<DOCUMENT_START>

 

Ændring af praksis vedrørende sanktionerne på køre- og hviletidsområdet

 

Justitsministeriet udsendte den 31. oktober 2006 en cirkulæreskrivelse om ændring af praksis vedrørende sanktionerne på køre- og hviletidsområdet. Cirkulæreskrivelsen gennemførte med virkning fra samme dato 5 konkrete ændringer af tiltalepraksis på området.

 

På et møde den 22. november 2006 opfordrede justitsministeren endvidere repræsentanter fra transportbranchen til at indsende eventuelle konkrete eksempler på sager, der efter branchens opfattelse illustrerer, at sanktionerne på køre- og hviletidsområdet fortsat er for strenge.

 

Justitsministeriet har efterfølgende modtaget en række konkrete sager om sanktioner på køre- og hviletidsområdet fra branchen, ligesom branchen på et møde i Justitsministeriet den 19. december 2006 har afleveret konkrete forslag til lempelser af sanktionssystemet. 

 

På baggrund af det indsendte materiale og efter drøftelser med Rigsadvokaten og Rigspolitiet har Justitsministeriet besluttet at gennemføre nedenstående ændringer af administrativ praksis vedrørende sanktionerne i forbindelse med overtrædelser af reglerne om pause og daglig hviletid.

 

Ændringerne træder i kraft den 11. april 2007 og finder anvendelse på sager, som denne dato endnu ikke er endeligt afgjort. Sager, der er pådømt i byretten før denne dato, og som pådømmes i landsretten denne dato eller senere, skal påstås afgjort efter retningslinjerne i denne cirkulæreskrivelse. Punkt 3 vedrørende den nye pausebøde finder dog kun anvendelse i tilfælde, hvor gerningstidspunktet ligger efter ikrafttrædelsestidspunktet.

 

Ændringerne træder dermed i kraft samme dato som den nye køre- og hviletidsforordning (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006 af 15. marts 2006 om harmonisering af visse sociale bestemmelser inden for vejtransport og om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 og (EF) nr. 2135/98 samt ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85).

 

Opmærksomheden henledes i den forbindelse på, at de nedenfor beskrevne ændringer tager udgangspunkt i reglerne i den nye køre- og hviletidsforordning. Efter forordningens artikel 7 skal der efter en køreperiode på 4½ time afholdes en sammenhængende pause på mindst 45 minutter, medmindre der påbegyndes en hviletid. Denne pause kan erstattes af en pause på mindst 15 minutter efterfulgt af en pause på mindst 30 minutter. Der kan ikke byttes om på rækkefølgen af pauserne.

 

Det bemærkes, at Justitsministeriet som følge af den nye køre- og hviletidsforordning snarest vil udstede en bekendtgørelse, som den 11. april 2007 erstatter bekendtgørelse nr. 688 af 29. juni 2005 om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport, som ændret ved bekendtgørelse nr. 346 af 20. april 2006.

 

1. For så vidt angår overtrædelser af reglerne om pause erstattes tolerancegrænsen på 5 pct. med en tolerancegrænse på 5 minutter for hver enkelt pause. Den nye tolerancegrænse indebærer, at der ved en foreskreven pause på 45 eller 15 + 30 minutter, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 7, kun udløses en sanktion, hvis der er afholdt pause i mindre end henholdsvis 40, 10 eller 25 minutter.

 

2. Der sker kun kumulation af køretiden (sammenlægning af den køretid, som ligger på hver side af en utilstrækkelig pause) ved overskridelse af reglerne om pause med mere end 5 minutter (den nye tolerancegrænse, jf. punkt 1), hvis pausen i kraft af overtrædelsen bliver mere end 1/3 for kort. Det vil sige, at der ved en foreskreven pause på 45 eller 15 + 30 minutter, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 7, kun skal ske kumulation af køretiden, hvis der er afholdt pause i mindre end henholdsvis 30, 10 eller 20 minutter.

 

Ved afgørelsen af, om den kumulerede køretid er så lang, at det udløser en sanktion, skal der som hidtil anvendes en tolerancegrænse på 5 pct. Dette indebærer, at der kun sanktioneres, hvis den kumulerede køretid er 4 timer og 44 minutter eller mere.

 

3. Der udløses en pausebøde på 1.500 kr. til chaufføren og 3.000 kr. til virksomheden i de tilfælde, hvor pausen har været mere end 5 minutter for kort, men ikke mere end 1/3 for kort.

 

4. For så vidt angår overtrædelser af reglerne om daglig hviletid, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 8, indføres en ”1 times-regel”, som indebærer, at der ved for kort hvil kun sker kumulation af køretiden (sammenlægning af den daglige køretid, som ligger på hver side af et utilstrækkeligt dagligt hvil), hvis hvilet er mere end 1 time for kort.

 

I forbindelse med daglig hviletid og daglig køretid skal der som hidtil anvendes en tolerancegrænse på 5 pct. Dette indebærer, at der kun sanktioneres for utilstrækkeligt dagligt hvil, hvis et regulært dagligt hvil (11 timers hvil) har været på 10 timer og 27 minutter eller mindre, eller et reduceret dagligt hvil (9 timers hvil) har været på 8 timer og 33 minutter eller mindre. Vedrørende køretiden sanktioneres der kun, hvis den daglige køretid er 10 timer og 30 minutter eller mere.

 

Der vedlægges en oversigt over sanktionerne i forbindelse med overtrædelser af reglerne om pause (punkt 1–3) og dagligt hvil (punkt 4), som ændret ved denne cirkulæreskrivelse.

 

Med venlig hilsen

 

 

Jens Kruse Mikkelsen


Bilag

Pause (punkt 1 – 3)

 

 

 

Foreskrevet pause, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 7

 

 

 

Faktisk afholdt pause

 

 

Sanktion

 

 

15 minutter

 

 

Under 10 minutter

 

 

Kumulation af køretid

 

10 minutter eller mere

 

 

Ingen sanktion

 

 

 

 

30 minutter

 

Under 20 minutter

 

 

Kumulation af køretid

 

20 – 24 minutter

 

 

Bøde på 1.500 / 3.000 kr.

(chauffør/virksomhed)

 

 

25 minutter eller mere

 

 

Ingen sanktion

 

 

 

 

45 minutter

 

Under 30 minutter

 

 

Kumulation af køretid

 

30 – 39 minutter

 

 

Bøde på 1.500 / 3.000 kr.

(chauffør/virksomhed)

 

 

40 minutter eller mere

 

 

Ingen sanktion

 

 

 

 

 

Daglig hviletid (punkt 4)

 

 

 

Foreskrevet daglig hviletid, jf. køre- og hviletidsforordningens artikel 8

 

 

 

Faktisk afholdt hvil

 

 

Sanktion

 

 

 

 

 

 

 

9 timer

 

(reduceret daglig hviletid)

 

 

 

 

 

Under 8 timer

 

Hviletidsbøde svarende til 100 / 200 kr. for hver procent, hviletiden er for kort (chauffør/virksomhed) samt kumulation af den daglige køretid på hver side af det utilstrækkelige hvil

 

 

Mellem 8 timer og 8 timer og 33 minutter

 

 

Hviletidsbøde svarende til 100 / 200 kr. for hver procent, hviletiden er for kort (chauffør/virksomhed)

 

 

8 timer og 34 minutter eller mere

 

 

Ingen sanktion

 

 

 

 

 

 

 

11 timer

 

(regulær daglig hviletid)

 

 

 

 

 

Under 10 timer

 

Hviletidsbøde svarende til 100 / 200 kr. for hver procent, hviletiden er for kort (chauffør/virksomhed) samt kumulation af den daglige køretid på hver side af det utilstrækkelige hvil

 

 

Mellem 10 timer og 10 timer og 27 minutter

 

 

Hviletidsbøde svarende til 100 / 200 kr. for hver procent, hviletiden er for kort (chauffør/virksomhed)

 

 

 

10 timer og 28 minutter eller mere

 

 

 

Ingen sanktion