Fra: Kristoffer Rønde Møller [mailto:[email protected]]
Sendt: 28. marts 2007 09:47
Til: Pernille Vigsø Bagge
Emne: fra kris ang. lov om forældreansvar

Kære politiker 
 
Du skal være opmærksom pÃ¥ nedenstÃ¥ende smuthul i. forb. med lovforslaget om forældreansvar: Problemet opstÃ¥r hvis en forælder bortfører/flytter det fælles barn fra det fælles hjem ved fælles forældremyndighed og flytter adr. eller til ny kommune. Der er ingen lov, der beskytter barnet eller den efterladte forælder imod at barnet Bortføres/flyttes inden for landets grænser ved fælles forældremyndighed.

Det må ikke være legalt at flytte børn fra deres hjem inden forældremyndighedsspørgsmålet er afgjort og derved tillade at børnene evt. bliver en brik i skilsmisse konflikten mellem forældrene. Børnene skal beskyttes mod denne handling. Problemet er at kommunerne registrerer børnene hvor de opholder sig mest, og at dette smuthul kan udnyttes.

 "Problem-loven" er §8 i cpr.loven.

Loven er uklar. §8 stk. 1 siger ét mens §8 stk. 3 siger noget andet. Kommunernes praksis er at forholde sig til §8 stk. 1.   
 
Nedenstående er en beskrivelse af kommunernes praksis og beskrivelsen kommer fra " Børn og samværs" hjemmeside. Advokat Viggo Bækgaard er foreningens talsmand.

"Folkeregisteret":
Børnene skal jo bo et sted, og det skal forældrene som sagt være enige om, hvis de har fælles forældremyndighed. De skal tilmeldes folkeregisteret et sted, og det er ikke automatisk hos den, der har forældremyndigheden. Reglerne herom findes i personregisterlovens § 8, der lyder sådan:

 "§ 8.  Kommunalbestyrelsen skal registrere et barn, hvis forældre ikke har samme bopæl, med bopæl hos den af forældrene, som barnet opholder sig mest hos, uanset hvem af forældrene der har forældremyndigheden.

 Stk 2. Opholder barnet sig lige længe ad gangen hos hver af forældrene, skal kommunalbestyrelsen registrere barnet hos den af forældrene, som har forældremyndigheden, medmindre forældrene ved deres underskrift erklærer sig enige om, at barnet skal registreres hos den anden. Har forældrene fælles forældremyndighed, skal kommunalbestyrelsen registrere barnet hos den af forældrene, som disse ved deres underskrift erklærer sig enige om.

Disse regler betyder i praksis, at kommunen overhovedet ikke skeler til, hvem der har forældremyndigheden, når der skal foretages folkeregisterregistrering.

"Børnetyveri":

Overskriften virker lidt barsk. Der hentydes til den situation, hvor der er fælles forældremyndighed, og man oprindelig har været enige om, hvor barnet skal bo. Pludselig beslutter den anden forælder, at nu kan det være nok. Det meddeles blot bopælsforælderen, at fra nu bor barnet hos den anden.

Bopælsforælderen er i praksis magtesløs i den situation.  Havde pÃ¥gældende forældremyndigheden alene, vil barnet kunne bringes tilbage ved hjælp af en fogedforretning.  Det samme kan ikke lade sig gøre, hvis der er fælles forældremyndighed".

      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 


NB!!!

Her er stk. 3. Det er ret tydeligt at stk. 1 og stk. 3 er selvmodsigende og kan fortolkes efter forgodtbefindende. 


"Efter § 8, stk. 3, skal et barn forblive registreret pÃ¥ den hidtidige bopæl, hvis det som led i en mere varig ordning opholder sig lige meget hos begge forældre, og disse uanset fælles forældremyndighed ikke kan blive enige om registreringen. Det samme gælder i situationer, hvor det ikke er muligt at fastslÃ¥, hvor barnet har sit hovedopholdssted. Hvis den hidtidige adresse imidlertid er fraflyttet i forbindelse med, at ordningen eller den periode, som ikke kan kortlægges, startede, mÃ¥ barnet registreres pÃ¥ høj vejkode i den hidtidige bopælskommune, indtil forældrene bliver enige om barnets registrering, eller indtil den fælles forældremyndighed ophæves." 
 
 

1. Det burde være lovpligtigt at begge forælder skal underskrive et dokument, ved flytning af børnenes bopæl, når der er tale om en flytning før forældremyndigheds/ bopælsspørgsmålet er afgjort. At flytning af børnene fra deres vante hjem, ved fælles forældremyndighed, ikke kan lade sig gøre uden begge forældres accept.

2. Det bør ligeledes være et krav at begge forældre underskriver et dokument til pladshenvisningen ved udmeldelse fra daginstitution.  Børn mister deres plads i daginstitutionen nÃ¥r den ene forælder melder børnene ud, tager børnene under armen og flytter andetsteds. Som praksis er nu kan den ene forælder melde børn ud.

Det bør indskærpes over for kommunerne at børn ikke mÃ¥ registreres i ny kommune eller fÃ¥ flyttet deres vante bopælsadresse, før forældremyndigheds/bopælsspørgsmÃ¥let er afgjort af statsforvaltning eller domstol. 
 

§8 i cpr. loven bør omskrives, den er uklar og selvmodsigende
 
Venlig Hilsen  


Kim Lindgreen og Kristoffer Rønde Møller 

--
Kristoffer Rønde Møller
Alsgade 12, 3th
1764 Kbh.V.
Stud.scient.soc