Betænkning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 0. maj 2007

1. udkast

Betænkning

over

I. Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og forskellige
andre love

(Implementering af miljøansvarsdirektivet)

[af miljøministeren (Connie Hedegaard)]

 

II. Forslag til lov om undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader (miljøskadeloven)

[af miljøministeren (Connie Hedegaard)]

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslagene blev fremsat den 1. marts 2007 og var til 1. behandling den 14. marts 2007. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægningsudvalg.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslagene i <> møder.

Høring

Et udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen været sendt i høring, og miljøministeren sendte den 13. november 2006 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 78. Den 2. marts 2007 sendte miljøministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 1 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

2. Tilkendegivelse fra miljøministeren

Miljøministeren har tilkendegivet følgende over for udvalget:

Miljøansvarsdirektivet indfører et sæt helt nye regler for håndtering af store miljøskader i dansk og europæisk natur- og miljølovgivning.

De politiske præmisser bag forslaget har været ønsket om en afbalanceret gennemførelse af direktivet i dansk lovgivning. Kompleksiteten i lovforslagene skyldes således til dels en række grundlæggende politiske valg:

–     Ikke lovgivning med tilbagevirkende kraft.

–     Det eksisterende miljøbeskyttelsesniveau fastholdes, dvs., at lovforslagene ikke indebærer en reduktion af det højere danske miljøbeskyttelsesniveau, der hvor direktivet er knap så ambitiøst.

–     Direktivets muligheder for at lempe og justere ansvaret anvendes, hvor det er hensigtsmæssigt ud fra en samfundsinteresse eller en rimelighedsbetragtning.

–     »Udtrykkeligt tilladte aktiviteter« undtages fra det strenge ansvar efter direktivet.

–     Der indføres et producentansvar på udvalgte områder: biocider, pesticider, GMO’er, affaldsprodukter og gødning til jordbrugsmæssige formål (så ikke alene brugeren er ansvarlig).

Som tilfældet altid er med ny lovgivning, vil der gå en periode før myndighederne finder sig helt til rette med de nye regler, og får opsamlet de nødvendige praktiske erfaringer. Der vil også gå et stykke tid, før der foreligger blot nogen administrativ praksis og retspraksis. 

I en sådan indkørings- og opstartsperiode er der behov for en styrket løbende rådgivnings- og vejledningsindsats overfor de myndigheder, virksomheder og interesseorganisationer, som skal have med reglerne at gøre.

Det er samtidig vigtigt, at det sikres, at sagsbehandlingen efter reglerne tilrettelægges på en sådan måde, at en myndighed får de bedste muligheder for at drage nytte af den erfaringsopsamling og viden, der løbende opsamles i andre myndigheder her i landet og i de øvrige europæiske lande.

Endelig bør sagsbehandlingen tilrettelægges således, at der også findes en afbalanceret løsning, der tilgodeser direktivets krav til klageadgang, og samtidig sikrer, at sagsbehandlingstiderne ikke bliver unødigt lange.

Der iværksættes derfor:

–     Allerede ved lovens ikrafttrædelse vil der blive udsendt en vejledning om arbejdet med vurdering af skadesbegrebet. Vejledningen vil bygge på det foreliggende vidensgrundlag og give retningslinier for afgrænsningen af skadesbegrebet herunder med angivelse af eksempler og praktiske råd.

–     En ordning, hvorefter kommunalbestyrelsen i en periode fra lovforslagenes ikrafttræden skal forelægge udkast til afgørelser om, at der foreligger en miljøskade eller en fare for en miljøskade (og hvem der er ansvarlig) med henblik på at indhente en bindende udtalelse herom fra miljøministeren (i praksis et miljøcenter). Udtalelsen kan evt. tillige omfatte spørgsmålet om fastlæggelse af den ansvarlige. Ordningen har til formål at sikre, at der tages afsæt i den eksisterende viden og samtidig etableres et løbende samarbejde mellem kommunen og miljøcenteret, således at kommunerne over tid opbygger en kompetence til at vurdere, om der foreligger en miljøskade eller ej. Herudover sikres det, at miljøcenteret er enig i den afgørelse, som miljøcenteret skal bygge videre på, når miljøcenteret udsteder påbud om undersøgelser eller afhjælpning efter miljøskadeloven.

–     Endvidere vil der allerede fra lovens ikrafttræden være etableret et online informationssystem til brug for myndigheder, virksomheder og interesseorganisationer. Systemet vil løbende blive opdateret med oplysninger om den praksis, der udvikler sig i Danmark og evt. også i andre sammenlignelige medlemslande. Med henblik på at opbygge og løbende ajourføre informationssystemet vil der i samarbejde med KL blive etableret et myndighedsnetværk, der kan sikre vidensopsamling i kommuner og centre og give mulighed for at udnytte indvundne erfaringer. 

–     Når der efter 2-3 år er opsamlet tilstrækkelige erfaringer, udstedes der en bekendtgørelse, som på baggrund af de indvundne erfaringer mere præcist fastlægger og definerer, hvornår der er tale om miljøskader eller overhængende fare herfor. For de områder, hvor der ikke til den tid foreligger den fornødne praksis, vil bekendtgørelsen løbende efterfølgende blive revideret og forbedret i takt med at erfaringsgrundlaget udvides. Bekendtgørelsen skal afløse den ovenfor beskrevne konsultationsordning, når det tilstrækkelige regelgrundlag i bekendtgørelsesform foreligger. Herefter er det kommunerne, der alene tager stilling til, om der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare herfor.

–     Klageadgang over tilsynsmyndighedens (typisk kommunens) afgørelse af, at der foreligger en miljøskade eller en overhængende fare for en miljøskade udskydes, således at afgørelsen først samlet kan påklages som led i klagen over et påbud om undersøgelser eller afhjælpning af miljøskadeloven.

–     Præcisering af, at der sker en sagsbehandling efter loven indtil det tidspunkt, hvor det konstateres, at der ikke kan stilles sikkerhed. I så fald skal sagen behandles efter reglerne i den lovgivning, i henhold til hvilken afgørelsen om miljøskade er truffet.

–     Der etableres fra lovenes ikrafttræden et overvågningsudvalg med deltagelse af eksperter, interesseorganisationer og myndigheder, der dels løbende skal indsamle erfaringer med lovene, dels rådgive om evt. forbedringer i.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Fólkaflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.

  Erling Bonnesen (V) Â  Birgitte Josefsen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Inger Beinov Støjberg (V) Â  Eyvind Vesselbo (V) Â  Jørn Dohrmann (DF) Â  Walter Christophersen (DF) Â  Christian Wedell‑Neergaard (KF) fmd.  Helle Sjelle (KF) Â  Ole Vagn Christensen (S) Â  Torben Hansen (S) Â  Mette Gjerskov (S) Â  Martin Lidegaard (RV) Â  Johs. Poulsen (RV) Â  Steen Gade (SF) Â  Per Clausen (EL) Â  Sofia Rossen (IA) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 175 og L 176

Bilagsnr.

Titel

1

Høringsnotat og høringssvar, fra miljøministeren

2

Slides brugt i forbindelse med den tekniske gennemgang af lovforslagene i Miljøministeriet d. 12/3-07, fra miljøministeren

3

Pressemeddelelse: Åbent ekspertmøde om lovforslag, der skal implementere EU-regler om miljøansvar i Danmark - onsdag den 11/4-07

4

Materiale til det åbne ekspertmøde d. 11/4-07

5

Supplerende materiale modtaget på det åbne ekspertmøde om L 175 og L 176, den 11/4-07

6

Tilkendegivelse fra miljøministeren

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 175 og L 176

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om implementeringen af miljøansvarsdirektivet vil lempe på det erstatningsansvar, som ejere af gylletanke har i forbindelse med skader påført naturen af udstrømmende gylle efter hærværk, til miljøministeren, og ministerens svar herpå