Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

Den 6. november 2006

 

 

 

 

 

Sagsnr.: 3618


 

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 10. oktober 2006 (Ad FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 23:

 

Spørgsmål 23:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. oktober 2006 fra Dansk Kvæg vedrørende rapporten om kontrol af dyrevelfærd 2005, jf. FLF alm. del- bilag 22.”

 

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:

 

”Fødevarestyrelsen har følgende kommentarer til Dansk Kvægs henvendelse vedrørende rapporten om kontrol af dyrevelfærd 2005, idet bemærkningerne skal ses i lyset af, at Fødevarestyrelsen gennemfører kontrollen på området, og at det er Justitsministeriet, der er ansvarlig for lovgivningen:

 

Ad antal politianmeldelser ved besætningskontrol:

Det fremgår af henvendelsen fra Dansk Kvæg, at den væsentligste ændring i statistikken over anmeldelser til politiet for overtrædelser af dyrevelfærdsreglerne primært skyldes, at forhold, der er indskærpet ved kontrollen i 2004, er ændret til forhold, der er meldt til politiet ved kontrollen i 2005.

 

Fødevarestyrelsen sendte i november 2003 en vejledning til fødevareregionerne om reaktionsmuligheder ved konstaterede overtrædelser af visse dyreværnsbestemmelser. Vejledningen indeholder eksempler på udformningen af meddelelser af indskærpelser for overtrædelser konstateret ved kontrol i besætninger eller ved kontrol på samlesteder og slagterier i forbindelse med transport af dyr. Det præciseres endvidere i vejledningen, at det ikke er muligt at udstede påbud og forbud på dyreværnsområdet, undtagen i forbindelse med kontrol af slagtekyllingebesætninger, hvor besætningsejeren i henhold til lov om hold af slagtekyllinger kan påbydes at rette op på utilstrækkelige forhold. Grundlaget for vurderingen er stadig den samme, som det fremgår af ovennævnte vejledning.

 

De anmeldelser til politiet som er indgivet i 2005, på baggrund af indskærpelser afgivet ved velfærdskontrollen i 2004, er ikke taget med i opgørelserne over anmeldelser i rapporten om kontrol af dyrevelfærd 2005. De anmeldelser til politiet, der fremgår af rapporten for 2005, er således anmeldelser indgivet for overtrædelser af dyrevelfærdsreglerne konstateret i forbindelse med velfærdskontrollen 2005.

 

Ad transport og slagtning af højdrægtige dyr:

Lov om forbud mod slagtning og aflivning af drægtige produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden[1] trådte i kraft d. 1. juli 2004. Samtidig blev et forbud mod transport af drægtige produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af drægtigheden gennemført administrativt ved ændring af  henholdsvis bekendtgørelse om transport af dyr[2], jf. § 4 b, stk. 2, samt bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport[3], jf. § 5, stk. 2.

 

Den 1. juli 2004 fremsendte Fødevarestyrelsen til fødevareregionerne en meddelelse vedr. forbud mod transport, slagtning og aflivning af drægtige produktionsdyr og heste, hvori der blev orienteret om baggrund og motivering for loven samt om dens ikrafttræden.

 

Den 2. juli 2004 blev der til fødevareregionerne fremsendt en vejledning vedr. vurdering af om kvæg er i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden, hvori der fastlægges retningslinjer for en faglig bedømmelse af, hvornår et kreatur befinder sig i den sidste tiendedel af drægtigheden samt af fosteret efter slagtning. Vejledningen er senest blevet revideret d. 30. maj 2005.

 

Veterinærkontrollen ved samtlige danske slagterier har således modtaget faglige instruktioner om håndhævelse af reglerne.

 

Fødevarestyrelsens opgørelser viser, at der blev foretaget henholdsvis 44 og 144 politianmeldelser vedr. kvæg i  2004 og 2005. Indtil d.d. er der foretaget 57 politianmeldelser vedr. kvæg i 2006. I alle tilfælde er der foretaget politianmeldelse af besætningsejer, mens der i 4 tilfælde tillige er sket politianmeldelse af transportøren.

 

Fødevarestyrelsens opgørelser viser, at der er afsagt 6 domme, hvoraf 4 besætningsejere er idømt bøder (2 bøder à 5000 kr., 1 bøde à 3.000 kr., 1 bøde à 2.000 kr.), mens 2 besætningsejere er frifundet ved dom.

 

I 43 tilfælde har besætningsejer modtaget bødeforlæg mhp. afgørelse af sagerne uden retsforfølgning, som følger: 1 bøde à 10.000 kr. (for to forhold), 1 bøde à 7.500 kr., 24 bøder à 5.000 kr., 13 bøder à 3.000 kr., 2 bøder à 2.000 kr. samt 2 bøder à 1.000 kr.

 

I henholdsvis 20 og 7 tilfælde har politi og Statsadvokat frafaldet tiltale af besætningsejer; heraf frafaldt Statsadvokaten i 1 tilfælde også tiltale af transportør. Tiltalefrafald er begrundet med, at videre retsforfølgning ikke ventes at ville føre til, at besætningsejer findes skyldig til straf. I en række af disse tilfælde er moderdyret på et tidligere tidspunkt i drægtighedsperioden ved inseminørs/dyrlæges undersøgelse blevet erklæret ikke-drægtigt, ligesom moderdyret af udseende ved slagtning ikke har fremstået som værende åbenbart drægtigt.

 

Ad manglende afblødning ved aflivning af kalve:

Fødevarestyrelsen kan oplyse, at overvejelser vedr. afblødning ved aflivning af kalve p.t. foregår i Justitsministeriet. Justitsministeriet har således oplyst, at det overvejes, om EU’s regler om aflivning af dyr indeholder muligheder for anvendelse af alternative metoder til afblødning, såsom anvendelse af rygmarvsstøder efter skydning af dyret med boltpistol.

 

Ad rådgivning til de besætninger, som får indskærpelser og politianmeldelser:

I rapporten om dyrevelfærdskontrol og dyretransporter er der som forslag til et af de mulige, nye initiativer til forbedring af dyrevelfærden nævnt, at det kunne overvejes at skabe hjemmel til at sende rapporten, som udarbejdes i forbindelse med velfærdsbesøg i besætninger, til branchen. Formålet hermed skulle være, at branchen på baggrund af kendskab til resultaterne af velfærdskontrollen i besætningerne kan målrette kampagner, oplysning og rådgivning. Fødevarestyrelsen kan oplyse, at de videre overvejelser foregår i Justitsministeriet.

 

Ad målrettet indsats for bedre dyrevelfærd:

I forbindelse med den politiske beslutning om at dyrevelfærd skal indgå i de offentligt godkendte sundhedsrådgivningsaftaler, findes det hensigtsmæssigt at inddrage egenkontrol med dyrevelfærd i sundhedsrådgivningsaftalerne. Dyrlæger vil således skulle vejlede besætningsejere om procedurer og dokumentation til sikring af dyrevelfærd og vil dermed fungere som rådgivere om dyrevelfærdsforhold. Der arbejdes hen imod at indføre egenkontrol med dyrevelfærd i besætninger i løbet af 2007.”

 

 

 

Lars Barfoed

                                                                                                                     /Thomas Elvensø

 



[1] Lov nr. 269 af 21. april 2004 om forbud mod slagtning og aflivning af drægtige produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden

[2] Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 208 af 17. juni 1964 om transport af dyr (med senere ændringer)

[3] Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 201 af 16. april 1993 om beskyttelse af dyr under transport (med senere ændringer)