1/6 Opsummering af høringssvar fra  Beskæftigelsesr  å dets Ydel- sesudvalg, Kristelig Fagbevægelse  , Kristelig Arbejdsgiverfor- ening og Arbejdsløshedskassen for Selvstændige (ASE)    samt bemærkninger hertil vedrørende Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløs   hedsforsikring m.v. (Ud- videt adgang til overflytning, supplerende dagpenge, forenkling mv.) Lovforslaget har været til høring hos    Beskæftigelsesrådets    Ydelsesudvalg, Kristelig Arbejdsgiverforening og Kristelig Fagbevæ  gelse. Herudover har ASE sendt bemærkninger til lovforslaget. De enkelte høringssvar: Der er modtaget følgende høringssvar, som vedlægges som bilag: LØNMODTAGERSIDEN LO, FTF og AC h ar generelt påpeget, at  det er særdeles utilfred  sstillende, at store og betydningsfulde lovændringer s  om dette lovforslag kun sendes i skriftlig hø ring. For at få den bedste b ehandling og belysning af lovforslag som dette, bør disse behan dles på ordinære møder i Ydelsesudvalget, specielt når der er rel ativ kort tid til næste møde i Ydelsesudvalget.    Der henvises til, at indvendingen skal ses i lyset af, at Folketingets 2. samling 2005 endnu ikke er å bnet. Bemærkninger:   Grundet den korte høringsfrist , som var sat af hensyn til det videre lovarbejde,blev materialet sendt til skriftlig høring. Parterne fik samtidig mulighed for at tilkendegive et ønske om, at der kunne holdes et ekstraordinært møde. Der blev ikke fremsat ønske herom. Ad forslaget om overflytning af medlemmer uden erhvervsarbejde: LO, FTF og AC har til forslaget om overflytning af medlemmer uden er- hvervsarbejde bemærket, at den foreslåede § 42, stk. 4, bør udgå, idet dette ikke normalt er lovstof, og da tidsf risten ko nflikter med dagpengeudbeta- lingsperioden. Man har videre bemærket, at regulering af lediges ret til ove  r- flytning under konflikt bør reguleres i lighed med reglerne for beskæftigede. Policy og Analysecentret Stormgade 10 Postboks 1103 1009 København K Tlf. 33 92 59 00 Fax 38 19 38 90 [email protected] www.adir.dk Den 15. september 2005 Vores sag 05-21-0017 Kontor PA1 Notat
2/6 LO, FTF og AC mener endvidere, at overflytningsrettten for personer uden erhvervsarbejde til en fagligt afgrænset a  -kasse ikke bør være b   egrænset af, om man indenfor de seneste år har haft tilknytni ng til a-kassen. Begrundel- sen er, at valgfriheden for den enkelte hermed begrænses. Endelig har LO, FTF og AC bemærket  , at information om kontingenter og service er etableret på AK -Samvirkes hjemmeside A-kassetjek. Bemærkninger  : Tidsfristen i den foreslå ede § 42, stk. 4, er fastsat af hensyn til a-kassernes administration, således at medlemmer ikke kan søge om ove  r- flytning med dags varsel. Lediges ret til overflytning under konflikt vil i lighed med reglerne herom for beskæftigede blive reguleret adminis  trativt. Dette er ti l føjet i bemærkninge   r- ne til lovforslaget. Kravet om, at et medlem inden for de seneste år skal have haft en tilknytning til en fagligt afgrænset a  -kasse for at kunne søge ove rflytning til denne, er begrundet i, at medlemmet skal have en tilknytning til det faglige område, som fortsat er relevant for udsigten til beskæftigelse. Dette er præciseret i bemærkningerne til lovfor  slaget. Kristelig Fagbevægelse   er enig med regeringen i ønsket om at fremme fle k- sibilitet og bevægelighed på arb   ejdsmarkedet men finder ikke, at forslaget om overflytning af medlemmer uden erhvervsarbejde opfylder ønsket. Tvært  imod mener man, at forslaget har en gevaldig slagside, som man ikke kan acceptere, fordi mange ledige vil søge til tværfaglige og billige a   -kasse under ledighed, men vil søge til en fagligt a fgrænset a  -kasse, når de igen får job – enten frivilligt eller som fø    lge af eksklusivaftaler på arbejdspladserne, hvorefter de også vil skifte a -kasse. Kristelig a - kasse har årligt en genne m- strømning på 2  0.000 medlemmer, som væsentligt er begrundet i   ovenståe nde forhold. Forslaget vil således medføre øgede udgifter til administration af flere led   ige og dermed manglende indtægter i de tværfaglige og billige a -kasser. Forsla- get vil dermed stik imod regering ens ønske medføre mindre fleksibilitet og mindre frihed på arbejdsmarkedet. Bemærkninger: Formålet med forslaget er at give den enkelte stø rre frihed til at skifte a-kasse. Det er vanskeligt at skønne over anta llet af ledige og efterlønsmodtagere mv., som  vil benytte sig af denne mulighed.
