Til lovforslag nr. L 79 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   7. december 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Ændringer som fø    lge af aktieavancebeskatningsloven) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 1 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  16.  november  2005  og  var  til  1.  behandling  den  25.  november 2005. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Høring Lovforslaget  blev  sendt  i  høring  samtidig  med  fremsættelsen. Den  24.  november  2005  sendte skatteministeren de indkomne høringssvar  og et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Finansrå det og  Den  Danske  Børsmæglerforening   .  Skatteministeren  har  over  for  udvalget  kommenteret  den skriftlige henvendelse. Spørgsmål Udvalget har stillet 9 spørgsmål til   skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret.  Nogle af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkni n- gen. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede æ  n- dringsforslag. Et mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til forkastelse  ved 3. behandling, men vil stem- me for de stillede ændringsforslag. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er meget enige i behovet for et enklere og mere for- ståeligt regelsæt for beskatning af aktieavancer. Et regelsæt , der også kan kontrolleres af myndigh e- derne. S har i flere år a rbejdet for nye og enklere regler.
2 S har i forhandlingerne om lovforslaget bl.a. været optaget af, om de foreslåede    regler er tilstræ  k- keligt gennemskuelige for borgerne og myndighederne, bl.a. når  det gælder indberetningsordni  ngen for aktier og den såkaldte mærkningsordning for  de aktier   , som permanent fritages for beskatning efter den 1. januar 2006. S er i forløbet ik ke blevet overbevist om, at de nye regler lever op til ø n- sket om større ge nnemskuelighed og enkelhed. Regeringen bryder endnu engang med skattestoppet med dette lovforslag, samtidig med, at skatte- stoppet nødvendiggør en bureaukratisk overgangsordning. Det   finder S ikke he n sigtsmæssigt. Derudover er forslaget blevet en del af finansloven for 2006, hvilket også gør det nødvendigt for S at se på forslaget i den sammenhæng. Med dette forslag gives skattelettelser til de rigeste i Da   nmark på  flere  hundrede  milli oner  kroner  de  kommende  år,  samtidig  med  at  der  skæres  i  børnepengene, boligstøtten osv. Det kan ikke forsvare. Det  er  derfor  med  udgangspunkt  i  så   vel  den  konkrete  lovudformning  som  i  sammenhæng  med den øvrige finanslov , at S ikke kan støtte det forelig gende forslag. Et andet mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindre- tallet vil stemme imod de under nr. 1, 4, 6, 7 og 9-11 stillede ændringsforslag og vil hverken ste m- me for eller imod de under nr. 2, 3, 5 og 8 stillede ændringsforslag  . Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget er imod det stillede lovforslag. Der henvises til SF’s betænkningsbidrag til   lovforslag nr. L 78. Udvalgsbehandlingen har vist, at der er et stort kontrolbehov vedrørende selvangivels e af avance ved afståelse af aktier. Besvarelsen af udvalgets spørgsmål 2 viser, at der de senere år er foretaget betydelige  forhøjelser  ved  kontrollen  af  personlige  skatteydere,  herunder  kontrol  af  ikkeerhverv s- drivende. Det er SF’s opfattelse, at der ikke i SKATs indsatsstrategi er taget nok hensyn til behovet for kon- trol af dette område, der kan karakteriseres som  »sølvgrå økonomi   «. De forelagte oplysninger om SKATs kontrolsystemer og de mangelfulde indberetninger fra de fi- nansielle virksomheder, der handler med aktier, samt den manglende selvangivelsespligt for perso- ners beholdning af aktier betyder, at det generelle kontrolarbejde bliver meget sporadisk, og at det ikke vil være muligt i praksis at kontrollere, om børsnoterede aktier er omfattet af de sær lige over- gangsregler i § 44 i forslaget til ny aktieavancebeskatningslov i lovforslag nr. L 78. Det er karakte- ristisk for de anførte kontrolsystemer, at de kun kan identificere, hvor der bør foretages kontrol. Den indicerede kontrol vil imidlertid blive meget ressourcekrævende, og det synes der ikke taget hensyn til i den fremtidige bemanding af kontrollen med de pågældende skatteydere i den nye enhedsorg   a- nisation SKAT. Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling og vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): Til § 11 1) Efter nr. 21 indsættes som nye numre  : »01. I § 16 C, stk. 15, 5. pkt., ændres »31. dece  mber 2005« til: »31. december 2006«. 02. I § 16 H, stk. 1, ændres   »§ 32, stk. 7 og 8, hvis« til: »§ 32, stk. 7 og 8, når følgende be  tingelser er til stede:«. 03. I § 16 H, stk. 1, nr. 1, ændres   »1) selskabets« til: »1) Selskabets«. 04. I § 16 H, stk. 1, nr. 1, ændres   »og« til: ».«   05. I § 16 H, stk. 1, nr. 2, ændres   »2) selskabets« til: »2) Selskabets«. 06. I § 16 H, stk. 1, indsætt  es som nr. 3: »3) Den skattepligtiges aktier, investeringsforeningsbeviser m.v. i selskabet er ikke aktier, investe- ringsforeningsbeviser m.v. i investeringsselskaber efter aktieavancebeskatningslovens regler.«« [Ophævelse af 25  -procents-investorgræns  e] Til § 15 2) Før nr. 1 indsættes som nyt : »01. I § 11 A, stk. 1, nr. 3, ændres   »§ 12, stk. 1, nr. 1, 4. -   6. pkt.    « til: »§ 12, stk. 1, nr. 1, 4. og 5. pkt.«« [Glemt konsekvensrettelse] 3) Nr. 6 affattes således: »6. To steder i § 30 B, stk. 1, ændres   »aktieavancebeskatningslovens § 11, stk. 2-4,« til: »aktieavan- cebeskatningslovens § 4,«.« [Konsekvensrettelse som følge  af vedtagelsen  af  lovforslag nr.  L 18 forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningsloven, selskabsskatteloven og skattekontrollo- ven] Til § 16 4) Nr. 8 affattes således : »8. § 4 a, stk. 1, nr. 5, ophæves.  « [25-procents-grænsen] Til § 17 5) Efter nr. 12 indsættes som nyt n : »01. I § 13 G, stk. 1, ændres   »Aktieavancebeskatningslovens § 6, stk. 6,« til: »§ 27,«.«
