J.nr. 2005-511-0048    Dato: Til Folketingets Skatteudvalg L 79 –  Forslag til Lov om ændring af forskellige skattelove. (Ændringer som følge af aktieavancebeskatningsloven) Hermed fremsendes i 5 eksemplarer ændringsforslag, som jeg ø   n- sker at stille til 2. behandlingen af ovennævnte lovforslag. Kristian Jensen                                                                         / Lise Bo Nielsen
Side 2 Ændringsforslag til 2. behandling af Lov om ændring af forskellige skattelove (ændringer som følge af a k- tieavancebeskatningsloven) L 79 Til § 11 1)  Efter nr. 21 indsættes som nye nr.: ” 01. I § 16 C, stk. 15, 5. pkt. ændres ”31. december 2005” til ”31. december 2006” 02. I § 16 H, stk. 1, ændres ”§ 32, stk. 7 og 8, hvis” til: ”§ 32, stk. 7 og 8, når følgende betingelser er til stede:” 03. I § 16 H, stk. 1, nr. 1), ændres ”1) selskabets” til: ”1) Selskabets”   04. I § 16 H, stk. 1, nr. 1 ændres ”og” til: ”.” 05. I § 16 H, stk. 1, nr. 2), ændres ”2) selskabets” til: ”2) Selskabets” 06. I § 16 H, stk. 1, indsættes efter   nr. 2: ”3) Den skattepligtiges aktier, investeringsforeningsbeviser m.v. i selskabet er ikke aktier, investeringsforeningsbeviser m.v. i investeringsselskaber efter aktieavancebeskatningslovens regler.”.” (Ophævelse af 25 pct. investorgræns e) Til § 15 2) Før nr. 1 indsættes som nyt nr.: ” 01. I § 11 A, stk. 1, nr. 3, ændres “§ 12, stk. 1, nr. 1, 4   -6. pkt.” til: ”§ 12, stk. 1, nr. 1, 4. og 5. pkt.” (Glemt konsekvensrettelse)
Side 3 3) Nr. 6 affattes således: ”6.   I § 30 B, stk. 1, ændres: aktiea  vancebeskatningslovens § 11, stk. 3, 1.-3. pkt.,” til: ”aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 2, 1. -3. pkt.,”. (Konsekvensrettelse som følge  af vedtagelsen af  af  L 18    - Forslag til lov om æ  n- dring af pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningsloven, selskabsskatte- loven og skattekontrolloven) Til § 16 4) Efter nr. 7  indsættes som nyt nr.: ” 01.§ 4 a, stk. 1, nr. 5   ophæves.” (25 pct. grænsen) Til § 17 5) Efter nr. 12 indsættes som nyt nr.: ” 01. I § 13 G, stk. 1, ændres ”Aktieavancebeskatni   ngslovens § 6, stk. 6,” til: ”§ 27,” (Konsekvensrettelse som følge af vedtagelsen af L 18    - Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven,    pensionsbeskatningsloven,    selskabsskatteloven    og skattekontrolloven) 6) Efter nr.13  indsættes som   nye nr.: 01.I § 32, stk. 1, ændres ”det i stk. 7 og 8 angivne positive beløb, hvis” til: ” det i stk. 7 og 8 angivne positive beløb, når følgende betingelser er til stede:” 02. I § 32, stk. 1, nr. 1), ændres ”1) datterselskabets” til: ”1) Datterselskabe ts” 03. I § 32, stk. 1, nr. 1 ændres ”og” til: ”.”
Side 4 04. I § 32, stk. 1, nr. 2, ændres ”2) datterselskabets” til: ”2) Datterselskabets” 05. I § 32, stk. 1, indsættes efter   nr. 2: ”3) Moderselskabets aktier i datterselskabet er ikke aktier, investeringsfo reningsbe- viser m.v. i investeringsselskaber efter aktieavancebeskatningslovens regler.”.” (Ophævelse af 25 pct. investorgrænse) 7) Nr. 14, affattes således: ” 14. § 32, stk. 13 og 14, ophæves.”. ( Ophævelse af 25 pct. investorgrænse) Til § 18 8) Den under nr. 3, foreslåede  § 10, stk. 3, foreslås affattet således: ” Stk. 3. Skatteministeren kan fastsætte regler om, at indberetningen tillige skal omfatte alle ind  - og udtagninger fra depoter i det forudgående kalenderår af aktier mv., der har betydning f  or den skattemæssige opgørelse af gevinst og tab på børsnoterede aktier, jf. aktieavancebeskatningsl o- vens § 3. Indberetningen skal foretages, når deponeringen er foretaget for en person og omfatte oplysning  om  identiteten  af  aktierne  mv.,  navn,  antal  aktier  mv.  og  ind-  eller  udtagningernes karakter,  samt  tidspunktet  for  ind-  eller  udtagningerne.  Herunder kan skatteministe- ren fastsætte regler om, at indberetningen af ind- og udtagninger tillige skal omfatte deponerede unoterede aktier mv. omfattet af aktieavance- beskatningsloven.” (Præcisering  af  hjemmel  til  fastsættelse  af  regler  om  indberetning  af ind- og udtagninger fra depoter) Ny paragraf  0 9) I lov nr. 407 af 1. juni 2005 om ændring af forskellige skattelove (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) foretages følgende ændring: 1. I § 12 indsættes efter   stk. 7:
Side 5 ” Stk. 8. En skattepligtig, der skal beskattes efter aktieavancebeskatningslovens § 2, stk. 2,  som  følge  af  et  selskabs  skift  af  skattemæssig  status  til  investeringsselskab  i  2005   kan  væl  ge  skattemæssig  behandling  efter  aktieavancebeskatningslovens  §  4.  Aktierne behandles i dette tilfælde som aktier, der er afstået tre år eller mere efter erhvervelsen.” (Beskatning af aktier og investeringsbeviser, der beholdes ved omdannelse til inve- steringsselskab) Ny paragraf 00 10) I aktieavancebeskatningsloven  jf. lovbekendtgørelse nr. 835 af 29. august 2005 foretages følgende ændring: ” 1. I § 2 a ophæves   stk. 6”. Stk. 10 bliver herefter stk. 9 ( Ophævelse af 25 pct. investorgrænse) Til § 26 11) I § 26, stk.1, ændres ”stk. 2    – - 11  ”. (redaktionel ændring som følge af ændring nr. 9) 12) Efter § 26, stk. 7, indsættes: ” Stk. 8. § 00 har virkning fra og med selskabets indkomstår 2005. Fristerne i § 12, stk. 3, 1. -4- pkt., i lov nr. 407 af 1. juni 2005 er den 31. december 2006 for selskaber, der som følge af o p- hævelsen af aktieavancebeskatningslovens § 2 a, stk. 9, bliver investeringsselskaber, medmi  n- dre de vælger status som udloddende investeringsforeninger.   Stk. 9. Selskabet kan, hvis selvangivelse for indkomståret 2005 indsendes rettidigt, vælge, at § 00  har virkning fra og med indkomståret 2006. Stk. 10. Selvom selskabet overgår til investeringsselskab ved begyndelsen af indkomståret 2005 kan aktionæren vælge ikke a t anvende aktieavancebeskatningslovens § 2 a, stk. 1 og 2, på fo r-
Side 6 tjeneste og tab, der kan henføres til selskabets indkomstår 2005.  Hvis aktionæren vælger dette, beskattes aktionæren efter aktieavancebeskatningslovens § 9, stk. 5   – e nr. 835 af 29. august 2005, som om selskabet overgår til investeringsselskab ved begyndelsen af indkomståret 2006. Stk.  11.  §11,  nr.02  – -05  og  nr.14,  har  virkning  fra  og  med  selskabets  ind- komstår 2005.” (Ophævelse af 25 pct. investor  grænse) Bemærkninger Til nr. 1 Om ændringen under 01 bemærkes: Ophævelsen af 25 pct. grænsen, jf. ændringsforslaget til L 78 nr. 4,  gør det rimeligt at give se l- skaberne mere tid til at overveje, om de vil benytte sig af reglerne i ligningslovens § 16 C, stk. 15. De går ud på, at investeringsforeninger kan vælge at blive skattemæssigt behandlet som u d- loddende forening, men med regler om summarisk udlodning. Det er foreninger, som på grund af 25 pct. grænsen ville være skattepligtige, der netop kunne hav e haft en interesse i dette. Det foreslås at rykke tidspunktet for, hvornår beslutning skal tages, fra den 31. december 2005 til den 31. december 2006.   Om ændringerne under  02   – Efter  ændringsforslaget  til  L  78,  nr.  4,  skal  skattereglerne    for  investeringsselskaber  nu  også gælde i tilfælde, hvor en person ejer over 25 pct. af aktierne i et investeringsselskab. Den p å- gældende beskattes altid efter lagerprincippet af de løbende gevinster på investeringsselskabet, og  det  sker  som  kapitalindkomst.  Der  er  derfor  ikke  behov  for  de  særlige  CFC  skatteregler i forhold til investeringsselskaber. CFC-reglerne sikrer, at et selskabs finansielle indkomster be- skattes hos ejeren. Det resultat opnås i forvejen igennem reglerne om investeringsselskaber. De lø bende  gevinster  består  jo  netop  af  gevinsterne  på  de  finansielle  indtægter  i  investeringsse l- skabet. Det foreslås derfor under nr. 06, at CFC -skattereglerne ikke skal gælde fysiske pers  o- ner, der ejer investeringsselskaber.  De øvrige numre er afledte redakt ionelle ændringer.  Under nr. 6 stilles endvidere forslag om, at CFC-skattereglerne heller ikke skal gælde, når selskaber ejer investeringsselskaber. Om forslaget til lovtekst bemærkes, at det er en betingelse for at v  æ- re omfattet af CFC-reglerne, at aktierne m.v. ”ikke er aktier … i investeringsselskaber efter a k- tieavancebeskatningslovens  regler”  For  2005  defineres  investeringsselskaber  i  aktieavanceb e- skatningslovens § 2 a, stk. 7 og følgende stykker. For 2006 defineres investeringsselskaber i a k- tieavancebeskatningslovens § 19.   Til nr. 2
Side 7 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at der i lovforslaget om ændringer som følge af aktieavancebeskatningsloven sker en ophævelse af 5. pkt. i pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 1. Med ophævelsen   af 5. pkt. rykker 6.  pkt. op og bliver til 5. pkt. Henvisningen i pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 3 skal derfor rettes fra at henvise til § 12, stk. 1, nr. 1, 4-6. pkt. til at henvise til § 12, stk. 1, nr. 1, 4. og 5. pkt. Til nr. 3 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af vedtagelsen af L 18  – n- dring   af   pensionsafkastbeskatningsloven,   pensionsbeskatningsloven,   selskabsskatteloven   og skattekontrolloven (Forenklet skatteopgørelse ved investeringer gennem skattet ransparente ju- ridiske personer). Til nr. 4 Bestemmelsen (som tidligere stod i personskattelovens § 4 a, stk. 1, nr. 7) omhandler aktieud- bytte, som indehaveren beskattes direkte af efter CFC reglerne, men som hidrører fra aktier, der ellers  ville  være  omf  attet af  §  2  a  i  aktieavancebeskatningsloven.  Det  er  aktieindkomst.  Efter forslaget  viger  beskatning  efter  CFC-  reglerne  for  beskatning  efter  aktieavancebeskatningslo- vens § 2 a. Som følge heraf foreslås § 4 a, stk. 1, nr. 5, ophævet. Til nr. 5 Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af vedtagelsen af L 18  – n- dring   af   pensionsafkastbeskatningsloven,   pensionsbeskatningsloven,   selskabsskatteloven   og skattekontrolloven (Forenklet skatteopgørelse ved investeringer igennem skattetran sparente ju- ridiske  personer,  placering  af  rate-  o  kapitalpensioner  i  kommanditselskaber  m.m.).  I  L  18  er vedtaget en ny § 13 G i selskabsskatteloven. I bestemmelsen er der en henvisning til aktieavan- cebeskatningslovens § 6, stk. 6. Med vedtagelsen af L 78 – i- ge behandling af gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven) skal henvisningen i stedet være til § 27. Det foreslås, at ændre henvisningen til § 27. Til nr. 6 Efter ændringsforslaget til   L 78, nr. 4, gælder skattereglerne for investeringsselskaber nu også i tilfælde, hvor et selskab ejer over 25 pct. af aktierne i et investeringsselskab. Selskabet beska  t- tes altid efter lagerprincippet af de løbende gevinster på investeringsselskabet, og de  t sker som kapitalindkomst. Der er derfor ikke behov for de særlige CFC skatteregler i forhold til invest  e- ringsselskaber. CFC-reglerne sikrer, at et selskabs finansielle indkomster beskattes hos ejeren. Det resultat opnås i forvejen igennem reglerne om inv esteringsselskaber. De løbende gevinster består jo  netop  af  gevinsterne  på  de  finansielle indtægter  i investeringsselskabet.  Det  foreslås derfor, at CFC-skattereglerne ikke skal gælde selskaber, der ejer investeringsselskaber.  Det ti  l- svarende forslag om personer og investeringsselskaber stilles under nr. 1, jf. bemærkningerne
Side 8 til nr. 02 – CFC-reglerne,  at  aktierne  m.v.  ”ikke  er  aktier  …  i  investeringsselskaber  efter  akt ieavancebe- skatningslovens  regler”  For  2005  defineres  investeringsselskaber  i  aktieavancebeskatningsl o- vens § 2 a, stk. 7 og følgende stykker. For 2006 defineres investeringsselskaber i aktieavanc e- beskatningslovens § 19 stk. 4 og følgende stykker.   Til nr. 7 Ændringen vedrører de under nr. 6 omtalte forhold. Der henvises derfor til bemærkningerne til nr.6. Til nr. 8 Det foreslåede ændringsforslag præciserer den foreslåede bestemmelse om hjemmel til at fastsætte regler om ind- og udtagninger af aktier fra depoter. Præciseringerne består i følgende: Det præciseres, at der kan fastsættes regler om indberetning af ind- og udtagninger fra depoter af ak- tier og andre værdipapirer omfattet af aktieavancebeskatningsloven. Efter formuleringen i lovforslaget omfatter  bestemmelsen  alene  aktier  og  dermed  f.eks.  ikke  investeringsbeviser.  Formålet  med  be- stemmelsen er at øge SKATs muligheder for servicering af aktionærerne. Denne mulighed bør også være til stede i forhold til aktionærer, som investerer i investeringsbeviser frem for aktier. Det præciseres, at reglerne om indberetningspligt skal omfatte ind- og udtagninger fra depoter aktier mv., der har betydning for opgørelsen af gevinst og tab på børsnoterede aktier. Formålet med reglen er at udbygge mulighederne for service overfor aktionærer med børsnoterede aktier. Det foreslås så- ledes, at bestemmelsen alene giver hjemmel til at fastsætte regler om indberetning af ind- og udtag- ninger, som har betydning for opgørelse af gevinst og tab på børsnoterede aktier omfattet af aktie- avancebeskatningslovens § 3. Det vil sige på alle aktier mv. omfattet af aktieavancebeskatningsloven, som efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven anses for børsnoterede. I tilfælde, hvor der i et sel- skab er såvel noterede som unoterede aktieklasser, vil også unoterede aktier kunne have betydning for opgørelsen af gevinst og tab på børsnoterede aktier. Der kan således efter bestemmelsens sidste pkt. tillige fastsættes regler om indberetning af unoterede aktier, men det er en forudsætning, at dis- se oplysninger har betydning for opgørelse af gevinst og tab på børsnoterede aktier. Finansrådet og Børsmæglerforeningen har i deres høringssvar anført, at en del ind- og udtagninger fra depoter ikke har skattemæssig betydning. Det gælder f.eks. for flytning af aktier fra et depot til et  andet ejet af samme person. Det vil dermed kunne skabe forvirring, hvis der udsen- des meddelelser til ejeren i forbindelse med sådanne ind- og udtagnin- ger.  Med  henblik  på  at  sikre  større  anvendelighed  af  de  indberettede ind- og udtagninger, foreslås det derfor at præcisere bestemmelsen, så der kan fastsættes regler om indberetning af karakteren af ind- og ud- tagningen. Endvidere foreslås det, at der kan fastsættes regler om ind- beretning  af  antallet  af  aktier  mv.  omfattet  af  ind-  eller  udtagningen. Dette skyldes ligeledes ønsket om mere præcise oplysninger.
Side 9 Til nr. 9 Sammenfatning Efter  lov  nr.  407  af  1.  juni  2005  om  investeringsselskaber  og  hedgeforeninger  kan  det  fore- komme i 2005, at et selskab, som tidligere har været i  ndkomstskattepligtig, bliver et indkomst- skattefrit  investeringsselskab.  Denne  overgang  medfører  i  en  række  tilfælde,  at  den  indtil  da oparbejdede urealiserede avance beskattes som realiseret avance, selvom aktionæren beholder aktien. Hvis overgangen sker mindre end tre år efter, at aktier i selskabet er erhvervet, beskattes avancen som kapitalindkomst.  Det foreslås ændret til at avancen beskattes som aktieindkomst eller er skattefri, alt afhængig af, hvad der ville være tilfældet, hvis aktierne var ejet i mere end tre år i stedet for mindre end tre år. Gældende ret, baggrund Efter lov nr. 407 af 1. juni 2005 om hedgefonde og investeringsselskaber kan det forekomme i 2005,  at  et  selskab  som  tidligere  har  været  indkomstskattepligtig,  bliver  et  indkomstskat  tefrit investeringsselskab. Denne overgang medfører i en række tilfælde, at den indtil da oparbejdede urealiserede avance beskattes som realiseret avance, selvom aktionæren beholder aktien. Hvis overgangen  sker  mindre  end  tre  år  efter,  at  aktier  i  selskabe t  er  erhvervet,  beskattes  avancen som kapitalindkomst, jf. gældende regler om beskatning af fortjenester på aktier. Det anførte medfører en hårdere beskatning i de tilfælde, hvor aktionæren rent faktisk beholder aktierne, og selskabet indtil omdannelsen har betalt selskabsskat. Ændringsforslagets indhold Det foreslås derfor, at omdannelsen altid skal beskattes, som om beviset blev solgt efter tre års besi  d- delse. Det medfører enten skattefrihed eller beskatning som aktieindkomst. Om selve lovteksten b e- mæ  rkes, at ”skift…..i 2005” også omfatter omdannelse med 1. dag som investeringsselskab i 2006. Forslaget skønnes at medføre et meget begrænset provenutab.   Til nr. 10 Bestemmelsen indeholder ændringsforslaget om at ophæve 25 pct. grænsen for 2005 (§ 2 a , stk. 9). Efter ændringsforslaget ophæves 25 pct. grænsen i aktieavancebeskatningslovens § 2 a, stk. 9. Det betyder, at selskaberne bliver investeringsselskaber og skattefri. Det fremgår af ikrafttr æ- delsesreglerne (§ 29, stk. 8), at dette som hovedregel sker for selskaberne med virkning for ind- komståret 2005 og senere indkomstår. 2005 er det første år, som lov nr. 407 af 1. juni 2005 om
Side 10 investeringsselskaber og hedgeforeninger har virkning for. Den foreslåede ikrafttræden skyldes vanskelighederne ved i praksis at konstatere, om 25 pct. grænsen er overholdt. Forslaget om at ophæve  grænsen  for  2006  og  senere  år    i  den  nye  aktieavancebeskatningslov  fremgår  af  æ n- dringsforslagene til L 78, nr. 4. Ændringsforslaget for 2005 skal imidlertid ses i sammenhæng med de under nr. 12 medtagne overgangsregler m.v. Der henvises derfor også til den samlede beskrivelse ndf. under nr. 12. Til nr. 11 Ændringen er redaktionel. Til nr. 12 Ændringsforslaget indeholder en række ikrafttrædelsesregler og overgangsregler § 11, nr. 01, og ændringen i lov nr. 407 har virkning i overensstemmelse  med ændringernes eget indhold, og er derfor ikke nævnt i lovteksten under nr. 12. Om ændringsforslaget bemærkes indledningsvis, at det bruger udtrykket aktionæren som dæ k- kende både indeh averen af aktier og medlemmet af investeringsforeningen. Det svarer til den almindelige systematik i aktieavancebeskatningsloven, hvorefter alle de af loven dækkede bev  i- ser normalt betegnes som aktier. Udtrykket selskab i ikrafttrædelsesbestemmelserne dæk ker det investeringsselskab, den udlod- dende forening m.v. hvis selskabsskattepligt reguleres af de bestemmelser, ikrafttrædelsen ve  d- rører. Der tænkes derimod ikke på aktionæren i selskabet, selvom denne måtte være et selskab. Forslaget til § 29, stk. 8 Efter forslaget i stk. 1, 1. pkt., betyder ophævelsen af aktieavancebeskatningslovens § 2 a, stk. 9, at selskaberne som hovedregel får status som investeringsselskab i 2005. Den umiddelbare virkning af, at stk. 9 ophæves, er, at selskaberne bliver investe  ringsselskaber  og i stedet omfat- tes af skattefriheden efter Selskabsskattelovens  § 3, nr. 19. Det sker umiddelbart med virkning fra 1. juli 2005. Selskaberne kan vælge at blive omfattet af de nye regler med virkning fra 1. j  a- nuar 2005. I de gældende regl  er  er fristen herfor den 31. december 2005. Ophævelsen af  aktieavancebeskatningslovens § 2 a, stk. 9, medfører et behov for at udskyde denne og andre omdannelsesfrister for de foreninger, der berøres af ophævelsen.  Det foreslås således i stk. 1, 2. pkt ., at fristen for at vælge at beskatningen som investeringsselskab gælder allerede fra 1. januar 2005 i stedet for 1. juli 2005, udskydes indtil 31.december 2006. Udsky-
