Til lovforslag nr. L 18 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   23. november 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pension  s- beskatningsloven, selskabsskatteloven og skattekontrolloven. (Forenklet skatteopgørelse ved investeringer genn em skattetransparente juridiske personer, place- ring af rate- og kapitalpensioner i kommanditselskaber m.m.) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2005 og var til 1. behandling den 28. oktober 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 8. juli 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag    131 (folketingsåret  2004 - 05, 2. sam- ling). Den 6. oktober 2005 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar  til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Jes Kurt Andersen, Frankrig, Forsikring & Pension og TrygVesta. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Spørgsmål Udvalget har stillet 20 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændr  ings- forslag.
2 Et mindretal i udvalget (S og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindre- tallet vil stemme hverken for eller imod det stillede ændringsforslag. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget understreger, at SF var imod den udvidelse af mulig- heden for at investere i unoterede aktier, der blev indført i foråret  , fordi den tilgodeså de velstillede på resten af befolkningens bekostning, og  SF påviste under forsl agets behandling, at dette gav store muligheder for spekulation. Derfor er SF også imod disse udv idelser, der bare indbyder til, at folk med mange millioner i pensionsopsparing kan få endnu flere skattefo rdele. Dette lovforslag åbner endvidere mulighed for, at man med skattesubsidiering kan finansiere g o- de venner og bekendtes virksomheder. De mange smuthuller i dette lovforslag medfører et stort behov for øget kontrol, men det er k  a- rakteristisk for regeringens kontrolpolitik, at det er anført i bemærkningerne til forslaget, at »forsla- get vil blive fulgt op af en øget  lignings- og kontrolindsats, der skønnes at indebære et ikke nævn e- værdigt merårsværksforbrug«. Det vil med andre ord sige, at der er behov for væsentlig mere ko n- trol, uden at der tilføres ressourcer til det. Det er alt andet end betryggende. Et andet mindretal i udvalget (RV og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet stemmer imod det stillede ændringsforslag. Enhedslistens medlem af udvalgt er imod, at der med denne lov åbnes for en ny mulighed for , at velstillede kan foretage skattespekulation. Enhedslisten ser heller ikke nogen grund til at lave en lov for at hindre, at forsikringsselskaberne kommer til at betale mere i skat. Siumut,  Tjóðveldisflokkurin,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke a  dgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag me   d bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (V, DF og KF): Til § 3 1)   Det under nr. 5 foreslåede  § 30 B, stk. 1, 7. pkt., affattes således: »Ved opgørelsen af kontohaverens ejerandel finder aktieavancebeskatningslovens § 11, st k. 2-4, tilsvarende anvendelse.« [Ved opgørelsen af kontohaverens ejerskab medregnes indirekte ejerskab  via aktie - og  anpartssel- skaber og kommanditselskaber] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1
