr. 17« til: »§ 1, nr. 16«.«

[Konsekvens af lovforslagets nr. 3]

Til § 3

   3) Stk. 1 affattes således:

»Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2007.«

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

   4) I stk. 3 ændres »Lovens § 1« til: »Loven«.

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

Til § 4

   5) Stk. 4 affattes således:

»Stk. 4. Det er en betingelse for at opnå afgiftsgodtgørelse, at virksomheden overholder regnskabsbestemmelserne i § 12 i lov om afgift af mineralvand.«

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til § 2

   6) Efter nr. 4 indsættes som nye numre:

»01. I § 2 indsættes et nyt stykke efter stk. 6:

»Stk. 7. En virksomhed kan dog vælge at beregne afgift efter stk. 8 og jf. stk. 9-11, når emballagen er lavet af plast (undtagen eps og pvc), sekundært materiale, og beholderen er beregnet til at blive påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, eller er påfyldt varer omfattet af § 1, nr. 2, litra e, og indgår i pant- og retursystemet.«

Stk. 7 - 11 bliver herefter til stk. 8 - 12.«

02. I § 2, stk. 9, ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.

03. I § 2, stk. 10, ændres »stk. 8, 3. pkt.« til: »stk. 9, 3. pkt.«.

04. I § 2, stk. 11, ændres »stk. 7, nr. 2 og 4« til: »stk. 8, nr. 2 og 4« og »stk. 7, nr. 1 eller 3« ændres til: »stk. 8, nr. 1 eller 3«.

05. I § 2, stk. 12, ændres »stk. 7, nr. 5« til: »stk. 8, nr. 5« og »stk. 7, nr. 3« ændres til: »stk. 8, nr. 3«.«

[Virksomheder som i dag betaler vægtbaseret afgift kan vælge at fortsætte med at betale denne afgift frem for at betale den volumenbaserede afgift]

   7) I nr. 8 er Bilag 2 til loven affattet som bilag 2 til lovforslaget. Bilag 2 affattes i stedet således:

 

»Bilag 2

Oversigt over det afgiftspligtige vareområde i den volumenbaserede emballageafgift

§ 1

Lovtekstens ordlyd – samt den kortere version af navngivningen af varegruppen

Omfattede varegrupper

1)

Ej omfattet af det obligatoriske pant- og retursystem

a.

Spiritus henhørende under position 2208 i EU’s kombinerede nomenklatur.

 

Spiritus

Omfatter følgende:

– Spiritus, likør og andre spiritusholdige drikkevarer – uanset alkoholindhold.

Omfatter ikke følgende:

– Blandinger af ikkealkoholholdige drikkevarer med spiritus med et alkoholindhold på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol., som er omfattet af nr. 2, litra c, nedenfor (spiritusbaseret alkoholsodavand).

b.

Vin henhørende under position 2204 eller 2205 i EU’s kombinerede nomenklatur.

 

Vin

Omfatter følgende:

– Vin af friske druer, herunder vin tilsat alkohol og druemost.

– Vermouth og anden vin af friske druer.

Omfatter ikke følgende:

– Kulsyreholdige drikkevarer, herunder druemost, med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 2, litra b, nedenfor (kulsyreholdig mineralvand).

– Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageafgift.

c.

Frugtvin henhørende under position 2206 i EU’s kombinerede nomenklatur, og som har et alkoholindhold på over 10 pct. vol. Endvidere færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt.

 

Frugtvin

Omfatter følgende:

– Frugtvin og andre gærede drikkevarer samt blandinger af gærede drikkevarer med et alkoholindhold på over 10 pct. vol.

– Færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt – uanset alkoholindhold.

Omfatter ikke følgende:

– Andre gærede drikkevarer, blandinger af gærede drikkevarer og gærbaserede alkoholsodavand med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 2, litra d, nedenfor (andre gærede drikkevarer).

– Kulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 2, litra b, nedenfor (kulsyreholdig mineralvand).

– Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageafgift.

2)

Omfattet af det obligatoriske pant- og retursystem

a.

Øl henhørende under position 2203 i EU’s kombinerede nomenklatur.

 

Øl

Omfatter følgende:

– Øl med et alkoholindhold på over 0,5 pct. vol.

Omfatter ikke følgende:

– Andre gærede drikkevarer med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder, herunder maltbaserede alkoholsodavand, som er omfattet af nr. 2, litra d, nedenfor (andre gærede drikkevarer).

– Andre gærede drikkevarer med et alkoholindhold på over 10 pct. vol., som er omfattet af nr. 1, litra c, ovenfor (frugtvin).

b.

Mineralvand, limonade og andre varer, som indeholder kulsyre, henhørende under position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur.

 

Kulsyreholdigt mineralvand

Omfatter følgende:

– Kulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, herunder:

– Vand af »dansk vand-typen«, naturligt mineralvand og kildevand med naturligt eller tilsat indhold af kulsyre, hvad enten disse er aromatiserede eller ej.

– Sødede eller aromatiserede læskedrikke med kulsyre.

– Andre ikkealkoholholdige drikkevarer med kulsyre, såsom lavalkoholholdigt øl, vin og frugtvin, herunder æble- og pærecider m.v., med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder.

Omfatter ikke følgende:

– Ikkekulsyreholdige drikkevarer med et alkoholindhold på 0,5 pct. vol. eller derunder, herunder bl.a. frugt- og grønsagssafter eller -most og drikkeklare drikkevarer på basis af mælk eller kakao og mælk, som er omfattet af nr. 3, dvs. den vægtbaserede emballageafgift.

c.

Blandinger af ikkealkoholholdige drikkevarer med spiritus henhørende under position 2208 i EU’s kombinerede nomenklatur, som har et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder. Ikkealkoholholdige drikkevarer omfatter ud over position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur tillige position 2009.

 

Spiritusbaseret alkoholsodavand

Omfatter følgende:

– Blandinger af spiritus med:

– Kulsyreholdige ikkealkoholholdige drikkevarer, jf. litra b.

– Ikkekulsyreholdige drikkevarer, herunder bl.a. kakaomælk eller mælk.

– Frugt- eller grønsagssafter eller -most.

Såfremt blandingens alkoholindhold er på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol.

Omfatter ikke følgende:

– Hvis de ovennævnte blandingers alkoholindhold overstiger 10 pct. vol., hvorved blandingen omfattes af nr. 1, litra a (spiritus).

d.

Andre gærede drikkevarer og blandinger af gærede drikkevarer henhørende under position 2206 i EU’s kombinerede nomenklatur samt blandinger af ikkealkoholholdige drikkevarer med gærede drikkevarer henhørende under position 2206 i EU’s kombinerede nomenklatur, hvis drikkevarens eller blandingens alkoholindhold er på 10 pct. vol. eller derunder. Undtaget er dog færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt, jf. nr. 1, litra c. Ikke-alkoholholdige drikkevarer omfatter ud over position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur tillige position 2009.

 

Andre gærede drikkevarer

– herunder gærbaserede alkoholsodavand (vin-, frugtvins- og maltbaserede)

Omfatter følgende:

– Andre gærede drikkevarer og blandinger af drikkevarer med et alkoholindhold på 10 pct. vol. eller derunder.

– Blandinger af gærede drikkevarer, dvs. øl, vin eller frugtvin, med:

– Kulsyreholdige ikkealkoholholdige drikkevarer, jf. litra b.

– Ikkekulsyreholdige drikkevarer, herunder bl.a. kakaomælk eller mælk.

– Frugt- eller grønsagssafter eller -most.

Såfremt blandingens alkoholindhold er på over 0,5 pct. vol., men ikke over 10 pct. vol.

