Undervisningsministeriet

4. oktober 2006

 

 

Notat om høringssvar på

Forslag til lov om ændring af lov Arbejdsgivernes Elevrefusion 

(Forhøjelse af arbejdsgiverbidrag)

I. Generelt

 

Lovudkastet blev den 14. september 2006 sendt til høring hos 3 myndigheder, organisationer m.fl. med høringsfrist den 28. september 2006.

 

Lovudkastet er offentliggjort på Høringsportalen.

 

Af de 3 hørte parter har 2 afgivet høringssvar ved høringsfristens udløb. Endvidere har to arbejdsgiverorganisationer afgivet selvstændigt høringssvar.

 

Høringsliste med angivelse af, hvem der har svaret, er indsat nedenfor som bilag 1.

 

II. Væsentlige bemærkninger til lovforslaget

 

Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER)

 

AER har ingen bemærkninger til de tekniske beregninger, der ligger til grund for lovforslaget, idet de følger forudsætningerne for finanslovforlaget for 2007.

 

AER gør dog opmærksom på AER´s brev af 4. maj 2006 til Undervisningsministeriet til brug for forslag til finanslov 2007. I brevet har AER redegjort for forudsætningerne for bestyrelsens indstilling til Undervisningsministeriet om forhøjelse af AER-bidraget fra 2007. AER’s bestyrelse henstiller i brevet, at opgaver vedr. præmieringsordningen, bonus til elever i praktik m.v. overgår til Undervisningsministeriet fra 2007. Udgifterne til præmieringsordningen, tilskudsordningen til de faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg m.v. er som følge heraf ikke er indarbejdet i det af AER foreslåede budget for 2007. Forhøjelsen af AER-bidraget er i forslaget alene øremærket til finansiering af de stigende lønrefusionssatser i de kommende år.

 

Den af AER’s bestyrelse foreslåede forhøjelse af AER bidraget udgjorde 120 kr.

 

 

 

Dansk Arbejdsgiverforening (DA)

 

DA kan ikke tilslutte sig lovforslaget, idet DA mener, at forhøjelsen først og fremmest skal dække de stigende udgifter til præmieringsordningen. AER foreslår, at tilskuds-/præmieringsordninger og de offentligt finansierede ordninger (SKP, bonus, praktikpladstilskud) udgår af AER-loven og overføres til Undervisningsministeriet eller anden offentlig myndighed.

 

DA gør opmærksom på, at de i samarbejde med AER’s bestyrelse har accepteret en stigning af arbejdsgiverbidraget på 120 kr. til finansiering af lønrefusion.

 

Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA)

 

SALA kan ligesom DA ikke støtte lovforslaget. SALA mener, at AER-bidraget alene skal forhøjes med 120 kr. inklusiv pristalsregulering, da dette er tilstrækkeligt til at dække omkostningerne til det, SALA betegner som de egentlige AER aktiviteter.

 

SALA henviser til brev til ministeren af 1. september 2006, hvori det er uddybet, hvorfor SALA ikke kan støtte lovforslaget.

 

Af brevet fremgår, at SALA er indforstået med at betale, det AER-ordningen koster, og hermed også er indstillet på at tåle den nødvendige stigning for at dække udgifterne til ordningen. SALA ønsker derimod AER-ordningen renset for bl.a. præmieringsordningen, hvilket SALA mener ligger udenfor det oprindelige formål med AER.

 

Undervisningsministeriets bemærkninger:

 

Baggrunden for lovforslaget er, at satsen for det formålsbestemte arbejdsgiverbidrag pr. fuldtidsbeskæftiget, der er fastsat i AER-loven til finansiering af udgifter til lønrefusion, befordring af elever, præmieringsordning m.v., ikke vil kunne dække de fremtidige udgifter på området.

 

Det formålsbestemte arbejdsgiverbidrag, der primært finansierer ydelser til arbejdsgiverne, foreslås derfor forhøjet med 350 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder fra 2007, dvs. fra 1.090 kr. til 1.440 kr. Det samlede AER-bidrag for 2007 vil derved udgøre 1.970 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget inkl. det faste bidrag på 530 kr. til finansiering af VEU-godtgørelse.

 

Forhøjelsen kan ikke alene henføres til præmieringsordningen, og en forhøjelse på 120 kr. er ikke nok til at finansiere de fremtidige merudgifter. Udgifterne til lønrefusion m.v. stiger som følge af en forhøjelse af lønrefusionssatserne for 2007, den gradvise opfyldelse af regeringens målsætning om at mindst 95 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse i 2015 samt forslaget om at øge antallet af voksenlærlinge med yderligere 2.000 voksenlærlingepladser årligt i velfærdsaftalen.

 

Bemærkningerne giver ikke anledning til at ændre i lovudkastet.

 

 


                                 Bilag 1

 

Oversigt over høringssvar vedrørende

Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion

(Forhøjelse af arbejdsgiverbidrag)

 

 

HØRINGSPARTER

HØRINGSSVAR

 

 

JA

Bemærkninger

NEJ

 

Rigsrevisionen

 

 

X

 

Arbejdsgivernes Elevrefusion

X

Ja

 

 

Beskæftigelsesministeriet

X

Nej

 

 

DA

X

Ja

 

 

SALA

X

Ja