3/6 Det bemærkes videre, at som Kristelig Fagbevægelse også selv nævner, b e- tyder eksklusivaftaler på arbejdspladserne ikke, at en person, der omfa ttes af en sådan, skal skifte a -kasse. Ad forslaget om præcisering af regle  rne om supplerende dagpenge: LO, FTF og AC har til forslaget om 52 ugers reglen bemærket, at reglen er for generelt formuleret og har angivet en formulering til ændring af § 60. Bemærkninger:   LO, FTF og AC har ikke anført eksempler på, hvem der ku  n- ne bli ve ramt utilsigtet ved den i lovforslaget foresl å Det bemærkes   endvidere, at den anvendte formulering tillige fremgår af en ny bekendtgørelse om ændring af rådighedsbekendtg   ø Udkastet til ændrings  bekendtgørelse n har været drøftet p   å et møde i Beskæftigelsesr å- dets ydelsesudvalget, og lønmodtagers iden havde ikke dengang bemærkni  n- ger til formulering. Kristelig Fagbevægelse   støtter ikke forslaget om præcisering af reglerne om supplerende dagpenge. Der henvises til, at der er tale om en stramning af reglerne, og at man hellere så 52 ugers reglen helt a fskaffet. Det foreslås, at man for at modvirke misbrug kunne indføre en ekstra rådighed  svurdering. Bemærkninger:52 ugers reglen   og den foreslåede præcisering    gælder al  ene ansættelsesforho  ld, hvor lønmodtageren har en fast tilknytning til arbejdsg i- veren. Regeringen mener ikke, at det skal være muligt   for en arbejdsgiver og lønmodt ager at indrette sig på, at lønmodtageren permanent kan arbejde hos arbejdsgiveren på nedsat tid og samtidig få    dagpenge. Ad forslaget om ændring af reglerne om administrationsbidrag LO, FTF og AC støtter ikke forslaget om  mulighed for at differentiere admi- nistrationsbidrag for så vidt angår ikke  -lovpligtige aktiviteter. Der henvises til, at finansieringen af disse aktiviteter herefter ikke længere   vil bygge på et solidarisk princip. Den persongruppe, der rammes, er personer, der er ledige og i forvejen er presset på økonomien. Konsekvensen bliver, at de personer, der virkelig har behov for ekstra service, skal betale mere end de gør i dag, da personer, der ikke har behov for servicen, vil fravælge denne. De ledige vil dermed blive opdelt i et A og et B hold, og udbuddet af a-kassernes jo b- skabende aktiviteter vil falde og dermed ikke blive det samfundsøkonomisk optimale. Bestemmelsen bør derfor udgå af hensyn til den samlede beskæft  i- gelse i Danmark.
4/6 Bemærkninger:   Ved lovforslaget er det grundlæggende princip om solidarisk betaling af administrationsbidraget for lovpligtige aktiviteter bibeholdt. Der gives alene en ret men ikke pligt for a-kasserne til at differentiere admi- nistrationsbidraget for ikke-lovpligtige aktiviteter. Den enkelte a-kasse kan således vælge    også  at bibeholde den solidar i ske betaling for så vidt angår ikke-lovpligtige aktiviteter. Kristelig Fagbevægelse   støtter intentionen om, at det skal være muligt at differentiere administrationsbidraget. Man mener dog ikke, at forslaget om differentiering er tilstrækkeligt vidtgående   . Der henvises til, at de faglige a-kasser, hvor der er stor ledighed, har et stort administrationsbidrag, mens de faglige a-kasser, som har lav ledighed, har et lille administrationsbidrag. Hvis tværfag  lige a-kasser skal have en reel mu- lighed for at konkurrere, skal der gives mulighed for at differentiere på fa g- grupper. Bemæ  rkninger: Tværfaglige   a-kasser har pr. definition ikke et fagligt af- grænset område, og man har således i ngen faggrupper. Hvis tværfaglige a  -kasser kunne differentiere administrationsbidrag for medlemmer afhængig af, om de   tidligere har tilhørt en faggrupp e med stø rre eller mindre ledighed, ville dette betyde, at tværfaglige a  -kasser kunne hæve administrationsbidraget for visse medlemsgrupper, fx fordi de tidligere har tilhør t en faggruppe med større ledighed .Valgfriheden for d  issegruppe r ville dermed blive begrænset betydeligt. Ad de øvrige forslag: LO, FTF og AC har anført, at der som følge af forslaget om bor  tfald af for- rentning af ydelser, der skal tilbagebetales efter § 86, stk. 2, bør foretages en sproglig konsekvensændring i § 86, stk. 8  -11, såle des at det fremgår, at re g- lerne vedrører tilbagebetalingsb eløb efter § 86, stk. 1 og 2 , med ”eventue lle” påløbende renter. Bemærkninger:   Den foreslåede konsekvensændring anses ikke for nødve n- dig. D et fremgår af lovens § 86, stk. 8-11, at bestemmelserne vedrører tilb a- gebetaling af beløb efter § 86, stk. 1 og 2 , med påløbende renter.   I de tilfæ  l- de, hvor der ikke sker forrentning af et tilbagebetalingsbeløb, anses de  pål ø- bende renter for at udgø Det bemærkes i den forbindelse, at der allerede i dag   findes tilbagebetalings- beløb  efter § 86, stk. 1 og 2, som ikke forrentes efter § 86, stk. 3, fordi beløbet ikke overstiger højeste dagpenge for 4 uger  på opgørelsestidspun  ktet.
5/6 LO, FTF og AC har ingen kommentarer til de øvrige forslag i lo vforslaget. Kristelig Fagbevægelse   støtter de øvrige forslag i lovforslaget. ARBEJDSGIVERSIDEN DA, SALA og Ledernes Hovedorganisation er generelt positive over for lovforslaget. Ad forslaget om overflytning af medlemmer uden erhvervsarbe j de: Ledernes Hovedorganisation bemærker, at forslaget om den nye muli  ghed for overflytning under ledighed indebærer en risiko for, at et medlem kan spekulere i at flytte til en anden a-kasse for derved i en periode at opnå bedre dagpengerettigheder, end hvad loven giver mulighed for. Som eksempel nævnes, at der kunne være tale om, at den nuv æ  rende a-kasse kun på et meget indledende stadie har påbegyndt overvejelser, om pågæ l- dende fortsat er til rådighed for arbejd smarkedet, men hvor sagen endnu ikke har udmøntet sig i et ko nkret indgreb i medlemmets dagpengeret. Ledernes Hovedorganisation påpeger videre, at  overflytning under ledighed vil kunne give anledning til misforståelser og fejlr egistreringer i det all e rede i forvejen meget komplekse system med udveksling af oplysninger mellem Arbejdsmarkedsstyrelsen og a-kasserne om underretningspligtige hæ  ndelser. Bemærkninger:    Der er ved den foreslåede § 42, stk. 4,  fastsat tidsfrister for muligheden for at anmode om og blive overflyttet til en ny a-kasse. Tidsfri- sterne er fastsat af hensyn til a-kassernes administration, således at me d- lemmer ikke med dags varsel kan søge overflytning til en ny a -kasse. Tidsfristerne vil tillige sikre, at det vil være særdeles vanskeligt for medlem- mer at spekulere i overflytning ved rådighedspr oblemer. Adforslaget    om forenkling af optagelsesreglerne: DA og SALA mener, at man tillige burde have afskaffet lovens § 41, stk. 5, om optagelse på baggrund af arbejde, hvor der er ydet offentligt tilskud til lønnen.  DA og SALA henviser til, at i alle andre tilfæ  lde kan en person ikke opnå rettigheder  i arbejdslø shedsforsikringen på baggrund af stø  ttet arbejde samt til, at en afskaffelse af reglerne desuden vil begrænse de tilfælde, hvor
6/6 personer bliver optaget i en a-kasse uden nogensinde at kunne opnå rettigh e- der. Bemærkninger:   For personer, der er i støttet arbejde, men som forventer og efterfølgende overgår til ustøttet arbejde    , kan det være relevant hurtigst m  u- ligt at blive medlem af en a-kasse, selvom det støttede arbejde  i øvrigt  ikke giver rettigheder i arbejdsløshedsfo rsikringen. Det gælder både i forhold til en eventuel senere mulighed for ret til dagpenge og efterløn . Afskaffelse af § 41, stk. 5, er en skærpelse over for d  enne persongruppe,som ligger uden for sigtet med dette lovforslag. KOMMUNALE HØ   RINGSPARTER Kommunernes Landsforening (KL) har ingen bemærkninger til forslaget. BEMÆRKNINGER FRA    ASE Ad forslaget om ændring af reglerne om administrationsbidrag ASE har til forslaget om differentiering af administrationsbidraget foreslået, at der tillige gives mulighed for at differentiere bidraget mellem faggrupper. ASE har henvist til, at ASE organisatorisk er bygget op med 7 sektioner, hvor medlemmerne indplaceres efter et fagligt tilhør sforhold/område (fa g- grupper). Disse sektioner belaster ASE administration meget forskelligt, hvor der er forskel på ledighedspr ocenten og ledighedens længde samt pr  o- centen af medlemmer, der overgår til efterløn mv.   Man ønsker derfor  mulig- hed for at belaste de enkelte faggrupper i forhold til de omkostninger, som de belaster administrationen med. ASE bemærker, at der   selvføl gelig ikke skal være   tale om, at der skal kunne opkræves h  ø eller på anden måde i særlig grad belaster admin istrationen. Administrationsbi- draget skal være ens for alle me  dlemmer inden for samme sektion. Bemærkninger:   Der henvises til bemærkninger ovenfor   om tilsvarende for- slag fra Kristelig Fagbevægelse.