Folketingets Lovsekretariat

Christiansborg

1240  København K

Dato  20 .  juli 2006  

J nr.             003-548

 

 

Folketingsmedlem Rune Lund (EL) har den 25. april 2006 stillet mig følgende spørgsmål nr. S 4260, som jeg hermed skal besvare.

 

./.     Svaret vedlægges i 80 eksemplarer.

 

Spørgsmål nr. S 4260:

 

»Vil ministeren i forlængelse af tidligere spørgsmål og svar om mulige CIA-fly, der har fløjet i dansk luftrum, oplyse, om fly med registreringsnumrene N476LC, N510MG, N824MG, N964BW, N965BW, N966BW, N967BW, N968BW, N5155A, N6161Q, N8213G og N9658W, har fløjet i dansk luftterritorium eller be­nyttet danske lufthavne (herunder på Grønland og Færøerne) i perioden si­den 1. januar 2001, og i givet fald oversende alle oplysninger, som danske myn­digheder har om disse fly, herunder hvem der har betalt flyenes pligtige afgif­ter, besætningens størrelse, antallet af passagerer m.v.?«

 

Svar:

 

I forlængelse af mit svar af 14. juni 2006 kan jeg oplyse, at Naviair efter modtagelse af endeligt bidrag fra Eurocontrol kan bekræfte de tidligere afgivne oplysninger, hvorefter der i perioden 1. januar 2001 til 2. maj 2006 er registreret i alt 18 flyvninger med luftfartøjet N510MG og 2 flyvninger med luftfartøjet N8213G over Danmark.

 

./.

 
Eurocontrol har til Naviair oplyst, at regning for de angivne flyvninger med N510MG er sendt til OMG Americas Inc (c/o IX Jet Center) og med N8213G er sendt til Prescot Support (c/o Jeppesen). Der henvises til vedlagte oversigt fra Eurocontrol.

 

For så vidt angår N8213G, er der uoverensstemmelse mellem Naviairs registrering (2 overflyvninger) og Eurocontrol's registrering (3 overflyvninger). Grunden til, at Naviair ikke har den 3. flyvning (17. maj 02) med, skulle efter det oplyste være, at flyet ikke de facto har overfløjet dansk luftrum d. 17. maj 2002.

 

Naviair har ingen oplysninger om de to fly for den del af det grønlandske luftrum (under 19.500 fod), som Naviair kontrollerer (flyveplansdata for perioden 23. april 2006 til 22. maj 2006).

 

Endvidere kan jeg oplyse, at der er modtaget supplerende oplysninger fra de canadiske myndigheder, hvoraf følgende fremgår:

 

Hvad angår luftfartøj N6161Q, der som det fremgår af min besvarelse af 14. juni 2006, foretog flere landinger i Narsarsuaq, fremgår, at det den 17. oktober 2001, kom fra St. Johns, Nfld. (Canada). Hvad angår flyvningen den 24. februar 2002, hvor luftfartøjet kom fra Reykjavik, fløj det videre til St. Johns, Nfld., og hvad angår flyvningen den 9. august 2005, hvor luftfartøjet kom fra Reykjavik, fløj det videre til Goose Bay (Canada).

 

Endvidere landede det i Narsarsuaq den 19. februar 2003 under en flyvning fra Goose Bay.

 

Med hensyn til luftfartøj N965BW, der som det fremgår af besvarelsen af 14. juni 2006 landede i Narsarsuaq den 15. maj 2005 under en flyvning fra Reykjavik, fremgår det, at det fløj videre til Goose Bay.

 

Endvidere fremgår det, at følgende luftfartøjer muligvis har fløjet i dansk luftrum over Grønland:

 

N510MG den 6. august 2002 under en flyvning fra Cleveland til Pori (Finland), den 13. august 2002 under en flyvning fra Turku (Finland) til Cleveland, den 18. august 2002 under en flyvning fra Cleveland til Helsinki, den 17. oktober 2002 under en flyvning fra Helsinki til Cleveland, den 18. november 2002 under en flyvning fra Cleveland til Kruunupyy (Finland), den 14. september 2003 under en flyvning fra Cleveland til Helsinki, den 18. september 2003 under en flyvning fra Kruunupyy til Cleveland, den 17. november 2003 under en flyvning fra Cleveland til Kruunupyy, den 25. november 2003 under en flyvning fra Cleveland til Helsinki, den 7. marts 2004 under en flyvning fra Cleveland til Helsinki, den 11. marts 2004 under en flyvning fra Helsinki til Cleveland, den 22. august 2004 under en flyvning fra Cleveland til Pori, den 16. oktober 2004 under en flyvning fra Kruunupyy til Cleveland, den 2. januar 2005 under en flyvning fra Cleveland til Pori, den 7. juni 2005 under en flyvning fra Cleveland til Kruunupyy, den 15. august 2005 under en flyvning fra Cleveland til Kruunupyy, den 24. oktober 2005 under en flyvning fra Cleveland til Pori, den 27. marts 2006 under en flyvning fra Cleveland til Helsinki, den 21. april 2006 under en flyvning fra Pori til Bangor (USA), den 22. maj 2006 under en flyvning fra Cleveland til Helsinki, den 23. maj 2006 under en flyvning fra Helsinki til Cleveland, N8213G den 9. september 2002 under en flyvning fra Portsmouth (USA) til Reykjavik, den 10. september 2002, den 17. december 2002 og den 11. juni 2003 under flyvninger fra Reykjavik til Portsmouth.

 

Forsvarskommandoen har endvidere over for Forsvarsministeriet oplyst, at fly med registreringsnummer N476LC, N510MG, N824MG, N964BW, N965BW, N966BW, N967BW, N968BW, N5155A, N6161Q, N8213G og N9658W ifølge forsvarets optegnelser ikke har benyttet danske militære lufthavne og landingsbaner eller Thule Air Base. Der er ikke militære lufthavne på Færøerne, hvorfor forsvaret ikke har registreret starter og landinger på øerne.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen