Dato:            18. april 2007

Kontor:         IT- og CPR-kontoret

J.nr.:             2007-090/17-173

 

Sagsbeh.:   GK


 

Familiestyrelsen

[email protected]

[email protected]


 

 

 

Ved brev af 30. marts 2007, j.nr. 07-0800-00156, har Familiestyrelsen anmodet Indenrigs- og Sundhedsministeriet om bidrag til besvarelsen af spørgsmål 35 fra Folketingets Retsudvalg (L 133 – Spørgsmål 35).

 

Ved spørgsmål 35 har Folketingets Retsudvalg anmodet familie- og forbrugerministeren om at kommentere en henvendelse af 28. marts 2007 fra Kristoffer Rønde Møller, hvori den pågældende fremkommer med en række bemærkninger til § 5 i lovforslag nr. L 134 om ændring af forskellige lovbestemmelser som følge af forældreansvarsloven (behandling af retssager om forældremyndighed og tvangsfuldbyrdelse), hvorved § 8, stk. 3, i lov om Det Centrale Personregister foreslås ændret.

 

I den anledning skal Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærke følgende:

 

Generelle bemærkninger

 

Det Centrale Personregister (CPR) er et centralt grundregister, hvori registreres grundlæggende personoplysninger, herunder bopælsadresse. Denne funktion som et grundregister, som benyttes af bl.a. offentlige myndigheder som led i myndighedsudøvelse, f.eks. ved udbetaling af ydelser til borgerne, indebærer, at de oplysninger som registreres i CPR altid skal være korrekte. Registrering af bopæl i CPR skal derfor afspejle de faktiske forhold. Det betyder, at der som bopælsadresse skal registreres den adresse, hvor en person, herunder et barn, faktisk bor eller opholder sig.

 

Det er således en grundbetingelse for bopælsregistrering i CPR, at enhver folkeregistreres på den adresse, hvor vedkommende faktisk bor eller opholder sig. Registreringen af bopælsadresse i CPR, herunder et barns bopælsadresse, har således ikke til formål at løse familieretlige tvister, herunder tvister om forældremyndighed.

 

I CPR-lovens § 6, stk. 1, er det således fastsat, at kommunalbestyrelsen i CPR skal registrere enhver på dennes bopæl i kommunen, hvis vedkommende efter lovens kapitel 4-6 skal være registreret her i landet. Ved bopæl forstås det sted (bolig), hvor en person regelmæssigt sover, når denne ikke er midlertidigt fraværende på grund af ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor denne har sine ejendele.

 

Børn skal som udgangspunkt registreres efter samme regler som voksne. Det vil sige, at det afgørende for registreringen af barnets bopæl er, hvor barnet faktisk opholder sig.Fejl! Bogmærke er ikke defineret

 

Forældremyndighedens indehaver(e) har ret til at bestemme, hvor barnet skal opholde sig. Opholder barnet sig imidlertid i strid med denne beslutning et andet sted, er det dette sted, der skal registreres som barnets bopæl. Forældremyndighedens indehaver(e) kan således ikke sætte sig imod, at barnet i CPR registreres med adresse på barnets faktiske opholdssted. Pågældende skal dog altid høres vedrørende den anmeldte flytning, såfremt pågældende inden registreringen af flytningen har haft fælles bopæl med barnet. Dette er fastsat i CPR-lovens § 13, stk. 2

 

I CPR-lovens § 8 er der fastsat nærmere regler om bopælsregistrering af børn.

 

Såfremt forældrene ikke har samme bopæl, og barnet har sit hovedophold hos en af forældrene, finder CPR-lovens § 8, stk. 1, anvendelse.

 

Efter § 8, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen registrere et barn, hvis forældre ikke har samme bopæl, med bopæl hos den af forældrene, som barnet opholder sig mest hos, uanset hvem af forældrene der har forældremyndigheden.

 

CPR-lovens § 8, stk. 1, tager sigte på en situation, hvor det står klart, at barnet fast har et hovedopholdssted, enten fordi forældrene har indgået en aftale herom, eller fordi barnet i en vis længere periode beviseligt har haft sit faste hovedophold hos den ene forælder, eller fordi det er tilstrækkeligt sandsynliggjort, at barnet vil få sit faste hovedophold hos den ene forælder i en vis længere periode.

 

CPR-lovens § 8, stk. 2 og 3, finder anvendelse i de situationer, hvor et barn opholder sig lige meget hos hver af forældrene, som ikke har samme bopæl.

 

Efter lovens § 8, stk. 2, skal et barn, der opholder sig lige længe ad gangen hos hver af forældrene, registreres hos den af forældrene, som alene har forældremyndigheden, medmindre forældrene ved deres underskrift erklærer sig enige om, at barnet skal registreres hos den anden. Har forældrene fælles forældremyndighed, skal kommunen registrere barnet hos den af forældrene, som forældrene ved deres underskrift erklærer sig enige om.

 

Lovens § 8, stk. 3, tager sigte på den situation, hvor forældrene - uanset fælles forældremyndighed - ikke kan blive enige om, hvor barnet skal bopælsregistreres.

 

Efter lovens § 8, stk. 3, skal et barn forblive registreret på den hidtidige bopæl, hvis det som led i en mere varig ordning opholder sig lige meget hos begge forældre, og disse – uanset fælles forældremyndighed – ikke kan blive enige om registreringen.

 

Ved den foreslåede ændring i af § 8, stk. 3, i CPR-loven i § 5 i lovforslag nr. L 134 om ændring af forskellige lovbestemmelser som følge af forældreansvarsloven (behandling af retssager om forældremyndighed og tvangsfuldbyrdelse), foreslås det, at et barn som opholder sig lige længe ad gangen hos hver af forældrene, som på trods af fælles forældremyndighed ikke er enige om registreringen, skal registreres med bopæl hos den af forældrene, der er udpeget som bopælsforælder efter § 17, stk. 1, eller § 23, stk. 1, i lov om forældreansvar. Er der ikke udpeget en bopælsforælder efter de nævnte bestemmelser foreslås det – i overensstemmelse med den gældende bestemmelse i CPR-lovens § 8, stk. 3 – at barnet skal forblive registreret på den adresse, barnet havde, før uenigheden opstod, såfremt denne adresse er en af de angivne adresser.

 

Formålet med den foreslåede ændring af § 8, stk. 3, i CPR-loven, er, at CPR-lovens regler om bopælsregistrering af børn kommer til at afspejle den nye lovgivning om forældreansvar. Efter § 17, stk. 1, og § 25, stk. 1, i forslaget til forældreansvarslov kan der således udpeges en såkaldt ”bopælsforælder”, som får ret til at have barnet boende hos sig.

 

Inden registrering af flytning for et barn er der i CPR-lovens § 13, stk. 2, fastsat en pligt for kommunen til at foretage høring af en forælder, som hidtil har haft fælles bopæl med barnet, og som ikke flytter med og heller ikke er (med)underskriver af flytteanmeldelsen.

 

Efter CPR-lovens § 13, stk. 2, skal kommunen inden registreringen af en flytning for et barn, der hidtil har haft fælles bopæl med begge forældre, give en ikke medflyttende forælder mulighed for at udtale sig, hvis vedkommende ikke er (med)underskriver af flytteanmeldelsen. Tilsvarende gælder inden registreringen af en flytning for et barn, som hidtil har haft fælles bopæl med den ene af forældrene, hvis denne forælder ikke flytter med og heller ikke er (med)underskriver af flytteanmeldelsen.

 

Den særlige høringsregel i lovens § 13, stk. 2, gælder, uanset hvem der har forældremyndigheden over barnet, dvs. også i en situation, hvor den, der anmelder flytning for et barn, har forældremyndigheden alene. Formålet med procedurekravet i lovens § 13, stk. 2, er at give kommunen mulighed for at opdage ukorrekte anmeldelser ved, at begge parter har mulighed for at udtale sig, før kommunen afgør, om flytningen kan registreres. Meningen med bestemmelsen er derimod ikke, at et barns adresse i CPR kun kan flyttes, hvis begge forældre er enige. Bestemmelsen i § 13, stk. 2, er således ikke en bestemmelse om samtykke, men alene en høringsregel.

 

Det har ikke været tilsigtet, at bestemmelsen i lovens § 13, stk. 2, udtømmende skulle regulere høringspligten. Der vil derfor i sager om ændring af et barns bopælsregistrering udover høringspligten efter lovens § 13, stk. 2, efter anden lovgivning kunne følge en høringspligt, jf. herved bl.a. partshøringsreglerne i forvaltningsloven.

 

Bemærkninger til henvendelsen af 28. marts 2007 fra Kristoffer Rønde Møller

 

1.1. I henvendelsen anføres det, at der ikke er en lov, der beskytter barnet eller den efterladte forælder mod, at den anden forælder bortfører/flytter det fælles barn fra det fælles hjem ved fælles forældremyndighed og flytter adresse inden for kommunen eller til en ny kommune. Det anføres, at det samme gælder i den situation, hvor forældrene oprindeligt har været enige om, hvor barnet skal bo, og den anden forælder meddeler bopælsforælderen, at fra nu af bor barnet hos den anden forælder.

 

Det anføres om disse situationer, at det ikke bør være legalt at flytte børn fra deres hjem inden forældremyndighedsspørgsmålet er afgjort og derved tillade at børnene eventuelt bliver en brik i skilsmissekonflikten mellem forældrene. Det anføres endvidere, at det er et problem, at kommunerne registrerer børnene, hvor de opholder sig mest, og at dette smuthul kan udnyttes. 

 

Det anføres, at det bør indskærpes over for kommunerne, at børn ikke må registreres i en ny kommune eller få flyttet deres vante bopælsadresse, før forældremyndighedspørgsmålet/bopælsspørgsmålet er afgjort af statsforvaltningen eller af domstolene.

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger

 

Spørgsmålet om hvorvidt et barn i de situationer, som er beskrevet i henvendelsen fra Kristoffer Rønde Møller, skal bopælsregistreres på den adresse, hvortil den ene forælder flytter, henholdsvis meddeler, at barnet nu skal bo, vil afhænge af de konkrete omstændigheder i den enkelte sag. Det kan således ikke uden videre konkluderes, at barnet skal registreres på den bopæl, hvortil den ene af forældrene flytter henholdsvis meddeler, at barnet nu skal bo. 

 

Bopælsregistrering af et barn, for hvem der er anmeldt flytning, kan alene kan finde sted efter, at der er foretaget en undersøgelse af barnets bopælsforhold.

 

For at der kan ske bopælsregistrering af barnet på den tilflyttede adresse henholdsvis den adresse, som den ene forælder meddeler fremover skal være barnets bopælsadresse, efter CPR-lovens § 8, stk. 1, vil det være en betingelse, at forældrene har indgået en aftale herom, eller at barnet i en vis længere periode beviseligt har haft sit faste hovedophold hos denne forælder, eller at det er tilstrækkeligt sandsynliggjort, at barnet vil få sit faste hovedophold hos denne forælder i en vis længere periode.

 

Opholder barnet sig som led i en mere varig ordning lige meget hos forældrene i de situationer, som er beskrevet i henvendelsen fra Kristoffer Rønde Møller, hvor det må lægges til grund, at forældrene – uanset fælles forældremyndighed – ikke kan blive enige om registreringen, skal barnet efter den foreslåede ændring af CPR-lovens § 8, stk. 3, registreres hos den forælder, der er udpeget som bopælsforælder, og hvis en sådan ikke er udpeget, skal barnet i overensstemmelse med den gældende bestemmelse i § 8, stk. 3, forblive registreret på den adresse barnet havde før uenigheden opstod.

 

Det bemærkes endvidere, at kommunen efter CPR-lovens § 13, stk. 2, inden registreringen af en flytning for et barn, der hidtil har haft fælles bopæl med begge forældre, skal give en ikke medflyttende forælder mulighed for at udtale sig, hvis vedkommende ikke er (med)underskriver af flytteanmeldelsen. Tilsvarende gælder inden registreringen af en flytning for et barn, som hidtil har haft fælles bopæl med den ene af forældrene, hvis denne forælder ikke flytter med og heller ikke er (med)underskriver af flytteanmeldelsen.

 

Det vil ikke være i overensstemmelse med CPR-loven, såfremt et barn ikke kan bopælsregistreres på en ny adresse i eller uden for den hidtidige bopælskommune inden forældremyndighedsspørgsmålet/bopælsspørgsmålet er afgjort af statsforvaltningen eller af domstolene, såfremt barnet faktisk har sit hovedophold på denne adresse. I en sådan situation vil kommunen derfor skulle registrere barnet på denne adresse i overensstemmelse med CPR-lovens § 8, stk. 1.  

 

Der ses ikke at være grundlag for at ændre på CPR-lovens regler om bopælsregistrering af børn. CPR-lovens bestemmelser om bopælsregistrering af børn tager således udgangspunkt i, at børn skal bopælsregistreres, der hvor de faktisk bor eller opholder sig. CPR-loven har derimod ikke til formål at løse familieretlige tvister, herunder tvister om forældremyndighed.

 

1.2. Det anføres i henvendelsen, at CPR-loven er uklar. § 8, stk. 1, siger ét, mens § 8, stk. 3, siger noget andet. Det anføres endvidere, at kommunernes praksis er at forholde sig til § 8, stk. 1.

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriets bemærkninger

 

Det er ikke korrekt, at bestemmelserne i CPR-lovens § 8 er uklare eller selvmodsigende.

 

CPR-lovens § 8, stk. 1, vedrører den situation, hvor et barn har sit hovedophold hos en af forældrene og derfor skal bopælsregistreres der. Dette gælder, uanset hvem der har forældremyndigheden. § 8, stk. 3, vedrører derimod den situation, hvor barnet opholder sig lige længe ad gangen hos hver af forældrene og hvor forældrene  - uanset fælles forældremyndighed – ikke er enige om registreringen. Ved lovforslaget forslås det, at barnet i en sådan situation registreres hos den forælder, der er udpeget som bopælsforælder. Hvis en sådan ikke er udpeget, skal barnet i overensstemmelse med den gældende bestemmelse i § 8, stk. 3, forblive registreret på den adresse, barnet havde før uenigheden opstod.

 

Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder ikke, at der er belæg for, at antage, at kommunerne ved deres administration af CPR-loven alene bringer CPR-lovens § 8, stk. 1, i anvendelse.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Grete Kongstad