Side 11 delsen gælder kun for de selskaber, der berøres af ophævelsen af § 2 a, stk. 9. En tilsv arende udsættelse foreslås for de øvrige frister i § 12, stk. 4, i lov nr. 407 af 1. juni 2005. Det bemærkes, at omdannelsesregelen i samme lovs § 12, stk. 7, om omdannelser i 2005 også gælder omdannelse til udloddende forening med første dag den 1. janu   ar 2006. Forslaget til § 26, stk. 9 Selskaberne kan for deres vedkommende vælge ikrafttræden i 2006 i stedet for i 2005. Invest e- ringsselskaber er skattefri og der vil derfor kun sjældent være interesse herfor. Det kan dog f o- rekomme interessant i visse underskudstilfælde. Ikrafttræden i 2006 forudsætter, at selskaberne på normal vis indsender selvangivelse for 2005. Forslaget til § 26, stk. 10 Endvidere foreslås, at aktionæren i et selskab, der som følge af ophævelsen af aktieavanceb e- skatningslovens § 2a, stk. 9, bliver et investeringsselskab, beskattes første gang som sådan af selskabets værdistigning og fald fra og med 2006. Den selvangives i 2007. På grund af vansk   e- lighederne ved at konstatere, om 25 pct. grænsen er overholdt, kan aktionæren vælge ikra fttræ- den allerede fra 2005. Forslaget til § 26, stk. 11 Når der er konflikt mellem CFC beskatningen og beskatningen som aktionær i et investeringsse   l- skab, så vinder beskatningen som aktionær i et investeringsselskab. § 26, stk. 11 bestemmer, at dette gæl  der allerede fra 2005, men det bemærkes herved, at beskatningen som aktionær i investeringsse l- skab kun gælder, hvis aktionæren selv beslutter sig for det. Samspillet med lov nr. 407 De foran nævnte ikrafttrædelsesregler m.v. kan ikke forstås, medmindre d e sammenholdes med ikrafttrædelsesreglerne i lov nr. 407 af 1. juni 2005. Det sker i den følgende gennemgang af, hvad lov nr. 407 og § 26 omtalt foran samlet betyder i overgangsårene 2005 og 2006 Ophævelsen af § 2 a, stk. 9, betyder, at de selskaber, der   tidligere var omfattet af stk. 9, alle bli- ver investeringsselskaber. Det har betydning for selskabets skattemæssige behandling. Det har betydning  for  medlemmets/aktionærens  skat,  hvis  den    pågældende  sælger,  og  det  har  bety d- ning, hvis den pågældende behol   der beviset. I det følgende gennemgås de tre relationer nøjere: Selskabsskat
Side 12 De foreninger og selskaber, der efter gældende regler er omfattet af stk. 9, fordi en enkelt aktionær ejer mere end 25 pct., betaler selskabsskat. (Investeringsforeningerne er omfattede af selskabsskatte- lovens § 1, stk. 1, nr. 5 a). Den umiddelbare virkning af, at stk. 9 ophæves, er, at selskaberne bliver investeringsselskaber  og i stedet omfattes af skattefriheden efter Selskabsskattelovens  § 3, nr. 19. Det sker umiddelbart med virkning fra 1. juli 2005. Selskaberne kan vælge at blive omfattet af de nye regler med virkning fra 1. januar 2005. I de gældende regler  er fristen herfor den 31. december 2005. Efter ændringsforslaget udskydes fristen til 31. december 2006 for de sels  kaber, der har været omfattet af den ophævede stk. 9. Hvis et selskab f.eks. har haft aktieudbytte, hvoraf der betales 15 pct. skat i henhold til selskabsskattelovens § 3 nr. 19, samtidig med at selskabet i øvrigt har unde r- skud, kan selskabet have en interesse i at udskyde overgangen til de nye regler indtil 2006. Medlemmets/aktionærens salg af beviset i 2005 Ifølge gældende regler beskattes salg i 2005 af beviser i aktieselskaber og investeringsforeni   n- ger, der er omfattet af stk. 9, som aktier ( og ikke som beviser i et investeringsselskab). Det  gælder  uændret -  også  efter  ændringsforslaget.  Det  skyldes  en  særlig  overgangsregel  for 2005 i de vedtagne regler, jf.  § 13, stk. 4, i lov nr. 407 af 1. juni 2005. Den berøres ikke af æ   n- dringsforslaget Medlemmet/aktionæren beholder beviset i 2005 Ifølge  gældende  regler  skal  en  aktionær/investeringsbevisindehaver,  der  beholder  sit  bevis  i 2005, i 2005 beskattes af sin urealiserede avance pr. 31/12 2004, hvis overgang til investerings- selskab sker pr. 1. januar 2005. Beskatningen sker i 2005. Efter forslaget til § 12, stk. 8, i lov nr. 407 af 1. juni 2005, jf. ændringsforslag nr. 9, til kan den pågældende vælge skattemæssig behandling,  som  om  beviset  blev  solgt  efter  tre  års  ejertid.  Hvis  overgang  til  investering ssel- skab sker pr. 1/7 2005 rykkes den førnævnte opgørelsesdag til 30. juni 2005. Herudover beska t- tes  ejerne  af  de  løbende  kursstigninger  eller  kursfald  efter  overgang  til  investeringsselskab. Denne beskatning sker som kapitalindkomst. Det foreslås i § 26,  stk. 9, at selvom selskabets overgang til investeringsselskab sker pr. 1. ja- nuar  eller  1.  juli  2005,  kan  medlemmet  altid  i  stedet  vælge  overgang  pr.  1.  januar  2006.  Det sker for at undgå skærpende regler med tilbagevirkende kraft. Hvis overgang vælges pr  . 1. januar 2006 skal der pr. 31/12 2005 (selvangives i 2006 i overens- stemmelse med de almindelige regler) ske en opgørelse af den urealiserede avance med henblik på beskatning. Efter ændringsforslaget (nr. 9), der foreslår en ny § 12, stk. 8, i lov nr. 40 7 af 1. juni 2005 kan den pågældende vælge skattemæssig behandling, som om beviset blev solgt efter mere end tre års ejertid.
Side 13 Sammenstilling af ændringsforslaget med gældende ret og lovforslaget. Gældende ret Lovforslaget Ændringsforslaget § 16 C… Stk. 15…. Pkt. 1-3…..Hvis foreningen tidl    ige- re  har  været  omfattet  af  se  lskabs- skattelovens § 1, stk. 1, nr. 5a og 6, jf. lovbekendtgørelse  nr. 111 af 19. februar 2004, skal beslutningen væ- re  truffet  inden  den  31.  december 2005. §   16   H.   Såfremt   en   skatteplig tig omfattet   af   kildeskattelovens   §   1 eller dødsboskattelovens § 1, stk. 2, kontrollerer eller har væsentlig in  d- flydelse  på  et   udenlandsk  se lskab eller  en  forening  m.v.  (selskabet), skal   den   skattepligtige   medregne selskabets   indkomst   opgjort   efter selskabsskattelovens § 32, stk. 7 og 8, hvis 1) selskabets   samlede   uden- landske    indkomstskat    er mindre en ¾ af skatten b   e- regnet  på  grundlag  af  sa t- sen  i  selskabsskattelovens §  17,  stk.  1,  af  selskabets samlede skattepligtige indkomst opgjort efter sel- skabsskattelovens §32, stk. 3 og 4, for det pågældende indkomstår og 2) selskabets   CFC-indkomst, jf.   selskabsskattelovens   § 32, stk. 3 og 5, nr. 1-9, for samme  periode  udgør  m e- re   end   1/3   af   selskabets skattepligtige indkomst opgjort  efter  selskabsskat- telovens § 32, stk. 3….. § 11 A…. Til § 11 1.)  Efter nr. 21 indsættes som nye nr.: ” 01.  I  §  16  C,  stk.  15,  5. pkt.  ændres  ”31.  dece   m- ber 2005” til ”31. dece  m- ber 2006” 02. I § 16 H, stk. 1, æn  d- res   ”§   32,   stk.   7   og   8, hvis” til: ”§ 32, stk. 7 og 8,  når  følgende  betinge  l- ser er til stede:” 03.  I  §  16  H,  stk.  1,  nr. 1),    ændres    ”1)    selsk   a- bets” til: ”1) Selskab  ets”   04. I § 16 H, stk. 1, nr. 1 ændres ”og” til: ”.” 05.  I  §  16  H,  stk.  1,  nr. 2),    ændres    ”2)    selsk   a- bets” til: ”2) Selskabets” 06.  I  §  16  H,  stk.  1,  ind- sættes efter   nr. 2: ”3) Den skattepligtiges a k- tier, investeringsforenings- beviser m.v. i selskabet er ikke aktier, investerings- foreningsbeviser m.v. i in- vesteringsselskaber efter aktieavancebeskatningslo- vens regler.”.” ( Ophævelse af 25 pct. investo  r- græ  nse)
Side 14 3. De opsparede midler skal indsæ  t- tes på indlånskonto i det pågæ lden- de  pengeinstitut  m.v.  Med  hensyn til midlernes anbringelse finder reg- lerne  i  §  12,  stk.  1,  nr.  1,  4.-6.  pkt. tilsvarende anvendelse. § 4 a…. 5)  aktieudbytte  svarende  til  CFC- skattepligtig  indkomst  efter  fradrag af den danske og udenlandske skat, der  falder  på  CFC -indkomsten,  for så vidt aktierne er omfattet af a ktie- avancebeskatningslovens § 2 a. §   13   G.   Aktieavancebeskatnings- lovens  §  6,  skt.  6,  om  forhøjelse  af anskaffelsessummen  ved  manglen- de  effektiv  udbetaling  af  et  udlod- ningspligtigt   beløb   fra   en   udlo d- dende   investeringsforening   gælder 6. I § 30 B, stk. 1, ændres ”akti   e- avancebeskatningslovens    §    11, stk. 2-4,” til: ”aktieavancebeska  t- ningslovens § 4,” . Til § 15 2.) Før nr. 1 indsættes som nyt nr.: ” 01.  I  §  11  A,  stk.  1,  nr. 3,  ændres  “§  12,  st   k.  1, nr. 1, 4-6. pkt.” til: ”§ 12, stk. 1, nr. 1, 4. og 5. pkt.” (Glemt  konsekvensrettel- se) 3.) Nr. 6 affattes således: ”6.   I § 30 B, stk. 1, æn  d- res: aktieavancebeskat- ningslovens  §  11,  stk.  3, 1.-3.    pkt.,”    til:    ”akti  e- avancebeskatningslovens § 4, stk. 2, 1.-3. pkt.,” (Konsekvensrettelse   som følge af vedtagelsen af af L 18  - Forslag til lov om ændring    af    pensionsa  f- kastbeskatningsloven, pensionsbeskatningslo- ven,    selskabsskatteloven og skattekontrolloven) Til § 16 4.)  Efter  nr.  7    indsættes  som  nyt nr.: ” 01.  §  4  a,  stk.  1,  nr.  5 ophæves.” (25 pct. grænsen) Til § 17 5.)  Efter  nr.  12  indsættes  som  nyt nr.:
Side 15 for  livsforsikringsselskaber,  selvom den  udloddende  forening  ikke  er  et investeringsinstitut  i  henhold  til  rå- dets direktiv nr. 85/611/EØF (UCITS-direktivet). § 32. Såfremt et selskab eller en forening m.v. som nævnt i § 1 eller § 2, stk. 1, litra a, kontrollerer   eller   har   væ- sentlig    indflydelse    på    et udenlandsk  selskab  eller  en udenlandsk    forening    m.v. (datterselskabet),  jf.  stk.  6, skal     moderselskabet     ved indkomstopgørelsen med- regne  det  i  stk.  7  og  8  an- givne positive beløb, hvis   1) datterselskabets samlede uden- landske  indkomst- skat     er     mindre end  ¾  af  skatten beregnet grundlag af satsen i  §  17,  stk.  1,  af datterselskabets samlede skatte- pligtige    indkomst opgjort   efter   stk. 3  og 4 for det på- gældende ind- komstår og 2) datterselskabets CFC-indkomst,   jf. stk.  3  og  stk.  5, nr.  1-9,  for  sam- me  periode  udgør mere   end  1/3  af datterselskabets samlede skatte- pligtige    indkomst opgjort   efter   stk. 3. Ved bedømmel- sen   ses   der   bort fra skattepligtig indkomst hidrø- rende   fra   selska- ber  kontrolleret  af datterselskabet, eller   som   datter- selskabet  har  væ- sentlig   indflydelse på,    hvis    selska- ” 01. I § 13 G, stk. 1, æn  d- res ”Aktieavancebeskat- ningslovens § 6, stk. 6,” til: ”§ 27,” (Konsekvensrettelse som følge af vedtagelsen af L 18    - F orslag til lov om ændring af pensionsaf- kastbeskatningsloven, pensionsbeskatningslo- ven, selskabsskatteloven og skattekontrolloven) 6.) Efter nr.13 indsættes som nye nr.: 01.I  § 32, stk. 1, ændres ”det i stk. 7 og 8 angivne positive beløb, hvis” til: det i stk. 7 og 8 angivne positive beløb, når l- gende betingelser er til stede:” 02. I § 32, stk. 1, nr. 1), ændres ”1) datterselska- bets” til: ”1) Dattersel- skabets” 03. I § 32, stk. 1, nr. 1 ændres ”og” til: ”.” 04. I § 32, stk. 1, nr. 2, ændres ”2) da tterselska- bets” til: ”2) Dattersel- skabets” 05. I § 32, stk. 1, indsæt- tes efter nr. 2 : ”3) Moderselskabets a k- tier i datterselskabet er ikke aktier, investerings- foreningsbeviser m.v. i investeringsselskaber e f- ter ktieavancebeskat- ningslovens regler.”.” ( O phævelse af 25 pct. investor- grænse)
Side 16 berne  er  hjemme- hørende  i  samme land   som   datter- selskabet. I stedet inddrages   skatte- pligtig  indkomst  i de pågældende selskaber for- holdsmæssigt    ef- ter     datterselska- bets   direkte   eller indirekte     ejeran- dele. 7.) Nr. 14, affattes således: ” 14.   § 32, stk. 13 og 14, ophæ- ves.”.” ( Ophævelse af 25 pct. investo r- grænse) Til § 18 8.) Den under nr. 3, foreslåede § 10, stk. 3, foreslås affattet således: ” Stk. 3 . Skatteministeren kan fas t- sætte regler om, at indberetningen tillige skal omfatte alle ind - og u d- tagninger fra depoter i det foru d- gående kalenderår af aktier mv., der har betydning for den skatt e- mæssige opgørelse af gevinst og tab børsnoterede aktier,jf. a k- tieavancebeskatningslovens § 3. Indberetningen skal foretages, når deponeringen er foretaget for en person og omfatte oplysning om identiteten af aktierne mv.
