Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 10 af 7. december 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 15). Spørgsmål nr. 10: ” Ministeren bedes indhente oplysninger om der på andre områder, planlægges samme type oplysningspligt overfor med  lemmer, herunder klienter m.v. eksempelvis inden for realkreditområdet, banker, forsikringsselskaber, teleselskaber m.v. om gebyrer, administrative bidrag, renter, takster m.v.” Svar:   Jeg synes, at det er positivt med så mange konstruktive forslag til,  hvordan forslaget om øget gennemsigtighed i a -kassesystemet kan udmøntes. Som det også fremgår af mine tidligere svar, er udmøntningen af a   -kassernes nærm  e- re informationspligt over for den enkelte borger om valgmulighederne endnu under vurdering. Det er vigtigt for mig at understrege, at arbejdsløshedsforsikringss ystemet er indrettet således, at a -kasserne, som er private foreninger, udbetaler statslige midler. Derfor er det min klare opfattelse, at varetagelse af oplysningspligt og informationsportaler på  andre områder, som f.eks. forsikrings - eller tele- selskaber, ikke umiddelbart kan danne forbillede for udmøntning af den o p- lysningspligt, vi her har med at gøre. En løsning med informationer over nettet skal derfor gennemtænkes nøje, og det skal sikres, at informationerne når ud til alle, også dem der ikke selv s  ø- ger informationer over nettet. Jeg fornemmer en interesse om spørgsmålet fra flere sider, og jeg tager gerne imod bidrag, som kan indgå i overvejelserne om den nærmere udmøntning. December 2005 Vores sag 301-0011