J.nr. M  2034-0158

 

Den 3. april 2006

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 og 2 (L 158) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 22. marts 2006 ad L 158 – Forslag til lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet, straffeloven og lov om ændring af en række love på miljøområdet (Præcisering af reglerne om retsforfølgning af udenlandske skibe, skærpelse af straffe for miljøkriminalitet m.v.).

 

Spørgsmål  nr. 1:

 

”I forhold til havmiljølovens kapitel 17, § 63 gælder, at de begrænsninger, der i håndhævelsen over for udenlandske skibe, ikke gælder, hvis flagstaten giver samtykke. Passagetallene for eksempelvis bælterne er en god indikator for, hvilke flagstater der passerer danske farvande, også i den eksklusive økonomiske zone. Har danske myndigheder et formaliseret samarbejde med de største af disse flagstater om ransagning, eller er begrænsningerne i håndhævelsen altid de facto gældende? ”

 

Svar:

Til brug for besvarelsen af spørgsmål nr. 1, er indhentet en udtalelse fra Forsvarsministeriet, der er ansvarlig for forureningsbekæmpelsen på havet og håndhævelsen af havmiljøloven for så vidt angår forurening fra skibe:

 

 ”Forsvaret har ikke indgået formaliserede samarbejdsaftaler med andre lande om samtykke til ransagninger af fremmede skibe vedrørende havmiljøovertrædelser. Ransagning kan derfor kun finde sted, når der i forbindelse med en konkret forureningssag gives samtykke fra skibets flagstat eller såfremt de beviskrav, der gælder for det område, hvor skibet befinder sig, alle er opfyldt. Når dette ikke er tilfældet, gælder begrænsningerne i håndhævelsen som beskrevet i Havretskonventionen af 1982 for forsvarets håndhævelse af havmiljøloven.

 

Udenrigsministeriet har til brug for besvarelsen af dette spørgsmål oplyst, at der ikke er tradition for at indgå sådanne formaliserede samarbejdsaftaler, men at Havretskonventionen ikke forhindrer indgåelsen af sådanne aftaler.

 

Danmark har p.t. ikke planer om at indgå formaliserede samarbejdsaftaler,                                                                                                                                                        da der i øjeblikket internationalt ikke er praksis for dette.”