Til lovforslag nr. L 55 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   7. december 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af spiritusafgiftsloven, øl   - og vinafgiftsloven og emballageafgiftsloven (Justering af tillægsafgift på alkoholsod   avand) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 9. november 2005 og var til 1. behandling den 18. november 2005. Lovforslaget blev efter 1. henvis t til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 8. september 2005 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret  2004-05, 2. samling) alm. del   bilag 160 . Den 9. november 2005 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar til udva lget. 3. Indstillinger Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigi    it  var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i bet  ænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 1
2 1) Efter nr. 1 indsættes som nye numre: »01. Overskriften til Kapitel 2 affattes således : »Fælles bestemmelser Kontrolbestemmelser«. 02. Efter § 23 indsættes i   kapitel 2: »§ 25. Told- og skatteforvaltningen kan træffe afgørelse om, at der skal fremlægges dokumentat i- on for produktets bestanddele og produktionsprocessen.« 03. Efter § 26 udgår  ordene »Kapitel 3. Fællesbestemmelser lser«.« [Indsættelse af leverandør   - og fabrikanterklæ  ringer i spiritusafgiftsloven] Til § 2 2) Efter nr. 1 indsættes som nye numre: »01. Efter § 19 indsættes: »Kontrolbestemmelser § 20. Told- og skatteforvaltningen kan træffe afgørelse om, at der skal fre   mlægges dokumentat  ion for produktets bestanddele og produktionsprocessen.« 02. Efter § 21 udgår  ordet » «.« [Indsættelse af leverandør   - og fabrikanterklæ  ringer i øl - og vinafgiftsloven] Til § 4 3) Stk. 2 udgår, og i stedet indsættes som    nye stykker: »Stk. 2. Lovens § 1, nr. 01-03, og § 2, nr. 01 og 02, har virkning fra den 1. januar 2006 og finder anvendelse på varer, der fra og med den 1. januar 2006 udleveres fra registrerede virkso mheder, angives til fortoldning eller importeres. Stk. 3. Lovens § 1, nr. 1, og § 2, nr. 1, har virkning fra den 1. juni 2005 og finder anvendelse på varer, der fra og med den 1. juni 2005 (tillægsafgiftens ikrafttrædelsestidspunkt) udleveres fra reg i- strerede virksomheder, angives til fortoldning eller importeres.« Stk. 3. bliver herefter stk. 4. [Ikrafttrædelsestidspunkt for indførelse af leverandør - og fabrikanterklæringer] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 -3
3 Almindelige bemærkninger Det  foreslås,  at  der  indføres  leverandør   -  og  fabrikanterklæringer  i  spiritus  afgiftsloven  og  øl -  og vinafgiftsloven. Siden ikrafttræde  lsen af tillægsafgiften på alkoholsodavand den 1. juni 2005 har der vist sig vi   sse administrative  vanskeligheder  med  at  fastslå  produkternes  reelle  indhold.  Laboratorieanalyser  af indholdet  har  ikke  bragt  den  fornødne  klarhed.  Vansk elighederne  omfatter  både  en  fastslå  else  af, om  alkoholen  er  opstået som  følge  af  en  gæring  eller  en  destillering,  og  om  produktet  er  tilsat  en ikkealkoholholdig drikkevare, såsom sodavand eller anden form for læsk   edrik. Alkoholsodavand er defineret ved at være   blandinger af enten malt(øl) -, vin- eller spiritusbaserede produkter  med  ikkealkoholholdige  drikkevarer.  Ikkealkoholholdige  drikkevarer  kan  være  kulsyr  e- holdige drikkevarer  såsom mineral - eller sodavand eller ikkekulsyreholdige drikkevarer såsom k a- kaomælk, mælk, frugt - eller grønsagssafter  eller -most eller lignende. Det foreslås, at der indføres mulighed for  , at told- og skatteforvaltningen (SKAT) kan træffe afg  ø- relse om, at der skal fremlægges dokumentation for produktets bes  tanddele og produktionsproces- sen. Dokumentationen kan være i form af en leverandør   - eller fabrikanterklæring. Fabrikanterkl  æ- ringen kan f.eks. være bryggeriets godkendte egenkontrolprogram i henhold til fødevarelovgivni   n- gen. Der er dermed ikke som udgangspunkt krav om, at der nødvendigvis skal fremskaffes ny d o- kumentation eller foretages laboratorieanalyser eller lignende. SKATs afgørelser om fremlæggelse af dokumentation for produktets bestanddele og produktion   s- processen skal sikre, at det i tvivlstilfælde   – med større sikkerhed    , end det er tilfældet i dag   – kan fastslås, hvorvidt produktet er omfattet af tillægsafgiften på alkoholsodavand eller ej. SKAT kan fastsætte en frist for virksomheden til at efterkomme en sådan afgøre lse. Undlader virksomheden at efterkomme en sådan afgørelse, kan dette tillægge s virksomheden be- vismæssig skadevirkning ved fastsættelse af den afgift, der skal bet ales. SKATs afgørelser om fremlæggelse af dokumentation for produktets bestanddele og produktion   s- processen  kan  påklages  sær   skilt  til  Landsskatteretten  efter  de  almindelige  regler  i  skatteforvalt- ningsloven. Det foreslås, at muligheden for SKAT for at træffe afgørelse om fremlæggelse af d okumentation får vir kning fra den 1. januar 2006. Ad nr. 1 Det foreslås, at der i spiritusaf giftslovens kontrolbestemmelser indsættes mulighed for, at SKAT kan træffe afgørelse om, at der skal fremlægges dokumentation for produktets bestanddele og pr o- duktionsprocessen. Dokumentationen kan være i form af en leverandør   - eller fabrikanterklæring. Ad nr. 2 Det  foreslås,  at  der  i  øl  -  og  vinafgiftslovens  kontrolbestemmelser  indsættes  mulighed  for,  at SKAT  kan  træffe  afgørelse  om,  at  der  skal  fremlægges  d okumentation  for  produktets  bestanddele og produktionsprocessen. Dokumentationen kan være i form af e  n leverandør - eller fabrikanterklæ- ring. Ad nr. 3 Det foreslås, at muligheden for SKAT for at træffe afgørelse om fremlæggelse af dokumentation får virkning fra den 1. januar 2006.
4 Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Frode Sørensen  (S) fmd.  RenéSkau Björnsson   (S)   Rasmus Prehn (S)   John Dyrby (S) Lene Jensen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 55 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar fra skatteministeren 2 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 55 3 1. udkast til betænkning 4 Ændringsforslag fra skatteministeren 5 2. udkast til betænkning 6 3. udkast til betænkning