Folketingets Retsudvalg  

 

 

 

 

 

 

Dato: 2. april 2007

                                


Folketingets Retsudvalg har i skrivelse af 28. februar 2007 (ad L 133 – bilag 18) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål nr. 18:

 

Spørgsmål nr. 18:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25/2-07 fra Nanna Gersov, Kastrup, vedrørende L 133, jf. L 133 – bilag 18.”

 

Svar:

Nanna Gersov giver i sin henvendelse udtryk for, at kvinder i dag lever i en kvindeundertrykkende kultur, hvor mange mænd har en patriarkalsk adfærd og sidder med armene over kors og udøver deres magt over kvinder og børn. Nanna Gersov mener desuden, at en kvinde selv skal kunne bestemme over sine børn uden at spørge den biologiske far til råds. Nanna Gersov finder, at reglerne om fælles forældremyndighed i forældreansvarsloven reelt er udtryk for, at en kvindes behov som mor undertrykkes.

 

Jeg er ikke enig i Nanna Gersovs opfattelse af mænds og kvinders roller i samfundet i dag, og jeg mener, at Nanna Gersov generaliserer mænds og kvinders forhold til deres børn. Det er desuden min grundlæggende holdning, at et barn som udgangspunkt har brug for både sin far og sin mor.

 

Jeg er samtidig ikke enig i, at de foreslåede regler om fælles forældremyndighed skulle være medvirkende til at undertrykke kvinder. Det er min opfattelse, at vi med de nye regler skaber rammerne for et ligeværdigt samarbejde mellem forældrene, hvor begge forældre tager del i ansvaret og omsorgen for barnet.

 

Nanna Gersov nævner, at en gennemgang af lovforslagets forhold til menneskerettighederne, kvindekonventionen og børnekonventionen er påkrævet.

 

Jeg skal i den forbindelse bemærke, at bestemmelserne i lovforslaget er udformet med afsæt i særligt FN´s Børnekonvention og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Således er lovforslagets gennemgribende og vigtigste bestemmelse om, at alle afgørelser skal træffes efter, hvad der er bedst for barnet (§ 4), formuleret i overensstemmelse med artikel 3 i FN`s Børnekonvention. Reglerne om inddragelse af børn (§§ 5 og 33) tager også højde for de anbefalinger, som FN´s Børnekomité er kommet med over for Danmark. De nævnte bestemmelser i lovforslaget er blevet til på grundlag af anbefalinger og lovudkast fra Udvalget om Forældremyndighed og Samvær, som med udgangspunkt i de ovenfor nævnte konventioner har gjort sig en lang række overvejelser om tydeliggørelse af barnets perspektiv på forældremyndigheds- og samværsområdet i Betænkning nr. 1475/2006. Jeg kan i den forbindelse henvise til betænkningens afsnit 4 og lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1.

 

 

 

Jeg skal desuden henvise til mit svar til Retsudvalget på spørgsmål nr. 6, hvor der er redegjort nærmere for lovforslagets forhold til FN´s Kvindekonvention.

 

For så vidt angår de situationer, hvor der er eller har været vold i familien, skal jeg henvise til mit svar til Retsudvalget på spørgsmål nr. 10, hvor jeg kommenterer henvendelsen af 19/2-07 fra Nanna Gersov og i den forbindelse redegør for, hvordan lovforslaget behandler sager om forældremyndighed og samvær, hvor der er eller har været vold i familien.

 

 

 

Carina Christensen

                                                                                                          

 

/Charlotte Meibom