Side 17 14. I § 32, stk. 13, ændres ”akti   e- avancebeskatningslovens    §    2a” til: ”aktieavancebeskatningsl o- vens § 19. 3.  I  §  10,  indsættes  efter  stk.  2 som nyt stykke: ” Stk.    3.    Skatteministeren    kan fastsætte  regler  om,  at  indbere  t- ninger   tillige   skal   omfatte   ind. Og udtagninger i det forudgående kalenderår af aktier i depoter med angivelse   af   aktien   identitet   og tidspunktet  for  ind-  eller  udtag- ningen, når deponeringen er  fore- taget  af  en  person.  Herunder  kan skatteministeren   fastsætte   regler om,  at  indberetningen  af  ind-  og udtagninger   tillige   skal   omfatte deponerede unoterede aktier.” Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6. antal  aktier  mv.  og  ind-  eller  ud- tagningernes   karakter,   samt   tids- punktet for ind- eller udtagninger- ne.  Herunder  kan  skattemi- nisteren    fastsætte    regler om,   at   indberetningen   af ind-  og  udtagninger  tillige skal   omfatte   deponerede unoterede  aktier  mv.  om- fattet    af    aktieavancebe- skatningsloven.” (Præcisering af hjemmel til fastsættelse   af   regler   om indberetning af ind- og ud- tagninger fra depoter) Ny paragraf  0 9.) I lov nr. 407 af 1. juni 2005 om ændring  af  forskellige  skattelove (Investeringsselskaber   og   hedge- foreninger) foretages følgende æn  dring: 1.  I  §  12  indsættes  efter stk. 7: ” Stk.  8.  En  skattepligtig, der   skal   beskattes   efter aktieavancebeskatnings- lovens  §  2,  stk.  2,  som følge  af  et  selskabs  skift af  skattemæssig  status  til investeringsselskab i 2005    kan  vælge  skatt  e- mæssig   behandling   efter aktieavancebeskatnings- lovens  §  4.  Aktierne  be- handles   i   dette   tilfælde som  aktier,  der  er  afstået tre  år  eller  mere  efter  e r- hvervelsen.” (Beskatning  af  aktier  og investeringsbeviser, der beholdes ved omdannelse til investeringsselskab) Ny paragraf 00
Side 18 § 2 a….. Stk.  6.  I  tilfælde  omfatte  t  af  stk.  1 finder §§ 2, 2 c, 2 e, 3 og 4 ikke an- vendelse, jf. dog stk. 1, 2. pkt. 10.)    I    aktieavancebeskatningslo- ven    jf.  lovbekendtgørelse  nr.  835 af  29.  august  2005  foretages  fø l- gende ændring: ” 1.  I  §  2  a  ophæves    stk. 6”. Stk.    10    bliver    herefter stk. 9 (   Ophævelse   af   25   pct. investorgrænse) Til § 26 11.) I § 26, stk.1, ændres ”stk. 2    – 7”  til: ”stk. 2   - 11  ”. (redaktionel  ændring som  følge af ændring nr. 9) 12.) Efter § 26, stk. 7, indsættes: ” Stk.  8.  §  00  har  virkning  fra  og med  selskabets  indkomstår  2005. Fristerne i § 12, stk. 3, 1.-4- pkt., i lov  nr.  407  af  1.  juni  2005  er  den 31.  december  2006  for  selskaber, der  som   følge  af  ophævelsen  af aktieavancebeskatningslovens  §  2 a, stk. 9, bliver investeringsselska- ber,  medmindre  de  vælger  status som   udloddende   investeringsfor- eninger.   Stk. 9. Selskabet kan, hvis selvan- givelse for indkomståret 2005 in d- sendes rettidigt, vælge, at § 00  har virkning  fra  og  med  indkomståret 2006. Stk.  10.  Selvom  selskabet  overgår til  investeringsselskab  ved  begyn- delsen  af  indkomståret  2005  kan aktionæren  vælge  ikke  at  anvende aktieavancebeskatningslovens  §  2
Side 19 § 26 Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtide n- de og har virkning fra og  med 1. januar 2006, jf. dog stk. 2-7. a,  stk.  1  og  2,  på  fortjen este  og tab, der kan henføres til selskabets indkomstår  2005.    Hvis  aktion æ- ren  vælger  dette,  beskattes  akti  o- næren efter aktieavancebeska  t- ningslovens  §  9,  stk.  5  –   10,  jf. lovbekendtgørelse  nr.  835  af  29. august   2005,   som   om   selskabet overgår til investerin gsselskab ved begyndelsen af indkomståret 2006. Stk.  11.  §11,  nr.02  – 06,  og  §  17, nr.  01-05  og  nr.14,  har  virkning fra  og  med  selskabets  indkomstår 2005.” (  Ophævelse  af  25  pct.  investo  r- grænse)
Side 20