Til lovforslag nr. L 18 Folketinget 2005 - 06 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2005 2. udkast (Ændringsforslag fra skatteministeren) Betænkning over Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven, pension  s- beskatningsloven, selskabsskatteloven og skattekontrolloven. (Forenklet skatteopgørelse ved investeringer gennem skattetransparente juridiske personer, plac e- ring af rate- og kapitalpensioner i kommanditselskaber m.m.) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 1 ændringsf  orslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2005 og var til 1. behandling den 28. oktober 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 8. juli 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 131 (2004-05, 2. samling). Den 6. okto- ber 2005 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Jes Kurt Andersen, Forsikring & Pension og TrygVesta. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Spørgsmål Udvalget har stillet 20 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret.
2 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Socialistisk Folkeparti var imod den udvidelse, der blev indført i foråret for at investere i unoter  e- de aktier, fordi den tilgodeså de velstillede på resten af befolkningens bekostning, og vi påviste u   n- der forslagets behandling, at dette gav store muligheder for spekulation. Derfor er vi også imod di s- se udvidelser, der bare indbyder til, at folk med mange millioner i pensionsopsparing kan få endnu flere skattefordele. Dette  forslag  åbner  endvidere  mulighed  for,  at  man  med  skattesubsidiering  kan  finansiere  gode venner og bekendtes virksomheder. De mange smuthuller i dette forslag medfører et stort behov for øget kontrol, men det er karakt  e- ristisk for regeringens kontrolpolitik, at det er anført i bemærkningerne til forslaget, at »forslaget vil blive fulgt op af en øget lignings - og kontrolindsats, der skønn es at indebære et ikke nævnevæ rdigt merårsværksforbrug«. Det vil med andre ord sige, at der er behov for væsentlig mere kontrol , uden at der tilføres ressourcer til det. Det er alt andet end betryggende. SF vil stemme imod forslaget. Enhedslisten er imod, at der med denne lov åbnes for en ny mulighed for , at velstillede kan lave skattespekulation. Enhedslisten ser heller ikke nogen grund til at lave en lov for at hindre, at forsik- ringsselskaberne kommer til at betale mere i skat. Siumut,  Tjóðveldisflokkuri   n,  Fólkaflokkurin  og  Inuit  Ataqatigiit   var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke a  dgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag me   d bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et  <>tal: Til § 3 1)   Det under nr. 5 foreslåede  § 30 B, stk. 1, 7. pkt., affattes således: »Ved opgørelsen af kontohaverens ejerandel finder aktieavancebeskatningslovens § 11, stk. 2 -4, tilsvarende anvendelse.« [Ved opgørelsen af kontohaverens ejerskab medregnes indirekte ejerskab  via aktie - og  anpartssel- skaber og kommanditselskaber] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1
3 Det fremgår af de foreslåede bestemmelser i pensionsbeskatningslovens § 30 B, stk. 1, at ve  d op- gørelsen af, om kontohaveren opfylder betingelsen om en maksimal ejerandel på 25 pct., finder a  k- tieavancebeskatningslovens  §  11,  stk.  3,  1.-3.  pkt.,  anvendelse.  Det  betyder,  at  ved  opgørelsen  af, om kontohaveren ejer 25 pct. eller mere af kommanditselskabet m.v., medregnes andele, der tilhører kontohaverens  ægtefælle,  forældre,  bedsteforældre  samt  børn  og  bø rnebørn  og  disses  ægtefæller eller  dødsboer  efter  de  nævnte  personer.  Stedbarns   -  og  adoptivforhold  sidestilles  med  ægte  slæg t- skabsforhold. Andele tilhørende en tidligere ægtefælle og andele, som en nuværende ægtefælle har afstået før ægt eskabets indgåelse, medregnes dog ikke. I ordningen om placering af rate- og kapitalpensioner i unoterede selskaber, der er trådt i kraft den 1. oktober 2005, er det i pensionsbeskatningslovens § 30 B, stk. 1, fastsat, jf. i øvrigt også Finansti  l- synets  bekendtgørelse  om  puljepension  og  andre  skattebegunstigede  opsparing sformer  m.v.  (den såkaldte  puljebekendtgørelse),  at  aktieavancebeskatningslovens  §  11,  stk.  2  -4,  finder  tilsvarende anvendelse.  Det  betyder  først  og  fremmest,  at  aktier,  som  tilhører  eller  har  tilhørt  selskaber  m.v., hvorover den nævnte personkreds har bestemmende indflydelse, medregnes. Bestemmende indfl  y- delse foreligger, hvis en eller flere personer i den pågældende personkreds på grund af ejerskab eller rådighed  over  stemmerettighederne  direkte  eller  ind irekte  ejer  mere  eller  råder  over  mere  end  50 pct. af stemmerne. Den foreslåede afgræsning af den personkreds, der skal medregnes ved opgørelsen af, om konto- haveren ejer 25 pct. eller mere af det kommanditselskab, som en rate- eller kapitalpension er place- ret i, kan i nogle tilfælde vise sig for snæver. Det skyldes, at det ikke kan udelukkes, at kontohav e- ren  selv  eller  nærstående  til  kontohaveren  tilsamme   n  kan  have  bestemmende  indflydelse  over  et selskab, som helt eller delvist ejer et kommanditselskab m.v., som kontohaveren placerer en del af sin rate- eller kapitalpension i. Herved kan kontohaveren direkte og indirekte samlet eje komman- ditselskabet m.v. fuldt ud, medens kontohaverens direkte ejerandel udgør under 25 pct. Det er imi d- lertid  ikke  meningen,  at  kontohaveren  i  denne  situation  skal  kunne  placere  en  del  af  sin  rate-  og kapitalpension i kommanditselskabet m.v., idet kontohaveren har fuld kontrol over det pågældende kommanditselskab m.v.   Det foreslås derfor at ændre den foreslåede bestemmelse således, at ved afgørelsen af, om kont o- haveren  har  en  ejerandel  på  25  pct.  eller  mere  af  kommanditselskabet,  finder  aktieavancebeska t- ningslovens  §  11,  stk.  2-4,  tilsvarende  anvendelse.  Med  ændringsforslaget  ko  mmer  bestemmelsen til at svare til den, der gælder for placering af rate  - og kapitalpensioner i unoterede selskaber. Ændringsforslaget  betyder,  at  ejerandele,  som  tilhører  selskaber,  hvorover  kontohavere    n  eller nærtstående har bestemmende indflydelse, medregnes. Bestemmende indflydelse foreli   gger, hvis en eller flere personer på grund af ejerskab eller rådighed over stemmerettighederne direkte eller ind  i- rekte ejer mere end 50 pct. af kapitalen i kommanditselskabet eller råder over mere end 50 pct. af stemmerne. Indirekte ejerskab foreligger, når kontohaveren eller nærstående ejer eller r å der over stemmer i et selskab, der ejer (dvs. selskabet er kommanditist i kommanditselskabet) eller råder over stemmer i det kommanditselskab, som kontohaveren placerer en del af sin rate- eller kapitalpension i. Indirek- te ejerskab foreligger endvidere, når kontohaveren eller nær   tstående ejer eller råder over stemmer i et  kommanditselskab  m.v.,  der  ejer  eller  råder  over  ste mmer  i  det  kommanditselskab  m.v.,  hvori kontohaveren placerer sin pensionsopsparing.
4   Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) Frode Sørensen  (S) fmd.  RenéSkau Björnsson   (S)   Rasmus Prehn (S)   John Dyrby (S) Lene Jensen (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Morten Homann (SF)   Frank Aaen (EL) Siumut, Tjóðveldisfl   okkurin, Fólkaflokkurin  og  Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udval- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Siumut (SIU) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Tjóðveldisflokkurin 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Fólkaflokkurin (FF) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 18 Bilagsnr.    Titel 1 Henvendelse af 22/8-05 fra Jes Kurt Andersen vedrørende bemær   k- ninger til »Forslag til lov om ændringer af pensionsafkastbeskatningsloven, pensionsbeskatningsloven, selskabsskatteloven og skattekontrolloven« 2 Høringssvar fra skatteministeren 3 Henvendelse af 10/10-05 fra Jes Kurt Andersen 4 Henvendelse af 19/10-05 fra Forsikring & Pension 5 Henvendelse af 26/10-05 fra TrygVesta 6 Udkast til tidsplan for Skatteudvalgets behandling af L 18 7 Kommentar til henvendelse af 26/10-05 fra TrygVesta, fra skattemi- nisteren 8 Kommentar til henvendelse af 19/10-05 fra Forsikring & Pension, fra skatteministeren 9 1. udkast til betænkning 10 Kommentar til henvendelser af 22/8-05 og 10/10-05 fra Jes Kurt An- dersen, fra skatteministeren 11 Henvendelse af 15/11-05 fra Jes Kurt Andersen 12 Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/11-05 fra Jes Kurt Andersen 13 Ændringsforslag, fra skatteministeren 14 Henvendelse af 18/11-05 fra Forsikring & Pension 15 Kommentar til henvendelse af 18/11-05 fra Forsikring & Pension, fra skatteministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 18 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at bekræfte, at lovforslaget ikke giver mulighed for at plac  e- re pensionsmidler i kommanditselskaber, som ejer ejendomme i Danmark eller udlandet, til skatteministeren, og ministerens svar her- 2 Spm. om, hvordan ministeren vil undgå, at den skattebegunstigelse som lovforslaget medfører, udnyttes til at investere i venner og b e- kendtes virksomheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om at foretage en detaljeret provenuberegning samt afledte ef- fekter over forslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6 4 Spm. om, hvorfor høringssvaret fra ToldSkat ikke er kommenteret i lovforslagets bemærkninger, til skatteministeren, og ministerens   svar herpå 5 Spm. om at kommentere høringssvaret fra ToldSkat, til skatteminist e- ren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om at sikre, at kontrollen af dette område fortsat vil være ti   l- strækkelig, når hele kontrollen fremover kun skal foretages af ska   t- temyndighederne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvilke konsekvenser det har for udførelsen af kontrollen, når det fremgår af ToldSkats høringssvar at »Udbytteskatteadm   i- nistrationene i ToldSkat ikke har mulighed for at kontrollerer, refun- dere og afstemme udlodningen m.v.«, til skatteministeren, og mini- sterens svar herpå 8 Spm. om at redegøre for indholdet i den verserende sag ved EF - domstolen, som er omtalt i lovforslagets bemærkninger, til skattem  i- nisteren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om tidshorisonten for foretagelsen af den undersøgelse om 6 pct.'s tillægget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om fortegnelse selskab, der er omfattet af kapitel 11 a i lov om værdipapirhandel m.v., til skatteministeren, og   ministerens svar herpå 11 Spm. om antallet af skatteydere der i 2004 har benyttet ordningerne efter Pensionsbeskatningslovens §§ 15 A og 15 B, til skatteministe- ren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om investering i kommanditselskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om placering af private pensionsmidler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om kontrol af beregning af PAL-afgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om at oversende Finanstilsynets puljebekendtgørelse vedr. pl a- cering af midler i juridiske personer, til skatteministeren, og ministe- rens svar herpå 16 Spm. om forventninger til placering af pensionsmidler i kommandit- selskaber og unoterede aktier, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om at redegøre for, hvordan SKAT i praksis skal kontrollere, at 25 pct. kravet ikke overskrides, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om at redegøre for om svaret på spm. 13 skal forstås således, at der også er  adgang for danske personer med pensionsmidler til at invistere i udenlandske transparente selskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om at redegøre for, i hvilket omfang pensionsinstitutter i dag har foretaget placering af midler i udenlandske transparente selskaber
7 (kapitalfonde o.l.), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om nærmere at redegøre for kontrollen af værdiansættelsen og overdragelsesværdierne mellem privatområdet og pensionsområdet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå