Besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 8 af 24. januar 2007 fra Folketingets Retsudvalg om forslag til Arvelov (L 100).

 

Spørgsmål:

 

          ”Ministeren bedes i fortsættelse af spørgsmål 7 tilsende udvalget nogle konkrete og relevante eksempler, som anskueliggør og sammenligner konsekvenserne af henholdsvis Arvelovsudvalgets forslag og lovforslaget, herunder i skattemæssig henseende.”

Svar:

 

Besvarelsen af spørgsmål nr. 7 indeholder en oversigt over samleverens arveretlige stilling efter henholdsvis Arvelovsudvalgets betænkning og lovforslaget. Justitsministeriet kan i forlængelse af dette illustrere konsekvenserne af Arvelovsudvalgets lovudkast og det fremsatte lovforslag med følgende eksempler:

 

Eksempel 1:

M og H lever sammen i et ægteskabslignende forhold og har gjort det i de sidste 4 år, men har ikke fælles børn. M afgår ved døden og efterlader sig 5 mio. kr. Der er ikke oprettet testamente.

 

Hverken efter Arvelovsudvalgets lovudkast eller det fremsatte lovforslag har H legal arveret efter M.

 

Eksempel 2:

M og H lever sammen i et ægteskabslignende forhold og har gjort det i de sidste 4 år. De har et fælles barn. M afgår ved døden og efterlader sig 5 mio. kr. Der er ikke oprettet testamente. 

 

Efter Arvelovsudvalgets lovudkast arver H legalt 500.000 kr., jf. lovudkastets § 40, og barnet arver 4,5 mio. kr., jf. lovudkastets § 1. Arvelovsudvalget foreslår, at H skal være fritaget for betaling af boafgift på samme måde som en ægtefælle.

 

Efter det fremsatte lovforslag er der ikke legal arveret for H. Barnet arver således 5 mio. kr., jf. lovforslagets § 1. Barnet skal betale en boafgift på 15 % af arven, jf. boafgiftslovens § 1, stk. 1.

 

Eksempel 3:

M og H lever sammen i et ægteskabslignende forhold og har gjort det i de sidste 1 ½ år, da M afgår ved døden. De har et fælles barn. Der er ikke oprettet testamente.

 

Hverken efter Arvelovsudvalgets lovudkast eller det fremsatte lovforslag har H legal arveret efter M.

 

Eksempel 4:

M og H lever sammen i et ægteskabslignende forhold. De opretter et udvidet samlevertestamente sammen. Ved testamentets oprettelse har de boet sammen i 1 ½ år. M afgår ved døden 3 år senere og efterlader sig 5 mio. kr. Parret har ingen fælles børn.

 

Efter Arvelovsudvalgets lovudkast kan der ikke gyldigt oprettes et udvidet samlevertestamente, når samlivet ved oprettelsen ikke har bestået i 2 år, eller når parterne ikke ved oprettelsen venter, har eller har haft barn sammen. H arver således ikke.

 

Havde parterne haft et barn sammen, ville H have haft legal arveret, dvs. at hun ville have arvet ¼ af boet, dog maksimalt 500.000 kr., jf. lovudkastets § 40, og være fritaget for betaling af boafgift.

 

Efter det fremsatte lovforslag arver H i henhold til det udvidede samlevertestamente hele boet efter M (på samme måde som en ægtefælle), jf. lovforslagets §§ 87-89. H skal betale en boafgift på 15 % af arven, men er fritaget for betaling af tillægsboafgift på 25 %, da samlivet har varet i mere end 2 år, jf. boafgiftslovens § 1, stk. 1, jf. stk. 2, litra d.  

 

Havde parterne haft et barn sammen, ville H være fritaget for betaling af tillægsboafgift, også selvom samlivet på dødstidspunktet ikke havde varet i 2 år, jf. § 6, nr. 1 (forslag til ændring af boafgiftslovens § 1, stk. 2, litra d), i det lovforslag om ændring af forsikringsaftaleloven og forskellige andre love (Begunstigelser i forsikringsordninger og ændringer som følge af arveloven mv.) (L 101), der er fremsat samtidig med forslaget til Arvelov. 

 

Eksempel 5:

M og H lever sammen i et ægteskabslignende forhold og har gjort det i de sidste 3 år. De har et fælles barn. De opretter et udvidet samlevertestamente sammen. M afgår ved døden 3 år senere og efterlader sig 5 mio. kr.

 

Efter Arvelovsudvalgets lovudkast arver H halvdelen af boet, dvs. 2,5 mio. kr., og B arver den anden halvdel, jf. lovudkastets § 92, jf. §§ 1 og 9. Arvelovsudvalget foreslÃ¥r, at H fritages for betaling af boafgift. B skal som hidtil betale en boafgift pÃ¥ 15 % af arven, jf. boafgiftslovens § 1, stk. 1.

 

Efter det fremsatte lovforslag arver H ligeledes halvdelen af boet, og B arver den anden halvdel, jf. lovforslagets § 87, jf. §§ 1 og 9. Både H og B skal betale en boafgift på 15 % af arven, jf. boafgiftslovens § 1, stk. 1.

 

Efter både Arvelovsudvalgets lovudkast og det fremsatte lovforslag kan H påberåbe sig en række af arvelovens ægtefælleregler, f.eks. om fortrinsret til overtagelse af boets aktiver efter vurdering og adgang til arvehenstand.

 

Det tilføjes, at der ikke er noget til hinder for, at det i et udvidet samlevertestamente bestemmes, at den længstlevende skal arve mest muligt, dvs. at et barns arv skal begrænses til tvangsarven, og at længstlevende således skal arve mere end den ½ af boet, som en ægtefælle legalt arver. 

 

Eksempel 6:

M og H lever sammen i et ægteskabslignende forhold og har oprettet både almindeligt og udvidet samlevertestamente, hvor de gensidigt indsætter hinanden som arvinger. M dør, da samlivet på den fælles bopæl har varet i 1 ½ år. Parterne har ikke fælles børn.

 

Hverken efter Arvelovsudvalgets lovudkast eller det fremsatte lovforslag har H arveret efter det udvidede samlevertestamente. H arver derimod M i henhold til det almindelige testamente.

Når der alene er arveret efter et testamente oprettet efter arvelovens almindelige regler (og altså ikke et udvidet samlevertestamente), kan H ikke påberåbe sig de særlige ægtefælleregler om f.eks. fortrinsret til overtagelse af boets aktiver efter vurdering og adgang til arvehenstand.

 

H skal betale bÃ¥de boafgift pÃ¥ 15 % og tillægsboafgift pÃ¥ 25 % af arven, jf. boafgiftslovens § 1, stk. 1 og 2.Â