Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 22, som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. april 2007 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tv-overvågning m.v. og lov om behandling af personoplysninger (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning og styrkelse af retsbeskyttelsen ved behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning) (L 162).

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs


Spørgsmål nr. 22 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om forbud mod tv-overvågning m.v. og lov om behandling af personoplysninger (Udvidelse af adgangen til tv-overvågning og styrkelse af retsbeskyttelsen ved behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning) (L 162):

 

          ”Må der foretages lagring af videooptagelser fra metro, S-toge, bybusser, stationer, trafikknudepunkter m.v., og vil de i givet fald være omfattet af 30-dags-reglen?”

 

Svar:

 

1. Det følger af lovforslagets § 2, nr. 1 (den foreslåede ny bestemmelse i persondatalovens § 1, stk. 7), at enhver form for behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning vil være omfattet af persondataloven.

 

Forslaget indebærer bl.a., at behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning, herunder i form af f.eks. lagring (dvs. opbevaring) af billedoptagelser, kun kan ske, i det omfang lovens grundlæggende principper om god databehandlingsskik, saglighed og proportionalitet mv. er opfyldt.

 

I persondatalovens § 5, stk. 2, 1. pkt., er det fastsat, at indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og at senere behandling ikke må være uforenelig med disse formål. Endvidere skal oplysninger, som behandles, være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere, end hvad der kræves til opfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortil oplysningerne senere behandles, jf. § 5, stk. 3.

 

Behandlingen skal endvidere have hjemmel i lovens §§ 6, 7 eller 8 afhængig af, hvilken type oplysninger der er tale om. Der henvises herom til pkt. 3.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.

 

Hvorvidt persondatalovens betingelser kan anses for opfyldt, må bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.

 

Det kan i den forbindelse oplyses, at det af Datatilsynets praksis følger, at der bl.a. med hensyn til busser, DSB S-tog og stationer kan ske opbevaring i en vis kortere periode af billedoptagelser, der foretages i forbindelse med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed.

 

Med hensyn til trafikknudepunkter (f.eks. større vejkryds, rundkørsler, trafikpladser eller lignende områder, som er frit tilgængelige steder med almindelig færdsel), har Datatilsynet oplyst, at det følger af tilsynets praksis, at der ikke i kommunalt regi kan iværksættes tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed af sådanne områder inden for rammerne af persondataloven.

 

Med hensyn til Vejdirektoratets trafikovervågning henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 19 til lovforslaget.

 

2. Det følger af den foreslåede ny bestemmelse i persondatalovens § 26 a, stk. 2, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, at billed- og lydoptagelser med personoplysninger, der optages i forbindelse med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed, som udgangspunkt skal slettes senest 30 dage efter, at optagelserne er foretaget.

 

I det omfang tv-overvågning med billedoptagelse i busser, DSB S-tog og på stationer foretages i kriminalitetsforebyggende øjemed, jf. pkt. 1 ovenfor, vil sådanne billedoptagelser blive omfattet af den foreslåede regel om sletning senest 30 dage efter optagelsen.