Ændringsforslag

til

Forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs og sømandsloven

(Fastsættelse af promillegrænser samt forebyggelse af luftforurening fra skibe)

 

Af   økonomi- og erhvervsministeren:

Til § 1

1) Den under nr. 4 foreslåede § 29 a affattes således:

Ȥ 29 a. For spiritussejlads straffes den, som fører skib eller i øvrigt udfører arbejde om bord pÃ¥ et skib i en stilling af væsentlig betydning for sikkerheden efter at have indtaget spiritus i et sÃ¥dant omfang, at alkoholkoncentrationen under eller efter sejladsen overstiger 0,50 promille.

Stk. 2. Stk. 1 finder ikke anvendelse for fritidsfartøjer, hvortil der ikke er foreskrevet uddannelseskrav til fartøjets fører eller eventuelle styrmand. Fører af vandscootere og lignende fartøjer er dog omfattet af stk. 1.

Stk. 3. Stk. 1 finder ikke anvendelse, når et fritidsfartøj er fortøjet i havn eller på beskyttet ankerplads.

Stk. 4. For spiritussejlads straffes endvidere den, som fører skib eller i øvrigt udfører arbejde om bord på et skib i en stilling af væsentlig betydning for sikkerheden efter at have indtaget spiritus eller andre rusmidler i et sådant omfang, at vedkommende er ude af stand til at udføre sin tjeneste på fuldt betryggende måde.

Stk. 5. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for et udenlandsk fritidsfartøj, såfremt der ville have været foreskrevet uddannelseskrav til fartøjets fører eller eventuelle styrmand, jf. stk. 2, 1. pkt., hvis fartøjet havde ført dansk flag.«

[Spiritussejlads, promillegrænse og de omfattede fartøjer]

2) Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 31 ændres »jf. § 32, stk. 1 og 2« til: »jf. § 32, stk. 1 og 6«.

[Konsekvensændring]

 

Bemærkninger

Til nr. 1

Med baggrund i ønsket om at opnå en bred tilslutning til fastsættelsen af promillegrænser til søs fastsættes den generelle promillegrænse med ændringsforslaget til 0,50.

Promillegrænsen gælder for alle former for sejlads, bortset fra fritidssejlads med fartøjer, hvortil der ikke stilles uddannelseskrav til fartøjets fører eller eventuelle styrmand. Dog gælder 0,50-grænsen også for førere af vandscootere og lignende fartøjer.

Promillegrænsen på 0,50 gælder derved bl.a. for lastskibe, passagerskibe, fiskeskibe, stenfiskerfartøjer, sandsugere, flydekraner samt havanlæg under forsejling. Også turbåde, havnerundfarter, undervisningsbåde og museumsskibe omfattes af 0,50-promillegrænsen, ligesom grænsen som nævnt gælder for fritidssejlads med fartøjer, for hvilke der stilles uddannelseskrav til fartøjets fører eller eventuelle styrmand, samt for vandscootere og lignende fartøjer.

For fritidssejlads gælder promillegrænsen således for de største og de hurtigste fartøjer, hvor der må stilles størst krav til sejlernes agtpågivenhed og reaktionsevne, og hvor der er størst risiko for at påføre andre skade.

Ændringsforslaget indebærer ingen ændring af de foreslåede sanktioner, når der er tale om spiritussejlads. Lovforslagets bilag 2 og 3, som indeholder en beskrivelse af de sanktioner, som skal anvendes ved spiritussejlads, vil således skulle følges. Men ændringsforslaget indebærer, at en promille i intervallet 0,21-0,50 ikke i sig selv medfører sanktioner, medmindre der er tale om spiritussejlads efter den generelle bestemmelse i forslaget til § 29 a, stk. 4.

Nogle rederier har en alkoholpolitik, som er mere restriktiv end den foreslåede promillegrænse på 0,50. Forslaget berører ikke sådanne mere restriktive alkoholpolitikker, som fortsat vil kunne håndhæves med ansættelsesretlige konsekvenser.

Til nr. 2

Det foreslås at ændre § 31, således at henvisningen til § 32, stk. 2, ændres til at være en henvisning til § 32, stk. 6.

Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det i lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås at indsætte 4 nye stykker i § 32, hvilket medfører, at stk. 2-5 bliver stk. 6-9.