4 [Konsekvensrettelse som følge  af vedtagelsen af   lovforslag nr.  L 18 forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningsloven, selskabsskatteloven og skattekontrollo- ven] 6) Efter nr. 13 indsættes som nye n  umre: »02. I § 32, stk. 1, ændres   »det i stk. 7 og 8 angivne positive beløb, hvis « til: »det i stk. 7 og 8 an- givne positive beløb, når følgende betingelser er til stede:   «. 03. I § 32, stk. 1, nr. 1, ændres »1) datterselskabets« til: »1) Datterselskabets«. 04. I § 32 , stk. 1, nr. 1 , ændres   »og« til: ».«. 05. I § 32, stk. 1, nr. 2, ændres »2) datterselskabets« til: »2) Datterselskabets« 06. I § 32, stk. 1, indsættes efter   nr. 2: »3) Moderselskabets aktier i datterselskabet er ikke aktier, investeringsforeningsbeviser m.v. i inve- steringsselskaber efter aktieavancebeskatningslovens regler . «« [Ophæ  velse af 25-procents-investorgrænse] 7) Nr. 14 affattes således: »14. § 32, stk. 13 og 14, ophæves. « [Ophæ  velse af 25-procents-investorgrænse] Til § 18 8) Det under nr. 3 foreslåede  § 10, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Skatteministeren kan fastsætte regler om, at indberetningen tillige skal omfatte alle ind  - og udtagninger fra depoter i det forudgående kalenderår af aktier m   v ., der har betydning for den skattemæssige opgør   else af gevinst og tab på børsnoterede aktier, jf. aktieavancebeskatningslovens § 3. Indberetningen skal foretages, når deponeringen er foret aget for en person og omfatte oplysning om identiteten af aktierne m.v., navn, antal aktier m.v. og ind- eller udtagningernes karakter samt tidspunktet for ind- eller udtagningerne. Herunder kan skatteministeren fastsætte regler om, at in  d- beretningen af ind- og udtagninger tillige skal omfatte deponerede unoterede aktier m.v. omfattet af aktieavancebeskatningsloven.« [Præcisering af hjemmel til fastsættelse af regler om indberetning af ind - og udtagninger fra depo- ter] Nye paragraffer 9) Efter § 24 indsættes som nye paragraffer: »§ 01 I lov nr. 407 af 1. juni 2005 om ændring af forskellige skattelove  . (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) foretages følgende ændring: 1. I § 12 indsættes som stk. 8: »Stk. 8. En skattepligtig, der skal beskattes efter aktieavancebeskatningslovens § 2, stk. 2, som følge af et selskabs skift af skattemæssig status til investeringsse   lskab i 2005, kan vælge skattemæ s- sig behandling efter aktieavancebeskatningslovens § 4. Aktierne behandles i dette tilfælde som akt  i- er, der er afstået  3 år eller mere efter erhvervelsen. « [Beskatning af aktier og investeringsbeviser, der beholdes ved omdannelse til investeringsselskab]
5 § 02 I lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af aktier m.v. (a ktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 835 af 29. august 2005 foretages følgende ændring: 1. I § 2 a ophæves stk. 9. Stk. 10 bliver herefter stk. 9.« [Ophæv  else af 25-procents-investorgrænse] Til § 26 10) I stk. 1 ændres   »stk. 2-7« til: »stk. 2-11«. [Redaktionel ænd  ring som følge af ændring   sforslag nr. 9] 11) Som stk. 8-11 indsættes : »Stk. 8. §02     har virkning fra og med selskabets indkomstår 2005. Fristerne i § 12, stk. 3, 1. -4. pkt., i lov nr. 407 af 1. juni 2005 er den 31. december 2006 for selskaber, der som følge af ophæve   l- sen af aktieavancebeskatningslovens § 2 a, stk. 9, bliver investeringsselskaber, medmindre de væ  l- ger status som udloddende investeringsforeninger.   Stk. 9. Selskabet kan, hvis selvangivelse for indkomståret 2005 indsendes rettidigt, vælge, at §    02 har virkning fra og med indkomståret 2006. Stk. 10. Selv om selskabet overgår til investeringsselskab ved begyndelsen a f indkomståret 2005 , kan aktionæren vælge ikke at anvende aktieavancebeskatningslovens § 2 a, stk. 1 og 2, på fortjen e- ste og tab, der kan henføres til selskabets indkomstår 2005.  Hvis aktionæren vælger dette, beskattes aktionæren efter aktieavancebeska  tningslovens § 9, stk. 5-10, jf. lovbekendtgørelse nr. 835 af 29. august 2005, som om selskabet overgår til i nvesteringsselskab ved begyndelsen af indkomståret 2006. Stk. 11. § 11, nr. 02 - 06, og § 17, nr. 02-06 og 14, har virkning fra og med selskabets indkomstår 2005.« [Ophævelse af 25  -procents-investorgrænse  ] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Om ændringen under 01 bemærkes: Ophævelsen af 25  -procents-grænsen, jf. ændringsforslag nr. 4 til lovforslag nr. L 78 forslag til lov om den skattemæssige behandling af gevinst og   tab ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeska t- ningsloven),  gør  det  rimeligt  at  give  selskaberne  mere  tid  til  at  overveje,  om  de  vil  benytte  sig  af reglerne i ligningslovens § 16 C, stk. 15. De går ud på, at investeringsforeninger kan vælge at blive skattemæ  ssigt behandlet som udloddende forening, men med regler om summarisk udlodning. Det er foreninger, som på grund af 25 -procents-grænsen ville være skattepligtige, der netop kunne have haft en interesse i dette. Det foreslås at rykke tidspunktet for, h vornår beslutning skal tages, fra den 31. december 2005 til den 31. december 2006.  
