Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2006

2. udkast

(Ændringsforslag fra skatteministeren)

Betænkning

over

I. Forslag til lov om ændring af personskatteloven og andre skattelove

(Indførelse af et sundhedsbidrag, ændringer som led i den kommunale finansieringsreform, m.v.)

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

 

II. Forslag til lov om ændring af forskellige skatte- og afgiftslove m.v.

(Konsekvensændringer som følge af sundhedsbidraget og kommunalreformen)

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslag nr. L 207 og 2 ændringsforslag til lovforslag nr. L 208.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslagene blev fremsat den 29. marts 2006 og var til 1. behandling den 7. april 2006. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.

Høring

Et udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen været sendt i høring. Den 31. marts 2006 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Michael Andersen, Viby, vedrørende L 208. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.

Spørgsmål

Udvalget har på L 207 stillet 3 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

til

I. Forslag til lov om ændring af personskatteloven og andre skattelove

(Indførelse af et sundhedsbidrag, ændringer som led i den kommunale finansieringsreform, m.v.)

Af   skatteministeren, tiltrådt af et <>tal:

Til § 2

   1) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af lovens § 92, stk. 1, udgår 2. pkt. og i stedet indsættes:

»Var afdøde ikke pligtig at svare kommuneskat på dødsfaldstidspunktet, tilfalder skatten efter 1. pkt. staten.«

[Konsekvensændring som følge af fusionen af de kommunale og statslige skattemyndigheder]

   2) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. § 92, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Af afdødes foreløbigt betalte skatter efter § 12 i mellemperioden og efter § 77, som bliver endelige, tilfalder 1/3 den kommune, hvortil afdøde svarede kommuneskat pÃ¥ dødsfaldstidspunktet. Staten afregner efter reglerne i lov om kommunal indkomstskat skatten efter 1. pkt. til den enkelte kommune, som skatten skal tilfalde. Var afdøde ikke pligtig at svare kommuneskat pÃ¥ dødsfaldstidspunktet, tilfalder skatten efter 1. pkt. staten.««

[Skat vedrørende ikke afsluttende ansættelser foreslås afregnet sammen med almindelig indkomstskat gennem tolvtedelsrater. Endvidere konsekvensændring som følge af fusionen af de kommunale og statslige skattemyndigheder.]

   3) I den under nr. 3 foreslåede § 92, stk. 4, udgår »§ 12 og«.

[Skat vedrørende afsluttende ansættelser afregnes som hidtil 3 år efter dødsåret, dog uden efterreguleringer.]

Ny paragraf

   4) Efter § 5 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01

I konkursskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 24. august 2000, som ændret senest ved § 8 i lov nr. 1414 af 21. december 2005, foretages følgende ændringer:

1. § 10, stk. 3, 2. og 3. pkt., ophæves.

2. § 13 D, stk. 3, 2. og 3. pkt., ophæves.«

[Konkursindkomstskatten gøres statslig.]

Ny paragraf

   5) Efter § 10 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 02

»I lov om ophævelse af lov om særlig indkomstskat m.v. og ændring af forskellige skattelove og konkursskatteloven, jf. lov nr. 313 af 17. maj 1995, foretages følgende ændringer:

1. I § 19 indsættes som stk. 7:

»Stk. 7. § 11 i lov om særlig indkomstskat som affattet ved lovbekendtgørelse nr. 539 af 20. juni 1994 finder ikke anvendelse på ændringsbeløb opgjort efter 1. maj 2005.««

[Ophør af afregning til kommunerne af kommunal andel af efterreguleringer m.v. af særlig indkomstskat for 1995 og tidligere år.]

Til § 11

   6) § 11, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. § 2, nr. 3, har virkning for beløb, der opgøres den 1. maj 2009 eller senere, og som skal afregnes i 2010 eller senere. Beløb, der opgøres den 1. maj i årene 2006 til 2008 til afregning i årene 2007 til 2009 efter reglerne i dødsboskattelovens § 92, stk. 4, som affattet ved lovbekendtgørelse nr. 791 af 16. august 2005, tilfalder staten.«

Bemærkninger

Til nr. 1-3

Da det efter 1. november 2005 ikke er kommunerne, der tager stilling til, om boerne er skattepligtige eller ej, foreslås bestemmelserne i dødsboskatteloven ændret, således at dødsboskatten i de tilfælde, hvor afdøde ikke er pligtig til at betale kommuneskat, fuldt ud tilfalder staten.

I L 207 er det foreslået, at der fra 2007 afregnes dødsboskat til kommunerne med en andel på 1/3.

Efter de formelle regler skal den kommunale andel afregnes til kommunerne 3 år efter indkomståret.

I praksis afregnes den del af dødsboskatten, der er omfattet af dødsboskattelovens §§ 12 og 77, imidlertid løbende i forbindelse med afregningen af almindelig indkomstskat gennem tolvtedelsrater. Der er tale om skat vedrørende ikke afsluttende ansættelser, dvs. hvor de foreløbige skatter anses for endelige.

Det foreslås, at afregningsreglerne lovgivningsmæssigt tilpasses den administrative praksis.

Dette er gjort ved at opdele afregningsbestemmelsen i § 92, stk. 4, i 2 dele. For den del af dødsboskatten, der omfattes af dødsboskattelovens §§ 12 og 77, indsættes der i § 92, stk. 2, en bestemmelse om, at afregningen sker efter reglerne for den almindelige kommuneskat i kommuneskatteloven. Den kommunale andel af den øvrige del af dødsboskatten afregnes fortsat efter reglerne i § 92, stk. 4, i det 3. år efter dødsåret.

Den samlede kommunale andel af dødsboskatten udgør ca. 600 mio. kr. årligt. Heraf afregnes omkring 300 mio. kr. løbende til kommunerne. Delingsreglen vedrørende den resterende del er i L 207 foreslået ændret fra 2/5 til 1/3. Størrelsen af provenuet der ikke afregnes med kommuner i 2007-2009 udgør således ca. 250 mio. kr. årligt. Kommunerne vil blive kompenseret for beløbet gennem bloktilskud.

Til nr. 4

Det foreslås at lade hele provenuet af konkursindkomstskatten tilfalde staten.

Konkursboer, der viser sig at være solvente, er skattepligtige af indkomsten i konkursperioden ud over et bundfradrag på 100.000 kr. Den kommunale andel af konkursindkomstskatten udgør 1/3 og afregnes sammen med den almindelige kommuneskat i tolvtedelsraterne. Der er typisk tale om et beløb af meget begrænset omfang – maksimalt et par mio. kr. årligt. Afregning af konkursindkomstskat i maj 2006 for 2004 skønnes eksempelvis til knap 3.000 kr.

Bortfaldet af efterreguleringen for den almindelige kommunale indkomstskat medfører et problem i relation til konkursskatten. Ophævelsen af den kommunale andel vil derfor være en forenkling af afregningssystemet.

I lyset af de meget beskedne årlige provenubeløb foreslås der ikke kompenserende modydelser til kommunerne.

Til nr. 5

Lov om særlig indkomstskat ophævedes med virkning fra 1996. Efter gældende regler afregnes den kommunale andel af ændringer i særlig indkomstskat stadig vedrørende årene fra før 1996. Opgørelsen pr. maj 2005 viste eksempelvis et negativt beløb på ca. 227.000 kr. – mest afskrivning af uerholdelige beløb.

Ligesom der sker bortfald af efterreguleringen for den almindelige kommunale indkomstskat, og i lyset af de meget begrænsede beløbsstørrelser, foreslås det, at afregningen af den kommunale andel af særlig indkomstskat ophører med virkning fra og med afregningen, som med gældende regler skulle være foretaget i december 2006 opgjort pr. 1. maj 2006. Denne afregning vedrører beløb opgjort for perioden 1. maj 2005 til 30. april 2006. Reguleringer vedrørende særlig indkomstskat tilfalder/udredes herefter fuldt ud af staten. Der foreslås ikke kompenserende modydelser til/fra kommunerne.

Til nr. 6

I L 207 er det foreslået, at der fra 2007 afregnes dødsboskat til kommunerne med en andel på 1/3.

Som bestemmelsen i lovforslaget er udformet nu, skal der første gang afregnes dødsboskat efter tredjedelsreglen i 2007. Beløbet til afregning vedrører dødsboskat for indkomståret 2004 og opgøres pr. 1. maj 2006. I 2008 afregnes vedrørende 2005 og i 2009 vedrørende 2006.

Ifølge udformningen af ikrafttrædelsesbestemmelsen i lovforslagets § 11, stk. 2, bortfalder efterreguleringen af den kommunale andel af dødsboskat vedrørende øvrige tidligere år.

Imidlertid kan de eksisterende administrative systemer ikke sikre afregning af dødsboskat fra afsluttende ansættelser til de nye kommuner, da fordelingssystemet bygger på de eksisterende kommuner. Det vil være administrativt kostbart at udvikle et system, der efter 2007 kan fordele dødsboskat til gamle kommuner.

For den del af dødsboskatten, der ikke afregnes løbende sammen med den almindelige indkomstskat, foreslås derfor en suspendering af al afregning i 2007-2009 vedr. indkomstårene 2004-2006. Herved sker der en tilpasning af reglerne for dødsboskat til de foreslåede regler i L 190 for den almindelige kommuneskat.

Fordelingen til kommunerne af denne del af dødsboskatten genoptages i 2010 vedr. dødsboskat for 2007 og senere.

For den del af dødsboskatten, der vedrører afsluttende ansættelser, og som ikke fordeles til kommunerne i 2007-2009, bliver kommunerne kompenseret ved fastsættelsen af bloktilskud med en modsvarende bloktilskudsforhøjelse.

Ændringsforslag

til

II. Forslag til lov om ændring af forskellige skatte- og afgiftslove m.v.

(Konsekvensændringer som følge af sundhedsbidraget og kommunalreformen)

Af   skatteministeren, tiltrådt af et <>tal:

Til § 10

   1) Nr. 1 udgår.

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag til L 207.]

Til § 17

   2) Efter nr. 1 indsættes som nyt nr.:

»01. I § 4, stk. 1, nr. 4, ændres: »stk. 1-9« til »stk. 1-8«.«

[Konsekvensrettelse.]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ændringsforslaget om ophævelse af § 10, nr. 1, er en konsekvens af det stillede ændringsforslag til L 207 vedrørende konkursskatteloven, hvor det foreslås, at gøre konkursindkomstskatten til en ren statslig indkomstskat. Hermed bliver de foreslåede ændringer i § 10, nr. 1, overflødige, da de punktummer, hvori der ændres, ophæves.

Til nr. 2

Der er tale om en redaktionel ændring. Ved § 2 i lov nr. 407 af 1. juni 2005 (Investeringsselskaber og hedgeforeninger) blev ligningslovens § 16 A ændret, sÃ¥ledes at det hidtidige stk. 10 blev til stk. 9. Det var en følge af, at den daværende § 16 A, stk.8, blev ophævet. Ved en fejl blev der ikke foretaget den fornødne konsekvensrettelse i arbejdsmarkedsfondslovens § 7, stk. 1, litra e. Det er foreslÃ¥et rettet i § 3, nr. 2. Der blev heller ikke foretaget den fornødne konsekvensrettelse i personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 4. Det foreslÃ¥s rettet i den foreslÃ¥ede ændring til § 17.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

  Kim Andersen (V) Â  Charlotte Antonsen (V) Â  Peter Christensen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V) Â  Torsten Schack Pedersen (V) Â  Mikkel Dencker (DF) Â  Colette L. Brix (DF) Â  Charlotte Dyremose (KF) Â  Jakob Axel Nielsen (KF) Â  Frode Sørensen (S) Â  René Skau Björnsson (S) fmd.  Jens Peter Vernersen (S) Â  John Dyrby (S) Â  Lene Jensen (S) Â  Poul Erik Christensen (RV) Â  Morten Homann (SF) Â  Frank Aaen (EL) 

Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

52

 

Enhedslisten (EL)

6

Socialdemokratiet (S)

47

 

Siumut (SIU)

1

Dansk Folkeparti (DF)

24

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

18

 

Fólkaflokkurin (FF)

1

Det Radikale Venstre (RV)

17

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

11

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 207

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar fra skatteministeren

2

Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 207 og L 208

3

1. udkast til betænkning

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 207

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om at bekræfte, at sundhedsbidraget er en opkrævning hos borgerne, der svarer til en skat, og som vil blive defineret som en skat efter almindeligt anerkendt internationale definitioner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om begrundelsen for, at sundhedsbidraget kaldes et bidrag og ikke en skat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om en opgørelse om fordeling af sundhedsudgifter på de nye 98 kommuner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

 

 

Oversigt over bilag vedrørende L 208

Bilagsnr.

Titel

1

Henvendelse af 30/3-06 fra Michael Andersen

2

Høringssvar fra skatteministeren

3

Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 207 og L 208

4

1. udkast til betænkning

5

Skatteministerens kommentar til henvendelse af 30/3-06 fra Michael Andersen