Omfatter ikke følgende:

– Hvis de ovennævnte drikkevarers eller blandingers alkoholindhold overstiger 10 pct. vol., hvorved drikkevaren eller blandingen omfattes af nr. 1, litra c (frugtvin).

– Færdigblandet gløgg bestående af rødvin og gløggekstrakt, som er omfattet af nr. 1, litra c (frugtvin).

e.

Mineralvand, som er uden kulsyre, henhørende under position 2201 samt vand, når emballager med disse varer indgår i pant- og retursystemet.

 

Ikkekulsyreholdigt mineralvand

 

Omfatter følgende:

Vand, herunder naturligt mineralvand eller kildevand uden naturligt eller tilsat indhold af kulsyre, ikke tilsat sukker eller andre sødemidler og ikke aromatiseret samt is og sne.

 

«

Til § 3

   8) Stk. 2 affattes således:

»Stk. 2. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse.«

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

Til § 4

   9) I stk. 2 slettes: »af § 2«.

   10) Stk. 4 affattes således:

»Stk. 4. Det er en betingelse for at opnå afgiftsgodtgørelse, at virksomheden overholder regnskabsbestemmelserne i emballageafgiftslovens § 9.«

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

   11) I stk. 6 slettes to steder: »af § 2«.

[Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget]

Bemærkninger

Til nr. 1

Forslaget er en del af finanslovsaftalen for 2007 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti. Under 1. behandlingen blev der ytret ønske om en opdeling af lovforslaget. Der er enighed blandt finanslovsparterne om at imødekomme ønsket, således at lovforslaget deles op i to selvstændige lovforslag, der kan vedtages hver for sig.

Til nr. 2

Ændringerne er alle tekniske ændringer, som er en konsekvens af lovforslagets nr. 3.

Til nr. 3

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. Henvisningen i stk. 1 til stk. 2 slettes, idet denne vedrører lovforslagets del B.

Til nr. 4

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. Henvisningen til § 1 slettes, idet der efter opdelingen kun er én paragraf i del A udover ikrafttrædelses- og godtgørelsesbestemmelsen.

Til nr. 5

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. Stk. 4 i godtgørelsesbestemmelsen omhandlede både mineralvandsafgiftsloven og emballageafgiftsloven. Nu henviser den kun til mineralvandsafgiftsloven.

Til nr. 6

Det foreslås, at der indsættes et nyt stykke efter stk. 6 som giver virksomheder, der i dag beregner emballageafgift efter den vægtbaserede afgiftssats, mulighed for at vælge at fortsætte hermed.

Emballageafgiften opererer med to afgiftssatser. En volumenbaseret afgift og en vægtbaseret afgift. Den volumenbaserede afgift omfatter bl.a. emballager til øl og sodavand. Emballager med disse varer er omfattet af det obligatoriske pant- og retursystem. Den vægtbaserede afgift omfatter bl.a. kildevand, sæbe, maling og parfume.

Med lovforslaget foreslås, at emballager med kildevand, som inddrages i pant- og retursystemet, ikke længere skal betale den vægtbaserede afgift, men den volumenbaserede afgift. Overførslen til den volumenbaserede afgift medfører, at emballager af plast (som typisk bruges til kildevandsflasker) vil opleve en nedsættelse af afgiften. Eksempelvis nedsættes afgiften af en 50 cl. plastflaske med 10 øre (fra 26 øre til 16 øre).

Det har imidlertid vist sig under høringen af lovforslaget, at nogle kildevandsproducenter anvender genvundet plast (sekundært materiale) til kildevandsflaskerne. Den vægtbaserede afgift på emballager af genvundet plast er i dag lavere end afgiften efter den volumenbaserede afgiftssats.

Med dette ændringsforslag foreslås derfor, at virksomheder, som anvender genvundet plast til kildevandsflasker, og som omfattes af pant- og retursystemet, kan fortsætte med at betale den vægtbaseret afgift frem for den volumenbaserede afgift.

Indsættelsen af et nyt stk. 7 medfører en række konsekvensændringer i de efterfølgende stykker.

Til nr. 7

Efter at høringen var afsluttet, har en høringspart gjort opmærksom på, at definitionen af vand, som affattet i lovforslagets bilag 2 ikke svarede til den definition, der anvendes for mineralvand med brus. Bilaget ændres derfor i overensstemmelse hermed.

Til nr. 8

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. Henvisningen til § 2 slettes, idet der efter opdelingen kun er en paragraf i del B udover ikrafttrædelses- og godtgørelsesbestemmelsen.

Til nr. 9

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. I stykket henvises til § 2, men efter opdelingen af lovforslaget er der kun en paragraf i del B udover ikrafttrædelses- og godtgørelsesbestemmelsen.

Til nr. 10

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. Stk. 4 i godtgørelsesbestemmelsen omhandlede både mineralvandsafgiftsloven og emballageafgiftsloven. Nu henviser den kun til emballageafgiftsloven.

Til nr. 11

Teknisk ændring grundet opdelingen af lovforslaget. I stykket henvises to gange til § 2, men efter opdelingen af lovforslaget er der kun en paragraf i del B udover ikrafttrædelses- og godtgørelsesbestemmelsen.

  Kim Andersen (V) Â  Charlotte Antonsen (V) Â  Peter Christensen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Torsten Schack Pedersen (V) Â  Mikkel Dencker (DF) Â  Colette L. Brix (DF) Â  Charlotte Dyremose (KF) Â  Jakob Axel Nielsen (KF) Â  Frode Sørensen (S) Â  René Skau Björnsson (S) fmd.  Jens Peter Vernersen (S) Â  John Dyrby (S) Â  Klaus Hækkerup (S) Â  Poul Erik Christensen (RV) Â  Morten Homann (SF) Â  Frank Aaen (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 82

Bilagsnr.

Titel

1

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

2

Svar på spm. S 409 vedr. bekæmpelse af fedme ved nedsættelse af afgiften for læskedrikke, fra skatteministeren

3

Høringssvar fra skatteministeren

4

1. udkast til betænkning

5

Ændringsforslag fra skatteministeren

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 82

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om at oversende kopi af den WHO-rapport over børn og unges forbrug af læskedrikke, som ministeren omtalte ved 1. behandlingen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om ministeren mener, at det er rigtigt sundhedsmæssigt at sænke afgiften på mineralvand, til skatteministeren,

og ministerens svar herpå

3

Spm. om det ikke ville være naturligt, om man i forbindelse med høringsproceduren på et lovforslag med så kort høringsfrist, hvor man ikke kan forvente at organisationer af egen kraft indsender høringssvar, havde sendt forslaget direkte til en stor række af de sundhedsfremmende organisationer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvad priselasticiteten på sodavand er, fordelt på forskellige aldersgrupper og indkomstgrupper, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om at redegøre for, hvorledes ministeren på den ene side i svaret på udvalgets spm. 2 kan fastholde, at der ikke findes »dokumentation for sammenhæng mellem priser og forbrug på dette område« og samtidig i svaret på spørgsmål 4 oplyse, at der forventes et nettomerforbrug af sodavand på 7½ mio. liter årligt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om, på hvilket grundlag de i svaret på spm. 4 angivne elasticiteter er fremkommet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om det er lige så veldokumenteret, at forslaget vil betyde et forøget samlet forbrug af sodavand, som at det vil mindske grænsehandelen, jf. besvarelser af udvalgets spørgsmål 2 og 4, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om udtalelser til Folketingets Sundhedsudvalg 23/11-2006 om at »Nedsættelsen af afgiften betyder, at der bliver drukket lige så meget sodavand, som der plejer at blive at drukket« (jf. Ritzaus Bureau 23/11), til indenrigs- og sundhedsministeren, kopi til skatteministeren, og ministerens svar herpå

 

+++Bilag+++Bilag 2

Nogle af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå

Spørgsmålene og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra SF.

 

Spørgsmål 2:

Mener ministeren, at det er rigtigt sundhedsmæssigt at sænke afgiften på mineralvand? Hvis ministeren ikke mener det, hvordan kan det så forsvares - ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv - at der sker en sænkning af mineralvandsafgiften?

Svar:

Regeringen har valgt at nedsætte afgiften for at reducere grænsehandlen og den ulovlige handel med sodavand. Regeringen mener ikke, at det er sundhedsmæssigt betænkeligt at nedsætte afgiften på sodavand.

Der er rigtig nok en veldokumenteret sammenhæng mellem fedme og et stort forbrug af sukkerholdige læskedrikke, slik, chips m.v.

Derimod er der ingen dokumentation for sammenhæng mellem priser og forbrug på dette område. Undersøgelser har vist, at der er en meget stor købekraft blandt en væsentlig målgruppe for sukkerholdige læskedrikke – nemlig teenagegruppen. Samtidig kan man konstatere, at der for sodavand er betydelige prisforskelle på det danske marked mellem sammenlignelige produkter. F.eks. er der stor forskel på en ½ liters mærkevaresodavand og en discountsodavand, og dette forhold har ikke presset de dyrere mærkevaresodavand ud af markedet. De har som bekendt en meget betydelig markedsandel.

Med andre ord køber de unge mennesker – og for den sags skyld også alle os andre – en sodavand, når vi har lyst til det. Det er ikke noget vi sparer op til. Det er lysten og ikke pengepungen, der styrer vores køb af sodavand.

Der hvor ændringer i prisen slår igennem er i indkøbsmønstret – dvs. i grænsehandlen. Al erfaring viser, at sættes afgiften på sodavand op, øges grænsehandlen og det ulovlige salg af sodavand. Modsat - sættes afgiften ned, trækker det grænsehandlen hjem til den danske detailhandel og reducerer den ulovlige handel.

Jeg mener, at fedme bekæmpes via ændrede holdninger til – til hvad vi spiser og drikker og hvor meget vi motionerer.

 

Spørgsmål 4:

Hvad er priselasticiteten på sodavand, fordelt på forskellige aldersgrupper og indkomstgrupper?

Svar:

Ved forslaget om nedsættelse af mineralvandsafgiften falder prisen med 30 øre pr. liter med 4-5 pct. i gennemsnit.

Der regnes med, at det vil føre til en vækst i salget af sodavand med dansk afgift på 16,3 mio. liter. Det svarer til ca. 3,7 pct.

Elasticiteten i salget af sodavand med dansk afgift er således omkring –0,8.

Elasticitet er et udtryk for prisfølsomheden. At elasticiteten er –0,8 betyder, at hvis prisen f.eks. reduceres med 1 procent øges salget med 0,8 procent.

Af væksten i salget på 16,3 mio. liter kan 7,5 mio. liter henregnes til øget forbrug, mens resten er mindre grænsehandel og ulovlige indførsler.

De 7,5 mio. liter udgør hen ved 1,4 pct. af det samlede forbrug.

Der er således regnet med en elasticitet i forbruget af sodavand på ca. –0,3.

Der er ikke gjort forsøg på at beregne priselasticiteten for aldersgrupper eller indkomstgrupper. Det hænger blandt andet sammen med, at sodavand ofte købes samlet af husholdningerne. Formentlig vil det ofte være yngre medlemmer af husholdningen, der har det største forbrug.

Med hensyn til hvem, der køber sodavand fremgår det af en forbrugsundersøgelse (fra »Rapport om grænsehandel 2004«, side 175), at forbruget stiger stort set proportionalt med husholdningernes samlede forbrug. Det gælder dog, at husholdningerne med det samlet mindste forbrug bruger forholdsvis lidt på sodavand. Det samme gælder for de husholdninger, der har den højeste indkomst.