6 Om ændringerne under 02  -06 bemærkes  : Efter ændringsforslag   nr. 4 til lovforslag nr. L 78 forslag til lov om den skattemæssige behandling af gevinst og tab ved afståelse af  aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven), skal skattereglerne for investeringsselskaber nu også gælde i tilfælde, hvor en person ejer over 25 pct. af aktierne i et inv e- steringsselskab.  Den  pågældende  beskattes  altid  efter  lagerprincippet  af  de  løbende  ge vinster  på investeringsselskabet,  og  det  sker  som  kapitalindkomst.  Der  er  derfor  ikke  behov  for  de  særlige CFC-skatteregler  i  forhold  til  investeringsselskaber.  CFC-reglerne  sikrer,  at  et  selskabs  finansielle indkomster beskattes hos ejeren. Det resultat opnås i forvejen igennem reglerne om investeringsse l- skaber.  De  løbende  gevinster  består  jo  netop  af  gevinsterne  på  de  finansielle  indtægter  i  invest e- ringsselskabet. Det foreslås derfor under nr. 06, at CFC -skattereglerne ikke skal gælde fysiske pe  r- soner, der ejer investeringsselskaber. De øvrige numre er afledte redaktionelle ændringer. Under nr. 6 stilles endvidere forslag om, at CFC-skattereglerne heller ikke skal gælde, når selskaber ejer inv   e- steringsselskaber. Om forslaget til lovtekst bemærkes, at det e  r en betingelse for at være omfattet af CFC-reglerne,  at  aktierne  m.v.  »ikke  er  aktier  …  i  investeringsselskaber  efter  aktieavancebeska    t- ningslovens regler«. For 2005 defineres investeringsselskaber i aktieavancebeskatningslovens § 2 a, stk. 7 og følgende s tykker. For 2006 defineres investeringsselskaber i aktieavancebeskatningslovens § 19.   Til nr. 2 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at der i lovforslaget om ændringer som følge af aktieavancebeskatningsloven sker en ophævelse af 5. pkt. i   pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1. Med ophævelsen af 5. pkt. rykker 6. pkt. op og bliver 5. pkt. Henvisningen i pensionsbeska  t- ningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 3, skal derfor rettes fra at henvise til § 12, stk. 1, nr. 1, 4-6. pkt., til at henvise til § 12, stk. 1, nr. 1, 4. og 5. pkt. Til nr. 3 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af vedtagelsen af  lovforslag nr. L 18 forslag til lov om  æ  ndring  af  pensionsafkastbeskatningsloven,  pensionsbeskatningsloven,  selskabsskatteloven  og skattekontrolloven.  (Forenklet  skatteopgørelse  ved  investeringer  gennem  skattetransparente  jurid i- ske personer). Til nr. 4 Bestemmelsen (som tidligere stod i personskattelovens § 4 a, stk. 1, nr. 7) omhandler aktieudbyt- te, som indehaveren beskattes direkte af efter CFC-reglerne, men som hidrører fra aktier, der ellers ville  være  omfattet  af  §  2  a  i  aktieavanc  ebeskatningsloven.  Det  er  aktieindkomst.  Efter  forslaget viger beskatning efter CFC-reglerne for beskatning efter aktieavancebeskatningslovens § 2 a. Som følge  heraf foreslås § 4 a, stk. 1, nr. 5, ophævet. Til nr. 5 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af vedtagelsen af  lovforslag nr. L 18 forslag til lov om  æ  ndring  af  pensionsafkastbeskatningsloven,  pensionsbeskatningsloven,  selskabsskatteloven  og skattekontrolloven. (Forenklet skatteopgørelse ved investeringer igennem skattetransparente jurid i- ske personer, placering af rate- og kapitalpensioner i kommanditselskaber m.m.). I L 18 er vedtaget en ny § 13 G i selskabsskatteloven. I bestemmelsen er der en henvisning til aktieavancebeskatnings- lovens § 6, stk. 6. Med vedtagelsen af L 78  forslag til lov om den skattemæssige behandling af g  e-
7 vinst  og  tab  ved  afståelse  af  aktier  m.v.  (aktieavancebeskatningsloven)  skal  henvisningen  i  stedet være til § 27. Det fore  slås at æn   dre henvisningen til § 27. Til nr. 6 Efter ændringsforslag   nr. 4 til lovforslag nr. L 78 forslag til lov om den skattemæssige behandling af  gevinst  og  tab  ved  afståelse  af  aktier  m.v.  (aktieavancebeskatningsloven)   gælder  skattereglerne for investeringsselskaber nu også i tilfælde, hvor et selskab ejer over 25 pct. af aktierne i et invest   e- ringsselskab. Selskabet beskattes altid efter lagerprincippet af de løbende gevinster på investering  s- selskabet,   og   det   sker   som   kapitalindkomst.   Der   er   derfor   ikke   behov   for   de   særlige   CFC  - skatteregler  i  forhold  til  investeringsselskaber.  CFC-reglerne  sikrer,  at  et  selskabs  finansielle  ind- komster beskattes hos ejeren. Det resultat opnås i forvejen igennem reglerne om investeringsselsk a- ber. De løbende gevinster bes tår jo netop af gevinsterne på de finansielle indtægter i investering s- selskabet.  Det  foreslås  derfor,  at  CFC -skattereglerne  ikke  skal  gælde  selskaber,  der  ejer  invest  e- ringsselskaber. Det tilsvarende forslag om personer og investeringsselskaber stilles under nr. 1, jf. bemærkningerne til nr. 02  -06. Om forslaget til lovtekst bemærkes, at det er en betingelse for at være omfattet af CFC-reglerne, at aktierne m.v. »ikke er aktier … i investeringsselskaber efter aktieava    n- cebeskatningslovens  regler«.  For  2005  defineres  investeringsselskaber  i  aktieavancebeskatningslo- vens  §  2  a,  stk.  7  og  følgende  stykker.  For  2006  defineres  investeringsselskaber  i  aktieavanceb e- skatningslovens § 19 stk. 4 og følgende sty kker. Til nr. 7 Ændringen vedrører de under nr. 6 omtalte forh    old. Der henvises derfor til bemærkningerne til nr. 6. Til nr. 8 Det foreslåede ændringsforslag præciserer den foreslåede bestemmelse om hjemmel til at fastsæ t- te regler om ind- og udtagninger af aktier fra depoter. Præciseringerne består i følgende: Det præciseres, at der kan fastsættes regler om indberetning af ind - og udtagninger fra depoter af aktier  og  andre  værdipapirer  omfattet  af  aktieavancebeskatningsloven.  Efter  formuleringen  i  lo  v- forslaget  omfatter  bestemmelsen  alene  aktier  og  dermed  f.eks.  ikke  investeringsbeviser.  Formålet med bestemmelsen er at øge SKATs muligheder  for servicering af aktionærerne. Denne mulighed bør også være til stede i forhold til aktionærer, som investerer i investeringsbeviser frem for aktier. Det præciseres, at reglerne om   indberetningspligt skal omfatte ind- og udtagninger fra depoter, ak- tier m.v., der har betydning for opgørelsen af gevinst og tab på børsnoterede aktier. Formålet med reglen  er  at  udbygge  mulighederne  for  service  over  for  aktionærer  med  børsnoterede  aktier.     Det foreslås således, at bestemmelsen alene giver hjemmel til at fastsætte regler om indberetning af ind - og udtagninger, som har betydning for opgørelse af gevinst og tab på børsnoterede aktier omfattet af aktieavancebeskatningslovens  §  3.  Det  vil  sige  på  alle  aktier  m .v.  omfattet  af  aktieavancebeskat- ningsloven,  som  efter  reglerne  i  aktieavancebeskatningsloven  anses  for  børsnoterede.  I  tilfælde, hvor der i et selskab er så  vel noterede som unoterede aktieklasser, vil også unoterede aktier kunne have  betydning  for  opgørelsen  af  gevinst  og  tab  på  børsnoterede  aktier.  Der  kan  således  efter  b e- stemmelsens sidste punktum tillige fastsættes regler om indberetning af unoterede aktier, men det er en forudsætning, at disse oplysninger har betydning for opgørelse a   f gevinst og tab på børsnot  erede aktier.
