Side 1 Skatteministeriet J.nr.   2005-511 - 0050 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 19  -  Forslag  til  Lov  om  ændring  af  forskellige  skattelove.  (Udvidelse  af definitionen af aktieombytning, skattemæssigt transparente enheder, SE  - og SCE- selskabers flytning af hjemsted). Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    1 - 5 af     7. november 2005. Kristian Jensen /  Ivar Nordland
Side 2 Spørgsmål  1:    Vil  ministeren  tilsende  udvalget  en  oversigt  over  de  enkelte elementer i lovforslaget med angivelse af i hvilket omfang, netop den foreslåede ordlyd af den foreslåede bestemmelse er en følge af vedtagne EU  -bestemmelser med  angivelse  af  de  pågældende  bestemmelser,  og  oplysning     om,  hvorvidt Danmark i forbindelse med vedtagelsen i EU af de pågældende bestemmelser har tiltrådt disse, eller helt eller delvist taget forbehold? Svar:        Alle    de    foreslåede    ændringer    er    en    følge    af    ændringerne    i fusionsskattedirektivet  og  nødvendige  for   at  overholde  Danmarks  EU-retlige forpligtelser.   De   forslåede   noter   til   selskabsskatteloven,   fusionsskatteloven, ligningsloven  og  selskabsskatteloven  har  dog  ingen  materiel  betydning,  men foretages i overensstemmelse med Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet. I     nedenstående     oversigt     er     vist     lovforslagets     elementer     (bortset     fra konsekvensændringer) med angivelse af de bestemmelser i fusionsskattedirektivet, som er baggrunden for ændringerne. Lovforslaget Fusionsskattedirektivet Transparente enheder § 1, nr. 2 § 2, nr. 2 § 3, nr. 2 Art. 4, stk. 3, og art. 10a Ændret  definition  af aktieombytning § 1, nr. 3 Art. 2, litra d) Flytning   af   SE-   og SCE-selskabers hjemsted § 3, nr. 3 § 4, nr. 2 Art. 2, litra j) og art. 10b –  10d Ordlyden  af  de  foreslåed e  bestemmelser  er  -  med  undtagelse  af  den  ændrede definition af aktieombytning - ikke en direkte afskrift af direktivets bestemmelser. Jeg henviser i øvrigt til lovforslagets bemærkninger, hvor indholdet af direktivet og de foreslåede ændringer er grundigt    beskrevet. Direktivet er vedtaget enstemmigt og indeholder ikke særlige regler for Danmark. Danmark har dermed tiltrådt bestemmelserne i direktivet uden forbehold. Spørgsmål  2:     Vil  ministeren  oplyse,  om  lovforslaget  indeholder  forslag  til ændringer, de  r er begrundet i EU-bestemmelser, men hvor lovforslagets foreslåede bestemmelser er mere erhvervsvenlige end de gældende EU  - bestemmelser, og i givet fald begrunde det fremsendte forslag?
Side 3 Svar:  De  foreslåede  ændringer  i  lovforslaget  er  ændringer,  som  Danm ark  er forpligtet   til   at   gennemføre   for   at   overholde   sine   EU -retlige   forpligtelser. Lovforslaget indeholder således ikke ændringer, der er mere erhvervsvenlige end direktivet  kræver.  De  forbedringer  af  erhvervslivets  muligheder  for  at  foretage skattemæssig  e omstruktureringer, som ændringsdirektivet indebærer, er udførligt beskrevet i lovforslagets bemærkninger. Spørgsmål  3:     Vil  ministeren  oplyse,  om  lovforslaget  indeholder  forslag  til ændringer, der ikke er begrundet i EU  -bestemmelser, og i givet fald begrunde det fremsendte forslag? Svar:   Lovforslaget   indeholder   udelukkende   ændringer,   der   implementerer ændringerne af fusionsskattedirektivet. Spørgsmål    4: Vil    ministeren    i    forlængelse    af    sine    bemærkninger    ved førstebehandlingen    redegøre    for,    hvilke    partier      der    tog    forbehold,    da Europaudvalget gav regeringen mandat i denne sag? Svar: Drøftelserne i Europaudvalget er fortrolige og må ikke refereres. Det fremgår imidlertid af det offentliggjorte beslutningsreferat fra mødet i Europaudvalget den 3. december 2004, at Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten ytrede sig imod regeringens forhandlingsoplæg vedrørende fusionsskattedirektivet. Jeg kan dermed konstatere, at mine oplysninger om, at SF i Europaudvalget havde støttet  forslaget  til  ændrin   g  af  fusionsskattedirektivet,  ikke  var  korrekte.  Jeg beklager mine bemærkninger herom under 1. behandlingen. Spørgsmål 5:    Vil ministeren oplyse, hvorledes følgende sæt transaktioner vil blive behandlet efter vedtagelse af lovforslaget: Et dansk selskab er ejet af et udenlandsk selskab, der er hjemmehørende i et EU - land. Det danske selskab sælger en dansk ejendom med en betydelig skattemæssig avance efter reglerne i EBL, men genplacerer denne avance efter reglerne i EBL § 6A i en udenlandsk ejendom (f.eks. en skov i Estland).
Side 4 Det  danske  selskab  omdannes  til  et  SE-Selskab  med  hjemsted  i  Danmark. Efterfølgende  ændres  hjemstedet  til  Estland,  og  den  estiske  skov  afhændes  til købsprisen. Vil  disse  transaktioner  udløse  dansk  beskatning  af  den  konstaterede  d anske ejendomsavance, og i bekræftende fald, hvilken transaktion vil udløse beskatningen til Danmark, og i hvilket omfang skal der eventuelt gives lempelse for udenlandsk skat ? Svar: Et dansk selskab kan genanbringe avance ved salg af en dansk ejendom i  en udenlandsk ejendom, selv om selskabet ikke har valgt international sambeskatning med den udenlandske ejendom. Når den udenlandske ejendom sælges, medregnes den del af fortjenesten, der vedrører den danske ejendom, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, jf. selskabsskattelovens § 8, stk. 2, 8. pkt. Omdannelsen af det danske selskab til et SE-selskab med hjemsted i Danmark har ikke skattemæssige konsekvenser, da SE  -selskabet fortsat er fuldt skattepligtigt til Danmark. Ved   flytningen   af   SE-selskabets   hjemsted   (og   ledelse)   til   Estland   ophører selskabets fulde skattepligt til Danmark. I dette tilfælde finder selskabsskattelovens § 5, stk. 7, anvendelse, jf. lovforslagets § 4, stk. 2. Det indebærer, at de aktiver og passiver, der efter flytningen ikke er omfattet af dansk beskatning, anses for solgt til handelsværdien på fraflytningstidspunktet. Efter flytningen af hjemstedet vil den estiske skov ikke være omfattet af dansk beskatning.  Flytningen  af  SE-selskabets  hjemsted  udløser  derfor  beskatning  t il Danmark af den genanbragte avance vedrørende den danske ejendom. Der vil ikke skulle lempes for udenlandsk skat. Den danske skat af fortjenesten skal nedsættes med den skat, som Estland kunne have pålagt, hvis ejendommen faktisk var  blevet  solgt  på  fra flytningstidspunktet,  jf.  ligningslovens  §  33,  stk.  4,  og lovforslagets § 3, nr. 3. Det følger imidlertid af reglen i ejendomsavancebeskatningslovens § 6 A, stk. 4, sidste pkt., at den genanbragte avance behandles som fortjeneste på dansk ejendom. Eventuel  estisk skat ved salg af ejendommen vil derfor ikke kunne give nedslag i den danske skat, der vedrører den genanbragte avance.