Ændringsforslag

til 2. behandling af

Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love

(Særligt dækkede obligationer)

 

Af   økonomi- og erhvervsministeren:

 

Til § 1

   1) Den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 16 f, stk. 4, udgår og i stedet indsættes:

Stk. 4. Finanstilsynet fastsætter nærmere regler om

1)   hvilke aktiver det långivende pengeinstitut eller realkreditinstitut kan placere indkomne betalinger i indtil afregning finder sted og

2)   det långivende pengeinstituts eller realkreditinstituts kontrol af adskillelse og afregning til det udstedende pengeinstitut eller realkreditinstitut.

[Bemyndigelse til Finanstilsynet til at fastsætte regler om det långivende instituts placering af indkomne betalinger samt kontrol og afregning til det udstedende institut i forbindelse med fælles funding]

   2) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 120 b, 2. pkt., indsættes efter »porteføljepleje i en serie« ordene: »eller gruppe af serier«.

[Præcisering af regel om videregivelse af oplysninger ved fælles funding]

   3) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 152 c, stk. 1, nr. 6, udgår 4. pkt. og i stedet indsættes:

»Grænsen på 15 pct. gælder for det samlede engagement med kreditinstitutter efter nr. 6 og 7. Tilgodehavender, der opstår i forbindelse med terminsbetalinger på og indfrielser af lån sikret ved pant i fast ejendom, indgår ikke i grænsen på 15 pct.«

[Præcisering af at 15 pct. grænsen gælder samlet for aktiver omfattet af § 152 c, stk. 1, nr. 6 og 7]

   4) Den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 152 c, stk. 1, nr. 7, udgår og i stedet indsættes:

»7)  Øvrige ikke-efterstillede tilgodehavender hos og garantier stillet af kreditinstitutter som nævnt i nr. 6. Det er en betingelse, at den værdi, som disse tilgodehavender og garantier indgår med, ikke overstiger 15 pct. af den nominelle værdi af udsteders udestående særligt dækkede obligationer. Grænsen på 15 pct. gælder for det samlede engagement med kreditinstitutter efter nr. 6 og 7. Tilgodehavender, der opstår i forbindelse med terminsbetalinger på og indfrielser af lån sikret ved pant i fast ejendom, indgår ikke i grænsen på 15 pct.«

[Præcisering af at garantier stillet af kreditinstitutter kan indgå blandt de aktiver, der ligger til sikkerhed for udstedelse af særligt dækkede obligationer, og at grænsen på 15 pct. gælder samlet for aktiver omfattet af § 152 c, stk. 1, nr. 6 og 7]

   5) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 152 g, stk. 2, ændres »at pengeinstituttets betalingsstandsning eller konkurs ikke er misligholdelsesgrund.« til: »at pengeinstituttets betalingsstandsning, konkurs eller manglende overholdelse af pligten til at stille supplerende sikkerhed efter § 152 a, stk. 2, ikke er misligholdelsesgrund.«

[Indførelse af krav om at et pengeinstituts manglende overholdelse af pligten til at stille supplerende sikkerhed ikke må være misligholdelsesgrund i aftaler om finansielle instrumenter]

Til § 2

   6) I den under nr. 10 foreslåede affattelse af § 26, stk. 4, ændres »at realkreditinstituttets betalingsstandsning eller konkurs ikke er misligholdelsesgrund.« til: »at realkreditinstituttets betalingsstandsning, konkurs eller manglende overholdelse af pligten til at stille supplerende sikkerhed efter § 33 d, stk. 1, ikke er misligholdelsesgrund.«

[Indførelse af krav om at et realkreditinstituts manglende overholdelse af pligten til at stille supplerende sikkerhed ikke må være misligholdelsesgrund i aftaler om finansielle instrumenter]

   7) Nr. 11 affattes således:

»11. I § 27 stk. 1, 1. pkt., § 29, stk. 1, § 31, 2. pkt., § 32, stk. 1, 1. pkt., og § 32, stk. 2, 1. og 3. pkt., indsættes efter »realkreditobligationer«: », særligt dækkede realkreditobligationer, særligt dækkede obligationer«.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 10]

   8) I den under nr. 13 foreslåede affattelse af § 27, stk. 3, indsættes efter »risici i en serie« ordene: »eller gruppe af serier«, og efter »i den pågældende serie« indsættes ordene: »eller gruppe af serier«.

[Præcisering af regel om konkursorden]

   9) I den under nr. 14 foreslåede affattelse af § 27 b indsættes efter »indgår i en serie« ordene: »eller gruppe af serier«, og efter »instrumenter i den serie« indsættes ordene: »eller gruppe af serier«.

[Præcisering af regel om anvendelse af lån optaget til brug for kravet om supplerende sikkerhed]

   10) Nr. 15 affattes således:

»15. § 28 affattes således:

Ȥ 28. Afsigelse af konkursdekret over et realkreditinstitut kan ikke af indehavere af realkreditobligationer, særligt dækkede realkreditobligationer, særligt dækkede obligationer og andre værdipapirer eller lÃ¥ngivere efter § 33 e, stk. 1, gøres gældende som Ã¥rsag til førtidig indfrielse af betalingsforpligtelser og fratager ikke realkreditinstituttets lÃ¥ntagere disses ret til at foretage hel eller delvis indfrielse af realkreditlÃ¥n eller lÃ¥n ydet pÃ¥ grundlag af udstedelse af særligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer i overensstemmelse med de for lÃ¥net særligt gældende indfrielsesvilkÃ¥r.

Stk. 2. Overholder et realkreditinstitut ikke forpligtelsen til at stille supplerende sikkerhed efter § 33 d, stk. 1, kan dette ikke af indehavere af særligt dækkede realkreditobligationer eller særligt dækkede obligationer eller af långivere efter § 33 e, stk. 1, gøres gældende som årsag til førtidig indfrielse af betalingsforpligtelser.««

[Indehavere af obligationer og långivere efter § 33 e, stk. 1, kan hverken gøre realkreditinstituttets konkurs eller manglende overholdelse af pligten til at stille supplerende sikkerhed gældende som årsag til førtidig indfrielse af betalingsforpligtelser]

   11) Efter nr. 15 indsættes som nye numre:

»01. I § 32, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »Med det beskikkede tilsyns samtykke kan realkreditinstituttet«: »indgå aftaler om finansielle instrumenter,«.

[Præcisering af at det beskikkede tilsyn kan give samtykke til, at realkreditinstituttet kan indgå aftaler om finansielle instrumenter]

02. I § 32, stk. 2, 3. pkt., indsættes efter »Kurator kan«: »indgå aftaler om finansielle instrumenter,«.«

[Præcisering af at kurator kan indgå aftaler om finansielle instrumenter]

   12) I den under nr. 16 foreslåede § 33 c indsættes efter stk. 7 som nyt stykke:

»Stk. 8. For lån finansieret ved udstedelse af særligt dækkede obligationer, kan kravet i § 11, stk. 1, 1. pkt., om, at låntager skal eje den faste ejendom, og kravet i § 23, stk. 1, om, at låntager hæfter personligt for lånet, fraviges.«

Stk. 8 bliver herefter stk. 9.

 [Fravigelse af kravene til låntager ved lån finansieret ved særligt dækkede obligationer om, at låntager skal eje den faste ejendom og hæfte personligt for lånet]

   13) I den under nr. 16 foreslåede affattelse af § 33 e, stk. 2, indsættes efter »hvilken serie« ordene: »eller gruppe af serier«.

[Præcisering af regel om låneaftale ved optagelse af lån for at opfylde krav om supplerende sikkerhed]

   14) I den under nr. 16 foreslåede affattelse af § 33 e, stk. 3, indsættes efter »i den pågældende serie« ordene: »eller gruppe af serier«.

 [Præcisering af regel om anvendelse af supplerende sikkerhed]

Til § 3

   15) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 2 h, stk. 4, ændres »at instituttets betalingsstandsning eller konkurs ikke er misligholdelsesgrund.« til: »at instituttets betalingsstandsning, konkurs eller manglende overholdelse af pligten til at stille supplerende sikkerhed efter § 2 i, stk. 1, ikke er misligholdelsesgrund.«

[Indførelse af krav om at skibsfinansieringsinstituttets manglende overholdelse af pligten til at stille supplerende sikkerhed ikke må være misligholdelsesgrund i aftaler om finansielle instrumenter]

   16) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 3 b, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »særligt dækkede obligationer« ordene: »eller långivere efter § 2 j, stk. 1,«.

[Långivere efter § 2 j, stk. 1, kan ikke gøre skibsfinansieringsinstituttets konkurs gældende som årsag til førtidig indfrielse af betalingsforpligtelser]

   17) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 3 b, stk. 2, indsættes efter »særligt dækkede obligationer« ordene: »eller af långivere efter § 2 j, stk. 1,«.

