Skatteministeriet J. nr. 05-014991 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 19 - forslag til lov om ændring af forskellige skattelove. (Udvidelse af d  e- finitionen af aktieombytning, skattemæssigt transparente enh  eder, SE- og SCE-selskabers flytning af hjemsted). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 6 og 7 af 14. nove   m- ber 2005. (L 19 spørgsmål 6 og 7) Kristian Jensen /  Tage Christensen
Spørgsmål 6: I forlængelse af besvarelsen på spm. 5, bedes ministeren oplyse: - Hvorledes SKAT har check på, at et SE selskab, der er skabt ved omdannelse af  et  tidligere  dansk  selskab  og  derefter  skifter  skattemæssigt  hjemsted,  i  sin skattemæssige  anskaffelsessum  for  den  udenlandske  ejendom  har  et  beløb  fra fortjeneste ved afståelse af en  dansk ejendom, jf. bestemmelsen i EBL § 8, stk 2, 8. pkt.? -  Hvilke  kontrolmæssige  procedurer  SKAT  vil  gennemføre,  når  EC  selskabet skifter hjemsted? - Om det kan bekræftes, at det genplacerede beløb kun kan konstateres ved ge   n- nemgang af selvangivelsen for det oprindelige selskab for det år, hvor den da n- ske ejendom blev afstået, og ge nplaceringen af avancen skete, og at SKAT ikke har  EDB-systemer,  der  holder  styr  på  denne  genplacering  af  avance  efter  b e- stemmelsen  i  EBL  §  6A,  hverken  generelt  eller  specielt  for  genplacering  af avance i udenlandske ejendomme? Svar: Det følger af lov om europæiske selskab (SE     – loven), at et SE selskab, der ø    n- sker at flytte hjemsted, skal indsende en flytningsplan til Erhvervs- og Selskabs- styrelsen, og selskabet skal indrykke proklama i Statstidende, hvor kreditorerne opfordres til at anmelde krav med et varsel på mindst 2 måneder. Så længe a n- meldte forfaldne krav ikke er fyldestgjort, og der ikke på forlangende  er  stillet betryggende sikkerhed for uforfaldne eller omtvistede krav, må flytningen ikke gennemføres.   Ophøret af selskabets fulde skattepligt til Danmark betyder, at selskabets aktiver anses for afstået. Det indebærer, som nævnt i besvarelsen af spørgsmål 5, at de aktiver  og  passiver,  der  efter  flytningen  ikke  er  omfattet  af  dansk  beskatning, anses  for  solgt  til  handelsværdien  på  fraflytningstidspunktet.  Ophøret  af  dansk beskatning  betyder  også,  at  ledelsen  skal  indsende  en  opgøre  lse  af  indkomsten for  den  afsluttende  periode,  der  kan  danne  grundlag  for  SKATs  anmeldelse  af krav.   Jeg  kan  bekræfte,  at  viden  om  genplacerede  beløb  forudsætter  en  gennemgang af  selvangivelsen.  Jeg  kan  ligeledes  bekræfte,  at  SKAT  hverken  har  generelt eller specielt udviklede systemer til overvågning af genplacerede avancer på fast ejendom efter bestemmelsen i EBL § 6A. Afståelse af fast ejendom, og eventuel genplacering, er et af de forhold, der t y- pisk giver anledning til nærmere gennemgang. Oplysning om genplacering af en avance  bliver  noteret  på  SKATs  elektroniske  sagsbehandlingssystem   på  vir k- somheden, i lighed med andre tilsvarende oplysninger, som har eller kan få b e- tydning  for  en  senere  gennemgang,  eksempelvis  i  forbindelse  med  likvidation eller anden virksomhedsophør.   
2 Spørgsmål 7: I forlængelse af besvarelsen på spm. 5, be   des ministeren oplyse, om der er reg- ler,  der  forhindrer,  at  et  EC-selskab  selskabsretsligt  ændrer  hjemsted  inden  det har afregnet beskatningen efter SEL § 8, stk. 2, 8. pkt., hvis EC selskabet i sin skattemæssige  anskaffelsessum har modregnet  avance fra af  ståelse af en  dansk ejendom  jf.  bestemmelsen  i  EBL  §  6A?  I  benægtende  fald  bedes  det  oplyst, hvorledes Danmark sikrer sig beskatningen af den tidligere konstaterede avance jfr. SEL, § 8, stk. 2, 8. pkt.? Svar: Der henvises til besvarelsen af spørgsmål 6.