3 Det fremgår af de foreslåede bestemmelser i pensionsbeskatningslovens § 30   B, stk. 1, at ved op- gørelsen af, om kontohaveren opfylder betingelsen om en maksimal ejerandel på 25 pct., finder a  k- tieavancebeskatningslovens  §  11,  stk.  3,  1.-3.  pkt.,  anvendelse.  Det  betyder,  at  ved  opgørelsen  af, om kontohaveren ejer 25 pct. eller mere af kommanditselskabet m.v., medregnes andele, der tilhører kontohaverens ægtefælle, forældre og bedsteforældre samt børn og bø rnebørn og disses ægtefæller eller  dødsboer  efter  de  nævnte  personer.  Stedbarns   -  og  adoptivforhold  sidestilles  med  ægte  slæg t- skabsforhold. Andele tilhørende en tidligere ægtefælle og andele, som en nuværende ægtefælle har afstået før ægt eskabets indgåelse, medregnes dog ikke. I ordningen om placering af rate- og kapitalpensioner i unoterede selskaber, der er trådt i kraft den 1. oktober 2005, er det i pensionsbeskatningslovens § 30 B, stk. 1, fastsat, jf. i øvrigt også Finansti  l- synets  bekendtgørelse  om  puljepension  og  andre  skattebegunstigede  opsparing sformer  m.v.  (den såkaldte  puljebekendtgørelse),  at  aktieavancebeskatningslovens  §    11,  stk.  2-4,  finder  tilsvarende anvendelse.  Det  betyder  først  og  fremmest,  at  aktier,  som  tilhører  eller  har  tilhørt  selskaber  m.v., hvorover den nævnte personkreds har bestemmende indflydelse, medregnes. Bestemmende indfl  y- delse foreligger, hvis en eller flere personer i den pågældende personkreds på grund af ejerskab eller rådighed  over  stemmerettighederne  direkte  eller  ind irekte  ejer  mere  eller  råder  over  mere  end  50 pct. af stemmerne. Den foreslåede afgræ   nsning af den personkreds, der skal medregnes ved opgørelsen af, om kont o- haveren ejer 25 pct. eller mere af det kommanditselskab, som en rate- eller kapitalpension er place- ret i, kan i nogle tilfælde vise sig for snæver. Det skyldes, at det ikke kan udelukkes, at kontohav e- ren  selv  eller  nærstående  til  ko   ntohaveren  tilsammen  kan  have  bestemmende  indflydelse  over  et selskab, som helt eller delvis ejer et kommanditselskab m.v., som kontohaveren placerer en del af sin rate- eller kapitalpension i. Herved kan kontohaveren direkte og indirekte samlet eje komman- ditselskabet m.v. fuldt ud, medens kontohaverens direkte ejerandel udgør under 25 pct. Det er imi d- lertid  ikke  meningen,  at  kontohaveren  i  denne  situation  skal  kunne  placere  en  del  af  sin  rate-  og kapitalpension i kommanditselskabet m.v., idet kontohaveren har fuld kontrol over det pågældende kommanditselskab m.v.   Det foreslås derfor at ændre den foreslåede bestemmelse således, at ved afgørelsen af, om kont o- haveren  har  en  ejerandel  på  25  pct.  eller  mere  af  kommanditselskabet,  finder  aktieavancebeska t- ningslovens  §  11,  stk.  2-4,  tilsvarende  anvendelse.  Med  ændringsforslaget  ko  mmer  bestemmelsen til at svare til den, der gælder for placering af rate  - og kapitalpensioner i unoterede selskaber. Ændringsforslaget  betyder,  at  ejerandele,  som  tilhører  selskaber,  hv    orover  kontohaveren  eller nærstående har bestemmende indflydelse, medregnes. Bestemmende indflydelse foreli   gger, hvis en eller flere personer på grund af ejerskab eller rådighed over stemmerettighederne direkte eller ind  i- rekte ejer mere end 50 pct. af kapitalen i kommanditselskabet eller råder over mere end 50 pct. af stemmerne. Indirekte ejerskab foreligger, når kontohaveren eller nærstående ejer eller r å der over stemmer i et selskab, der ejer (dvs. selskabet er kommanditist i kommanditselskabet) eller råd er over stemmer i det kommanditselskab, som kontohaveren placerer en del af sin rate- eller kapitalpension i. Indirek- te ejerskab foreligger endvidere, når kontohaveren eller nærstående ejer eller råder over stemmer i et  kommanditselskab  m.v.,  der  ejer  eller  råder  over  stemmer  i  det  kommanditselskab  m.v.,  hvori kontohaveren placerer sin pensionsopsparing.