8 Finansrådet og Børsmæglerforeningen har i deres høringssvar anført, at en del ind - og udtagninger fra depoter ikke har skattemæssig betydning. Det gælder f.eks. for flytning af aktier fra et depot til et andet ejet af samme person. Det vil dermed kunne skabe forvirring, hvis der udsendes meddelel- ser til ejeren i forbindelse med sådanne ind - og udtagninger. Med henblik på at sikre større anve  n- delighed  af  de  indberettede  ind-  og  udtagninger  foreslås  det  derfor  at  præci   sere  bestemmelsen,  så der kan fastsættes regler om indberetning af karakteren af ind  - og udtagningen. Endvidere foreslås det, at der kan fastsættes regler om indberetning af antallet af aktier m  .v. omfattet af ind- eller ud- tagningen. Dette skyldes ligeledes ønsket om mere præcise oplysninger. Til nr. 9 , § 01 Sammenfatning Efter lov nr. 407 af 1. juni 2005 om investeringsselskaber og hedgeforeninger kan det forekomme i  2005,  at  et  selskab,  som  tidligere  har  været  indkomstskattepligtig  t,  bliver  et  indkomstskattefrit investeringsselskab.  Denne  overgang  medfører  i  en  række  tilfælde,  at  den  indtil  da  oparbejdede urealiserede  avance  beskattes  som  realiseret  avance,  selv  om  aktionæren  beholder  aktien.  Hvis overgangen sker mindre end 3 år efter, at aktier i selskabe t er erhvervet, beskattes avancen som ka- pitalindkomst. Det foreslås ændret til   , at avancen beskattes som aktieindkomst eller er skattefri, alt afhæ  ngigt af, hvad der ville være tilfældet, hvis aktierne var ejet i mere end 3 år i stedet for mindre end 3 år. Gældende ret, baggrund Efter lov nr. 407 af 1. juni 2005 om investeringsselskaber og hedgeforeninger kan det forekomme i  2005,  at  et  selskab,  som  tidligere  har  været  indkomstskattepligtig  t,  bliver  et  indkomstskattefrit investeringsselskab.  Denne  overgang  medfører  i  en  række  tilfælde,  at  den  indtil  da  oparbejdede urealiserede  avance  beskattes  som  realiseret  avance,  selv  om  aktionæren  beholder  akt  ien.  Hvis overgangen sker mindre end 3 år efter, at aktier i selskabet er erhvervet, beskattes avancen som k a- pitalindkomst, jf. gældende regler om beskatning af fortjenester på aktier. Det  anførte  medfører  en  hårdere  beskatning  i  de  tilfælde,  hvor  aktionæren  rent  faktisk  beholder aktierne og selskabet indtil omdannelsen har betalt selskabsskat. Ændringsforslagets    indhold Det foreslås derfor, at omdannelsen altid skal beskattes, som om beviset blev solgt efter  3 års b e- siddelse. Det medfører enten skattefrihed eller beskatning som aktieindkomst. Om selve lovte ksten bemærkes,  at  »skift    … i  2005«  også  omfatter  omdannel se  med  1.  dag  som  investeringsselskab  i 2006. Forslaget skønnes at medføre et meget begrænset prov enutab.   Til nr. 9, § 02 Bestemmelsen indeholder ændringsforslaget om at o  phæve 25  -procents-grænsen for 2005 (§ 2 a, stk. 9). Efter ændringsforslaget ophæve s 25-procents-grænsen i aktieavancebeskatningslovens § 2 a, stk. 9. Det betyder, at selskaberne bliver investeringsselskaber og skattefri. Det fremgår af ikrafttræde   l- sesreglerne (§ 29, stk. 8), at dette som hovedregel sker for selskaberne med virkning for indkomst- året 2005 og senere indkomstår. 2005 er det første år, som lov nr. 407 af 1. juni 2005 om invest e- ringsselskaber og hedgeforeninger har virkning for. Den foreslåede ikrafttræden skyldes vanskeli   g-
9 hederne ved i praksis at konstatere, om 25-procents-grænsen er overholdt. Forslaget om at ophæve grænsen for 2006 og senere år i den nye aktieavancebeskatningslov fremgår af ændring sforslag nr. 4 til lovforslag nr. L 78. Ændringsforslaget  for  2005  skal  imidlertid  ses  i  sammenhæng  med  de  under  nr.  1 1  medtagne overgangsregler m.v. Der henvises derfor også til den samlede beskr ivelse nedenfor under nr. 11. Til nr. 10 Ændringen er redaktionel. Til nr. 11 Ændringsforslaget indeholder en række ikrafttrædelse sregler og overgangsregler. § 11, nr. 01, og ændringen i lo  v nr. 407 har virkning i overensstemmelse med ændringernes eget indhold og er derfor ikke nævnt i lovteksten under nr. 1  1. Om ændringsforslaget bemærkes indledningsvis, at det bruger udtrykket aktionæren som dække n- de både indehaveren af aktier og medlemmet  af investeringsforeningen. Det svarer til den alminde- lige systematik i aktieavancebeskatningsloven, hvorefter alle de af loven dækkede bev  iser normalt betegnes som aktier. Udtrykket  selskab  i  ikrafttrædelsesbestemmelserne  dækker  det  investeringsselskab,  d en  udlod- dende  forening  m.v.,  hvis  selskabsskattepligt  reguleres  af  de  bestemmelser,  ikrafttrædelsen  vedr  ø- rer. Der tænkes derimod ikke på aktionæren i selskabet, selv om denne måtte være et selskab. Forslaget til § 29, stk. 8 Efter forslaget i stk. 1, 1. pkt., betyder ophævelsen af aktieavancebeskatningslovens § 2 a, stk. 9, at selskaberne som hovedregel får status som investeringsselskab er i 2005. Den umiddelbare virk- ning  af,  at  stk.  9  ophæves,  er,  at  selskaberne  bliver  investeringsselskaber  og  i  stedet  o  mfattes  af skattefriheden efter selskabsskattelovens § 3, nr. 19. Det sker umiddelbart med virkning fra den 1. juli 2005. Selskaberne kan vælge at blive omfattet af de nye regler med virkning fra   den 1. januar 2005. I de gæ  ldende regler er fristen herfor den 31. december 2005. Ophævelsen af aktieavancebeskatningslovens § 2 a, stk. 9, medfører et behov for at udskyde de   n- ne og andre omdannelsesfrister for de foreninger, der berøres af oph æ  velsen. Det foreslås således i stk.  1,  2.  pkt.,  at  fristen for  at  vælge  ,  at  beskatningen  som  investeringsselskab  gælder  allerede  fra den 1. januar 2005 i stedet for den 1. juli 2005, udskydes indtil den 31.december 2006. Udskydelsen gælder kun for de selskaber, der berøres af ophævelsen af § 2 a, stk. 9. En tilsvarende udsætt else foreslås for de øvrige frister i § 12, stk. 4, i lov nr. 407 af 1. juni 2005. Det  bemærkes,  at  omdannelsesregelen  i  samme  lovs  §  12,  stk.  7,  om  omdannelser  i  2005  også gælder omdannelse til udloddende forening med første dag den 1. j   anuar 2006. Forslaget til § 26, stk. 9 Selskaberne  kan  for  deres  vedkommende  vælge  ikrafttræden  i  2006  i  stedet  for  i  2005.  Invest e- ringsselskaber er skattefri, og der vil derfor kun sjældent være interesse herfor. Det kan dog for e- komme  interessant  i  visse  underskudstilfæld  e.  Ikrafttræden  i  2006  forudsætter,  at  se lskaberne  på normal vis indsender selvangivelse for 2005.
10 Forslaget til § 26, stk. 10 Endvidere foreslås, at aktionæren i et selskab, der som følge af ophævelsen af aktieavancebeska t- ningslovens § 2 a, stk. 9, bliver et investeringsselskab, beskattes første gang som sådan af selskabets værdistigning og fald fra og med 2006.   Der selvangives i 2007. På grund af vanskelighederne ved at konstatere,  om  25-procents-grænsen  er  overholdt,  kan  aktionæren  vælge  ikrafttræden  all erede  fra 2005. Forslaget til § 26, stk. 11 Når der er konflikt mellem CFC beskatningen og beskatningen som aktionær i et investeringsse   l- skab,  så  vinder  beskatningen  som  aktionær  i  et  investeringsse   lskab.  §  26,  stk.  11,  bestemmer,  at dette gælder allerede   fra 2005, men det bemærkes herved, at beskatningen som aktionær i et inve- steringsselskab kun gælder, hvis akti  onæren selv beslutter sig for det. Samspillet med lov nr. 407 De  foran  nævnte  ikrafttrædelsesregler  m.v.  kan  ikke  forstås,  medmindre  de  sammenhold es  med ikrafttrædelsesreglerne i lov nr. 407 af 1. juni 2005. Det sker i den fø   lgende gennemgang af, hvad lov nr. 407 og § 26 omtalt foran samlet betyder i overgangsårene 2005 og 2006. Ophævelsen af § 2 a, stk. 9, betyder, at de selskaber, der tidligere va  r omfattet af stk. 9, alle bliver investeringsselskaber.  Det  har  betydning  for  selskabets  skattemæssige  behandling.  Det  har  bety  d- ning for medlemmets/aktionærens skat, hvis den pågældende sælger, og det har betydning, hvis den pågældende beholder bev   iset. I det følgende gennemgås de tre relationer nøjere: Selskabsskat De foreninger og selskaber, der efter gældende regler er omfattet af stk. 9, fordi en enkelt akti  o- nær  ejer  mere  end  25  pct.,  betaler  selskabsskat.  (Investeringsforeningerne  er  omfatte  t  af  selskabs- skattelovens § 1, stk. 1, nr. 5 a. Den umiddelbare virkning af, at stk. 9 ophæves, er, at selskaberne bliver investeringsselskaber og i stedet omfattes af skattefriheden efter selskabsskattelovens § 3, nr. 19. Det sker umiddelbart med virkning fra den 1. juli 2005. Selskaberne kan vælge at blive o  mfattet af de nye regler med virkning fra den 1. januar 2005. I de gældende regler er fristen herfor den 31. december 2005. Efter ændringsforslaget udskydes fristen til    den 31. december 2006 for de selska- ber,  der  har  været  omfattet  af  den  ophævede  stk.  9.  Hvis  et  selskab  f.eks.  har  haft  aktieudbytte, hvoraf der betales 15 pct. skat i henhold til selskabsskattelovens § 3 nr. 19, samtidig med at selska- bet i øvrigt har unde rskud, kan selskabet have en interesse i at udskyde overgangen til de nye regler indtil 2006. Medlemmets/aktionærens salg af beviset i 2005 Ifølge gældende regler beskattes salg i 2005 af beviser i aktieselskaber og investeringsforeni   nger, der er omfattet af stk. 9, som aktier (og ikke som beviser i et investeringsselskab). Det gælder uændret også efter ændringsforslaget. Det skyldes en særlig overgangsregel for 2005 i de vedtagne regler, jf. § 13, stk. 4, i lov nr. 407 af 1. juni 2005. Den berøres ikke af ændringsfo   r- slaget Medlemmet/aktionæren   beholder beviset i 2005 Ifølge gældende regler skal en akti   onær/investeringsbevisindehaver, der beholder sit bevis i 2005, i  2005  beskattes  af  sin  urealiserede  avance  pr.  31/12  2004,  hvis  overgang  til  investeringsselskab sker pr. 1. januar 2005. Beskatningen sker i 2005. Efter forslaget til § 12, stk. 8, i lov nr. 407 af 1. juni 2005, jf. ændringsforslag nr. 9, kan den pågældende vælge skattemæssig behandling, som om
11 beviset blev solgt efter tre 3 ejertid. Hvis overgang til investeringsselskab sker pr. 1/7 2005 rykkes den førnævnte opgørelsesdag til den 30. juni 2005. Herudover beskattes ejerne af de løbende kur s- stigninger eller kursfald efter overgang til investeringsselskab. Denne beskatning sker som kapital- indkomst. Det foreslås i § 26, stk. 9, at selv  om selskabets overgang til investeringsselskab sker pr. 1. januar eller 1. juli 2005, kan medlemmet altid i stedet vælge overgang pr. 1. januar 2006. Det sker for at undgå skærpende regler med tilbagevirke   nde kraft. Hvis overgang vælges pr. 1. januar 2006 sk  al der pr. 31/12 2005 (selvangives i 2006 i overens- stemmelse med de almindelige regler) ske en opgørelse af den urealiserede avance med henblik på beskatning. Efter ændring  sforslaget (nr. 9), der foreslår e t ny t § 12, stk. 8, i lov nr. 407 af 1. juni 2005, kan den pågældende vælge skattemæssig behandling, som om beviset blev solgt efter m ere end 3 års ejertid. Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Frode Sørensen  (S) fmd.  RenéSkau Björnsson   (S)   Rasmus Prehn (S)   John Dyrby (S) Lene Jensen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
12 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 79 Bilagsnr.    Titel 1 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 79 2 1. udkast til betænkning 3 Henvendelse af 1/12-05 fra Finansrådet  og Den Danske Børsmægle   r- forening 4 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 1/12-05 fra Finans- rådet og Den Danske Bø  rsmæglerforening 5 Ændringsforslag fra skatteministeren 6 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 79 Spm.nr. Titel 1 Spm. om indberetninger til SKAT af handel med henholdsvis børsn o- terede og unoterede aktier, og hvilke automatiske kontrolsystemer, der af SKAT er opbygget herudfra, til kontrol af selvangiven – og manglende selvangiven –  aktieavance hos personer, der bruger den fortrykte selvangivelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvor mange ligningsmæssige korrektioner, der er foretaget for indkomstårene 2001 -2003 af selvangiven aktieavance, herunder korrektioner af anden kapitalindkomst og aktieindkomst, til skattemi- nisteren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om de planlagte kontrolsystemer, der forventes opbygget på grundlag af den foreslåede bestemmelse i skattekontrollovens § 10, stk. 3, og ny § 10 E, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om baggrunden for, at SKAT og Skatteministeriet ikke allerede har påbegyndt opbygning en af et indberetningssystem og et kontrol- system vedrørende aktiehandler og aktieavancer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvilke indberetningssystemer hos SKAT der omfatter op- lysninger til brug ved kontrollen af beskatningen af henholdsvis den årlige værdistigning (efter lagerprincippet) og afhændelsesavance på værdipapirer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om antal personer, der for 2004 har modtaget skattepligtigt ud- bytte fra et hovedaktionærselskab på et    beløb, der ikke medførte 43 pct. beskatning, og hvor modtageren samtidigt betalte topskat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvor mange anpartsselskaber, der for 2003 og 2004 har indberettet skattepligtigt udbytte til personlige aktionærer, til skatt  e- ministeren, og ministerens svar herpå
13 8 Spm. om, hvordan SKAT vil kontrollere, hvilke aktier, der afstås i fremtiden, der er omfattet af overgangsordningen om skattefrihed for børsnoterede aktier i den foreslåede § 44 til   aktieavancebeskatnings- loven, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvorfor der ikke er fremsat forslag til ændring af skatteko  n- trolloven, så personer, der er omfattet af § 44 , skal angive på deres selvangivelse for 2005, at de er omfattet af overgangsordningen og vedlægge selvangivelsen for 2005 en fortegnelse over  , hvilke aktier der er omfattet af overgangsordningen, til skatteministeren, og mini- sterens svar herpå
14 Bilag 2 Nogle af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og den  nes svar herpå Spørgsmålene og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra SF. Spørgsmål 2: Vil  ministeren  oplyse,  hvor  mange  ligningsmæssige  korrektioner,  der  er  foretaget  for  indkoms  t- årene  2001   –  2003  af  selvangiven  aktieavance,  herunder  korr   ektion  af  anden  kapitalindkomst  og aktieindkomst Svar: Oplysningerne om ligningsmæssige korrektioner, der er foretaget af selvangiven aktieavance, he  r- under korrektion af anden kapitalindkomst og aktieindkomst i indkomstårene 2001  – 2003 fremgår af nedenstå ende oversigter. Indkomståret 2001: Aktieindkomst  – korrektioner i perioden 01. 01. 2002 –  31.10.2005 501/rubrik 61 Udlodning af danske bør s- noterede aktier og udlodning fra investerings- forening i dansk depot før indeho l- delse af udbytteskat 505/rubrik 62 Udbytte af danske aktier og udlodning fra investe- ringsforening, der ikke er medtaget i rubrik 61, før indeholdelse af udbytteskat 509/rubrik 63 Udbytte af udenlandske børsnoter ede aktier i dansk depot, før indeholdelse af udenlandsk udbytteskat 502/rubrik 64 Gevinst/tab på aktier og inve- steringsfore- ningsbeviser samt udbyt- te/udlodning, hvor der ikke er indeholdt udbytteskat. 503 Udenlandsk selvangivelse: Udenlandsk udbytte, der er aktieindkomst, fra børsnoterede aktier der ikke er i dansk depot og fra unoterede aktier, før fradrag af evt. udbytteskat 504 Udenlandsk selvangivelse: Anden uden- landsk aktieind- komst
15 Indkomståret 2002 - Aktieindkomst – korrektioner i perioden 01.01.2003 - 31.10. 2005 501/rubrik 61 Dansk aktie- indkomst m/indeholdt udbytteskat 505/rubrik 62 Anden dansk aktieindkomst m/indeholdt udbytteskat 509/rubrik 63 Udenlandsk aktieind- komst, i dansk depot 502/rubrik 64 Dansk aktieind- komst u/indeholdt udbytteskat 503 Udenlandsk aktieindkomst med lempelse 504 Anden uden- landsk aktieind- komst
16 Indkomståret 2003  - Aktieindkomst – korrektioner i perioden 01. 01. 2004 –  26. 09. 2005 501/rubrik 61 Dansk aktie- indkomst m/indeholdt udbytteskat 505/rubrik 62 Anden dansk aktieindkomst m/indeholdt udbytteskat 509/rubrik 63 Udenlandsk aktieind- komst, i dansk depot 502/rubrik 64 Dansk aktieind- komst u/indeholdt udbytteskat 503 Udenlandsk aktieindkomst med lempelse 504 Anden uden- landsk aktieind- komst Heraf antal print 634 1.163 34 3.940 109 9 Heraf forhøjelser i kr. print 83.879.780 207.632.546 534.778 272.287.587 2.617.129 598.581 Heraf antal med udvidet selvangi- velse 351 264 61 1.400 56 11 Heraf forhøjelser i kr. udvidet selvan- givelse 20.764.996 38.766.399 482.068 154.861.149 920.754 348.382 Heraf antal print 129 80 32 1.118 6 5 Heraf nedsætte  lser i kr. print 3.887.426 8.531.955 1.674.872 62.393.488 367.405 375.669 Heraf antal nedsæ  t- telser udvidet selvangivelse 94 57 39 495 17 20 Heraf nedsætte  lser i kr. udvidet selvan- givelse 2.720.259 5.643.865 2.683.517 54.506.424 1.456.906 773.032
17 Anden kapitalindkomst: Indkomstår 2001  –  korrektioner i perioden 01. 01. 2002 –  31.10. 2005 Indkomstår 2002  –  korrektioner i perioden 01. 01. 2003 –  31.10. 2005 Indkomstår 2003  –  korrektioner i perioden 01. 01. 2004 –  26.09. 2005 Anden kapitalindkomst felt 214/rubrik 39 Indkomstår 2001 Indkomstår 2002 Indkomståret 2003 Heraf antal forhøj elser i alt ikke erhvervsdrivende 8.853 7.248 Heraf forhøjelser i alt kr. ikke erhvervsdrivende 241.952.725 207.146.007 Heraf antal forhøjelser print 7.281 Heraf forhøjelser kr. print 185.669.908 Heraf antal nedsættelser i alt ikke erhvervsdrivende 1.451 1.753 Heraf nedsættelser i alt kr. ikke erhvervsdrivende 44.598.347 65.254.044 Heraf antal nedsættelser i alt print 1.715 Heraf nedsættelser i alt kr. print 37.326.515 Spørgsmål 8: Vil ministeren oplyse, hvorledes SKAT vil kunne kontrollere, hvilke aktier, der afstås i fremt iden, der er omfattet af overgangsordningen om skattefrihed for børsnoterede aktier i den foresl å ede § 44 til ABL, herunder Om skatteyder i det hele taget var omfattet af overgangsordningen i § 44 (det vil sige havde en beholdning den 31.12.2005 af børsnoterede aktier, og at denne be holdning var under beløb s- grænsen, så skatteyder var omfattet af § 44) og Om de pågældende aktier var omfattet af beholdningen 31.december 2005? Svar: Efter vedtagelsen af lovforslaget er det tanken, at SKAT på samtlige skatteydere automatisk in d- sætter en dato i SKATs beholdningssystemer vedr. aktier og investeringsforeningsbeviser mv., der fortæller, hvilke aktier der er anskaffet før lovens ikrafttr   ædelse, og at disse oplysninger føres videre som historiske oplysninger.
18 Til besvarelse af spørgsmålet generelt, herunder underpunkterne kan det oplyses, at begge forhold vil  indgå  i  detailplanlægningen  af  SKATs  systemer,  herunder  St   atens  lignings-  og  kontrolsystem, SLS-P.