[Långivere efter § 2 j, stk. 1, kan ikke gøre instituttets manglende supplerende sikkerhedsstillelse gældende som årsag til førtidig indfrielse af betalingsforpligtelser]

   18) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 3 c, stk. 6, sidste pkt., indsættes efter »Med det beskikkede tilsyns samtykke kan instituttet« ordene: »indgå aftaler om finansielle instrumenter,«.

[Præcisering af at det beskikkede tilsyn kan give samtykke til, at instituttet indgår aftaler om finansielle instrumenter]

   19) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 3 c, stk. 7, sidste pkt., indsættes efter »Kurator kan« ordene: »indgå aftaler om finansielle instrumenter,«.

[Præcisering af at kurator kan indgå aftaler om finansielle instrumenter]

   20) I den under nr. 6 foreslåede affattelse af § 5, stk. 4, udgår nr. 4 og 5 og i stedet indsættes:

»4)  værdiansættelse af de udstedte særligt dækkede obligationer og den løbende opgørelse af aktivernes værdi i forhold til de særligt dækkede obligationer,

5)   under hvilke betingelser, der kan ydes byggelån til ny- eller ombygning af skibe, jf. § 152 c, stk. 1, nr. 2, i lov om finansiel virksomhed og

6)   begrænsning af risici i forbindelse med obligationsudstedelse, herunder renterisici, valutarisici og optionsrisici.«

[Indsættelse af bemyndigelse til at Finanstilsynet kan fastsætte nærmere regler om byggelån til skibe]

Til § 4

   21) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 93, stk. 1, nr. 2, 1. pkt., indsættes efter »KommuneKredit,« ordet: »skibsfinansieringsinstituttet,«.

[Præcisering af at obligationer udstedt af skibsfinansieringsinstituttet er omfattet af bestemmelsen]

   22) Nr. 3 affattes således:

»3. § 106, stk. 3 og 4, affattes således:

Stk. 3. En placeringsforening eller en afdeling kan uden de begrænsninger, der er fastsat i stk. 2 og § 93, investere sine midler i værdipapirer udstedt af

1)   den danske stat eller et zone A-land,

2)   et land, som Fællesskabet har indgået aftale med på det finansielle område, eller

3)   en international institution af offentlig karakter, som et eller flere medlemslande deltager i, hvis værdipapirerne er godkendt af Finanstilsynet.

Stk. 4. En placeringsforening eller en afdeling kan uden de begrænsninger, der er fastsat i § 93, investere sine midler i

1)   realkreditobligationer udstedt af danske realkreditinstitutter eller obligationer, der er udstedt af KommuneKredit, skibfinansieringsinstituttet og lignende kreditinstitutter godkendt af et land inden for Den Europæiske Union eller et land, som Fællesskabet har indgået aftale med på det finansielle område, når institutterne er optaget på en af Europa-Kommissionen udarbejdet liste, eller

2)   særligt dækkede realkreditobligationer og særligt dækkede obligationer udstedt af danske pengeinstitutter, realkreditinstitutter eller skibsfinansieringsinstituttet eller i tilsvarende obligationer udstedt af lignende kreditinstitutter godkendt af et land inden for Den Europæiske Union eller af et land, som Fællesskabet har indgået aftale med på det finansielle område.««

[Konsekvens af § 1, nr. 33, i lov nr. 397 af 30. april 2007]

   23) Efter nr. 3 indsættes som nye numre:

»01. I § 106 indsættes som stk. 5:

»Stk. 5. En placeringsforening eller afdeling må dog højest anbringe 30 pct. af sin formue i værdipapirer udstedt af en enkelt emittent eller emittenter i samme koncern omfattet af stk. 4.«

[Konsekvens af § 1, nr. 33, i lov nr. 397 af 30. april 2007]

02. I § 110, stk. 1, ændres »§ 106, stk. 4,« til: »§ 106, stk. 5,«.«

[Konsekvensændring]

Til § 8

   24) Nr. 1 affattes således:

»1. I § 46 d, stk. 1, nr. 3, indsættes efter »Realkreditobligationer«: », særligt dækkede realkreditobligationer, særligt dækkede obligationer udstedt af realkreditinstitutter, pengeinstitutter eller skibsfinansieringsinstituttet«.

[Konsekvens af lov nr. 398 af 30. april 2007]

Til § 10

   25) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 5, stk. 2, 1. pkt., og § 23, stk. 1, nr. 3, udgår », Dansk Landbrugs Realkreditfond«.«

[Rettelse af teknisk karakter]

   26) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 5, stk. 2, 2. pkt., udgår »eller særligt dækkede realkreditobligationer«.

[Præcisering]

   27) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 5 a, stk. 1, 1. pkt.,  udgår », Dansk Landbrugs Realkreditfond«.

[Rettelse af teknisk karakter]

   28) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 5 a, stk. 1, 2. pkt., udgår »eller særligt dækkede realkreditobligationer«.

[Præcisering]

   29) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 20, stk. 2, indsættes efter »§ 5, stk. 2, 2. pkt.,«: »og § 5 a, stk. 4,«.«

[Konsekvensændring]

Til § 11

   30) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 7, stk. 3, nr. 3, indsættes før »garanti« ordene: »direkte hæftelse eller«.

[Lån med direkte hæftelse fra en offentlig myndighed]

   31) Den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 7, stk. 4, 2. pkt., affattes således:

»For obligationer, der udstedes som en forhåndsemission af indgåede fastkursaftaler, og obligationer, der udstedes som blokemission på baggrund af afgivne lånetilbud og en skønnet udlånsaktivitet med sikkerhed som nævnt i stk. 3, nr. 1 og 3, anses betingelsen for tabsfradrag for opfyldt, hvis obligationerne anvendes til finansiering af lån senest 6 måneder efter emissionen.«

[Udvidelse af fristen fra 90 dage til 6 måneder for obligationer, der udstedes som forhåndsemission og blokemission, hvis obligationerne anvendes til finansiering af lån med sikkerhed i fast ejendom, direkte hæftelse eller garanti fra en offentlig myndighed]

   32) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 7, stk. 4, indsættes efter 2. pkt.:

»For obligationer, der udstedes som en forhåndsemission af indgåede fastkursaftaler, og obligationer, der udstedes som blokemission på baggrund af afgivne lånetilbud og en skønnet udlånsaktivitet med sikkerhed som nævnt i stk. 3, nr. 2, anses betingelsen for tabsfradrag for opfyldt, hvis obligationerne anvendes til finansiering af lån senest 4 år efter emissionen.«

[Frist på 4 år vedrørende for obligationer, der udstedes som forhåndsemission og blokemission, hvis obligationerne anvendes til finansiering af lån med sikkerhed i skibe]

   33) I den under nr. 5 foreslåede affattelse af § 14, stk. 3, 2. pkt., indsættes efter »skibe« ordene: », direkte hæftelse«.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 30]

   34) I den under nr. 6 foreslåede affattelse af § 19, stk. 4, nr. 3, indsættes før »garanti« ordene: »direkte hæftelse eller«.

[Lån med direkte hæftelse fra en offentlig myndighed]

   35) Den under nr. 6 foreslåede affattelse af § 19, stk. 5, 2. pkt., affattes således:

»For obligationer, der udstedes som en forhåndsemission af indgåede fastkursaftaler, og obligationer, der udstedes som blokemission på baggrund af afgivne lånetilbud og en skønnet udlånsaktivitet med sikkerhed som nævnt i stk. 4, nr. 1 og 3, anses betingelsen for tabsfradrag for opfyldt, hvis obligationerne anvendes til finansiering af lån senest 6 måneder efter emissionen.«

[Udvidelse af fristen fra 90 dage til 6 måneder for obligationer, der udstedes som forhåndsemission og blokemission, hvis obligationerne anvendes til finansiering af lån med sikkerhed i fast ejendom, direkte hæftelse eller garanti fra en offentlig myndighed]

   36) I den under nr. 6 foreslåede § 19, stk. 5, indsættes efter 2. pkt.:

»For obligationer, der udstedes som en forhåndsemission af indgåede fastkursaftaler, og obligationer, der udstedes som blokemission på baggrund af afgivne lånetilbud og en skønnet udlånsaktivitet med sikkerhed som nævnt i stk. 4, nr. 2, anses betingelsen for tabsfradrag for opfyldt, hvis obligationerne anvendes til finansiering af lån senest 4 år efter emissionen.«

[Frist på 4 år for obligationer, der udstedes som forhåndsemission og blokemission, hvis obligationerne anvendes til finansiering af lån med sikkerhed i skibe]

Til § 12

   37) I stk. 1 ændres »jf. dog stk. 2 og 3.« til: »jf. dog stk. 2-4.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 38]

   38) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 2. § 8, nr. 1, træder i kraft den 1. november 2007.«

Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.

[Udskydelse af ikrafttræden for så vidt angår § 8, nr. 1]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med den foreslåede nye affattelse af § 16 f, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed bemyndiges Finanstilsynet til også at fastsætte regler for det långivende instituts placering af de betalinger, som det modtager fra låntager.

Til nr. 2

Der er tale om en præcisering af redaktionel karakter.