4 Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Frode Sørensen  (S) fmd.  RenéSkau Björnsson   (S)   Rasmus Prehn (S)   John Dyrby (S) Lene Jensen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut, Tjóðveldisflokkurin, Fólkaflokkurin     og  Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjó ðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 18 Bilagsnr.    Titel 1 Henvendelse af 22/8-05 fra Jes Kurt Andersen vedrørende bemær   k- ninger til »Forslag til lov om ændringer af pensionsafkastbeska  t- ningsloven, pensionsbeskatningsloven, selskabsskatteloven og skat- tekontrolloven« 2 Høringssvar fra skatteministeren 3 Henvendelse af 10/10-05 fra Jes Kurt Andersen 4 Henvendelse af 19/10-05 fra Forsikring & Pension 5 Henvendelse af 26/10-05 fra TrygVesta 6 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 18 7 Kommentar til henvendelse af 26/10-05 fra TrygVesta, fra skattemi- nisteren 8 Kommentar til henvendelse af 19/10-05 fra Forsikring & Pension, fra skatteministeren 9 1. udkast til betænkning 10 Kommentar til henvendelser af 22/8-05 og 10/10-05 fra Jes Kurt An- dersen, fra skatteministeren 11 Henvendelse af 15/11-05 fra Jes Kurt Andersen 12 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/11-05 fra Jes Kurt Andersen 13 Ændringsforslag fra skatteministeren 14 Henvendelse af 18/11-05 fra Forsikring & Pension 15 Kommentar til henvendelsen af 18/11-05 fra Forsikring & Pension, fra skatteministeren 16 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 18 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at bekræfte, at lovforslaget ikke giver mulighed for at plac  e- re pensionsmidler i kommanditselskaber, som ejer ejendomme i Danmark eller udlandet, til skatteministeren, og ministerens svar her- 2 Spm. om, hvordan ministeren vil undgå, at den skattebegunstigelse , som lovforslaget medfører, udnyttes til at investere i venner og b e- kendtes virksomheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om at foretage en detaljeret provenuberegning samt afledte ef- fekter af forslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6 4 Spm. om, hvorfor høringssvaret fra ToldSkat ikke er kommenteret i lovforslagets bemærkni  nger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om at kommentere høringssvaret fra ToldSkat, til skatteminist e- ren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om at sikre, at kontrollen af dette område fortsat vil være ti   l- strækkelig, når hele kontrolle   n fremover kun skal foretages af skat- temyndighederne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvilke konsekvenser det har for udførelsen af kontrollen, når det fremgår af ToldSkats høringssvar   , at »Udbytteskatteadmi- nistrationene i ToldSkat ikke har mulighed for at kontrollerer, refun- dere og afstemme udlodningen m.v.«, til skatteministeren, og mini- sterens svar herpå 8 Spm. om at redegøre for indholdet i den verserende sag ved EF - Domstolen, som er omtalt i lovforslagets bemærkninger, til   skattemi- nisteren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om tidshorisonten for foretagelsen af undersøgelse n om 6- procents-tillægget, til skatteministeren, og ministerens svar he  rpå 10 Spm. om en fortegnelse over de selskaber, der er omfattet af kapitel 11 a i lov om værdipapirhandel m.v., til skatteministeren, og minist  e- rens svar herpå 11 Spm. om antallet af skatteydere, der i 2004 har benyttet ordningerne i pensionsbeskatningslovens §§ 15 A og 15 B, til skatteminist e ren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om investering i kommanditselskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om placering af private pensionsmidler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om kontrol af beregning af PAL-afgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om at oversende Finanstilsynets puljebekendtgørelse vedr. pl a- cering af midler i juridiske personer, til skatteministeren, og ministe- rens svar herpå 16 Spm. om forventninger til placering af pensionsmidler i kommandit- selskaber og unoterede aktier, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om at redegøre for, hvordan SKAT i praksis skal kontrollere, at 25-procents-kravet ikke overskrides, til skatteministeren, og ministe- rens svar herpå 18 Spm. om at redegøre for , om svaret på spm. 13 skal forstås således, at der også er adgang for danske personer med pensionsmidler til at investere i udenlandske transparente selskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om at redegøre for, i hvilket omfang pen sionsinstitutter i dag
7 har foretaget placering af midler i udenlandske transparente selskaber (kapitalfonde og lign.), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om at redegøre  nærmere   for kontrollen af værdiansæ ttelsen og overdragelsesværdie  rne mellem privatområdet og pension sområdet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå