Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2005-06
R 1
Offentligt
838808_0001.png
20051 Åbningsredegørelse nr. R 1, mdt.fm Page 1 Tuesday, May 4, 2010 2:20 PM
Tirsdag den 4. oktober 2005 (R 1) (Uddrag af Folketingstidende 2005-06)
1
Statsministerens
redegørelse i henhold til
grundlovens § 38 (mundtlig del)
(Redegørelse nr. R 1).
Statsministeren
(Anders Fogh Rasmussen):
Der er gode tider i Danmark, vi oplever vækst
og velstand. Der er fremgang i Danmark, hjulpet
på vej af skattestoppet og hjulpet på vej af rege-
ringens forårspakke, hvor vi sænkede skatter og
fremrykkede investeringer.
Beskæftigelsen stiger, ledigheden falder. På
godt halvandet år er ledigheden faldet med over
25.000 personer, og vi forventer, at ledigheden
vil fortsætte med at falde til næste år.
Dansk økonomi er i europæisk topklasse.
Overskuddet på de offentlige budgetter er det
højeste i EU. Den offentlige gæld i Danmark er
blandt de allerlaveste i Europa, renten er meget
lav, inflationen er afdæmpet. Der er et solidt
overskud på betalingsbalancen, og eksporten vi-
ser fremgang.
Vi har et fleksibelt arbejdsmarked og et stærkt
socialt sikkerhedsnet. Vi har en stærk og kon-
kurrencedygtig økonomi. I internationale un-
dersøgelser ligger Danmark konsekvent blandt
de mest konkurrencedygtige lande, og Danmark
er blevet kåret til det land, som har verdens bed-
ste investeringsklima.
Regeringen vil gøre sit for at fastholde den
gode danske økonomi med skattestoppet, der
sikrer tryghed for borgere og virksomheder, og
med en ansvarlig økonomisk politik, der sikrer
offentligt overskud og nedbringer gælden. Vi
må ikke falde for fristelsen til bare at bruge løs af
overskuddet til forbrug her og nu. Det går ikke.
Det er i gode tider, at vi skal lægge til side og
nedbringe gæld, for så er vi bedre rustede, hvis
der skulle blive mindre gode tider.
Vi har alt for ofte set, at de offentlige udgifter
er blevet skruet i vejret, og at skatterne så også
er blevet sat op. Højere skat vil koste arbejds-
pladser, derfor vil vi fastholde skattestoppet, og
vi vil sænke skatten på arbejde yderligere, så-
fremt vi kan tilvejebringe et økonomisk råde-
rum.
Ikke kun økonomien har det bedre, det har
miljøet også. Luftkvaliteten er forbedret væsent-
ligt, badevandskvaliteten er blevet stadig bedre,
vi har fået mere skov og bedre naturbeskyttelse i
Danmark.
Men selv om naturen og miljøet har det bed-
re, er der stadig en masse at gøre for yderligere
at forbedre miljøet. Vi skal have flere grønne
områder, vi skal have nedbragt udslippet af ska-
delige partikler især fra dieselbilerne, og vi skal
have begrænset mængden af farlige kemikalier.
Over de næste 4 år vil regeringen afsætte 1 mia.
kr. ekstra bl.a. til naturgenopretning, renere
vand og rejsning af skov.
Så der er fremgang i Danmark, og langt de
fleste i det danske samfund har mærket den
fremgang. Ikke alene er Danmark et af de rigeste
samfund i verden, det er også et af de mest lige
samfund i verden, når vi ser på forskellen mel-
lem dem, der tjener mere, og dem, der tjener
mindre. Det gjaldt før regeringsskiftet i 2001, og
det gælder i dag.
Men i lyset af de seneste ugers debat kan det
måske være på sin plads i al stilfærdighed at
minde om tre centrale pejlemærker for regerin-
gens politik.
Kl. 12.10
For det første: De svageste skal behandles
godt og have den nødvendige hjælp. Det har
hele tiden været regeringens politik, og det fort-
sætter med at være regeringens politik.
Vi har i et bredt samarbejde gennemført mål-
rettede forbedringer for udsatte grupper i det
danske samfund. Det gælder bl.a. hjemløse, nar-
komaner, stofmisbrugere og psykisk syge.
Vi har gennemført forbedringer for handicap-
pede, folkepensionister med lav indkomst har
fået en supplerende ældrecheck, og enlige for-
sørgere under uddannelse har fået fordoblet de-
res SU.
Regeringen har nedsat Rådet for Socialt Ud-
satte. Rådet har netop udgivet sin rapport for
2005, og den vil vi følge op på i et bredt samar-
bejde med flertallet af partier i Folketinget. Re-
geringen tager fat, hvor der er behov.
For det andet: Vi vil skabe et samfund, hvor
det er nemmere at arbejde sig ud af en vanskelig
social situation; hvor der er bedre muligheder
for alle uanset start i livet; hvor social og økono-
misk fremgang ikke er et privilegium for de
stærke, men en mulighed for alle. Det har hele
tiden været regeringens politik, og det fortsætter
med at være regeringens politik.
Vi vil skabe et samfund, hvor der er stor so-
cial bevægelighed; et samfund, hvor der er flere
mønsterbrydere, som trods en vanskelig op-
vækst skaber sig et godt og selvstændigt liv; et
samfund, hvor vi nedkæmper den negative so-
ciale arv. Og der er noget at tage fat på, for alt for
ofte bliver forældrenes svære sociale situation
nedarvet til deres børn.
Derfor skal vi ruste børn og unge bedre til at
bryde den negative sociale arv, og det handler
R 1 - 2005-06 - Ingen titel
838808_0002.png
20051 Åbningsredegørelse nr. R 1, mdt.fm Page 2 Tuesday, May 4, 2010 2:20 PM
2
Tirsdag den 4. oktober 2005 (R 1) (Uddrag af Folketingstidende 2005-06)
ikke kun om penge og fordeling af indkomst.
Det handler nok så meget om sociale og kultu-
relle færdigheder, først og fremmest om bedre
uddannelse.
Derfor vil vi sikre, at alle unge – uanset social
baggrund – får en uddannelse. Derfor vil vi sik-
re, at alle elever kan læse, når de forlader folke-
skolen. Derfor vil vi modernisere erhvervsud-
dannelserne, så de unge, der har det lidt svært
med det boglige, også får en chance. Derfor vil
vi sikre, at børn og unge med indvandrerbag-
grund får lært et ordentligt dansk. Derfor vil vi
drage forældrene stærkere ind i at leve op til an-
svaret for deres børns opvækst, opdragelse og
uddannelse.
Indsatsen skal starte allerede i daginstitutio-
nerne. Børnene skal lære de færdigheder, der er
nødvendige for at klare sig senere i skolen og i
samfundet. Daginstitutionerne skal ikke være
skoler, men leg og læring skal gå hånd i hånd, og
vi skal sætte målrettet ind i de daginstitutioner,
hvor der er mange børn med en svær social bag-
grund. Over de næste 4 år vil regeringen afsætte
2 mia. kr. til forbedret kvalitet i daginstitutioner-
ne.
For det tredje: Det skal altid kunne betale sig
at arbejde og gøre en ekstra indsats. Det giver et
dynamisk samfund. Det giver et velstående
samfund. Jo mere vækst og velstand vi har, des-
to bedre mulighed har vi for at hjælpe dem, der
har brug for hjælp. Det har hele tiden været re-
geringens politik, og det fortsætter med at være
regeringens politik.
Vi skal undgå, at en stor gruppe bliver fast-
holdt i årevis uden for arbejdsmarkedet, fordi
det ikke kan betale sig at arbejde. Det går slet ik-
ke, for en sådan laden stå til fører uvilkårligt til
et todelt samfund – et todelt samfund, hvor nog-
le mennesker mere eller mindre permanent er
holdt uden for arbejdsmarkedet. Det giver min-
dre velstand, mindre velfærd og mindre sam-
menhængskraft i samfundet.
Det skal betale sig at arbejde. Derfor indførte
vi skattestoppet; derfor fastholder vi skattestop-
pet; derfor har vi sat skatten på arbejde ned,
hvilket i høj grad er til fordel for de lavestlønne-
de; derfor har vi i en bred politisk aftale lagt loft
over kontanthjælpen, så det kan betale sig at
gøre en ekstra indsats.
Vi skal udvikle et samfund, hvor alle har en
chance for at skabe sig et godt liv – et samfund,
hvor det enkelte menneskes evne, vilje og talent
er vigtigere end arv, position og pengepung.
Kl. 12.15
I regeringens første valgperiode brugte vi me-
gen energi på at rydde op. Vi bremsede skatter
og afgifters himmelflugt, vi gjorde op med de alt
for lange ventetider på sygehusene, vi indførte
en fast og fair udlændingepolitik, vi gennemfør-
te en konsekvent og håndfast retspolitik, vi ned-
lagde overflødige råd og nævn, og vi gav dan-
skerne frit valg. Det var tid til forandring.
I denne anden valgperiode er det også tid til
forandring. Det bliver en reformperiode. Tidli-
gere kom store ændringer som en tyv om natten,
uden at vælgerne vidste noget om det i forvejen.
Det er den gammeldags måde at føre politik på.
Regeringen gør det modsatte. Vi fortæller
lang tid i forvejen, at vi ønsker ændringer. Vi
forbereder danskerne grundigt ved at samle for-
skellige grupper af mennesker. De sætter en de-
bat i gang, og de kommer med forslag til større
ændringer af det danske samfund. Dermed kan
alle nå at forholde sig til ændringerne, alle får
mulighed for at involvere sig i dem. Det giver
tryghed for den enkelte og en bedre forståelse af
projektet.
Når vi har haft en bred, folkelig debat om de
forskellige forslag, spiller regeringen så ud med
konkrete, målrettede initiativer. Det er den mo-
derne måde at føre politik på, det moderne, in-
volverende folkestyre.
I denne regeringsperiode sætter vi massivt
ind med gennemgribende reformer af det dan-
ske samfund. Vi har allerede vedtaget en stor re-
form af kommunerne, og nu går vi videre med
at ruste Danmark til udfordringerne fra globali-
seringen og med at sikre vores fremtidige vel-
færd; reformer, som rækker langt ud i fremtiden,
og som på afgørende områder vil give dansker-
ne en bedre, enklere og rigere hverdag.
Vi gør det i god ro og orden, så alle kan nå at
følge med. Derved kan vi omstille og forny Dan-
mark, samtidig med at vi bevarer trygheden for
den enkelte. Forandring skal gå hånd i hånd
med tryghed.
Vi skal gøre de gode tider langtidsholdbare.
Derfor skal vi have uddannelse og forskning i
verdensklasse. Vi har et godt grundlag, hvor fol-
keskoler, gymnasier, erhvervsskoler og universi-
teter, ja, hele vores uddannelsessystem har man-
ge kvaliteter. Dem skal vi værne om.
Men der er også meget, vi kan gøre bedre. Vi
skal have verdens bedste folkeskole; en skole,
hvor børnene lærer noget og har det godt; en
skole, der ruster børnene til fremtidens Dan-
mark; en skole, som lærere, elever og forældre er
stolte af.
R 1 - 2005-06 - Ingen titel
838808_0003.png
20051 Åbningsredegørelse nr. R 1, mdt.fm Page 3 Tuesday, May 4, 2010 2:20 PM
Tirsdag den 4. oktober 2005 (R 1) (Uddrag af Folketingstidende 2005-06)
3
Derfor vil regeringen give det faglige niveau i
folkeskolen et gevaldigt løft. Danske børn skal
være blandt verdens bedste til læsning, matema-
tik, naturfag og engelsk. Faglige kundskaber er
afgørende, og her skal folkeskolens formål være
krystalklart.
Vi indfører evalueringer og test, så lærere, le-
dere, forældre og elever kan se, hvor der er be-
hov for en ekstra indsats, så vi kan gribe ind i ti-
de, så alle kommer ud af skolen med de nødven-
dige kundskaber.
Lærerne skal i deres uddannelse specialisere
sig langt stærkere end i dag, og de skal undervi-
se i det, de er specialister i. Det giver bedre un-
dervisning, det giver dygtigere elever.
Efter folkeskolen skal alle unge have en ud-
dannelse. For et par generationer siden var det
for mange danskere nok med kun få års skole-
gang. Den går ikke i dag. Alle må uddanne sig.
Det stiller store krav ikke mindst til erhvervs-
uddannelserne. Der skal være gode tilbud til al-
le, kvaliteten skal være i top. De unge skal rustes
til et mere omskifteligt arbejdsmarked, og ar-
bejdsgiverne – store som små – skal leve op til
deres del af ansvaret og sørge for, at der er prak-
tikpladser til alle. Det lægger regeringen afgø-
rende vægt på.
Kl. 12.20
Flere skal tage en videregående uddannelse,
og vi skal uddanne til beskæftigelse, ikke til le-
dighed. Uddannelser skal passe bedre til ar-
bejdsmarkedets behov. Flere skal tage en natur-
videnskabelig eller teknisk uddannelse.
Vore talentfulde unge skal have bedre mulig-
heder for en international uddannelse. I dag får
danske universiteter et tilskud for hver stude-
rende. Det tilskud skal kunne følge den unge ud
i verden, så en dansker, der er dygtig nok til at
komme ind på en god uddannelse i udlandet,
kan få pengene med.
Alle skal være parate til at uddanne sig gen-
nem hele livet. I Danmark har vi gode voksen-
og efteruddannelser. Vi er faktisk blandt dem i
verden, der efteruddanner os allermest. Det er
godt, men der skal mere til i fremtiden. Her må
arbejdsmarkedets parter påtage sig et ansvar i
bedste danske tradition.
Frem til 2010 vil regeringen afsætte 10 mia. kr.
for at ruste Danmark bedre til den stærke inter-
nationale konkurrence. De fleste af pengene vil
gå til at styrke forskningen, så den offentlige
forskning i 2010 når op på 1 pct. af bruttonatio-
nalproduktet. Der er tale om et meget stort be-
løb, men der er ikke tale om en blankocheck. Vi
skal have kvalitet for pengene.
Vi skal opbygge forskningsmiljøer i verdens-
klasse, og vi skal forske i de ting, samfundet har
brug for. Forskning i naturvidenskab og teknik
er blevet nedprioriteret gennem de sidste 10 år.
Det vil vi rette op på. Vi skal sikre kvaliteten ved
at øge konkurrencen og midlerne. Vi skal sikre
et frugtbart samspil mellem offentlig og privat
forskning, og vi skal have mere privat forskning
og udvikling, for det er i høj grad ude i virksom-
hederne, at viden bliver omsat til vækst og ar-
bejdspladser.
Vi skal have endnu flere iværksættere –
iværksættere, der kan skabe vækst, job og forny-
else. I Danmark er vi faktisk flittige til at starte
nye virksomheder. Problemet er, at alt for få
vokser sig større. Vi skal have flere vækstiværk-
sættere. Vi skal have mere iværksætterkultur, og
den skal starte allerede i uddannelserne.
Vi skal i det hele taget være bedre til at skabe
nye job i fremtiden. Derfor skal vi gøre Danmark
til et førende vidensamfund, et førende iværk-
sættersamfund. Vi skal sikre uddannelser i ver-
densklasse, og vi skal skabe verdens bedste kon-
kurrenceevne. Det er meget ambitiøse mål, men
det er mål, som vi kan og skal nå. Regeringen vil
gennemføre de nødvendige reformer, og jeg op-
fordrer alle til at trække med, så vi kan gøre
Danmark til en vinder i globaliseringen og sikre
beskæftigelse, vækst, velstand og velfærd i
fremtiden.
Vi skal have fornyelse overalt i samfundet,
ikke kun i private virksomheder, ikke kun i la-
boratorier. Nej, fornyelsen skal præge alle dele
af samfundet, også kommunekontoret, børneha-
ven og sygehuset. I Danmark har vi en stor of-
fentlig sektor, og derfor er det afgørende, at den
er dynamisk.
Vi er nu i gang med at føre kommunalrefor-
men ud i livet. Der er tale om en meget omfat-
tende fornyelse af den offentlige sektor i Dan-
mark, hvor kommunerne skal stå for at løse en
lang række af kerneopgaverne i vores velfærds-
samfund så tæt på den enkelte dansker som mu-
ligt; hvor de fem nye regioner skal sikre et sund-
hedssystem i verdensklasse; hvor fokus er på
den enkelte danskers ønsker og behov, ikke på
systemet; hvor fokus er på borgernær service og
ikke på overflødigt bureaukrati; hvor fokus er
på fornyelse og ikke på vanetænkning.
Kl. 12.25
Regeringen vil fortsætte med at forny og for-
bedre den offentlige sektor til gavn for dansker-
R 1 - 2005-06 - Ingen titel
838808_0004.png
20051 Åbningsredegørelse nr. R 1, mdt.fm Page 4 Tuesday, May 4, 2010 2:20 PM
4
Tirsdag den 4. oktober 2005 (R 1) (Uddrag af Folketingstidende 2005-06)
ne. Næste skridt er, at vi vil gennemføre en re-
form af politiet for at sikre et tidssvarende og ef-
fektivt politi; et politi, der med store og slagkraf-
tige politikredse har den nødvendige kapacitet
overalt i landet; et politi, der er tæt på borgerne i
lokalsamfundene. Et effektivt politi skal ikke
være forbeholdt de store byer. Politiet skal være
til stede over hele landet til gavn for alle danske-
re.
Vi danskere lever længere. I de seneste fire år-
tier er den gennemsnitlige levetid steget med 4-5
år for både mænd og kvinder, og vi må forvente,
at levetiden vil fortsætte med at stige. Det er na-
turligvis en meget glædelig udvikling, men det
skaber også nogle udfordringer, for samtidig
med at vi lever længere, bruger vi mindre tid på
arbejdsmarkedet.
I de sidste 20 år er den del af livet, vi primært
anvender på arbejdsmarkedet, faldet med om-
kring 2�½ år, mens den del af livet, hvor vi er på
pension, er vokset med 2�½ år. Hvis den udvik-
ling fortsætter, bliver der altså flere og flere, som
vil trække på det offentlige, og færre og færre til
at betale skat. Det siger sig selv, at det ikke hæn-
ger sammen. Vi bliver nødt til gradvis at udsæt-
te det tidspunkt, hvor vi normalt trækker os til-
bage fra arbejdslivet.
Til december præsenterer Velfærdskommissi-
onen sin endelige rapport med forslag til refor-
mer af vores velfærdssamfund. Jeg vil ikke fore-
gribe Velfærdskommissionens forslag, men et
centralt tema bliver spørgsmålet om tilbage-
trækning fra arbejdsmarkedet.
I begyndelsen af det nye år kommer regerin-
gen med sit udspil til reform. Vi vil indbyde alle
Folketingets partier til forhandlinger, og sigtet er
en bred politisk aftale og lovgivning i 2006. Med
den sunde danske økonomi har vi muligheden
for at gennemføre de nødvendige ændringer
gradvis over en længere årrække, så den enkelte
dansker i god tid kan nå at indrette sig på de nye
forhold. Forandring vil gå hånd i hånd med
tryghed.
Jeg tror også, at tiden er kommet til at se med
friske øjne på, hvordan vi i det hele taget har
indrettet vores samfund og vores hverdag. Vi
må spørge os selv, om virksomheder og arbejds-
marked, offentlige institutioner og lovgivning
helt har fulgt med udviklingen i det moderne ar-
bejdsliv og familieliv.
Lad mig tage et konkret eksempel. Mange fa-
milier oplever en fortravlet og stresset hverdag,
og samtidig snakker økonomerne om, at vi skal
arbejde mere – og ikke mindre – for at finansiere
velfærd i fremtiden.
Hvordan hænger det sammen? Der er måske
brug for mere fleksibilitet, for forskelle i livsstil
og livsfaser betyder, at vi har forskellige behov
og forskellige forventninger til samfundet.
For nogle er fleksible arbejdstider det store
ønske, for andre kan hjemmearbejdspladser
være en hjælp, og for atter andre kan åbningsti-
derne i butikker og i offentlige institutioner
være det afgørende. Det er en stor opgave, som
berører alle dele af det danske samfund, og det
kan blive nødvendigt at gøre op med gamle sy-
stemer og forældet vanetænkning.
Regeringen vil nu forberede reformer. Vi star-
ter med at kortlægge og analysere, hvilke krav
det moderne familieliv og det moderne arbejds-
liv stiller til et mere fleksibelt samfund i fremti-
den. Vi vil derfor nedsætte en bredt sammensat
kommission, og kommissionens arbejde skal
munde ud i konkrete anbefalinger til, hvordan
vi kan indrette samfundet, så det tager mere
hensyn til det enkelte menneskes og den enkelte
families situation og behov, for det er nemlig
den måde, denne regering arbejder på. Regerin-
gen ønsker et samfund, der ikke blot er effektivt
og produktivt, men også fleksibelt og rumme-
ligt.
Kl. 12.30
Straks efter valget i 2001 tog regeringen fat på
at gennemføre en fast og fair udlændingepolitik.
Det har resulteret i et markant fald i tilstrømnin-
gen af flygtninge og indvandrere, og det gør, at
vi nu har skabt forudsætningerne for en effektiv
og positiv integration af vore nye medborgere.
Det er et centralt mål for regeringen, at flere
nye danskere får uddannelse og arbejde. Uddan-
nelse og arbejde er den bedste vej til at blive in-
tegreret i det danske samfund. Regeringen har
derfor blandt meget andet styrket danskunder-
visningen for så vel tosprogede børn som deres
forældre, og vi har gjort det mere attraktivt for
indvandrere at få et arbejde.
Senest indgik regeringen i juni et ambitiøst
integrationsforlig med Dansk Folkeparti og So-
cialdemokraterne. Der er desværre stadig alt for
mange unge nye danskere, der ikke får en ud-
dannelse. Med forliget får alle unge relevante
uddannelsestilbud, der passer til deres forud-
sætninger og kvalifikationer.
For praktisk orienterede unge vil vi indføre
en ny mesterlære, en ny måde at gennemføre en
erhvervsuddannelse på. Vi øger indsatsen for at
skaffe praktikpladser ved at belønne virksomhe-
R 1 - 2005-06 - Ingen titel
838808_0005.png
20051 Åbningsredegørelse nr. R 1, mdt.fm Page 5 Tuesday, May 4, 2010 2:20 PM
Tirsdag den 4. oktober 2005 (R 1) (Uddrag af Folketingstidende 2005-06)
5
der og erhvervsskoler, der skaber ekstra pladser.
Vi vil belønne kommuner, der er gode til at få
nye danskere i arbejde.
Hvis man vil have økonomisk hjælp, så skal
man gøre en aktiv indsats for at få et arbejde.
Som samfund har vi pligt til, at rammerne for at
blive integreret er til stede. Men den enkelte ud-
lænding, der kommer til landet, har også et an-
svar. Indvandrere skal også vise vilje til at blive
integreret.
Vi har derfor besluttet, at alle udlændinge,
som får opholdstilladelse i Danmark, skal skrive
under på en kontrakt – en kontrakt om, at de vil
lære dansk, at de vil gøre en indsats for at kom-
me i arbejde, at de vil respektere samfundets
grundlæggende værdier. For et samfund med en
stærk sammenhængskraft er også et samfund,
hvor den enkelte tager ansvar og gør sit bedste
for at være en del af fællesskabet.
I sommer oplevede vi blodige terrorangreb i
London. Det er rystende, at unge mennesker
midt i et samfund, som ligner vores så meget,
kan begå en så afskyelig handling, at de i den
grad lader sig forføre af hadets og ondskabens
ideologi.
Det må aldrig ske i Danmark. Straks efter an-
grebet i London iværksatte regeringen en samlet
gennemgang af det danske samfunds beredskab
og indsats mod terror. Formålet er at afklare,
hvilke yderligere initiativer der kan være behov
for med henblik på at forhindre terrorangreb i
Danmark. Truslerne udvikler sig hele tiden, og
det kan være nødvendigt at overveje skrappe
midler, som vi tidligere er veget tilbage for.
Arbejdsgruppen sender sin rapport til rege-
ringen inden udgangen af oktober, og snarest
derefter bør vi have en bred drøftelse her i Fol-
ketinget af vores samlede indsats mod terroris-
men og af de nye initiativer, der er behov for.
Terroristerne har misbrugt islam til at begrun-
de deres afskyelige forbrydelser. Derfor har
fremtrædende muslimer et særligt ansvar for at
fremme forståelse for demokratiets og det åbne
samfunds værdier – som forbilleder og som rol-
lemodeller. Enhver må tro og mene, hvad han el-
ler hun vil, men der må ikke herske blot den
mindste tvivl om, at terror og enhver anden
form for politisk eller religiøs vold er fuldstæn-
dig og aldeles uacceptabel.
Vælgerne i Frankrig og Holland sagde nej til
EU's forfatningstraktat. De 25 EU-lande har der-
for iværksat en tænkepause, en periode, der skal
bruges til en bred debat om EU's fremtid.
Kl. 12.35
Debatten om ja eller nej til EU er fortid. EU er
her, EU forbliver her, EU er rammen om samar-
bejdet mellem Europas lande. Nu handler det
om fremtiden.
EU er og har været en stor succes. Nu handler
det om at gøre EU endnu bedre – bedre til at løse
de opgaver, som europæerne er optaget af i
hverdagen. Og det er ikke traktater og paragraf-
fer og processer. Nej, det er beskæftigelse, det er
sikkerhed og tryghed, det er økonomisk frem-
gang.