Til nr. 3

Det præciseres med ændringen af § 152 c, stk. 1, nr. 6, i lov om finansiel virksomhed, at 15 pct. grænsen i § 152 c, stk. 1, nr. 6, gælder samlet for engagementer omfattet af nr. 6 og 7 med kreditinstitutter. Grænsen på 15 pct. skal således være opfyldt samlet set for engagementer, når disse er omfattet af enten nr. 6 eller nr. 7.

Til nr. 4

Det foreslås præciseret i § 152 c, stk. 1, nr. 7, i lov om finansiel virksomhed, at garantier stillet af kreditinstitutter kan indgå blandt de aktiver, der kan ligge til sikkerhed for udstedelse af særligt dækkede obligationer.

Stillede garantier er omfattet af 15 pct. grænsen i det omfang, de indgår som sikkerhed for udstedelse af særligt dækkede obligationer.

Endvidere præciseres det med forslaget, at 15 pct. grænsen i § 152 c, stk. 1, nr. 7, gælder samlet for engagementer omfattet af nr. 6 og 7 med kreditinstitutter som nævnt i nr. 6. Grænsen på 15 pct. skal således være opfyldt samlet set for engagementer, når disse er omfattet af enten nr. 6 eller nr. 7.

Til nr. 5

Med ændringen af § 152 g, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed indføres krav om, at et pengeinstituts manglende overholdelse af pligten til at stille supplerende sikkerhed ikke må være misligholdelsesgrund i aftaler om finansielle instrumenter, der indgår i et register over aktiver, som ligger til sikkerhed for udstedelse af særligt dækkede obligationer. Ændringen indebærer, at finansielle modparter ikke vil kunne forlange førtidig indfrielse af en aftale om et finansielt instrument, hvis pengeinstituttet ikke opfylder pligten til at stille supplerende sikkerhed. Dette gælder allerede for obligationsindehaverne og seniorgældslångivere, jf. forslaget til § 247 c.

Til nr. 6

Med ændringen af § 26, stk. 4, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. indføres krav om, at et realkreditinstituts manglende overholdelse af pligten til at stille supplerende sikkerhed ikke må være misligholdelsesgrund i aftaler om finansielle instrumenter, der indgår i en serie eller gruppe af serier med seriereservefond. Ændringen indebærer, at finansielle modparter ikke vil kunne forlange førtidig indfrielse af en aftale om et finansielt instrument, hvis realkreditinstituttet ikke opfylder pligten til at stille supplerende sikkerhed efter § 33 d, stk. 1. Tilsvarende skal også gælde for obligationsindehaverne og långivere efter § 33 e, stk. 1, jf. ændringsforslag nr. 10 om forslag til § 28, stk. 2, i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.

Til nr. 7

§ 28 udgår af opremsning over bestemmelser, der ændres. Ændringen er en konsekvens af, at § 28 forslås nyaffattet i ændringsforslag nr. 10.

Til nr. 8 og 9

Der er tale om præciseringer af redaktionel karakter.

Til nr. 10

Det foreslås, at § 28 nyaffattes. Stk. 1 ændres således, at bestemmelsen tager højde for, at hverken obligationsindehavere eller långivere efter § 33 e, stk. 1, kan gøre realkreditinstituttets konkurs gældende som årsag til førtidig indfrielse af betalingsforpligtelser.

I stk. 2 fastsættes, at hverken obligationsindehavere eller långivere efter § 33 e, stk. 1, kan gøre realkreditinstituttets manglende overholdelse af pligten til at stille supplerende sikkerhed efter § 33 d, stk. 1, gældende som årsag til førtidig indfrielse af betalingsforpligtelser.

Til nr. 11

Det foreslås at ændre § 32, stk. 1, 2. pkt., i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v. således, at det specifikt angives, at det beskikkede tilsyn i tilfælde af et realkreditinstituts betalingsstandsning kan give samtykke til, at instituttet indgår aftaler om finansielle instrumenter, hvis aftalerne begrænser risici.

Det foreslås at ændre § 32, stk. 2, 3. pkt., i lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v., således at det specifikt angives, at kurator i tilfælde af et realkreditinstituts konkurs kan indgå aftaler om finansielle instrumenter, hvis de begrænser risici.

Ændringerne indebærer, at kurator eller realkreditinstituttet efter samtykke fra det beskikkede tilsyn kan indgå aftaler om finansielle instrumenter med henblik på at sikre, at der fortsat kan ske betaling af ydelser til obligationsindehavere m.v.

Krav fra modparter i henhold til sådanne aftaler om finansielle instrumenter vil, hvis aftalerne indgås efter fristdagen, få status af massekrav eller sekundære massekrav, fordi det er kurator eller realkreditinstituttet efter samtykke fra det beskikkede tilsyn, der indgår aftalen.

Til nr. 12

Forslaget sikrer, at realkreditinstitutter ligesom pengeinstitutter kan yde lån med sikkerhed i fast ejendom på baggrund af udstedelse af særligt dækkede obligationer, uden at låntager ejer ejendommen eller hæfter personligt for lånet.

Til nr. 13 og 14

Der er tale om præciseringer af redaktionel karakter.

Til nr. 15

Med ændringen af § 2 h, stk. 4, i lov om et skibsfinansieringsinstitut indføres krav om, at skibsfinansieringsinstituttets manglende overholdelse af pligten til at stille supplerende sikkerhed ikke må være misligholdelsesgrund i aftaler om finansielle instrumenter, der indgår i et kapitalcenter. Ændringen indebærer, at finansielle modparter ikke vil kunne forlange førtidig indfrielse af en aftale om et finansielt instrument, hvis instituttet ikke opfylder pligten til at stille supplerende sikkerhed efter § 2 i, stk. 1. Tilsvarende skal også gælde for obligationsindehaverne og långivere efter § 2 j, stk. 1, jf. forslaget til § 3 b, stk. 2, i lov om et skibsfinansieringsinstitut.

Til nr. 16

Det foreslås, at § 3 b, stk. 1, 1. pkt., i lov om et skibsfinansieringsinstitut ændres således, at bestemmelsen tager højde for, at heller ikke långivere efter § 2 j, stk. 1, kan gøre instituttets konkurs gældende som årsag til førtidig indfrielse af betalingsforpligtelser.

Til nr. 17

Det foreslås, at § 3 b, stk. 2, i lov om et skibsfinansieringsinstitut ændres således, at heller ikke långivere efter § 2 j, stk. 1, kan gøre instituttets manglende overholdelse af pligten til at stille supplerende sikkerhed efter § 2 i, stk. 1, gældende som årsag til førtidig indfrielse af betalingsforpligtelser.

Til nr. 18

Det foreslås at ændre § 3 c, stk. 6, sidste pkt., i lov om et skibsfinansieringsinstitut, således at det specifikt angives, at det beskikkede tilsyn i tilfælde af instituttets betalingsstandsning kan give samtykke til, at instituttet indgår aftaler om finansielle instrumenter, hvis aftalerne begrænser risici.

Ændringen indebærer, at instituttet efter samtykke fra det beskikkede tilsyn kan indgå aftaler om finansielle instrumenter med henblik på at sikre, at der fortsat kan ske betaling af ydelser til obligationsindehavere m.v.

Krav fra modparter i henhold til sådanne aftaler om finansielle instrumenter vil, hvis aftalerne indgås efter fristdagen, få status af sekundære massekrav, fordi det er instituttet efter samtykke fra det beskikkede tilsyn, der indgår aftalen.

Til nr. 19

Det foreslås at ændre § 3 c, stk. 7, sidste pkt., i lov om et skibsfinansieringsinstitut, således at det specifikt angives, at kurator i tilfælde af instituttets konkurs kan indgå aftaler om finansielle instrumenter, hvis de begrænser risici.

Ændringen indebærer, at kurator kan indgå aftaler om finansielle instrumenter med henblik på at sikre, at der fortsat kan ske betaling af ydelser til obligationsindehavere m.v.

Krav fra modparter i henhold til sådanne aftaler om finansielle instrumenter vil, hvis aftalerne indgås efter fristdagen, få status af massekrav, fordi det er kurator, der indgår aftalen.

Til nr. 20

Med ændring udgår det sidste »og« i nr. 4 og der indsættes et nyt nr. 5, hvorfor det hidtidige foreslåede nr. 5 bliver nr. 6. Det nye nr. 5 bemyndiger Finanstilsynet til at fastsætte nærmere regler om, under hvilke betingelser skibsfinansieringsinstituttet kan yde byggelån til ny- eller ombygning af skibe, jf. § 152 c, stk. 1, nr. 2, i lov om finansiel virksomhed og herunder hvilke krav, der stilles til sikkerheden.

Til nr. 21

Med ændringen af § 93, stk. 1, nr. 2, 1. pkt., i lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v. præciseres det, at obligationer udstedt af skibsfinansieringsinstituttet, dvs. Danmarks Skibskredit A/S, som er oprettet i medfør af lov om et skibsfinansieringsinstitut, indgår i investeringsgrænsen. Obligationer udstedt af skibsfinansieringsinstituttet har også været omfattet hidtil, men det er fundet hensigtsmæssigt at præcisere det i bestemmelsen, da særligt dækkede obligationer udstedt af skibsfinansieringsinstituttet udtrykkeligt nævnes i nr. 3.

