Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L    224 - Forslag til Lov om ændring af merværdiafgiftsloven og lov om afgift af lønsum. (Ændrede momsregler for visse hjemmeplejeydelser og kunstdefinition samt indsættelse af hjemmel til modregning af negative afgiftsbeløb i efterfølgende indkomstår for visse lønsumsafgiftspligtige virksomheder).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 2 - 4 af 27. april 2006.

 

Kristian Jensen

                                                                 /  John Fuhrmann

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 2: Ministeren bedes redegøre for, hvilken betydning lovforslaget får i forbindelse med private leverandørers konkurrencesituation i forholdet til Post Danmark og udbringning af breve, pakker, medlems- og fagblade.

I spørgsmålet tænkes specielt på Post Danmarks momsfritagelse.

Svar: Lovforslaget får ingen betydning for private postleverandørers konkurrencesituation. Lovforslaget omhandler udelukkende momsfritagelsen for social forsorg og bistand og berører ikke de øvrige momsfritagelser.

I henhold til EU’s momsregler (det 6. momsdirektivs artikel 13, A, 1, a) er ”tjenesteydelser og hertil knyttede leveringer af goder, præsteret af det offentlige postvæsen, bortset fra personbefordring og telekommunikation” fritaget for moms.

Den model der er anvendt i lovforslaget, hvor det momsfritagne område gøres momspligtigt for at ligestille leverandører af visse hjemmeplejeydelser, kan ikke gennemføres på postområdet i national lovgivning uden at EU’s momsregler ændres. Den bestemmelse som tillader medlemslandene at sætte betingelser for momsfritagelsen - såsom at den ikke må kunne fremkalde alvorlig konkurrencefordrejning - kan nemlig ikke anvendes på postområdet.

 

Spørgsmål 3: Ministeren bedes oplyse, om Post Danmarks momsfritagelse ikke af EU kan betragtes som ulovligt tilskud til privat virksomhed, og derfor konkurrenceforvridende i forhold til private virksomheder og i strid med statsstøtteordningerne i EU.

Svar: Momsfritagelsen på postområdet har eksisteret siden det 6. momsdirektivs vedtagelse i 1977 og er en bestemmelse som gælder i alle medlemslandene. Med andre ord er det en bestemmelse som EU selv har vedtaget for mange år siden.

 

Spørgsmål 4: Ministeren bedes forholde sig til EU-Kommissionens undersøgelse af de ulige momsforhold på postmarkederne i Storbritannien, Tyskland og Sverige jf. pressemeddelelse fra EU-Kommissionen af 10. april 2006, herunder om det ikke også er relevant, at EU-Kommissionen indleder en undersøgelse af konkurrenceforholdene vedr. moms på postmarkedet i Danmark.

Svar: Jeg har bemærket, at EU-Kommissionen har rejst traktatkrænkelsessager mod de tre nævnte lande, men jeg har også noteret mig, at EU-Kommissionen ikke har valgt at inddrage Danmark. Jeg kan ikke nærmere gøre rede for EU-Kommissionens overvejelser i forbindelse med anlæggelsen af de tre sager.

Af EU-Kommissionens pressemeddelelse fremgår det, at i Sverige er alle postydelser momspligtige. På denne måde sikrer Sverige, at der ikke er konkurrenceforvridning mellem offentlige og private leverandører, men samtidig opfylder Sverige ikke EU’s momsregler. I forbindelse med sagerne mod Tyskland og Storbritannien nævner EU-Kommissionen at flere medlemslande momsfritager for mange postydelser. I henhold til pressemeddelelsen fritager de to lande alle eller næsten alle postydelser leveret af de tidligere postmonopoler.

Jeg er ikke bekendt med detaljerne i de pågældende landes lovgivning, men i Danmark omfatter momsfritagelsen alene Post Danmarks levering af de postydelser, der er omfattet af befordringspligten.

Endelig skal jeg bemærke, at afgørelserne i de tre sager også har betydning for de øvrige medlemslande – herunder Danmark, idet landene skal fortolke EU-lovgivningen i overensstemmelse med EF-Domstolens praksis.