Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 8 af 26. marts 2007 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tv-overvågning m.v. og lov om behandling af personoplysninger (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning og styrkelse af retsbeskyttelsen ved behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning) (L 162).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes uddybende redegøre for, hvorfor offentlige bygninger ikke er medtaget i lovforslaget, herunder i lyset af, at det ville give øget sikkerhed for personalet sådanne steder samt det faktum, at der begås omfattende hærværk på kommunale bygninger m.v.”

 

Svar:

 

1. Som anført under pkt. 6.3.2. i de almindelige bemærkninger til lovfor-slaget kan offentlige myndigheder, herunder kommuner, allerede efter gældende ret foretage tv-overvågning med henblik på at beskytte deres ejendom (f.eks. skoler, daginstitutioner, rådhuse, busser, servicekasser, biblioteker, materielgårde mv.).

 

Offentlige myndigheder har allerede i dag også mulighed for inden for rammerne af bl.a. persondataloven at foretage tv-overvågning på offentlige arbejdspladser, f.eks. for at øge sikkerheden for personalet.

 

2. Det er derimod anset for tvivlsomt, om en kommune med hjemmel i kommunalfuldmagten kan foretage tv-overvågning af frit tilgængelige steder udelukkende med det formål at øge befolkningens tryghed. En sådan overvågning må som udgangspunkt anses for en politimæssig opgave, således at der må være andre hensyn, der alene eller sammen med hensynet til kriminalitetsforebyggelse kan begrunde tv-overvågningen, jf. herved tv-overvågningsudvalgets betænkning, side 162, med omtale af en udtalelse fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet.

 

Spørgsmålet har derfor været, om der burde tilvejebringes hjemmel til, at kommuner kan foretage tv-overvågning udelukkende med et generelt kriminalitetsforebyggende formål.

 

Justitsministeriet er af den opfattelse, at det mest nærliggende må anses for en politimæssig opgave at foretage tv-overvågning i tilfælde, hvor der findes anledning til, at en offentlig myndighed foretager en sådan overvågning på frit tilgængelige steder med et generelt kriminalitetsforebyggende formål, jf. pkt. 6.3.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.

 

I overensstemmelse hermed har politiet inden for rammerne af gældende regler, herunder persondataloven og almindelige forvaltningsretlige principper, en mulighed for at tv-overvåge på frit tilgængelige steder med henblik på at forebygge og opklare kriminalitet, herunder med henblik på terrorbekæmpelse.

 

På den anførte baggrund er Justitsministeriet af den opfattelse, at der ikke er grundlag for at tilvejebringe en adgang for kommunerne til efter forelæggelse for politiet at foretage tv-overvågning med et generelt kriminalitetsforebyggende formål.

 

3. Datatilsynet har under høringen over tv-overvågningsudvalgets betænkning bl.a. anført, at kommunernes behov for i nødvendigt omfang at beskytte deres ejendom og værdier mod ødelæggelse mv. må antages at kunne imødekommes ved den tv-overvågning, som kan finde sted inden for rammerne af gældende ret.

 

I den forbindelse har Datatilsynet anført, at tilsynet har forståelse for, at det f.eks. i forhold til en værdifuld (kommunalt ejet) skulptur, som er opstillet på et frit tilgængeligt sted, efter omstændighederne kan være nødvendigt at foretage tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed. En sådan overvågning vil Datatilsynet i fremtidig praksis være indstillet på at acceptere betinget bl.a. af, at mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, og at overvågning af arealer i direkte tilknytning til skulpturen så vidt muligt undgås eller i hvert fald begrænses mest muligt.

 

Justitsministeriet finder på den baggrund, at kommunernes behov for i nødvendigt omfang at beskytte deres ejendom og værdier mod ødelæggelse mv. vil kunne varetages ved den tv-overvågning, som kan finde sted inden for rammerne af gældende ret (persondataloven mv.), herunder den praksis, som Datatilsynet har tilkendegivet at ville anlægge fremover. Der henvises herom i øvrigt til pkt. 3.3. i Justitsministeriets kommenterede høringsoversigt til lovforslaget.