Vi skal ruste Europa bedre til at klare den
skærpede internationale konkurrence. Vi skal
være bedre til at skabe nye job i Europa. Derfor
skal vi fortsat udvikle det indre marked, derfor
skal vi modernisere EU's budget. Flere investe-
ringer i forskning, udvikling og uddannelse,
færre tilskud til landbrug og regioner.
Vi skal forstærke kampen mod terrorisme,
mod organiseret kriminalitet og mod ulovlig
indvandring. Derfor skal vi have et tættere sam-
arbejde om politi og kontrol ved EU's ydre
grænser. Og vi skal øge europæernes indflydelse
på, hvad der sker i verden. Derfor skal vi i EU
være bedre til at formulere og til at følge en fæl-
les linje i udenrigs- og sikkerhedspolitikken.
I Danmark har Folketingets Europaudvalg
fået ansvaret for at tilrettelægge en bred og fol-
kelig debat om EU i de kommende måneder i et
samarbejde med de folkelige EU-bevægelser. Jeg
ser frem til debatten og håber, at så mange som
muligt vil deltage, så mange som muligt vil en-
gagere sig i den, så EU kan fortsætte med at
være et velfungerende samarbejde til gavn for
både danskerne og resten af europæerne.
I weekenden modtog vi meddelelsen om, at
en dansk soldat har mistet livet i Irak. Han døde
som følge af et usselt og fejt terrorangreb. Det er
tragisk. Vore tanker og vor medfølelse går til
den afdøde soldats pårørende og til de tre andre
soldater, som blev såret ved angrebet.
Vore soldater i Irak yder en prisværdig ind-
sats med at hjælpe irakerne til at leve i frihed,
fred og fremgang. Det er et vanskeligt arbejde,
det er en vanskelig proces, for fanatiske grupper
prøver med terror og trusler at blokere vejen
frem til demokrati. De må ikke lykkes med deres
ugerninger.
Men midt i vreden og sorgen over tabet må vi
se det positive i, at irakerne for første gang på
demokratisk vis træffer beslutninger om fremti-
den for deres eget land. Det er nu op til den ira-
kiske befolkning at godkende eller forkaste ud-
kastet til ny forfatning. Men vi må se i øjnene, at
R 1 - 2005-06 - Ingen titel
838808_0006.png
20051 Åbningsredegørelse nr. R 1, mdt.fm Page 6 Tuesday, May 4, 2010 2:20 PM
6
Tirsdag den 4. oktober 2005 (R 1) (Uddrag af Folketingstidende 2005-06)
terroristerne vil gøre deres yderste for at øde-
lægge afstemningen og ødelægge det efterføl-
gende valg i december.
Selv om vi og vore partnere gør alt for at ud-
danne de irakiske styrker til at blive stærkere og
mere effektive, så kan de endnu ikke klare ud-
fordringen alene. For et par uger siden mødte
jeg den irakiske præsident, Talabani. Han takke-
de for, at Danmark er til stede i Irak, og han ad-
varede imod at opstille tidsfrister for tilbage-
trækning af den internationale styrke. Det er at
spille terroristernes spil. Regeringen deler fuldt
ud den opfattelse. Hvis vi vakler, når terrorister-
ne bomber, så styrker vi i virkeligheden terrori-
sterne.
Vi må glæde os over en kæde af demokratiske
reformer og folkelige krav om mere indflydelse.
Valg i Afghanistan, valg i Palæstina, valg i Egyp-
ten, valg i Libanon og valg i Irak.
Kl. 12.40
Det er spirende demokratier. De lever endnu
ikke op til vore standarder for folkestyre, men
de er på vej, og det skal vi glæde os over, for de-
mokratier er mere fredelige end diktaturer, og
mennesker i alle lande har krav på frihed og de-
mokrati.
Den udvikling skal vi hjælpe på vej. Derfor
hjælper vi med soldater og penge i Afghanistan,
derfor hjælper vi med soldater og penge i Irak,
og derfor hjælper vi en række arabiske lande
med demokratiske reformer, det såkaldte arabi-
ske initiativ. Danmark skal yde en aktiv indsats
for at fremme og sikre frihed, fred og folkestyre i
Mellemøsten. Det håber jeg at der fortsat vil
være bred opbakning til her i Folketinget.
Globaliseringen har bragt vældige fremskridt
i den tredje verden. Mange udviklingslande er
hastigt på vej fremad. Liberale reformer og en
mere fri verdenshandel har skabt imponerende
vækst i Kina, Indien og andre steder i Asien.
Millioner af mennesker er løftet ud af fattigdom.
Men desværre har Afrika ikke oplevet den
samme fremgang som resten af verden. Alt for
mange afrikanere lever fortsat i dyb fattigdom
og håbløshed. Særlig syd for Sahara er hungers-
nød, sygdom og krig hverdag for millioner af
mennesker.
I FN har vi sat det mål at halvere fattigdom
og sult inden 2015. Hvis Afrika skal nå det mål,
er der behov for en kraftanstrengelse fra resten
af verden. Derfor har regeringen sat Afrika
øverst på dagsordenen for udviklingspolitikken
i de næste 5 år.
Hovedparten af Danmarks bilaterale bistand
til udviklingslande går til Afrika. Vi vil udpege
et nyt programsamarbejdsland netop i Afrika,
og i næste uge vil jeg besøge to af vore store pro-
gramsamarbejdslande i Afrika, Tanzania og Mo-
zambique, for ved selvsyn at se gode eksempler
på, hvordan dansk ulandsbistand forbedrer afri-
kanernes levevilkår.
Også på FN-topmødet i sidste måned arbej-
dede regeringen aktivt for, at der blev sat særlig
fokus på Afrika. Vi nåede ikke på alle områder
så langt, som vi ønskede, men der blev truffet
vigtige beslutninger om at øge de rige landes bi-
stand til Afrika, om at styrke indsatsen mod
hiv/aids.
Danmark er forrest i kampen mod fattigdom
og for udvikling. Ja, faktisk har en anerkendt in-
ternational tænketank her i sommer placeret
Danmark på den absolutte førsteplads blandt
verdens rigeste lande, når det gælder den samle-
de internationale bistand.
Vi skal bekæmpe fattigdommen, fordi men-
neskelig anstændighed kræver det, fordi en bæ-
redygtig udvikling i verden kræver det, og fordi
ethvert menneske bør have håb, chancer og mu-
ligheder i tilværelsen.
Rigsfællesskabet mellem Danmark, Grønland
og Færøerne er inde i et særdeles positivt forløb
– en proces, hvor det færøske og det grønland-
ske folk i stadig højere grad selv får ansvaret for
at udvikle deres samfund. Færøernes og Grøn-
lands landsstyrer kan nu på rigets vegne for-
handle og indgå folkeretlige aftaler med stater
og mellemfolkelige organisationer. Både Grøn-
land og Færøerne har allerede benyttet den nye
mulighed og har underskrevet aftaler med hen-
holdsvis Norge og Island.
Færøerne har fået en vidtgående mulighed
for at overtage en række nye ansvarsområder.
De færøske myndigheder beslutter selv tempo
og omfang. Og for Grønland ser regeringen frem
til resultaterne af arbejdet i den grønlandsk-dan-
ske selvstyrekommission om at udvide Grøn-
lands selvstyre inden for rigsfællesskabet. Så ar-
bejdet med at forny og modernisere rigsfælles-
skabet fortsætter.
Kl. 12.45
Nu indleder vi så et nyt folketingsår. Regerin-
gen indbyder alle Folketingets partier til et bredt
samarbejde om det nye lovprogram, som vi
præsenterer i dag.
Det allerførste lovforslag har en helt særlig og
glædelig baggrund. Hoffet meddelte tidligere på
året, at tronfølgerparret venter barn her til okto-
R 1 - 2005-06 - Ingen titel
838808_0007.png
20051 Åbningsredegørelse nr. R 1, mdt.fm Page 7 Tuesday, May 4, 2010 2:20 PM
Tirsdag den 4. oktober 2005 (R 1) (Uddrag af Folketingstidende 2005-06)
7
ber. Med udsigt til denne glædelige begivenhed
sagde jeg på grundlovsdag, at vi bør ændre tron-
følgeloven for at sikre fuld ligestilling mellem
kvinder og mænd, også når det gælder adgan-
gen til at overtage tronen. For regeringen er det
et vigtigt principielt spørgsmål.
Jeg har drøftet spørgsmålet med Folketingets
partier. Som ventet er der bred opbakning i Fol-
ketinget til at sikre ligestilling. Det er jeg glad
for. Og vi glæder os alle sammen med tronføl-
gerparret.
Jeg vil opfordre til, at vi indleder Folketingets
arbejde med at udbringe et leve for Danmark.
Danmark leve!