De obligationer, som er udstedt af skibsfinansieringsinstituttet, der er omfattet af nr. 2, er dels kasseobligationer, som instituttet kan udstede i medfør af § 2 i lov om et skibsfinansieringsinstitut indtil udgangen af 2007 og dels skibskreditobligationer, som instituttet kan udstede i medfør af forslaget til § 2 a i lov om et skibsfinansieringsinstitut fra den 1. januar 2008. Skibsfinansieringsinstituttets adgang til at udstede kasseobligationer ophører med udgangen af 2007 og afløses af en adgang til at udstede skibskreditobligationer, jf. lovforslagets § 3, nr. 2 og 3, og § 12, stk. 2, som med ændringsforslag nr. 38 bliver stk. 3 samt § 15, stk. 1.

De obligationer, der er nævnt i nr. 2 og 3, er omfattet af artikel 22, stk. 4, i UCITS-direktivet.

Til nr. 22 og 23

Siden L 199 blev fremsat den 28. marts 2007 er lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v. blevet ændret ved lov nr. 397 af 30. april 2007. Med lov nr. 397 nyaffattes § 106 således, at bestemmelsen får en ny struktur og 4 stykker. Ændringsforslaget er således en konsekvens af, at den nye § 106 nødvendiggør ændringer af forslagets § 4, nr. 3. Ændringsforslag nr. 22 og 23 indebærer således ingen realitetsændringer.

Ændringen af § 110, stk. 1, er en konsekvens af ændringerne af § 106, således at henvisningen til § 106, stk. 4, fremover skal være til § 106, stk. 5.

Til nr. 24

Siden fremsættelsen af L 199 den 28. marts 2007 er lov om tilsyn med firmapensionskasser blevet ændret ved lov nr. 398 af 30. april 2007. Den regel, der hidtil har været i § 46 a, stk. 1, nr. 3, i lov om tilsyn med firmapensionskasser vil fremover findes i § 46 d, stk. 1, nr. 3, og ændringen er således en konsekvens heraf.

Lov nr. 398 af 30. april 2007 træder i kraft den 1. november 2007. Derfor kan ændringen af § 46 d, stk. 1, nr. 3, også først træde i kraft den 1. november 2007, hvilket foreslås i ændringsforslag nr. 38.

Indtil den 1. november 2007 vil det derfor fortsat være § 46 a, stk. 1, nr. 3, der gælder. Selv om særligt dækkede obligationer og særligt dækkede realkreditobligationer ikke direkte er nævnt i § 46 a, stk. 1, nr. 3, vil det ligge inde for rammerne af bestemmelsen, at firmapensionskasser anvender sådanne obligationer til dækning af pensionskassernes forsikringsmæssige hensættelser, da disse obligationer vurderes at være mindst lige så sikre som realkreditobligationer.

Til nr. 25 og 27

Henvisningerne til Dansk Landbrugs Realkreditfond i tinglysningsafgiftsloven udgår, da fonden er opløst og erstattet af DLR Kredit A/S, som er et realkreditinstitut, og derfor allerede er nævnt i bestemmelserne i tinglysningsafgiftsloven.

Til nr. 26 og 28

Bestemmelserne gælder alene pengeinstitutter. Derfor udgår henvisningerne til særligt dækkede realkreditobligationer, som kun kan udstedes af realkreditinstitutter.

Til nr. 29

Tinglysningsafgiftslovens § 20, stk. 1, indeholder en regel, der medfører forhøjet afgiftsbetaling ved for sen indbetaling af afgiften. Efter § 20, stk. 2, kan denne afgiftsforhøjelse i visse situationer undgås.

I det foreslåede § 5 a, stk. 4, findes en tilsvarende regel, som den der henvises til i den nugældende § 20, stk. 2. Det foreslås derfor, at der gives samme mulighed for at undgå afgiftsforhøjelse ved at tilføje en henvisning til den foreslåede § 5 a, stk. 4.

Til nr. 30

Efter den foreslåede nye § 7, stk. 3, nr. 3, i kursgevinstloven kan der foretages fradrag for tab på lån, der optages med sikkerhed i garanti fra centralregeringer, centralbanker, offentlige enheder, regionale eller lokale myndigheder i et land inden for EU eller EØS.

