ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

27. april 2007

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 19 af 26. april 2007 fra Folketingets Boligudvalg vedrørende forslaget til lov om ændring af byggeloven, lov om almene boliger m.v. og lov om bygnings- og boligregistrering. (Byggeskadeforsikring) (L 177).

 

 

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. april 2007 fra F&P – Forsikring og Pension, jf. L 177 – bilag 5

 

Svar:

F&P kan tilslutte sig hovedlinierne i lovforslaget og anfører, at branchen vil gøre sit yderste for at tilvejebringe de nødvendige forsikringsprodukter mv. til ordningens ikrafttrædelse.

 

F&P finder dog, at lovforslaget ikke bør indeholde en fast dato for ikrafttræden, men i stedet bør indeholde en bemyndigelse for ministeren til at bestemme ikrafttrædelsestidspunktet eventuelt således, at loven senest skal træde i kraft den 1. juli 2008.

 

Det følger af det fremsatte lovforslag, at loven skal træde i kraft den 1. februar 2008. Jeg finder, det er vigtigt, at ikrafttrædelsestidspunktet er fastsat i loven, således at der ved lovens vedtagelse er kendskab til, hvornår loven skal anvendes.

 

For at give forsikringsselskaberne den fornødne tid til at følge op på loven, finder jeg det dog hensigtsmæssigt at fremsætte et ændringsforslag, således at ikrafttrædelsen udskydes til den 1. april 2008.

 

F&P finder endvidere, at selvrisikoen bør være højere end foreslået, dels fordi byggeskadeforsikringen efter forslaget kun skal dække væsentlige skader, dels fordi højere selvrisikoen vil modsvares af lavere omkostninger (og dermed præmie).

 

Det følger af lovforslaget, at et forsikringsselskab kan fastsætte en selvrisiko på byggeskadeforsikringen. Selvrisikoen må maksimalt være på 10.000 kr. pr. skade. Hvis der opstår flere skader, skal selvrisikoen dog højst være 20.000 kr. pr. skade. Beløbene vil blive pristalsreguleret.

 

Byggeskadeforsikringen skal dække væsentlige skader. Hvis forsikringsselskaberne skal behandle alle typer af skader, vil det som anført af F&P medføre, at forsikringsselskaberne får megen administration, og at forsikringerne dermed kan blive dyrere for forbrugerne.

 

Samtidig er det væsentligt for at sikre en god forbrugerbeskyttelse, at selvrisikoen ikke er for høj. Det er min vurdering, at der med den maksimumsgrænse, der er foreslået i bemærkningerne til lovforslaget, er en god balance mellem forbrugernes incitament til at undlade at anmelde mindre skader og forbrugernes muligheder for at få dækket væsentlige byggeskader.

 

Endelig anfører F&P, at det på det foreliggende grundlag ikke er muligt for F&P at vurdere præmieniveauet for den skitserede ordning, heller ikke den gennemsnitlige præmie. F&P udtaler, at forsikringsselskaberne derfor ikke kan være bundet af bemærkningerne om det forventede præmieniveau.

 

Det er forudsat i lovforslaget, at forsikringsselskaberne vil konkurrere om at tilbyde byggeskadeforsikringen på markedsvilkår. Prisen på forsikringen vil derfor afhænge af det enkelte forsikringsselskabs pris på produktet. Præmien vil i det enkelte forsikringsselskab formentlig variere afhængigt af risikoen ved det enkelte byggeri. Det forudsættes, at forsikringsselskaberne fastsætter priserne på forsikringen individuelt og overholder konkurrenceloven.

 

Det er Erhvervs- og Byggestyrelsens vurdering, at den gennemsnitlige præmie ikke vil overstige 1,5 % af anskaffelsessummen. Erhvervs- og Byggestyrelsen og det kommende Penge- og Pensionspanel vil følge ordningen nøje, herunder prisudviklingen.  

 

 

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.          33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk