Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 110 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, aktieavancebeskatningsloven, fusionsskatteloven og andre skattelove (Skattefri omstrukturering og justering af sambeskatningsreglerne m.v.).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 62 og 63 af 20. marts 2007.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Spørgsmål 62: Ministeren anmodes om at belyse følgende vedrørende ændringsforslagene 11, 16 og 20 (vedrørende maksimum for udlodning efter skattefri omstrukturering uden tilladelse):

a) Hvad forstås ved ”ordinært resultat i den godkendte årsrapport”? Er det det ordinære resultat iflg. årsrapporten uanset, hvordan dette er fremkommet, eller er det det ordinære resultat efter årsregnskabslovens regler og gældende regnskabsvejledninger, eller er det det i bemærkningerne anførte: resultat før skat og ekstraordinære poster?

b) Kan der altid bruges det regnskabsmæssige resultat, også efter at værdien af goodwill er elimineret over egenkapitalen, og der således ikke regnskabsmæssigt er afskrivning på goodwill?

c) Hvis maksimum for udlodningen skal forstås som anført i bemærkningerne, som resultat før skat og ekstraordinære poster, betyder dette så, at der i tilfælde, hvor der ikke er ekstraordinære poster kan udloddes et beløb, der overstiger det regnskabsmæssige resultat med udgiftsført skat, og således udloddes af opsparet kapital fra før omstruktureringen.

d) Kan det bekræftes, at regulering af udskudt skat herunder som følge af ændring i skatteprocenten ikke anses for en ekstraordinær post ifølge regnskabslovgivningen.

 

Svar:

Ad a) Som det fremgår af bemærkningerne til ændringsforslag 11, 16 og 20 forstås der ved ordinært resultat resultatet før skat og ekstraordinære poster. Begreberne er defineret i regnskabsskemaerne til årsregnskabsloven. Det er således dette resultat i den godkendte årsrapport udarbejdet efter årsregnskabslovens regler, der er relevant.

 

Ad b) Ja.

 

Ad c) Ja.

 

Ad d) Reguleringen af udskudt skat anses efter årsregnskabsloven ikke som en ekstraordinær post bortset fra i de tilfælde, hvor den udskudte skat hidrører fra en ekstraordinær post.

Regulering af udskudt skat påvirker ikke det ordinære resultat. Regulering af udskudt skat påvirker således ikke det beløb, der kan udloddes efter de foreslåede regler.


Spørgsmål 63: Ministeren bedes – i forlængelse af besvarelsen af spørgsmål 53 – bekræfte, at det er forholdsvis let at omgå indgrebet mod elevatormodellen ved at udstede aktier i en ny aktieklasse, og tillægge de eksisterende aktier, eventuelt nogle af de eksisterende aktier særlige rettigheder til forlods udbytte m.v.?

 

Svar: Nej, det kan jeg ikke bekræfte.

Som jeg anførte i min besvarelse af spørgsmål 53 omfatter de foreslåede ændringer ikke "almindeligt" udbytte, der udloddes på generalforsamlingen. Det har hele tiden været klart, at en ellers skattepligtig aktieavance kan nedbringes ved at udlodde (skattefrit) udbytte, således at værdien af aktierne nedsættes. De foreslåede ændringer foregiver ikke at forhindre dette.

Det betyder imidlertid ikke, at dette uden videre kan opnås gennem en vedtægtsændring, der giver eksisterende aktier særlige rettigheder til forlods udbytte. Som jeg også anførte i besvarelsen af spørgsmål 53 kan aktierne anses for afstået i forbindelse med vedtægtsændringen, hvis der i forbindelse hermed sker en omfordeling af værdierne mellem selskabets aktionærer, ligesom der kan være en vis risiko for, at der faktisk ikke gennemføres en udlodning efter vedtægtsændringen.