Efter ændringsforslaget kan der også foretages fradrag for tab på lån, der optages med sikkerhed i direkte hæftelse fra centralregeringer, centralbanker, offentlige enheder, regionale eller lokale myndigheder i et land inden for EU eller EØS.

Stater, regioner, kommuner etc. er ikke skattepligtige, og de har ingen interesse i at få fradrag for kurstab ved optagelse af lån.

Betydningen af ændringsforslaget ligger derfor i, at der i medfør af stk. 4, jf. stk. 3, gives fradrag for kurstab på obligationer, som udstedes til finansiering af lån ydet med sikkerhed i direkte hæftelse fra en stat, en region, en kommune etc.

Det vil sige, at et selskab, herunder et pengeinstitut eller et realkreditinstitut m.v., der udsteder obligationer til finansiering af lån ydet med sikkerhed i direkte hæftelse fra en stat, en region, en kommune etc. kan få fradrag for kurstab på obligationerne.

Derimod kan et selskab, herunder et pengeinstitut eller et realkreditinstitut m.v., der optager lån mod sikkerhed i en post obligationer udstedt af f.eks. staten, ikke få fradrag for kurstab på lånet, idet staten i dette tilfælde ikke hæfter direkte for det lån, som pengeinstituttet eller realkreditinstituttet optager.

Det vil sige, at der, når der ses bort fra obligationer, der udstedes som forhåndsemission eller blokemission, lige som efter de gældende regler, ikke vil være fradrag for kurstab på lån, der optages med sikkerhed i statsobligationer.

Til nr. 31 og 32

Det foreslåede § 7, stk. 4, 2. pkt., vedrører obligationer, der udstedes som forhåndsemission af indgåede fastkursaftaler, og obligationer, der udstedes som blokemission på baggrund af afgivne lånetilbud og en skønnet udlånsaktivitet, Efter bestemmelsen anses betingelsen for tabsfradrag efter 1. pkt. for opfyldt, hvis obligationerne anvendes til finansiering af lån med sikkerhed i fast ejendom, skibe eller garanti fra offentlig myndighed senest 90 dage efter emissionen.

Skatteministeriet er blevet opmærksom på, at fristen på 90 dage kan være for kort en frist til at få et udlån eller sikkerheden på plads.

Efter ændringsforslaget forlænges fristen til 6 måneder efter emissionen, hvis obligationerne anvendes til finansiering af lån med sikkerhed i fast ejendom, direkte hæftelse eller garanti fra en offentlig myndighed.

For skibsfinansiering gælder det særlige, at der på grund af byggeperioden kan være op til 4 år mellem det tidspunkt hvor obligationerne udstedes som en forhåndsemission til afdækning af finansieringsrisici forbundet med afgivne lånetilbud og en skønnet udlånsaktivitet og det tidspunkt, hvor der sker udbetaling mod sikkerhed i skib. Det foreslås derfor, at fristen forlænges til 4 år efter emissionen, hvis obligationerne anvendes til finansiering af lån mod sikkerhed i skibe.

Til nr. 33

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 30.

Til nr. 34-36

Kursgevinstlovens §§ 7 og 19 vedrører henholdsvis selskabers og pengenæringsdrivende personers og dødsboers fradrag for tab på gæld. De under nr. 5-7 foreslåede ændringer af den foreslåede affattelse af § 19, stk. 4 og 5, svarer til de under nr. 30-32 foreslåede ændringer af den foreslåede affattelse af § 7, stk. 3 og 4. Der henvises til bemærkningerne hertil.

Til nr. 37

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 38, hvor der indsættes et nyt stykke i § 12.

Til nr. 38

Det foreslås, at ændringen af § 46 d, stk. 1, i lov om tilsyn med firmapensionskasser træder i kraft den 1. november. Baggrunden herfor er, at lov om tilsyn med firmapensionskasser siden fremsættelsen af L 199 den 28. marts 2007 er blevet ændret ved lov nr. 398 af 30. april 2007. Da lov nr. 398 først træder i kraft den 1. november 2007, kan ændringen af en bestemmelse i loven også først træde i kraft 1. november 2007.

Lov nr. 398 og L 199 ændrer i den samme regel, som dog med lov nr. 398 bliver omnummeret, således at den regel, der hidtil har været i § 46 a, stk. 1, nr. 3, i lov om tilsyn med firmapensionskasser fremover vil findes i § 46 d, stk. 1, nr. 3.

Indtil den 1. november 2007 vil det fortsat være § 46 a, stk. 1, nr. 3, i den nugældende lov om tilsyn med firmapensionskasser, der gælder.