København 13.12.2006

 

 

 

Ã…bent brev til folketinget.

-         Barndomsforskere kommenterer Forslag til Dagtilbudslov, fremsat af Familie – og forbrugsminister Lars Barfoed.

 

 

Efter at have gennemlæst Forslaget til Dagtilbudslov finder vi det påkrævet at fremsætte nogle kritiske kommentarer. Der er angiveligt tale om en ”teknisk” sammenskrivning af en række eksisterende love vedrørende pædagogiske institutioner for børn; men ift. gældende love markerer lovforslaget et øget fokus på skoleforberedelse, central kontrol og er samtidig tydeligt nationalistisk.

 

For det første finder vi det kritisabelt at lovforslaget betoner samfundets og arbejdsmarkedets behov snarere end hensynet til barnet og barnets udvikling. Dette fokus harmonerer dårligt med lovens formålsparagraf der betoner at dagtilbuddet skal styrke det enkelte barns alsidige udvikling og selvværd samt give børn medbestemmelse, medansvar og forståelse for demokrati. Der er i forslaget en forbløffende modsætning mellem de henvisninger der flere gange laves til FNs konvention om børns rettigheder og alsidighed, og den opøvelse af forudbestemte kompetencer som samtidig præger lovteksten. I rækken af forudbestemte kompetencer der skal præparere børn til skolelivet og senere arbejdslivet, forsvinder barnets ret til medbestemmelse og til at udvikle sig som et unikt individ.

 

For det andet er vi stærkt bekymrede over den vægt der med dette lovforslag lægges på at etablere en øget centraliseret kontrol med området gennem vurdering og evaluering. F.eks. fremgår det af § 11 at institutionerne skal tilbydes sprogvurdering til alle 3 årige og af § 18, og at der skal oprettes en central evaluerings – og rådgivningsfunktion. En funktion der kan indhente de oplysninger fra dagtilbud der ”skønnes af betydning” for evalueringer af samme. Der gives hermed en generel bemyndigelse til at små børn og deres liv i dagtilbuddene kan registreres og evalueres efter ministeriets forgodtbefindende. Hermed åbnes op for at specifikke præstationskrav til de små børn øges. Dertil kommer ressourceforbruget: Når så mange børn skal vurderes og oplysninger registreres bliver presset på pædagogerne større og mulighederne for at udvikle pædagogikken tilsvarende begrænset.

 

For det tredje ser vi flere steder i loven bestemmelser der er præget af en dansk-nationalistisk holdning til arbejdet med børn med forskellig sproglig og kulturel baggrund – og som kædes direkte sammen med centraliseret kontrol. Som eksempel kan nævnes den vægt pÃ¥ dansk sprog og traditioner som præger lovteksten. Det fremgÃ¥r af bemærkningerne til § 7 at daginstitutionerne kan fratages deres tilskud hvis børnene ikke introduceres til danske traditioner og der ikke tales dansk. En betingelse der korresponderer dÃ¥rligt med artikel 12 i FN konventionen der betoner at børn har ret til frit at udtrykke deres synspunkter, hvilket vel indebærer at de kan udtrykke sig pÃ¥ det sprog de selv foretrækker. Den ensidige betoning af at stimulere og vurdere barnets danskkundskaber betyder desuden en marginalisering af de minoritetssprog som mange af børnene ellers kunne udvikle som en del af deres sproglige og personlige udvikling. Lovforslagets erklæring om at dagtilbud skal bidrage til "samhørighed med og integration i det danske samfund" (§7, stk. 4) er ganske vist noget mere svævende, men de nationale overtoner er svære at tage fejl af.

 

Når vi alle ved at internationale dimensioner bliver mere og mere betydningsfulde i børns nutidige og fremtidige liv, er det beskæmmende at den danske dagtilbudslov slet ikke har øje for forskellighed: Forskellige sprog, forskellige kulturer og retten til at være forskellige børn. I stedet fremføres tiltag i retning af mere opdragelse, kontrol og en mere dansk-national toning af dagtilbuddene.

 

 

Med Venlig Hilsen

 

Karen Ida Dannesbo, DPU (Cand.mag., Ph.d.- stipendiat)

Laura Gilliam, DPU (Cand.Scient.Anth., Post.doc.)

Tomas Ellegaard, RUC (Ph.d., Lektor)

Eva Gulløv, DPU (Ph.d., Lektor)

Thomas Gitz Johansen, RUC (Ph.d., Adjunkt)

Jan Kampmann, RUC (Mag.art., Professor)

Niels Kryger, DPU (Ph.d. Lektor)

Charlotte Palludan, DPU (Ph.d., Adjunkt)

Ida Wentzel Winther, DPU (Ph.d., Adjunkt)