Til Folketingets Skatteudvalg L 18 - Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pens  i- onsbeskatningsloven, selskabsskatteloven og skattekontrolloven (Forenklet skatteopgørelse ved investeringer gennem skattetranspare nte juridiske per- soner, placering af rate- og kapitalpensioner i kommanditselskaber m.m) Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.17, 19 og 20 af 14. november 2005. Kristian Jensen /Tage Christensen j.nr. Dato :
Spørgsmål 17: ”I forlængelse a   f besvarelse af spm. 5 bedes ministeren redegøre for, hvordan SKAT i praksis skal kontrollere, at 25 pct. kravet ikke overskrides, når en pe rson jo ikke skal specificere sin beholdning af unoterede aktier i sin selvangivelse?” Svar: Kontrollen af, at 25 pct. kraves ikke overskrides, kan ske ved kontrol i indehol- delsespligtige pengeinstitutter, jf. PAL § 21. Efterfølgende sammenholdes oplysningerne i pengeinstituttet med oplysninger i SKATs erhvervssystem om virksomhedens – det unoterede selskab, som pens   i- onsmidlerne er placeret i - kapital- og ejerforhold (hovedaktionærforhold).
Spørgsmål 19: "I forlængelse af besvarelsen på spm. 13 bedes ministeren redegøre for i hvilket omfang pensionsinstitutter i dag har foretaget placering af midler i udenlandske transparente selskaber (kapitalfonde o.l.), og hvorledes SKAT kontrollerer, at værdiansættelsen af sådanne investeringer opgøres korrekt ved opgørelsen af PAL. I den forbindelse bedes der redegjort for, hvilke erfaringer SKAT har med om værdiansættelserne er korrekte (antallet af kontroller, og antallet med fejl/ikke fejl)?" Svar: Det er ved besvarelsen lagt til grund, at der ved ”pensionsinstitutter” menes inst  i- tutioner omfattet af PAL § 1, stk. 1. Det er SKATs vurdering, at det er en lille kreds af de stør ste pensionsinstitutter, der indtil videre har foretaget direkte og indirekte investeringer i udenlandske transparente selskaber. SKAT har i et min- dre antal tilfælde kontrolleret PAL  -beskatningsgrundlaget fra de transparente selskaber ved at afstemme det rapporteringsmateriale, som pensionsinstitutterne modtager fra de transparente selskaber med PAL-selvangivelsen. SKAT har ikke konstateret fejl i forbindelse med de udenlandske transparente selskaber.
Spørgsmål 20: "I forlængelse af besvarelsen på spm. 14    bedes ministeren nærmere redegøre for kontrollen af værdiansættelsen og overdragelsesværdierne mellem privatområdet og pensionsområdet for personers investering af pensionsmidler i unoterede akt i- er og andele i kommanditselskaber, herunder hvorledes den skal indgå som et integreret led i den samlede kontrolindsats? I hvilke andre kontrolprocesser kan denne kontrol integreres, når der ikke foreligger oplysninger i selvangivelsen eller efter mindstekravsbekendtgørelsen, og når de kontoførende institutter ikke skal kontrollere ophørelsen eller foretage indberetning til SKAT vedrørende transaktioner eller værdiansættelserne?" Svar: Overdragelse af unoterede aktier fra et åbent depot til et pensionsdepot betragtes som en afståelse, hvorfor der skal opgøres avanc  e/tab efter aktieavancebeskat- ningsloven. Kontrollen heraf indgår i den almindelige personligning. I henhold til PAL § 21 er det pengeinstitutterne, der opgør og afregner pension s- afkastskatten på vegne af de skattepligtige. Kontrollen af personers placerin g af pensionsmidler i unoterede aktier og i andele i kommanditselskaber kan derfor foretages i forbindelse med kontrol af de indeholdelsespligtige pengeinstitutter, jf. PAL § 27.